Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2016 (Anul 28, nr. 8148-8172)

2016-11-22 / nr. 8166

2 Renașterea bănățeană Actualitate Generația actuală de elevi, mai istează decât cea a părinților? în ultimii ani, programa școlară din România s-a schimbat atât de des încât, uneori, acest lucru i-a bulversat chiar și pe dascăli. Dacă pe vremea părinților actualei generații de elevi din clasele primare culegerile de probleme apăreau în ciclul gimnazial, acum acestea se folosesc încă din clasa pregătitoare. "Culegerile Gheba" (scrise de profesorul de matematică Grigore Gheba, născut în satul Poenița, din comuna vrânceană Dumitrești) și abonamentul la "Gazeta matematică" erau, pe vremuri, opțiunile preferate ale elevilor și profesorilor. Acum, pe piața din România există zeci de culegeri de română și matematică adresate copiilor de la clasa pregătitoare, la fel și "Gazeta matematică" adaptată noilor tendințe. Primele culegeri de acest gen, care au avut priză la public, s-au tipărit în anul 2000. "Atunci am fost contactați de un reprezentant al unei edituri care a spus că este nevoie de asemenea cărți pe piață. Noi, dascălii angajați în această problemă, am colaborat cu o învățătoare din Vâlcea, pe vremea aceea fiind foarte puține asemenea culegeri. Ulterior a rămas doar un grup de învățători, iar în timp, culegerile s-au publicat color și, întrun final, au ajuns în formatul de astăzi", spune Daniela Berechet, învățătoare în cadrul Școlii gimnaziale "Liviu Rebreanu" din Mioveni (județul Argeș), autor al culegerilor. Mulți învățători din Timișoara optează pentru aceste manuale suplimentare pentru că se adresează atât părinților, cât și elevilor. "încă din primii ani au devenit de interes național pentru că în ele se regăsesc exerciții și probleme simple, dar și dificile", spune învățătoarea, cu o experiență la clasă de peste 30 de ani. "Nu ne-a fost greu să le realizăm, deoarece aveam deja materiale pe care le foloseam la clasă, în proporție de 90 la sută sunt exerciții create de noi. Culegerile le scriem în funcție de programa școlară", spune învățătoarea. De altfel, programa școlară este destul de greoaie, cerințele fiind mult mai mari față de generațiile anterioare. "Nu sunt de acord cu actuala programă. Consider că elevilor li se cere prea mult. De exemplu, dacă în urmă cu câțiva ani ei învățau tabla înmulțirii și împărțirea în clasa a IlI-a, acum aceste lucruri se deprind în clasa a II-a. Copiii nici nu stăpânesc bine adunarea și scăderea și sunt nevoiți să treacă la o altă etapă. Mi se pare destul de mult pentru ei", spune autoarea culegerilor. Tocmai cerințele foarte mari au dus la apariția pe piață a acestor cărți dedicate atât elevilor,cât și... părinților. încă din clasa pregătitoare, majoritatea elevilor din Timișoara învață, în paralel, și după culegeri, pentru a face față programei încărcate. în timp, pe piața din România au apărut tot mai multe culegeri de acest gen, însă cele scrise de grupul de învățători din care face parte Daniela Berechet au rămas în topul celor mai cumpărate. "Nu pot să spun că se câștigă foarte bine. Mie îmi revine cam un leu la fiecare carte vândută, pentru că dreptul de autor este de zece la sută. Este bine că se vând foarte multe. Câștig cam... cât o plăcere de-o vară", spune Daniela Berechet. ANCA TOMA în căutarea campaniei Urmare din pagina 1 Acum, nimic din toate astea nu se mai întâmplă. Totul e searbăd, lipsit de viață, de parcă nimeni nu ar mai fi interesat de o campanie electorală. S-a vorbit de necesitatea unor dialoguri electorale bazate pe proiecte și programe fezabile,ca să mai diminueze, măcar,componenta emoțională pe care o are votul în România. La seceta de promovare din această campanie, nici nu mai putem vorbi de dezbateri de acest gen, câtă vreme lipsa de informație e mai acută ca niciodată. Locurile publice de afișaj sunt singurele forme care anunță că vor fi alegeri și că trebuie mers la vot. Lumea se mai oprește, mai aruncă un ochi la chipurile de pe panouri și pleacă nelămurită, nu atât de valoarea candidaților, cât de alegerile care sunt prea puțin mediatizate. Greu de crezut că lucrurile se vor mai dinamiza în perioada următoare. SILVIU FLORESCU I marți, 22 noiembrie 2016 Numai fapte bune pentru copiii defavorizați... Dar din dar se face Raiul, iar în perioada premergătoare Crăciunului se cuvine să ne aducem aminte de cei nevoiași și să le aducem un strop din magia sărbătorilor. Continuând o tradiție frumoasă, Asociația "Sfera Timișoarei" îi provoacă pe toți cei care cred în omenie să săvârșească "Numai Fapte Bune" și să pregătească daruri pentru copiii defavorizați din zonele rurale ale județului Timiș. "Te așteptăm din 8 decembrie, ora 10, până în 10 decembrie, ora 18, în lobby-ul DE de la City Business Centre din Piața 700 cu decorațiuni de Crăciun, bijuterii, cărți, tablouri, delicatese bio, obiecte de mobilier, papioane și diverse cadouri inedite", spun organizatorii campaniei ce are în componență un târg caritabil, dar și un program tip "shoebox", prin intermediul căruia doritorii vor putea pregăti ei înșiși o cutie cu daruri pentru un copil sărman. Instrucțiunile, date de echipa de la "Sfera Timișoarei", sunt extrem de simple. Se ia o cutie goală de pantofi, se umple cu trei tipuri de articole, precum jucării, dulciuri sigilate și neperisabile, periuță și pastă de dinți, carte, fular, prosop, se împachetează totul în hârtie de cadou și se leagă cutia cu o panglică. Aceia care doresc să facă o urare destinatarului acestui dar pot atașa pachetului și o ilustrată. Lucrurile dinăuntru trebuie să fie noi, unisex și universale, pentru copii cu vârste cuprinse între trei și 16 ani. La Târgul "Numai Fapte Bune", o manifestare care promovează arta, cultura și produsele "made in Timișoara" cu expozanți inediți și plini de ingeniozitate, accesul va fi gratuit, iar profitul obținut din vânzări va fi direcționat către aceeași cauză umanitară, asigurând distribuirea cadourilor în satele și comunele unde trăiesc copilași defavorizați. CODRINA DIANA TOMOV "Maghiar", un spectacolprovocare de văzut sau... revăzut Publicul timișorean va avea astăzi din nou ocazia de a vedea spectacolul "Maghiar", coproducție a Teatrului Stat "Csiky Gergely" Timișoara și a Teatrului "Kosztolányi Dezső" din Subotica. Regia îi aparține lui Urbán András, unul dintre cei mai îndrăzneți directori de scenă din estul Europei. Piesa se joacă alternativ în urbea de pe Bega și în orașul partener, aceasta fiind a treia reprezentație la Timișoara. Premiera cu "Maghiar" a avut loc în luna mai, marcând deschiderea celei de-a noua ediții a Festivalului Euroregional de Teatru, spectacolul având drept temă identitatea etnică a minorității, definită de majoritate, minoritate și raportarea la sine. Cuvintele-cheie care îl marchează sunt: stereotipuri, critici,înfrângeri și victorii politice, demagogie, răspundere, limbă maternă. "Nu știu în ce măsură s-ar încadra acest spectacol într-un repertoriu clasic. Sper însă că el își va găsi drumul către toată lumea, indiferent de naționalitate, religie sau orientare politică. Teatrul nu este cocaină. Nu are un efect imediat. Nu modifică dintr-odată mentalitatea sau personalitatea cuiva. Teatrul este o acțiune socială. Se întâmplă prin oameni, cu oameni. Oameni care la rândul lor vor începe să comunice unul cu celălalt, creând astfel o experiență comună. Teatrul nu va schimba lumea, dar poate să-i determine pe oameni să dorească schimbarea și să întreprindă ceva ca să schimbe prezentul", explică regizorul Urbán András. Din distribuția spectacolului fac parte, printre alții, Borbély B. Emlia, Csata Zsolt, Eder Enikő, Lőrincz Rita, Simó Emese și Czumbil Orsolya. "Maghiar" este construit pe ritmuri de punk, bazat pe muzică și mișcare și nu se va traduce în limba română. Din cauza abordării îndrăznețe, acest show care vorbește despre lucruri incomode și provoacă la reflecție nu este recomandat minorilor. CODRINA DIANA TOMOV