Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2013 (Anul 25, nr. 7061-7086)

2013-04-08 / nr. 7067

2 Renașterea bănățeană Actualitate Prin orașul care are numai centru de păcat că Timișoara noastră iubită nu are numai centru! Dacă ar fi fost așa, grijile și atenția municipalității ar fi ajuns mai mult și mai bine și în locuri cum ar fi Strada Renașterii, din marginalul cartier Fabric. Trebuie să precizăm, totuși despre administrația locală că nu se poate spune că de-a lungul timpului nu a răspuns chiar nicidecum propunerilor venite din partea reprezentanților acelor foarte active comitete de cartier sau cum s-ar mai numi ele atunci, consilii consultative. Că este așa ne demonstrează și faptul că, în urmă nu cu mulți ani, pe Strada Renașterii a fost amplasat un părculeț la cererea locuitorilor sau, dacă vreți, un loc de joacă pentru copii și de recreere pentru însoțitorii acestora. De asemenea, pe această stradă au mai fost executate și câteva lucrări horticole. De altfel, această stradă lungă a Timișoarei poartă un nume potrivit, pentru că, pe lângă casele mai vechi ori mai noi, trec zilnic spre școală și spre spațiile universitare de cazare zeci, sute de elevi și studenți. Odată cu ei, cu forfota de fiecare zi, strada renaște. Dacă privim însă atent în jur, tot ce se întâmplă din punct de vedere vizual în această stradă nu are nimic cu standardele cu care ne-a obișnuit centrul municipiului plin de parcurs ori Complexul studențesc, mult mai îngrijit, în ceea ce privește cadrul exterior amenajat al zecilor de cămine. Să le luăm pe rând. Parcul de aici are cam tot ce are și un loc de joacă dintre blocuri: iarbă, aparate pentru copii, groapă de nisip, fântână (cu un singur robinet), dar numai un singur coș de gunoi... la patru bănci. Să fi făcut edilii economic la curățenie pentru a menține impresia că periferia nu poate fi decât murdară? Nu mai zicem nimic de lipsa completă a scrumierelor... în spatele parcului e un altul... "universitar", de o parte și de alta a unei alei care duce la un cămin studențesc ori la mai multe. Ca orice treabă "academică" din prezentul patriei, locul arată că aici nu s-a mai făcut nimic din perioada în care restanțele din toamnă se luau doar dacă participai la trei săptămâni de muncă patriotică... prin Complexul Studențesc. Sigur, avem alte standarde astăzi, iar de aceea și mizeria face parte din ideea de libertate. Cetățenii din zonă ne-au spus că au luat legătura cu reprezentanții universității... Și tot ei ne-au invitat la vară aici, când vegetația va fi ca în junglă, pentru a ne convinge că acest loc merită titlul de rai al câinilor... boschetari. Mergând mai departe pe strada care "renaște", ajungem în fața unei baze sportive alb-albastre și aceiași cetățeni bine informați ne arată că, aici, niște horticultori năimiți de primărie au plantat puieți de gard viu, pe care au uitat peste vară să-i ude, încât nici precipitațiile din această primăvară nu-i mai pot resuscita... Cum acestea sunt doar mici amănunte care fac ca periferia să se deosebească, precum cerul de pământ, de centru, poate că n-ar fi rău dacă aceasta ar fi adoptată, în urma procesului de regionalizare despre care se tot vorbește, de o prima comună întâlnită-n drum... MARCEL SĂMÂNȚĂ IIVERSITATEA de VEST TIMIȘOARA „ Alee universitară... veritabilăl Ping-pong cu fundal asortat Săptămâna cafenelelor, gala de start Gala de cultură urbană "Cafekultour- Săptămâna cafenelelor" a devenit, de aproape un deceniu, o parte organică a peisajului cultural din metropola Banatului, care se pregătește de o nouă ediție. Aceasta este programată în perioada 14-20 aprilie, conferința de lansare fiind anunțată de către principalii organizatori ai evenimentului, Centrul Cultural German și Institutul Francez din Timișoara, pentru astăzi, la ora 18, la cafe-clubul "Emotion" din Piața Unirii nr. 8. Iată, în avanpremieră, programul celei de-a noua ediții a "Săptămânii cafenelelor" la Timișoara. Duminică,14 aprilie, la clubul "Cuib d'Arte" va avea loc, de la ora 19, în cadrul "serii franceze", o lectură-concert cu Lola Lafon. Luni, de la ora 21, va fi rândul membrilor formației MAD să susțină un concert de jazz, la clubul "Bunker", în cadrul" Serii germane"urmând ca a doua zi, de la ora 10, la Librăria Cărturești-Mercy să aibă loc "Cafeneaua Alzheimer", un bun prilej de a degusta poveștile unei generații apuse.Tot în 16 aprilie, dar de la ora 19, la care clubul "Al-Kimia" este programată "Seara bulgaro-croată", gazdele pregătind pentru acest moment mai multe surprize muzicale și gastronomice, în vreme ce în 17 aprilie, de la ora 19, la clubul "Jazzissimo Lounge" să fie prezentat un maraton de scurtmetraje ale industriei cinematografice franceze. Clubul "Zai aprés" va fi, în 18 aprilie, de la ora 19, gazda unui atelier de café-design, în aceeați zi și în acelați loc, dar de la ora 21, fiind programată o proiecție de scurtmetraje germane. Ultimele două zile ale Săptămânii cafenelelor la Timișoara sunt rezervate concertului din "Seara cehă" de la "Café Rethemativ" (vineri, de la ora 19), respectiv, spectacolului de teatru francofon "Amifran - Bataille Navale" (foto), care va fi găzduit în 20 aprilie, de la ora 19, la "Club Tunel" și concertul folk "Ira Mimosa", de la "Café Rethemativ", din aceeași zi, de la ora 21. (L.N.) Capra cu cinci iezi... Urmare din pagina 1 în România,cazurile de fătări cvadruple la capre sunt atât de rare, încât au fost semnalate de presă, așa cum s-a întâmplat, zilele trecute, în localitatea gorjeană Rugi. Dar performanța cornutei de pe plaiuri oltenești este o nimica toată față de cea atinsă de o surată din Banat, care zilele trecute a fătat nu mai puțin de... cinci iezi! S-a întâmplat în localitatea timișeană Curtea. Proprietarul capreiminune este Ion Pancan, în vârstă de 74 de ani. Omul are trei capre și a fost plăcut surprins, în urmă cu doi ani, când una dintre ele, aflată la prima gestație, a fătat trei iezi. A fost de-a dreptul uimit, de asemenea, anul trecut, când aceeași capră a produs patru iezi, dar s-a crucit, pur și simplu, nevenindu-i să-și creadă ochilor, când a văzut cele cinci progenituri aduse pe lume acum de neobișnuitul animal. Este de urmărit evoluția supercaprei de la Curtea, pentru că, dacă își păstrează obiceiul de a-și mări în fiecare primăvară numărul de pui, s-ar putea să devină recordmena fătărilor din toate timpurile chiar și la nivel mondial. (T.M.L.) luni, 8 aprilie 2013 Ca în fiecare an, șvabii sunt invitați pe meleagurile natale impresionantă ni s-a părut în comuna arădeană Zăbrani respectarea istoriei, tradițiilor și a personalităților care au plecat în notorietate pentru totdeauna din aceste locuri. Și în acest an, Forumul Democrat al Germanilor din Banat, Forumul German al Tineretului Bănățean și Asociația Funk Forum vor organiza Zilele Culturale ale Germanilor din Banat (24- 26 mai). Această manifestare se află la a 11-a ediție și nu-i va lipsi componenta de la Zăbrani, respectiv festivitatea ce va avea loc, în 24 mai, la Casa memorială a scriitorului șvab Adam Müller-Guttenbrunn, reabilitată cu bani europeni. Componenta timișoreană cuprinde un program la casa din municipiu care poartă numele aceluiași scriitor, apoi manifestări în sălile Operei și Capitol, un bal și o paradă a portului popular german pe străzile Timișoarei. La ediția trecută, bucuria reîntoarcerii germanilor pe meleagurile natale, mai ales la întâlnirea de la școală nu a putut fi ascunsă. Cele mai importante instituții publice din Zăbrani - primăria, școala și casa memorială a scriitorului Adam Müller-Guttenbrunn se pregătesc de pe acum să-și întâmpine cum se cuvine și goștii din acest an. Cu siguranță că momentele din mai vor fi la fel de emoționante și vor readuce în amintire întâmplări, trăiri și oamenii de altădată. MARCEL SĂMÂNȚĂ [Concurs ’’Iepurașul de la Schoko!” Deși primăvara se lasă așteptată, ciocolateria Schoko Baroque o întâmpină cu cel mai frumos concurs al primăverii! Iepurașul ajunge la Schoko Baroque cu surprize și premii multe pentru că iubitorii de ciocolată trebuie să fie răsplătiți! Cea mai importanta sărbătoare din Ian vine cu pași repezi, așa că trebuie întâmpinată cu o masă copioasă, frumos aranjată și.. .plină de ciocolată! Pentru răsfățul suprem ciocolatierii de la Heilemann și Lindt au pregătit cea mai fabuloasă ciocolată a lor sub formă de... iepuraș! Ciocolateria Schoko Baroque îți oferă posibilitatea să câștigi cel mai mare iepuraș de ciocolată, cel mai fin I iepuraș de ciocolată și vouchere de cumpărături dulci! Ce trebuie să faci? în perioada 28 martie - 03 mai, intră într-una dintre ciocolateriile Schoko Baroque (vizavi de Hotel Continental sau în Iulius Mall, la parter) și fă cumpărături de Paști. Sute de produse dulci pentru Paști te așteaptă Ouă de ciocolată umplute cu diverse creme, iepurași de ciocolată albă, neagră, cu lapte, iepurași din marțipan, puișori din marțipan, diverse figurine de ciocolată, ouă imense umplute cu praline, praline în formă de ouă umplute cu alcool sau creme și multe alte produse de Paști! Cumpără produse de Paști în valoare de cel puțin 30 de lei pe un bon (cu cât mai multe bonuri cu atât mai multe șanse de câștig) și intră în competiția primăverii! Ce poți să câștigi? Premiile sunt gustoase și frumoase! Așadar, la extragerea care va avea loc în 3 mai, la ora 12, se pun în joc trei locuri și doi mențiuni. Locul I - câștigă un iepuraș de ciocolată gigant de patru kilograme de la Heilemann Locul II - câștigă un iepuraș de ciocolată mare de un kilogram de la Lindi Locul m - câștigă un voucher în valoare de 50 de lei pentru cumpărături la Schoko Baroque Mențiune (LV, V) câștigă câte un voucher de 25 de lei pentru cumpărături dulci la Schoko Baroque Intră în Schoko Baroque și ai să ieși mai fericit! Pentru că ciocolata ne face păcătoși, vicioși, sănătoși și fericiți... Fii alături de Shoko Baroque și pe facebook pentru a fi mereu la current cu noutățile dulci!