Renaşterea Bănăţeană, februarie 2017 (Anul 29, nr. 8222-8243)

2017-02-14 / nr. 8231

2 Renașterea bănățeană Actualitate marți, 14 februarie 2017 Valentine's Day a umplut orașul de flori și... inimioare de pluș Urmare din pagina 1 Magazinele de suveniruri, dar și cele de jucării, abundă în oferte romantice pentru toate buzunarele și gusturile, iar culorile de bază sunt rozul, roșul și albul, anticipând Mărțișorul cel cu adevărat românesc, dedicat tot doamnelor și domnișoarelor. Dacă nu te scalzi în bani cât să-i iei celei dragi o... mașină nouă, haine de firmă sau pantofi ultimul răcnet, te poți opri la o pereche de căni gemene, la fel cu un mufunache alb cu ochi de mărgele negre. Pe la boutique-urile din Piața Traian, le găsești la 20 de lei. Dacă ți se pare prea mult, cu 15 lei cumperi versiunea... solitară, adică numai o cană și plușul aferent, cât să nu se supere femeia de lângă tine c-ai uitat tocmai de Ziua îndrăgostiților. Deși românii o celebrează de peste 20 de ani, n-au adoptat-o întru totul. Numele i-a rămas englezesc, de multe ori pronunțat anapoda "Velentanus", iar despre... viața și minunile Sfântului Valentin nimeni nu știe aproape nimic. Cine a fost Sfântul Valentin? Valentin este un martir declarat ca sfânt al creștinilor romanocatolici, care a trăit în secolul al III- lea, fiind episcop în Interamna (azi: Terni, Italia). Legendele spun că dăruia tinerilor îndrăgostiți flori din grădina lui și că vindeca bolnavi. A fost învinuit de "cununare religioasă" a perechilor de îndrăgostiți, în ciuda poruncii împăratului roman Claudius II (268-270) și a fost condamnat la moarte și executat pe 14 februarie 269: în timp ce se afla în temniță, el ar fi tămăduit-o pe fiica gardianului său, Asterius. Se pare că, înainte de martiriu, el i-ar fi trimis acesteia o scrisoare pe care a semnat-o cu "al tău Valentin", în semn de bun rămas. Dincolo de personajul ce dă numele sărbătorii de azi, cuplurile se bucură de ofertele de distracție ale momentului, de petrecerile tematice organizate de 14 februarie prin cluburi sau doar de perspectiva unei cine romantice, la restaurant sau chiar acasă, însă obligatoriu la lumina lumânărilor, în roz, roșu și alb De Valentine's Day, acestea din urmă devin vedete. Sunt, ca toată marfa momentului, roz, roșii și albe. Pot fi, cum am și văzut în Piața Badea Cârțan, chiar...roz, în formă de inimioară acoperită cu trandafiri sculptați în ceară, cu triplă trimitere la temele de bază ale Zilei îndrăgostiților. Altele sunt simple, clasice, elegante și se vând împreună cu sfeșnice de sticlă alungite, un decor perfect pentru masa festivă în doi. Lângă ele ar da bine un buchet de flori, rețetă sigură de impresionat consoarta, iar tarabele din piață sunt pline de trandafiri sângerii, la opt lei bucata, trezii gingașe, ghivece cu zambile sau ciclame sau narcise galbene pitice. Nu lipsesc nici crinii, cârciumăresele, gerbera, adunate laolaltă într-o beție de culori, nici plăpânzii ghiocei cu miros de primăvară, nici lalelele de import, importante să vrei să le cumperi... Doar un fir de trandafir "N-am vândut cine știe ce. Mă aștept să vină lumea mai pe seară sau chiar mâine, în ultimul moment. Mulți își aduc aminte de flori la spartul târgului, ăștia-s întârziații, alții nici nu vor să le ia mai repede, ca nu cumva să se ofilească. Avem și buchete gata făcute, le putem face și după cum vrea clientul, mai dăm și la fir, când ni se cere. Destui vor să ia câte un singur trandafir, așa, simbolic, să nu se ducă acasă cu mâna goală. Cică-s scumpi, dar nu-s. Uitați cât sunt de frumoși. E drept că n-au miros, dar arată minunat", ne spune una dintre florăresele din "Cârțan". Șampanie cu foiță de aur comestibilă Un singur comerciant, cu masa întinsă lângă mașinăria tocilarului din piață, îmbie mușterii cu o varietate de cadouri anume gândite pentru Valentine's Day. "De meserie sunt pirotehnist, pun artificii pe la diverse evenimente, nunți, botezuri și alte asemenea. E primul an în care am zis să-mi încerc norocul și de Ziua îndrăgostiților. Am lumânărele, cercei cu cristale Swarowski, brățări, ceasuri, piese de decor. Am și pandantive placate cu aur. Acelea sunt", ne explică Marian, un tânăr sigur pe el și cu chef de vorbă, în vreme ce lângă tarabă se opresc, cântărind marfa din ochi, câțiva timișoreni vârstnici. Ne mărturisește apoi că, de pe toată masa, cel mai costisitor lucru e un aranjament cu flori naturale, având drept piesă centrală, ascunsă într-o cutie cilindrică, o sticlă de șampanie mai puțin obișnuită. "E cu foiță de aur comestibilă, asta-i special la ea", zice Marian, scoțând de sub tejghea o altă mostră, miniaturală, din licoarea sărbătorească. Particule mărunte sclipesc pe fundul sticlei. O agită ca să ne arate firimiturile de metal prețios plutind în băutură, apoi o pune la locul ei și-și aprinde o țigară. "Acum doar să vină clienții. Autorizație am doar pentru astăzi și mâine, sper să fac ceva vânzare. Dacă n-o să aibă trecere pandantivele, revin cu ele de Mărțișor. De-aia nu le-am scos ciucurii alb-roșii", adaugă omul, îi urăm... succes în afaceri. Pentru el și cei asemeni lui, Sfântul Valentin e aducător de câștig. Pentru îndrăgostiți, motiv de petrecere, de declarații de iubire veșnică, de îmbrățișări și alint. Tradiționaliștii îl ignoră și se gândesc cu emoție la autohtonul Dragobete, nici el foarte cunoscut până nu demult. Alții așteaptă luna martie, cu sărbătorile ei dedicate femeilor. Și mai sunt și cei care cred că, atunci când inima îți înflorește, fiecare zi e unică, miraculoasă și plină de bucurii... Număr dublu de căsătorii Pe lângă jurămintele de dragoste veșnică făcute sub clar de lună, o parte a îndrăgostiților timișoreni sunt pregătiți să semneze în acte că vor să-și petreacă viața alături de persoana iubită. "Pentru sâmbătă avem 21 de cereri, dublu față de alte zile de weekend din această perioadă a anului. Toate cuplurile care se vor căsători sunt de vârste tinere, fiind la primul pas de acest fel în viață", a precizat Mihai Szabó, consilier de stare civilă la Direcția de evidență a persoanelor Timișoara, însă potrivit statisticilor, pe plan mondial, peste 200.000 de persoane aleg, în fiecare an, să-și ceară în căsătorie persoana iubită de Ziua îndrăgostiților (Valentineăi Day). Pentru timișorenii care decid să facă acest pas, nunta poate avea loc chiar de Dragobete, o altă sărbătoare dedicată iubirii. "Actele trebuie depuse cu zece zile înainte de oficierea căsătoriei, care de regulă are loc în zilele de vineri și sâmbătă. Preluarea dosarului are loc miercuri (mâine), iar ceremonia, în data de 24 februarie", a adăugat Mihai Szabó. Dragostea nu are vârstă Valentineăs Day a devenit deja tradiție și în urbea de pe Bega. Sărbătoarea a prins nu doar în rândul tinerilor, ci și la persoanele mature care simt încă fiorii iubirii. Pentru Ștefănica, 14 februarie este ziua în care Ștefan îi aduce primii ghiocei culeși din grădina proprie. S-au cunoscut în urmă cu trei ani și, la scurt timp, au avut și prima întâlnire. "La început ne studiam și, uneori, purtam câte o discuție. Alteori era de ajuns doar o privire... într-o zi mi-a dat întâlnire în oraș și de atunci suntem împreună", mărturisește Ștefănica, încă mai simte fluturi în stomac atunci când Ștefan o pătrunde cu privirea sa albastră. Rămași singuri, fără parteneri, ambii sunt însă părinți și bunici, iar relația lor se consumă în timpul liber pe care li-l oferă programul zilnic încărcat stabilit de familie, în care principala sarcină este îngrijirea nepoților. Sunt împreună trei dimineți în cursul săptămânii și întreg weekendul. "Am stat mult timp singur după ce soția a decedat, în 2002. Iernile erau apăsătoare, iar munca în gospodărie pe perioada verii nu putea umple golul... Chiar și acum, la vârsta mea de 73 de ani, trebuie să ai pe cineva care să te asculte. Locuiesc cu nepotul de 22 de ani care e mereu ocupat cu calculatorul, iar când doresc să împărtășesc un gând, să cer o părere, o sun pe Ștefănica și mă bucur că există...", spune Ștefan, care trebuie să înfrunte oprobiul vecinilor săi care nu pot înțelege că există dragoste la maturitate. "Dragostea la 64 de ani e la fel ca la 18 ani. Sentimentul e același. Importante sunt respectul și iubirea reciprocă", spune Ștefănica. Familiile celor doi îndrăgostiți se cunosc și sunt de acord cu relația celor doi: "îi place să o scot în parc, să simtă sub picioare foșnetul frunzelor moarte... îi plac florile, iar eu cultiv în grădină câteva soiuri pentru fiecare sezon. în fiecare an, ne petrecem vacanțele împreună. Nu ne gândim însă la căsătorie și fiecare dintre noi locuiește cu familia sa. Cred că e mai frumos așa. Când te prezinți în fața ofițerului de stare civilă și faci un act, dispare din farmec...", spune Ștefan, iar "femeile se schimbă, devin rele", îl completează Ștefănica și râde... Invitație la teatru adresată îndrăgostiților Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" Timișoara le face o ofertă specială îndrăgostiților. Astfel, cei care achiziționează două bilete la reprezentația "Shakespeare, Sonnet 66", în regia lui Kokan Mladenovic, care are loc astăzi, de la ora 19, vor primi două bilete gratuite pentru "Detalii naive, total lipsite de profunzime din viața și moartea unor spectatori ", în regia lui Radu Aftim, spectacol care se va desfășura în 18 februarie, de la ora 19. Cei care au cumpărat deja biletele pot solicita informații pe adresa de e-mail ticket@tm-t.ro sau telefonic, la numărul 0752.111.803. CODRINA DIANA TOMOV DANA ISTRAT TUDOR MIHAI LENGHER