Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2016 (Anul 28, nr. 8122-8147)

2016-10-20 / nr. 8138

2 Renașterea bănățeană Actualitate Cu timișoreanca Marina Bejan. Artista plastică timișoreană Marina Bejan deschide marți, 1 noiembrie, la ora 18, la Muzeului Țăranului Român din București, expoziția personală de pictură intitulată "Norii între două geometrii", care va fi prezentată de criticul de artă Alexandra Titu și va putea fi vizionată până în 15 noiembrie. Proiectul prezentat în această toamnă în Capitală este o dezvoltare a temei "Norii", cu care artista a participat la Bienala de la Florența și a fost recompensată, în decembrie 2011, cu Premiul special al juriului. "Materie imaginantă prin excelență, căutare mai mult decât consistență, irelevanță materială care își cercetează forma prin mișcare și dă corp vidului în spațiu, aidoma gândirii ce se pierde pe măsură ce se construiește. «Norii» au susținut dintotdeauna o reverie aparte a interiorității - de la fantasma monștrilor până la scriitura hieroglifelor - prin puterea lor de a contrazice ordinea. Captarea acestei fascinații în pagina picturală reclamă o înțelegere a spațiului și a construcției lui pe pânză care să le susțină natura. Volum incompatibil cu geometria euclidiană, insuficientă în mijloace pentru a-l transpune în adâncime și rămânând pentru multe secole de pictură mai mult decât de fundal în general pitoresc, norul este o materialitate căutând forma. «Geometria de cauciuc», nume dat în glumă unui spațiu aflat sub valori îndepărtate de cea a perspectivei, euclidiană, tinde să recupereze corpul norului desfășurat ca scriitură. Fluiditatea, continuitatea în transformarea fără ruptură a volumului sau suprafeței, în fond veșnica mișcare și viteză a norului, printre "Nori" atât de greu de surprins, concurează o construcție euclidiană cu una în care răsucirea, vălătucul creat în fugă sau suspendat într-o nemișcare înșelătoare regăsește valorile unui spațiu altfel, cel topologic", spune Marina Bejan, explicându-și demersul plastic. CODRINA DIANA TOMOV joi) 20 octombrie 2016 Fragilitate... Corpul ca teren al violenței sociale și politice și istoria personală reconstituită la granița dintre realitate și ficțiune traversează cea de-a doua ediție a Festivalului de Arte Performative de la Timișoara, care-i așteaptă pe iubitorii de frumos în 5 și 6 noiembrie cu două spectacole de dans contemporan semnate de Isabelle Schad și Eric Minh Cuong Castaing, un performance work-in-progress de Olga Török, o instalație de Arkadi Zaides, un film de Jorge León și un concert de Paul Dunca. FAPT- Festivalul de Arte Performative Timișoara, organizat de Centrul Cultural German și primăria municipiului, cu susținerea Institutului Francez și a Nationales Performance Netz Germania, a fost inițiat anul trecut și a susținut titulatura urbei de pe Bega ca și Capitală Culturală Europeană în 2021. (C.D.T.) Protest spontan în opt spitale timișene Urmate din pagina 1 Se mai cer corectarea discriminărilor și inechităților salariale produse de O.U.G. nr. 20/2016 și O.U.G. nr. 43/2016, și includerea în anexele ordonanțelor a tuturor categoriilor de personal emise, respectiv cei din asistență socială și unități medico-sociale, angajații TESA, cei din direcțiile de sănătate publică și cei care lucrează în prese și unități școlare, calcularea sporurilor și a altor drepturi salariale la salariul de bază actual, reașezarea valorică a salariilor pentru unitățile clinice și neclinice și promovarea unei legi a salarizării specifice pentru sectorul sanitar și de asistență socială pornind de la principiile și coeficienții Legii nr. 284/2010. ’ Grevă de amploare în cea mai mare unitate sanitară din vestul țării Circa 500 de angajați ai Spitalului Județean Timișoara și-au încetat activitatea timp de două ore în încercarea de a trage un semnal de alarmă asupra inechităților salariale din sistem, făcând apel către factorii de decizie pentru rezolvarea situației. Principala ușă de acces în cea mai mare unitate sanitară din vestul țării a fost blocată ieri de asistente, infirmiere și reprezentanți ai personalului TESA, care și-au strigat revendicările în holul principal al instituției. Toate persoanele care șiau căutat ieri un remediu pentru suferințele fizice au fost îndrumate căre Unitatea de Primiri Urgențe din cadrul spitalului. "Au venit alături de noi și colegii de la Clinica Bega și cei de la Psihiatrie. Din păcate, nu toate secțiile spitalului au fost reprezentate. Unii șefi de secție nu au permis personalului din subordine să participe la protest. Astfel, nu au fost alături de noi colegii de la Diabet, nutriție și boli metabolice și cei de la Urologie. Alți angajați - ca de exemplu medicii care acum sunt mulțumiți de veniturile pe care le încasează ca urmare a ordonanței recente privind plata gărzilor, dar și colegii de la Ortopedie, nu au dorit să participe, în schimb, alte secții au fost bine reprezentate, medicii rămânând la locul de muncă pentru a asigura asistența medicală", a precizat Veronica Roth, liderul sindicatului Sanitar din unitatea sanitară. Un medic câștigă într-o gardă cât un IT-istă într-o săptămână Un inginer IT sau analist programator, cu vechime în muncă, câștigă la Spitalul Județean Timișoara în jur de 2.000 de lei pe lună, bani în mână, în timp ce un medic este plătit pentru o singură gardă de 24 de ore cu circa 500 de lei net, sumă ce se adaugă la salariu. "Asta înseamnă inechitate salarială! Un inginer este chemat la orice oră și în orice zi în afara programului de lucru pentru că pică serverul. Nu are însă sporuri pentru activitatea prestată noaptea ori în zilele de sărbătoare. Are doar un salariu fix și acesta nemajorat, personalul TESA nefiind inclus în prevederile ordonanțelor 20 și 43 emise în acest an. La fel, un economist, în prag de pensionare are 1.600 de lei", a declarat unul dintre sindicaliști. Omul este cu atât mai mare cu cât cei de la TESA sunt chiar cei care, prin natura profesiilor, știu cel mai bine cu câți bani este plătită munca fiecăruia. "in ceea ce privește efectuarea gărzilor, pentru asistentele medicale și infirmiere, sporurile sunt calculate la salariul din 2009, în timp ce la medici se ia în calcul cel actual, între cele două venituri fiind vorba de o diferență de circa 300-500 de lei", a precizat Veronica Roth. Proteste în întreaga țară în întreaga țară, peste 70.000 de sindicaliști ai Federației Sanitas au participat, ieri dimineață, la greva de avertisment. Un număr similar de semnături s-a strâns pentru protestul programat în data de 31 octombrie. Acțiunile sindicale Sanitas au fost demarate în urmă cu o lună, prin organizarea, în fiecare zi de marți, a unei acțiuni de protest, pe 20 septembrie fiind pichetat Ministerul Muncii, pe 27 septembrie Ministerul Finanțelor Publice, pe 4 octombrie Ministerul Sănătății și pe 11 octombrie Palatul Parlamentului. Pe 12 octombrie a avut loc o grevă japoneză, cu purtarea de banderole albe; în ultima zi a acestei luni, sindicaliștii vor declanșa greva generală prin asigurarea unei treimi din activitate, dacă nu se va ajunge la o înțelegere cu autoritățile pe Legea salarizării unitare. O mică victorie După eșuarea negocierilor cu Executivul, Federația Sanitas și-a îndreptat atenția către Legislativen speranța că membrii acestuia vor îndrepta, la promulgarea legilor, inechitățile produse prin recentele ordonanțe 20 și 43. Zilele trecute, amendamentele privind OUG nr.20/ 2016 depuse de sindicaliști la Comisia de sănătate a Camerei Deputaților au fost aprobate de membrii comisiei, așteptându-se un vot pozitiv și în plen. Totodată, a fost aprobat și amendamentul federației de modificare a articolului 174, alineatul 6, din Legea învățământului, facilitându-se completarea studiilor asistenților medicali cu pregătire postliceală. DANA ISTRAT GREVA