Renaşterea Bănăţeană, august 2014 (Anul 26, nr. 7465-7489)

2014-08-02 / nr. 7466

2 Renașterea bănățeană Actualitate sâmbătă, 2 august 2014 Apa trece, durerile rămân! Urmare din pagina 1 Case distruse de puhoaie Șemlacu Mic, sat aparținător de orașul Gătaia, a trecut prin mari distrugeri provocate de ape. Cândva a fost o localitate locuită exclusiv de nemți, iar toate casele sunt construite fie din chirpici, fie din pământ bătut. Acum, când râul Moravița s-a umflat peste măsură, apele au măturat pur și simplu mai multe case din zona joasă a satului, iar pe altele le-au făcut nelocuibile. Sătenii spun că nu au fost loviți niciodată de inundații atât de grave și nu e greu să-i crezi, văzând urmele lăsate de puhoaie. Elena Buz, femeie singură, de 63 de ani, pur și simplu nu se putea opri din plâns, țipând doar "casa mea, casa mea!" lângă ruinele fostei locuințe. Nu este singura vârstnică nevoită să se refugieze într-o aripă a clădirii școlii din localitate, după ce a rămas pe drumuri. Așa-zisa școală, o clădire cu aspect jalnic - o parte a ei are zidurile prăbușite - plină de mucegai și cu o parte din ferestre sparte sau crăpate, le servește acum drept adăpost celor mai necăjiți dintre săteni. Nu e de mirare că marea parte a sinistraților au refuzat să se cazeze aici și stau în gazdă la rude sau la prieteni. Numeroși săteni sinistrați au primit găzduire temporară, de asemenea, la Mănăstirea Săraca, situată la marginea localității. Unii și-au pierdut toată agoniseala Printr-o adevărată dramă au trecut și unele familii tinere. Soții Florin și Alexandra Liheț își cumpăraseră recent o casă în Șemlacu Mic, unde se pregăteau să se mute cu copilașul de doi anișori. Au muncit în străinătate și tocmai își băgaseră bănuții în recondiționarea imobilului vechi, apucând să repare complet acoperișul. I-am găsit în timp ce încercau să recupereze niște lucrușoare din dărâmăturile pline de mocirlă, casa lor fiind parțial prăbușită, iar pereții încă în picioare fiind crăpați și deformați după revărsarea apelor. "Casa asta nu mai e bună de nimic, stă să se prăbușească. O s-o luăm de la început. Acum stăm la socri și așteptăm să vedem dacă primim vreun ajutor. Eu nu sunt prea sigur. De fapt, ce mai e sigur în România?", ne spune Florin Liheț. Unora dintre săteni le-au pierit animalele, grădinile le sunt încă sub ape, iar beciurile sau cămările de alimente le sunt inundate. Este drept, cei foarte loviți au primit ajutoare. Două pâini și un bidon cu apă a căpătat, de exemplu, o familie cu nouă suflete, dintre care șapte sunt copii. Este vorba despre familia Costea, a cărei casă a devenit nelocuibilă și, în plus, oamenii au rămas și fără resurse alimentare după ce aproape toate păsările le-au fost luate de apă. Grădina le e inundată, la fel și beciul casei, în zona în care locuiește familia respectivă e jale mare, pentru că toate casele au fost cuprinse de vâltoare, iar unele s-au prăbușit complet sau doar parțial. Are strada pește... La Gătaia, după ce numeroși localnici au înnoptat la rude, vecini sau în spațiile disponibile de la căminul cultural și din internatul liceului local, mulți dintre ei s-au înapoiat la domicilii, unde s-au pus pe treabă pentru a și le face din nou locuibile. La internat, de pildă, rămăseseră cazate ieri doar patru bătrâne. Femeile erau deznădăjduite, dar mulțumite, totuși, că au primit sandviciuri și ceai, prin grija primăriei. Ecaterina Pârvani, de 77 de ani, una dintre femeile cazate în internatul căminului, rememorează cu lacrimi în ochi momentele în care a fost evacuată din casă. "Locuiesc, împreună cu băiatul și nora, pe Strada Trandafirilor, chiar la capăt, în zona cea mai joasă. Ieri dimineață (joi - n.r.), băiatul a venit la mine și mi-a spus să ies repede, că apa intră în curte. Aveam niște balast și ne-am apucat să umplem niște saci, să îi punem la poartă, să nu fim inundați. Dar abia am pus trei saci, că apa se făcuse de o jumătate de metru. Apoi am intrat în casă, să salvăm câte ceva, dar puhoiul venea mereu. Când ne-au evacuat, apa în casă era până la brâu", își amintește femeia sinistrată. Pe Strada Trandafirilor din Gătaia, cea mai afectată de puhoaie, apa băltea încă din belșug ieri, iar oamenii își curățau casele și curțile de mocirlă. Unii dintre ei sunt nevoiți să o ia aproape de la zero după ce agoniseala le-a fost decimată. în această situație se află, de pildă, Mihai Gheorghe, a cărui casă de pe Strada Trandafirilor a fost inundată, iar apa i-a înecat 80 de iepuri și circa 200 de prepelițe, omul apucând să-și salveze doar porcii. Pentru ca necazul să fie complet, și porumbul și grâul pentru furajarea animalelor i-au fost luate de apă. Este doar unul din numeroșii oameni resemnați după dezastrul de la Gătaia. Unii dintre ei, după obiceiul vechi, fac haz de necaz. Bunăoară, un puști ieșise la pescuit pe Strada înfrățirii din Gătaia. "Este pește aici, mi-au zis niște oameni", ne spune băiatul de care niște vecini care tocmai își curățau cu lopețile împrejmuirea casei râdeau pe înfundate. Dar, până la urmă, imaginea unui copil care dă la pește pe o uliță de oraș românesc lovit de inundații are, vorba poetului, măreție de simbol. "Bine-ți stă, cu întrebările tale..." Bătrâna pășește agale, trece podețul fără un cuvânt, cu ochii țintă înainte. N-aruncă nici o privire apei umflate a Moraviței, în mijlocul căreia sunt afundați câțiva copaci smulși de vijelie, nici la noroiul de pe jos, rămas în urma retragerii șuvoaielor. Continuare în pagina 3 Soții Liber tocmai cumpăraseră și reparaseră o casă, cu banii din munca în străinătate. Au rămas fără ea Elena Buz, femeie singură, a rămas pe drumuri după ce casa ei a fost complet distrusă Faptul că în această dărăpănătură - sediul școlii din Șemlacu Mic - au fost cazați sinistrați nu mai necesită comentarii... Băieței pescuind, pe Strada înfrățirii din Gătaia Zile delicioase la Schoko Baroque începând de joi, 7 august, și până vineri, 8 august 2014, între orele 10 -12 și 16 -19, ciocolateria Schoko Baroque (situată vizavi de Hotelul Continental) vă invită la "Zile de răsfăț". Două zile în care puteți să vă răsfățați papilele gustative cu cele mai fine și delicioase arome de ciocolată, din gama Heilemann, care combină în mod unic procesele moderne de fabricație cu rețete tradiționale și cu conceptul de artă artizanală. Ciocolata Heilemann este preparată din ingrediente proaspete și naturale, de origine și calitate selecte, cu frișcă și unt proaspăt achiziționate de la fermierii locali din regiunea nemțească Allgäu și cu unt de cacao pur. Fără nici un fel de conservanți sau aditivi chimici. Așadar, dacă joi 7 august și vineri 8 august vă aflați în centru,în zona Hotelului Continental, nu ezitați să intrați în ciocolateria Shoko Baroque ca să degustați cea mai bună și fină ciocolată la "Zile de răsfăț". Și nu uitați, conform specialiștilor, ciocolata ne face fericiți!