Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7516-7542)

2014-10-10 / nr. 7524

> 2 Renașterea bănățeană Actualitate Analize gratuite la Spitalul Județean Dotat cu aparatură de înaltă performanță, laboratorul clinic din cadrul Spitalului Județean din Timișoara poate realiza 4.000 de analize pe oră. Marius Craina, directorul spitalului, ne-a declarat că fondurile necesare pentru achiziționarea reactivilor necesari laboratorului au fost majorate, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Timiș acordând încă 50 la sută din suma inițială; în curând, o nouă tranșă de bani va fi aprobată, pentru același scop. "Putem realiza un număr foarte mare de analize pe gratis, iar pacienții nu au nevoie decât de un bilet de trimitere de la medicul de familie. în cazul bolnavilor care nu sunt asigurați, tarifele pentru efectuarea analizelor sunt cele mai mici din Timișoara. Cei interesați le pot găsi pe site-ul spitalului", a declarat Marius Craina. "Este păcat să rămână acești bani, să nu fie cheltuiți, în condițiile în care sistemul sanitar se plânge de subfinanțare", a mai adăugat managerul Spitalului Județean din Timișoara. Laboratorul din cadrul unității sanitare a fost inaugurat în urmă cu trei luni, investiția ridicându-se la un milion de euro. Medicul primar Camelia Păun, șefa laboratorului, ne-a declarat că adresabilitatea este destul de redusă. Zilnic se realizează în jur de 4.000 de analize, pe când capacitatea noii linii este de 28.000. Punctul de recoltare a probelor biologice pentru laborator se află în Policlinica Spitalului Județean. "Avem fonduri suficiente, capacitatea necesară și sperăm că tot mai mulți pacienți se vor îndrepta spre noi, mai ales că, datorită aparaturii, marja de eroare este foarte mică, iar rezultatele sunt gata în cursul aceleiași zile", a precizat șefa laboratorului. SIMONA VASI Festival al micilor la Pădurea Verde Iubitorii de mici și alte bucate tradiționale românești sunt așteptați, în 18 și 19 octombrie, la Muzeul Satului Bănățean, unde va avea loc o inedită serbare câmpenească. După cum a declarat Nicolae Oprea, consilier al președintelui Consiliului Județean Timiș, toți comercianții interesați de acest festival trebuie să se înscrie pentru participare la secretariatul Muzeului Satului Bănățean, telefon 0256/225588, în perioada 13-17 octombrie. Doritorii pot să comercializeze și alte produse tradiționale culinare, dar este obligatoriu să vândă și mici. O comisie special desemnată va acorda premii pentru cel mai arătos, cel mai gustos și cel mai inspirat mic prezentat. Intrarea este liberă, iar partea artistică va fi asigurată de Centrul de Cultură al Județului Timiș, organizator al festivalului, alături de Muzeul Satului Bănățean și Camera Agricolă de pe lângă Consiliul Județean Timiș, în cadrul festivalului, va fi lansată și o carte referitoare la bucatele tradiționale bănățene, aceasta fiind premiată la concursul "Lada cu zestre". (S. F.) "Un milion de stele", în semn de solidaritate Federațiile "Caritas" ale diecezelor romano-catolice, respectiv ale eparhiilor grecocatolice din România organizează și în acest an manifestarea "Un milion de stele", al cărei scop este de a atrage atenția asupra importanței solidarității umane, în Timișoara acțiunea se va desfășura vineri, 17 octombrie, de la ora 17, când cei care vor să se alăture acestui proiect sunt așteptați să aprindă lumânări în fața bisericii romano-catolice "Preasfânta Inimă a lui Isus" din Piața Bălcescu (Strada 1 Decembrie 1918 nr. 1), banii donați cu același prilej urmând a fi destinați, la această ediție a proiectului, ajutorării oamenilor fără adăpost. Campania "Un milion de stele" este o inițiativă Caritas și se desfășoară în prezent în mai multe țări europene (Germania, Franța, Belgia, Luxemburg, Elveția) cu scopul de a oferi semne vizibile în spiritul solidarității creștine, prin iluminarea locurilor și clădirilor reprezentative din cât mai multe orașe și comunități cu ajutorul lumânărilor. (C.D.T.) Se redeschide cinemateca BCUT Biblioteca Centrală Universitară "Eugen Todoran" din Timișoara (BCUT) va redeschide serile de cinematecă marți, 14 octombrie, la ora 18, cu proiecția "Secvențe din filmul românesc - Imposibila iubire". Filmul,pus la dispoziție de Centrul Național al Cinematografiei București și Dacia Sava, este semnat de regizorul Constantin Vaeni și a fost realizat în 1983. Moderator al dezbaterii va fi Marian Rădulescu. Accesul publicului este liber. L. NISTORESCU , vineri, 10 octombrie 2014 Plimbare pe sârmă în centrul Timișoarei Timișorenii pot urmări astăzi, de la ora 17,30, o plimbare extremă pe strada pietonală Mărășești din centrul orașului. Flaviu Cernescu, de profesie programator IT, se va plimba pe coardă între cornișa Hotelului Timișoara și cea a Teatrului Național. Plimbarea la înălțime va face parte dintr-un viitor documentar turistic cu sporturi extreme, regizat de Sabin Dorohoi, în care Flaviu Cernescu are rolul principal. Timișoara va deveni, astfel, kilometrul zero al viitoarei pelicule care promite să ne țină cu sufletul la gură și să ne inspire cu o poveste unică. Cel mai palpitant film documentar al anului, regizat de bănățeanul Sabin Dorohoi, îl are protagonist pe cunoscutul blackliner Flaviu Cernescu, omul care a uimit o lume întreagă cu spiritul său de aventură și curajul dus la extrem. "Transylvania Dragon" sau "Balaurul din Transilvania", cum este numit Flaviu Cernescu, va merge pe coardă deasupra unor edificii reprezentative din Transilvania și Banat, iar începutul va fi marcat la Timișoara. Pentru ca rețeta aventurii să fie completă, cea mai mare parte a drumului va fi făcută pe un monociclu în drumul său, artistul acrobat se va întâlni cu oameni interesanți, descoperind istoria și tradițiile locurilor. Viitorul documentar va fi filmat între 10 și 26 octombrie, iar echipa va parcurge practic întreg Banatul și Transilvania, filmând o parte din cele mai renumite obiective turistice. Filmul va fi regizat de Sabin Dorohoi, bănățean la origine, realizatorul celebrelor videoclipuri "Happy" din Reșița, Caransebeș, Bocșa, Băile Herculane și Anina. Sabin Dorohoi are trecute în cartea de vizită peste 35 de nominalizări și premii internaționale. (D.D.) Vin și papricaș, ca la Buziaș De mâine și până duminică, la Buziaș are loc cea de-a șasea ediție a "Festivalului Papricașului și Vinului", care se desfășoară în parcul orașului. Timp de două zile, participanții se vor bucura de cele mai gustoase și diverse rețete de papricaș, care va clocoti în peste 40 de ceaune. Va fi amenajat un stand special în care va fi pregătită o zacuscă de 600 de kilograme, dar sunt anunțate și alte surprize, alături de vinurile de Buziaș. Muzica populară și dansul bănățean vor completa un program la care iau parte peste 500 de dansatori și soliști. Pentru cazare, pe timpul festivalului, există oferte speciale în stațiune, la hotelurile Phoenix și Parc. S. FLORESCU