Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2016 (Anul 28, nr. 8122-8147)

2016-10-19 / nr. 8137

2 Renașterea bănățeană Actualitate Poveștile fabricilor Timișoarei, istorisite în imagini Biblioteca Centrală a Universității Politehnica găzduiește astăzi, cu începere de la ora 17, expoziția cu titlul "Poveștile fabricilor", care invită privitorul într-un periplu prin universul industrial al orașului de pe Bega, surprins de camera aparatului foto. Element central al vieții din Timișoara, industria a animat viața cotidiană a mii de muncitori timp de două secole și a modelat un peisaj urban aparte pe care se cuvine să-l păstrăm și să-l punem în valoare. Orașul, de tradiție comercială începând cu secolul al XVIII-lea, a văzut organizându-se în jurul său o viață industrială intensă, dând naștere unui remarcabil patrimoniu, unic în România. Mutațiile economice generează o renaștere urbană, un veritabil subiect de studiu. Abordarea patrimonială se află în centrul reflecțiilor despre renașterea și, în special, viitorul acestor foste centre industriale. Demolare, conservare, reutilizare sunt cuvintele-cheie care răsună în urechile decidenților și ale investitorilor. Timișoara și cartierele sale vechi oferă posibile chei de rezolvare ale acestei dificile ecuații. Ce rămâne, așadar, din aceste ateliere, depozite, fabrici după încetarea sau reorganizarea activității, înscriindu-se într-o căutare de indicii, proiectul "Poveștile fabricilor" își propune să se intereseze asupra perspectivelor lăsate de acest patrimoniu industrial. Institutul Francez din Timișoara a invitat-o în rezidență, în primăvara acestui an, pe artista-fotograf Floriane Spinetta. Cu această ocazie, ea a susținut un workshop în cadrul căruia a lucrat cu studenți de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism și Facultatea de Artă și Design din Timișoara, vizitând și fotografiind întreprinderile Pasmatex, Elba, Halele Timco și Turnul de apă din Iosefin. Rezultatul acestor reflectări de echipă va putea fi admirat în cadrul unei expoziției de grup (fotografie și instalație) de la Biblioteca Centrală a Universității Politehnica din Timișoara (bd. Vasile Pârvan nr. 2), pe un fundal muzical realizat de Ovidiu Pleșa. Grație parteneriatului cu Institutul Francez din Timișoara, dar și datorită implicării active a arhitectului Mihai Donici și a studenților săi în acest proiect, expoziția propusă de echipa pluridisciplinară alcătuită din Floriane Spinetta (fotograf) și Aymeric Jeudy (istoric), ambii din Franța, va putea fi vizitată gratuit până la finele lunii viitoare. CODRINA DIANA TOMOV r miercuri 19 octombrie 2016 Reguli stricte pentru achiziționarea dezinfectanților din spitale Ministerul Sănătății și Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice au emis un ordin comun prin care se stabilește documentația standard de atribuire privind achizițiile de produse biocide, derulate de către unitățile medicale și alte instituții care utilizează astfel de produse. Ordinul îmbunătățește procesul de achiziție prin prevenirea întârzierilor în inițierea procedurilor de atribuire, prin responsabilizarea autorităților contractante în legătură cu conținutul documentelor de licitație. Autoritățile contractante au acum la dispoziție fișa de date și caietul standard de sarcini elaborat de o comisie tehnică de experți, specialiști cu competențe în epidemiologie și igienă. De asemenea, după publicarea ordinului în Monitorul Oficial, va deveni obligatorie achiziționarea dezinfectanților pe baza unui singur cod CPV. Această măsură vine după ce, la începutul lunii septembrie, Ministerul Sănătății a adoptat măsuri stricte de autorizare și verificare a produselor biocide, acestea urmând a fi testate în privința eficacității în laboratoare acreditate la standarde europene. în continuare, Ministerul Sănătății lucrează la perfecționarea reglementărilor în domeniu pentru a asigura atât disponibilitatea produselor biocide în spitale, cât și calitatea acestora. DANA ISTRAT Parcăm inteligent, dar n-avem unde Urmare din pagina a încântat că ceea ce era, acum trei ani, un proiect-pilot implementat la San Francisco, a devenit o realitate pe malurile Begăi, înainte de a fi introdus la Budapesta, primarul Nicolae Robu a prezentat, ieri, aplicația. "Este disponibilă pe iPhone și pentru Samsung, dar firma lucrează și va face extensii. Aplicația a fost implementată gratuit, se va face după aceleași idei și în Budapesta, dar iată că s-a reușit mai întâi în Timișoara. în 2017, vom organiza o licitație, astfel încât mai multe parcări să poată fi utilizate cu această aplicație. Te duci aproape la sigur, iar dacă vezi că acolo unde vrei să ajungi sunt foarte puține locuri libere, te îndrepți în altă parte. în felul acesta nu mai facem drumuri degeaba din parcare în parcare pentru a constata că nu mai sunt locuri, aceasta duce la încărcarea traficului, poluare fără nici un rost și timp pierdut. Aplicația le va fi de mare folos și celor care vor veni în Timișoara în perspectiva anului 2021", a explicat edilul. Aplicația se numește "Smart Parking ZTE Corporation" și este gratuită. Sistemul va fi extins mai întâi la parcarea de la hotelul "Central", iar Robu speră ca și proprietarii de parcări private să adere la sistem. Mai mult, vor fi incluse și locurile de parcare situate de-a lungul străzilor centrale, și cele din parcarea municipalității, acestea din urmă doar în weekend. "Dacă locul se ocupă până ajungi acolo, ghinion, sistemul nu poate să și creeze locuri de parcare", a glumit primarul. Parcarea mare mai așteaptă Dacă sistemul inteligent nu poate, autoritățile locale sunt cele care ar trebui să fie în stare să construiască parcări, dar, până acum, se aud doar justificări. Parcarea promisă în zona Oituz, care ar trebui edificată după ce primăria va face un schimb de proprietăți cu Universitatea de Vest, mai are de așteptat. "Vom avea și o parcare mare în centrul Timișoarei în momentul în care vom avea unde să o facem, este un lucru elementar, nu ține de voința noastră, aceasta există. Trebuie să avem și terenul. Chiar și eu îmi cam pierd răbdarea vizavi de durata evaluării proprietăților care ar urma să intre în acel schimb. Și ieri am avut o discuție cu domnul rector Pirtea pe acest subiect și l-am rugat să accelereze lucrurile, ca să putem începe construcția acelei parcări lângă centrul istoric, îi rog pe toți timișorenii să înțeleagă că dacă am avea o altă locație ar fi făcută de mult parcarea", a explicat primarul. Construirea unei noi parcări cu plată nu are cum să-i mulțumească pe plătitorii taxei Tim Park, care au locurile de muncă în centru și nu sunt angajați în instituții care dețin parcări cu barieră. Oamenii se trezesc că achită cam degeaba un bir în plus la primărie și pierd zilnic zeci de minute în căutarea unui loc de parcare. Vine unda verde? O veste ceva mai bună vine despre proiectul de management al traficului. Săptămâna viitoare va intra în faza de recepție, iar la 31 octombrie ar trebui să fie inaugurat. Primarul Timișoarei a dat asigurări că partea cea mai grea a trecut, iar de acum înainte timișorenii ar trebui să beneficieze de un trafic mult mai lin, pentru că toate cele 134 de intersecții incluse în sistem vor fi dirijate inteligent, iar la "semafoarele lui Robu" se va vedea și unda verde. Desigur, problemele ivite se vor putea regla în următoarele săptămâni. Nu ne rămâne decât să sperăm că șirurile mult prea lungi de DANIELA DANIAr autovehicule care blochează mult dintre arterele orașului vor fi mul mai scurte.