Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2016 (Anul 28, nr. 8173-8195)

2016-12-03 / nr. 8174

Actualitate 2 Renașterea bănățeană Retailerii își intensifică ofensiva împotriva produselor românești Urmate din pagina 1 în plus, se vorbește chiar despre o procedură de infringement de care ar fi posibilă România. O procedură care, trebuie spus, nu implică automat sancțiuni, dar atrage o judecare a cauzei la Curtea Europeană de Justiție. Dacă procedura e declanșată și juriștii CE vor avea argumente solide, instanța va decide amenzi foarte mari pentru statul acuzat. "Cea mai mare obrăznicie" Trebuie subliniat că mai toate statele europene duc politici protecționiste, sub diverse forme, reușind să ocolească pe căi juridice regula de bază, cea a liberei concurențe. La noi, măsurile care să-i favorizeze pe producători sunt... sublime, dar lipsesc cu desăvârșire. Iată că, după ce am reușit, cu chiu cu vai, să adoptăm o lege decentă, întâmpinăm o opoziție cel puțin la nivel de lobby, deocamdată. Un lobby care e de înțeles într-un joc economic european complicat, dar ar fi bine să ne vedem, totuși, de propriul interes. Este și opinia lui Nicolae Oprea, secretarul executiv al Asociației Producătorilor de Cereale și Plante Tehnice Timiș: "Cea mai mare obrăznicie din partea retailerilor o reprezinta mnziția la universe TM.. -------------------- — W~ ------J.U LM v. » WVM W/LI legală privitoare la procentajul obligatoriul al produselor românești din rafturi. Nu o spun ca naționalist, ci ca patriot, pentru că devine tot mai clar că România nu a fost băgată în Uniunea Europeană ca să sporească potențialul productiv, ci ca o mare piață de desfacere. Retailerii ne-au adus toate aruncăturile Occidentului, să nu le vândă ca specialități. Sunt produse fără gust, fără culoare și nesănătoase, iar pe retaileri nu i-a întrebat nimeni de unde, cum și la ce preț le aduc. Suntem a cincea țară ca potențial agricol în UE și trebuie să-l sprijinim pe imajiichii unui rimon Qwar /-*o «ahi .im/i *->«* MtJM* parlament va fi mult mai hotărât în ceea ce privește măsurile bune pentru agricultură. Este vorba, până la urmă, despre securitatea alimentară a românilor, cu care nu ne putem juca". Supărarea retailerilor e mare Forma pe care a luat-o Legea 321 i-a nemulțumit pe marii retaileri încă de astă-primăvară, când parlamentul a introdus rigoarea referitoare la o majoritate obligatorie a produselor românești pe rafturile supermarkketurilor și ale hypermarketurilor. Ei acuză o așa-zisă discriminare față de produsele care provin din alte state membre ale Uniunii Europene și, de fapt, au fost primii care au fluturat pericolul procedurii de infringement pe care ar risca-o țara noastră. S-au aruncat în această luptă tot felul de argumente, cum că nu s-ar fi făcut un studiu de impact sau, chipurile, că e imposibil de pus în practică regula cu pricina. Cert este că, până la noi ordine, de la mijlocul lunii ianuarie vor trebui să se conformeze, sub amenințarea sancțiunii de suspendare a activității, așa cum prevede norma legală. Dacă ministerul de resort nu va ceda presiunilor și amenințărilor care vin dinspre marii comercianți și chiar de la unii funcționari europeni, ar fi o primă facilitate de care va putea profita producătorul român. In special fermierii noștri care, în mare parte, Civil IO ori privind armona o omvii ia ura auuaid uaiaia un una«j samsarilor sau chiar a achizitorilor cu justificate pretenții de onorabilitate, dar care îi oferă agricultorului autohton prețuri de batjocură pentru că știu foarte bine că au alternativa de a aduce de afară produse îndoielnice calitativ, cu costuri mici. Să vedem dacă vom fi în stare să dezvoltăm o piață solidă a produselor românești, pentru a-l capitaliza pe producătorul autohton, dar și întru sporirea gradului de siguranță alimentară, cel puțin limitând invazia de alimente modificate genetic, atât de dragi marilor r'itmprr'tîrnti nonim po ~ ^----W....IW.W.UHLI. "Vî!’!" V" IL CL'JLIV, pIU- * fituri uriașe. TUDOR MIHAI LENGHER I sâmbătă, 3 decembrie 2016 Copiii răi urcă pe scena Teatrului Național în contextul în care Teatrul Național din Timișoara continuă să răspundă într-o manieră inspirată temelor și provocărilor societății de astăzi, începutul lunii decembrie le va prilejui iubitorilor scenei o întâlnire de grație cu actori și muzicieni de la "Théâtre de la Manufacture" din Nancy, aflați pentru prima dată în România. Publicul din orașul de pe Bega îi va putea vedea în spectacolul-eveniment "Copii răi", cea dintâi coproducție semnată de "Centre Dramatique National Nancy-Lorraine", "La Manufacture" și TNT. Pe un text de Mihaela Michailov și în regia lui Michel Didym, spectacolul privește prin ochii unei fetițe - cu inocență, cu duioșie, cu cruzime, dar și cu umor - un subiect extrem de fierbinte al lumii contemporane, violența în școală și efectele distructive șie mediatizării acesteia pe rețelele de socializare, în zilele de miercuri, joi și vineri ale săptămânii viitoare, de la ora 19, Sala 2 a Teatrului Național va găzdui trei reprezentații ale piesei "Copii răi", jucată în limba franceză, cu supratitrare în română, de tinerii actori și muzicieni Alexandra Castellon, Jeldilh AJVALym și Joremy jerry. la "Théâtre de la Manufacture" din Nancy la finele anului trecut, spectacolul "Copii răi" de Mihaela Michailov a fost selecționat în secțiunea FDR a Festivalului European al Spectacolului Timișoara - Festival al Dramaturgiei Românești, ediția 2016. Biletele au fost puse în vânzare la Agențiile Teatrului Național din Timișoara (Agenția "Mărășești", str. Mărășești nr. 2 și Agenția "Sala 2", Parcul Civic), orarul fiind de marți pană duminică, între orele 11-19. CODRINA DIANA TOMOV Ministerul Sănătății a lansat campania "Mâini curate în spitale" Ministerul Sănătății a lansat, ieri, campania "Mâini curate în spitale", având ca scop informarea și conștientizarea personalului medical, a pacienților și a publicului despre cât de importantă este dezinfecția mâinilor în prevenirea infecțiilor nosocomiale. "Mesajul-cheie al proiectului este "Dezinfectează-ți mâinile, salvezi o viață!" și vine să întărească ideea că, aplicată în spitale la momentul potrivit, igiena mâinilor poate salva viața unor pacienți. Este pentru prima dată când Ministerul Sănătății derulează o campanie de informare publică pe această temă, în contextul în care studiile arată că majoritatea infecțiilor din spitale sunt cauzate de mâinile murdare", transmite Ministerul Sănătății Campania de comunicare cuprinde două spoturi TV care vor fi difuzate la posturile de televiziune și în online, flyere care vor fi împărțite în spitale și lansarea pagini web manuicurateinspitale.ro. Pagina web manuicurateinspitale.ro cuprinde articole despre tehnica spălării corecte a mâinilor și materiale informative despre infecțiile nosocomiale sau rezistența la antibiotice. Un alt scop al campaniei de informare este de a-i determina pe managerii de spitale să investească în achiziționarea de dispensere cu soluție dezinfectantă. "Pentru medici, dispenserul cu dezinfectant este un instrument rapid și util în practica păstrării igienei mâinilor, cu atât mai mult cu cât ei pot vedea pacientul la nici un minut din momentul dezinfectării. Din păcate, în unitățile medicale din România, consumul de substanțe dezinfectante este destul de scăzut. Dezinfectarea mâinilor în mediul spitalicesc nu se face așa cum ar trebui", a declarat ministrul sănătății, Vlad Voiculescu. Ministerul Sănătății transmite că proiectul a fost realizat cu sprijinul exclusiv al voluntarilor, printre aceștia fiind actrița Oana Pellea și artistul vizual Marian Ouatu. "Importanța igienizării mâinilor în spitale este subliniată și într-un raport al Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC), publicat în 2013. Raportul arată că, la nivelul acelui an, în spitalele din România prevalența infecțiilor nosocomiale era cea mai mare în secțiile de terapie intensivă. Potrivit raportului ECDC, România avea probleme în privința a trei indicatori: dezinfectantul mâinilor cu soluții pe bază de alcool, camere cu un singur pat (indicator al capacității de izolare a pacienților infectați) și cadre medicale dedicate prevenției și controlului infecțiilor. Infecțiile nosocomiale nu sunt o problemă doar în spitalele românești, ci și în cele europene. Raportul ECDC mai arăta că, în fiecare zi, în spitalele europene, 80.000 de pacienți, adică unul din 18, suferă de cel puțin o infecție nosocomială. Studiul a fost efectuat în peste o mie de spitale din 30 de țări europene", explică ministerul.