Renaşterea Bănăţeană, august 2013 (Anul 25, nr. 7162-7187)

2013-08-02 / nr. 7163

2 Renașterea bănățeană Instantanee din Palermo Librăria timișoreană Cărturești-Merrcy va găzdui astăzi, de la ora 18, vernisajul unei expoziții fotodocumentare, semnate de artistul Dan Purice, student la arhitectură. Expoziția, care redă instantanee din capitala Siciliei, orașul italian Palermo, va putea fi vizionată până în 2 septembrie. (L.N.) Actualitate vineri, 2 august 2013 La biblioteca din Comloșu Mare "se consumă" Farmville și romane polițiste în rafturi - cărți. Sus, chiar lângă tavan, o splendidă galerie de fotografii bănățene de epocă, povești în albnegru despre Comloșu Mare de odinioară, cu grofi, biserici, eroi și personaje reale transformate în... pretexte literare, în mijlocul încăperii stau... calculatoarele noi. Pretutindeni, liniște și răcoare. Așa arăta, într-o zi obișnuită de vară, cu arșiță nemiloasă, biblioteca din amintita comună timișeană. Dacă, în alte părți, asemenea instituții agonizează din lipsă de... clientelă, iar volumele prăfuite așteaptă zadarnic vreun școlar rătăcit sau plictisit de vacanță care să le răsfoiască, pe fostul domeniu Nako locul este frecventat de dragul... Biblionetului și al computerelor, dar și din pasiune pentru lectură. "Avem un fond de carte de 4.000 de exemplare. Este vorba, în majoritate, despre literatură destinată elevilor, care sunt, de altfel, principalii noștri mușterii. Oricum, chiar și aceia care nu se prea omoară cu cititul ne calcă pragul ca să petreacă un timp în fața monitoarelor, navigând pe Internet sau, pur și simplu, distrându-se cu jocurile online. Ultima modă, la care au aderat toți puștanii, este Farmville, își fac copiii ferme virtuale, se antrenează, poate, pentru un viitor în care comuna noastră va fi plină de agricultori prosperi. Vin la noi și vârstnici, însă aceștia sunt interesați să împrumute cărți. De la Căminul de bătrâni, câțiva seniori ne frecventează chiar cu asiduitate, iar în materie de beletristică au preferințe clare: cer întotdeauna romane polițiste, dar și de dragoste", ne spune, zâmbind, Sergiu Șolca, bibliotecarul de la Comloșu Mare. CODRINA’DIANA TOMOV ani, Timișoara! La mulți Urmare din pagina 1 .Zona revenită României cuprindea și orașul Timișoara. în acest context, la 28 iulie 1919 a început procesul de instaurare a administrației românești. El s-a finalizat pe 3 august prin intrarea în oraș a primelor unități ale armatei operative române. Despre intrarea armatei române în Timișoara, Iosif Velceanu, cunoscut om de cultură, martor ocular al evenimentelor, declara referitor la ziua de 3 August 1919: "Și iată că la 3 august 1919 sosi deci ziua mult așteptată și dorită! Peste noapte metropola îmbrăcase haine de sărbătoare. Ca o vrajă a unei nopți de vară, înfloriră pretutindeni steagurile tricolore. Dimineața, Metropola se deșteptă transformată într-o podoabă neobișnuită de drapele românești, care fluturau vesel pe case și palate, pe turlele bisericilor și frontispiciile tramvaielor. Vitrinele prăvăliilor și geamurile cafenelelor erau toate împodobite cu portretele regelui Ferdinand I și Reginei Maria, iar între ele era împodobit cu panglici tricolore portretul moștenitorului de tron, Carol. Lumea orășeană asalta balcoanele și ferestrele palatelor, iar mulțimea ocupase străzile, publicul românesc din Timișoara și din jur se aglomerase spre centru, grăbinduse să-și asigure un loc în Piața Unirii , unde autoritățile așteptau sosirea armatei române. Armata regală română, armata glorioasă, în ochii plini de admirație ai lumii, venită ca să ieie în stăpânire moștenirea. Azi a intrat cu glorie în Cetatea Timișorii". De asemenea, dr. Nicolae Ilieșiu, în cartea sa "Timișoara. Monografie Istorică" descrie ce s-a întâmplat în acele zile în Timișoara: "Duminică, în 3 August 1919, trupele române, sub comanda colonelului Economu, intră în Timișoara, în uralele nesfârșite ale populației entuziasmate. Intrarea se face la ora 8,30 pe Strada Recașului. La vama orașului, trupele sunt întâmpinate de o mulțime imensă, îmbrăcată în haine de sărbătoare, în frunte cu prefectul Dr. Aurel Cosma, care, emoționat de măreția evenimentului istoric, binecuvântează pe cei care vin pentru a restabili o dreptate istorică. Mulțimea însoțind pe crainicii unei ere noi, ajunge in Piața Unirii, unde protopopul ortodox român Ion Oprea salută pe eliberatori și-i asigură de nețărmurită dragoste frățească. Banatul e pe vecie unit cu România, în numele orașului vorbește primarul I. Gemi, în numele județului, subprefectul, în numele sârbilor, protopopul Novacovici, în numele șvabilor, colonelul Möller, iar în al ungurilor, avocatul Marton. Pentru a pecetlui măreția actului unirii Banatului, încă în această zi istorică, sosesc în Timișoara, venind dinspre Arad, I. Brătianu - prim-ministru și Ștefan Cicio-Pop - ministru în Consiliul Dirigent". Programul sărbătorii Manifestările dedicate Zilei Timișoarei încep încă de astăzi dimineață, în Parcul Central, unde va avea loc, de la ora 9, un ceremonial militar. în același parc, pe Aleea Personalităților vor fi dezvelite busturile lui Ion Românu (fost dirijor al Filarmonicii "Banatul") și Eduard Pamfil (ctitorul psihiatriei universitare timișorene și creatorul psihiatriei antropologice românești). La ora 10, în Parcul Rozelor, va fi dezvelit bustul lui Wilhelm Mühle (grădinarul Timișoarei, furnizor oficial de flori al Caselor regale română și bulgară, realizator al Parcului Rozelor din Timișoara). Consilierii locali se vor întruni în ședință festivă la ora 11, în sală de la primărie. La ora 13,30, va avea loc inaugurarea străzii Cloșca, iar la ora 20, în Piața Victoriei, va avea loc un concert cu formațiile "Desant", "Fely and the Band" și "Vank". Mâine, începând de la ora 10, pe strada Mărășești vor avea loc mai multe evenimente dedicate copiilor, iar între orele 16 și 18, în Piața Victoriei, Poliția Municipiului Timișoara va fi prezentă cu o expoziție de aparatură și mijloace din dotare. Vor mai avea loc acțiuni culturale și sportive, între care "Cupa Orașelor înfrățite" și Crosul Nocturn. De la ora 19, în Piața Victoriei, vor concerta Ruby, Sore, Delia, Alex Velea, Andreea Bănică și Smiley, spectacolul încheindu-se cu un foc de artificii în fața Catedralei Mitropolitane. Duminică, pe strada Mărășești, vor continua acțiunile dedicate celor mai tineri locuitori ai orașului, iar de la ora 19, în Piața Victoriei, va începe Festivalul "Blues pentru Timișoara". Nu vor fi uitațți iubitorii de folclor, care vor avea parte de un spectacol în Parcul Rozelor, de la ora 19,30, cu Ansamblul "Timișul", soliști îndrăgiți din Banat și oaspeții lor. Zilele Timișoarei se vor încheia luni, cu un nou spectacol din cadrul Festivalului "Blues pentru Timișoara", care va avea lor în Piața Victoriei, de la ora 19. DANIELA DAMIAN