Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 6986-7010)

2013-01-07 / nr. 6989

luni, 7 ianuarie 2013 Messi, din nou marele favorit pentru câștigarea Balonului de Aur Micul geniu al Barcelonei, Lionel Messi, este din nou marele favorit pentru Balonul de Aur, trofeu ce va fi decernat la Zurich, astăzi, când argentinianul în vârstă de 25 de ani ar putea deveni primul fotbalist din istorie care primește de patru ori acest premiu, chiar consecutiv. Cu patru Baloane de Aur, cel mai prestigios trofeu individual, "Leo" va fi unic în istoria fotbalului. Până în prezent, cu trei astfel de trofee, argentinianul și-a înscris numele alături de cele ale legendelor Michel Platini (câștigător de trei ori consecutiv), Johan Cruyff și Marco van Basten (tot cu câte trei trofee, însă nu obținute consecutiv). Messi nu a câștigat anul trecut nici Liga Campionilor și nici campionatul Spaniei. Dar acest jucător de clasă a înscris 91 de goluri în 2012, depășind recordul germanului Gerd Muler (85 de goluri în 1972). Ceilalți doi finaliști pentru Balonul de Aur, portughezul Cristiano Ronaldo (Real Madrid) și spaniolul Andres Iniesta (FC Barcelona) sunt de asemenea genii ale balonului rotund. Dar ei au nimerit într-o generație nepotrivită: cea a lui Messi. Cristiano Ronaldo a înscris 46 de goluri în campionatul Spaniei, sezonul trecut, dar Messi l-a întrecut cu... 50 de goluri! Portughezul a câștigat însă campionatul Spaniei cu Real Madrid și a ajuns cu naționala țării sale în semifinalele Euro 2012."Mi-ar plăcea foarte mult să câștig acest Balon de Aur. Insă viața nu se va opri dacă nu îl voi câștiga. Nu este ceva grav", spunea la începutul anului C07, câștigătorul din 2008 al Balonului de Aur. Cristiano Ronaldo este un creator și un finalizator fantastic. Dar calitățile sale tehnice sunt deseori umbrite de atitudinea sa de vedetă și de capriciile sale. Cum a fost tristețea afișată în acest sezon și văzută ca o dorință de reevaluare a salariului, în ciuda faptului că portughezul a dezmințit asta. Messi este un antistar. Argentinianul nu este "bling-bling" și nu cade spectaculos la orice fault. Aduce un aer de prospețime în universul hiperindividualist al fotbalului. "Marea calitate a lui Leo este că el continuă să joace cum o făcea la juniori", îl descrie pe Messi tehnicianul FC Barcelona, Tito Vilanova. Iniesta este unul dintre arhitecții jocului Spaniei și ai triplei Euro-2008/CM-2010/Euro- 2012. Desemnat cel mai bun fotbalist de la Euro-2012 și cel mai bun jucător UEFA al sezonului 2011/2012, este unul din acele staruri modeste, însă poate el să îl depășească pe un Messi apreciat în unanimitate? Astăzi, întreaga lume va afla răspunsul, când la Zurich va fi decernat Balonul de Aur. Adrian Newey, garanția succesului în Formula 1 Germanul Sebastian Vettel de la Red Bull, triplu campion modial consecutiv, pare a fi al momentului în Formula 1 și performanțele sale îl recomandă drept cel mai bun pilot din Marele Circ. Totuși, opt din cei 12 manageri ai echipelor participante în cea mai importantă competiție auto nu cred asta. Impresia generală este că Vettel este doar beneficiarul unui pachet tehnic perfect, creat de geniul Adrian Newey, omul care de peste 20 de ani este sinonim cu succesul în acest sport. "Advesarul nostru este Adrian Newey la fel de mult cum este și Vettel", spunea în timpul sezonului recent încheiat spaniolul Fernando Alonso de la Ferrari, văzut de majoritatea specialiștilor drept cel mai bun pilot de pe grilă; în cuvintele sale se ascundea frustrarea de a fi lipsit de un sprijin tehnic pe măsură în lupta sa cu Vettel și Red Bull. Monoposturile "pornite" din creionul 2B al britanicului, acum în vârstă de 54 de ani, au strâns de-a lungul timpului peste 100 de victorii de etapă și 18 titluri mondiale în Formula 1 (nouă la piloți și tot atâtea la constructori). Newey este un proiectant de modă veche, nu prea folosește co iputerul, ci clasica planșetă de desen, deși creațiile sale înglobează .. .ologie de ultimă generație. "Ce-mi place la o planșetă de desen este că pot schița. Sistemele CAD (n.r. - proiectare asistată de calculator) nu au ajuns atât de simple ca un creion și o foaie de hârtie", explică Newey, un stângaci care se prezintă ca ultimul "dinozaur" în această industrie. "Planșeta lui de desen este unică în fabrica Red Bull. Nimeni nu mai folosește aici așa ceva", afirmă managerul echipei, Christian Homer. Cu toate acestea, munca lui Newey ajunge pe "mâna" calculatorului, pentru că altfel nu ar avea nici o finalizare. "în zilele noastre, totul trebuie să treacă prin CAD deoarece trebuie să testezi în CFD (dinamica fluidelor computerizată). Azi, cercetarea și producția se fac folosind computerele. Am o mică echipă care transferă desenele mele, le scanează și le transformă în modele computerizate tridimensionale", continuă Newey. El a făcut din Red Bull, în numai patru ani, o echipă dominantă în Formula 1. Primul monopost desenat de Newey a fost RB3, cu care David Coulthard și Mark Webber ocupau locul 5 în 2007, în clasamentul constructorilor. Anul 2008 a reprezentat un ușor pas înapoi, dar sezonul următor a adus Red Bull în prim-plan. Prins ușor pe picior greșit de startul exploziv al lui Jenson Button și al echipei Brawn GP, care exploatase la maximum o portiță a regulamentului tehnic, monopostul RB5 i-a ajutat pe Sebastian Vettel și pe Mark Webber să obțină șase victorii, ceea ce ,i-a propulsat în poziția de vicecampioni mondiali atât la piloți (Vettel), cât și la constructori. De atunci, Red Bull nu a mai scăpat niciun titlu mondial timp de trei ani la rând, performanța mașinilor create de Newey atingând nivelul maxim al dominației în 2011, când acestea au câștigat 12 din cele 19 curse ale sezonului. "întotdeauna mă tem că memoria mea nu este foarte bună. De fapt, știu că nu este foarte bună. Astfel că, atunci când am o idee, o desenez imediat pe hârtie. De foarte multe ori mă bazez pe regula celor 24 de ore. Dacă mai cred că este o idee bună după 24 de ore, merg mai departe, dacă nu, mototolesc hârtia și o arunc la coș", a dezvăluit inginerul o parte din filozofia după care se ghidează în activitate. Un pilot mediocru poate deveni campion mondial într-o mașină foarte bună, în timp ce un pilot bun nu va reuși același lucru într-un monopost mediocru, este o lege nescrisă îmbrățișată de lumea motorsportului. De aceea prezența lui Adrian Newey într-o echipă asigură succesul cel puțin în proporție de 50 la sută. Actualitate Renașterea bănățeană 7 Cazul "Armstrong", eveniment major în materie de dopaj Cazul rutierului american Lance Armstrong, deposedat de cele șapte trofee ale Turului Franței ca urmare a unei anchete a Agenției Americane Antidoping (USADA), a reprezentat evenimentul major al anului 2012 în materie de dopaj. Un raport al USADA a dovedit că texanul a creat un sistem complex de dopaj și a dus la excluderea lui Armstrong pe viață din sportul profesionist, agenția americană anulând toate rezultatele înregistrate de fostul ciclist după 1 august 1998, printre care se numără și șapte succese în Turul Franței (1999-2005). Această decizie a fost validată de Uniunea Ciclistă Internațională (UCI). Căderea lui Armstrong a atras acuzații la adresa UCI, ai cărei conducători sunt suspectați în cel mai bun caz de indiferență, în cel mai rău caz de corupție. Hein Verbruggen (71 de ani), fostul președinte al forului, și Pat McQuaid (63 de ani), succesorul său din 2005, au fost primii vizați de critici. Mai multe voci,în special din SUA și Australia, au cerut plecarea conducătorilor UCI. Cu un an înainte de alegerile pentru postul de președinte, federația este slăbită și și-a pierdut din credibilitate. McQuaid nu are însă nici o intenție să demisioneze. Mai mult, el va candida pentru al treilea mandat de președinte,în septembrie 2013, în luna noiembrie, UCI a anunțat că o comisie independentă formată din doi britanici și un australian va stabili rolul său în cazul fostului rutier Lance Armstrong, forul mondial fiind bănuit că l-ar fi acoperit pe americanul care s-a doptat sistematic timp de mai mulți ani. Acuzată că l-ar fi acoperit pe Lance Armstrong în perioada în care acesta domina Turul Franței, federația internațională promisese anterior că va permite "unei comisii externe independente" să analizeze aceste acuzații. Comisia are termen până la începutul lunii iunie 2013 pentru a-și anunța concluziile. Sportul internațional a fost marcat de mai multe cazuri de dopaj pe parcursul anului 2012, cel al lui Armstrong fiind cel mai răsunător. Caleidoscop . Formația Granada, la care evoluează Gabriel Torje, a fost învinsă, sâmbătă, pe teren propriu, cu scorul de 2- 1, de echipa Valencia, într-un meci din etapa a 18-a a campionatului Spaniei. Golurile au fost marcate de Angulo '50 pentru Granada, respectiv Jonas '59 și Piatti '82 pentru Valencia. Torje a primit un cartonaș galben în minutul 24, iar în minutul 63 a fost înlocuit cu Yerida. Granada a rămas în inferioritate numerică în minutul 34, când a fost eliminat Mikel Rico. Alte rezultate: Zaragoza - Betis 1-2, Levante - Athletic Bilbao 3-1, Deportivo La Coruna - Malaga 1-0, FC Sevilla - Osasuna 1 -0, Celta Vigo - Valladolid 3-1. ■ Formația Lazio Roma, la care evoluează Ștefan Radu, a învins, sâmbătă, pe teren propriu, cu scorul de 2-1, echipa Cagliari, într-un meci din etapa a 19- a a campionatului Italiei. Golurile au fost marcate de Konko '79 și Candreva '86 (penalty) pentru Lazio și Sau '62 pentru Cagliari . Ștefan Radu a fost integralist la Lazio, în minutul 84, de la Cagliari au fost eliminați doi jucători: portarul Michael Agazzi și mijlocașul Andrea Cossu. Alte rezultate: Catania - Torino 0-0, Udinese - Inter Milano 3-0. ■ Formația Newcastle a fost eliminată de echipa de ligă secundă Brighton and Hove în turul trei al Cupei Angliei, fiind învinsă, sâmbătă, cu scorul de 2-0. Golurile au fost înscrise de Orlandi '33 și Hoskins '87. Privată de mai mulți jucători importanți, accidentați, Newcastle a încheiat meciul în inferioritate numerică, Shola Ameobi fiind eliminat în minutul 63. Newcastle a fost eliminată de aceeași echipă și anul trecut,în 16-imile competiției, într-un alt meci din Cupa Angliei, echipa Manchester City, cu portarul Costel Pantilimon integralist, a învins, cu scorul de 3-0, formația de ligă secundă Watford. De asemenea, West Bromwich Albion, cu Gabriel Tamaș pe teren pe toată durata partidei, a remizat cu Queens Park Rangers, scor 1-1. Alte rezultate din turul trei al Cupei Angliei (meciurile încheiate la egalitate se vor rejuca): Crystal Palace (D2) - Stoke 0-0, Tottenham - Coventry (D3) 3-0, Wigan - Bournemouth (D3) 1-1, Fulham - Blackpool (D2) 1-1, Aston Villa - Ipswich (D2) 2-1, Charlton (D2) - Huddersfield (D2) 0-1, Macclesfield (amateurs) - Cardiff (D2) 2-1, Barnsley (D2) - Burnley (D2) 1-0, Leicester (D2) - Burton (D4) 2-0, Millwall (D2) - Preston North End (D3) 1-0, Derby (D2) - Tranmere (D3) 5-0, Crawley (D3) - Reading 1-3, Aldershot (D4) - Rotherham (D4) 3-1, Middlesbrough (D2) - Hastings (amatori) 4-1, Oxford (D4) - Sheffield United (D3) 0-3, Southampton - Chelsea 1- 5, Peterborough (D2) - Norwich 0-3, Bolton (D2) - Sunderland 2-2, Nottingham Forest (D2) - Oldham (D3) 2- 3, Hull (D2) - Leyton Orient (D3) 1 -1, Blackburn (D2) - Bristol (D2) 2-0, Leeds (D2) - Birmingham (D2) 1-1, Southend (D4) - Brentford (D3) 2-2, Luton (amatori) - Wolverhampton (D2) 1-0, Sheffield Wed. (D2) - Milton Keynes (D3) 0-0, West Ham - Manchester United 2-2. ■ Rezultate înregistrate în etapa a 13-a a campionatului Portugaliei: Gil Vicente - Vitoria Guimaraes 0-0, Rio Ave - Olhanense 0-1, Academica Coimbra - Vitoria Setubal 4-2, Sporting Lisabona - Pacos Ferreira 0-1, FC Porto Nacional Madeira 1-0. ■ Rezultate înregistrate în liga profesionistă nordamericană de baschet (NBA): LA Clippers - Golden State 115-89, San Antonio - Philadelphia 109-86, Dallas - New Orleans 96-99 (după prelungiri), Cleveland - Houston 104-112, Brooklyn Nets - Sacramento 113- 93, Denver - Utah 110-91, Minnesota - Portland 97- 102, Atlanta - Boston 81 -89, Orlando - New York Knicks 106-114, Indiana - Milwaukee 95-80.4