Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2017 (Anul 29, nr. 8271-8292)

2017-04-08 / nr. 8277

2 Renașterea bănățeană Actualitate Neda Ukraden, într-un spectacol savuros la Timișoara "Vin Vedetele Vestite", anunță Fundația "Artme- Cap de afiș este Neda Ukraden, una dintre cele din", care-i ispitește pe timișoreni cu un spectacol la mai celebre cântărețe din Serbia, adulată pretutindeni vuros, în care muzica bună, umorul spumos și dansul în Banat, însă nici ceilalți invitați nu sunt mai prejos, plin de grație se împletesc spre deliciul tuturor acelora căci alături îi vor fi Gabriel Dorobanțu, Adriana care îndrăgesc lumea scenei. "Pentru luni, 10 aprilie, Trandafir, Vasile Muraru, Valentina Fătu și trupa pregătim încă o surpriză pentru publicul nostru iubit: un show de revistă, de divertisment, pentru toate vârstele, cu un repertoriu larg și artiști de renume", subliniază Doina Popa, președinta Fundației Culturale "Artmedia", adăugând că spectacolul găzduit de la ora 19 în Sala "Capitol" a Filarmonicii de Stat din Timișoara va însemna o întâlnire cu artiști de prim rang de dans "Reflex", coordonată de maestrul coregraf Marcel Botscheller, iar scenografia poartă semnătura Getei Medinschi. Biletele au fost puse în vânzare la casieria Operei Naționale și la cea a Filarmonicii, la prețul de 60 de lei, respectiv 30 de lei pentru elevi, studenți și pensionari. CODRINA DIANA TOMOV Floriile sau Intrarea Domnului în Ierusalim Urmare din pagina 1 Hainele Sfinților Apostoli simbolizează, astfel, noua haină pe care o îmbracă oamenii, haina Sfântului Botez. După modelul mulțimii din cetatea Ierusalimului, care l-a întâmpinat pe Mântuitor cu frunze de palmier, Biserica Ortodoxă a rânduit ca, după săvârșirea Sfintei Liturghii, să se sfințească ramurile de salcie aduse de credincioși. Slujitorii Bisericii citesc rugăciuni de sfințire a sălciei, ținând în mâini aceste ramuri înmugurite, cu lumânări aprinse, ca simbol al biruinței vieții asupra morții, fiind cunoscut faptul că salcia are o putere mare de regenerare. Creștinii prăznuiesc Intrarea Mântuitorului participând la Sfânta Liturghie, împodobind cu ramuri de salcie sfințită icoanele, ușile și ferestrele gospodăriilor lor și păstrând rânduiala postului. Crenguțele se păstrează peste an, fiind folosite cu credință la tămăduirea diferitelor boli. Oamenii mai obișnuiesc să înfigă aceste ramuri în straturile proaspăt semănate, să le pună în hrana animalelor sau să le așeze pe morminte. Ramurile verzi simbolizează castitatea, dar și renașterea vegetației, amintind totodată de acelea cu care a fost întâmpinat Iisus la intrarea în Ierusalim. Pelerinaj ortodox în centrul Timișoarei Astăzi, cu începere de la ora 17,15, la Timișoara va avea loc tradiționalul pelerinaj de Florii, la care vor participa numeroși preoți și credincioși din tot orașul. Vor exista trei puncte de plecare spre Catedrala Mitropolitană. La ora 17,30, lumea adunată la biserica ortodoxă din Piața Alexandru Mocioni nr. 9 va porni pe traseul - Bd. 16 Decembrie 1989 - Podul Traian - Catedrala Mitropolitană. La ora 17,15, un alt grup de credincioși va pleca de la lăcașul de cult din Piața Crucii și va străbate Bd. Mihai Viteazul, podul de la Universitate și Bd. Regele Ferdinand (pe contrasens) pentru a ajunge la aceeași destinație. Cea de-a treia parte a alaiului se va deplasa de la ora 17,40 dinspre Mitropolia Banatului, pe trotuarul Bd. Loga către Catedrală, unde, la ora 18, va începe programul liturgic. Astfel de pelerinaje amintesc și ele de ieșirea oamenilor în întâmpinarea Domnului, pe drumul său spre Ierusalim, având și rolul binecuvântării orașului. Și catolicii sărbătoresc mâine Floriile Membrii comunității romanocatolice din urbea de pe Bega se vor aduna mâine, la ora 9, în curtea Palatului Episcopal de pe strada A. Pacha nr 4, pentru a asista la ceremonia de sfințire a ramurilor, iar apoi vor porni în procesiune către Domul din Piața Unirii, în cadrul Liturghiei propriu-zise, celebrate cu începere de la ora 10 de către E.S. Martin Roos, Episcop de Timișoara, se vor evoca "Patimile Domnului nostru Isus Cristos" după Evanghelistul Matei, iar partea muzicală va fi interpretată de Corul "Exultate" avându-l ca dirijor pe Bajkai-Fábián Róbert, organist al Catedralei. La ora 17,30, la Dom se va oficia o Vesperă Pontificală cu participarea Capitlului Catedralei, iar la ora 18 va mai fi celebrată o Sfântă Liturghie în limba română. Obiceiuri și tradiții populare De Florii, atenția comunității tradiționale era îndreptată, pe lângă sărbătoarea religioasă, către renașterea vegetației. Unii cercetători afirmă că denumirea populară a sărbătorii vine de la zeița romană a florilor, Flora, peste care creștinismul a suprapus Intrarea Domnului în Ierusalim. O serie de datini străvechi sunt asociate acestui praznic, mai cu seamă în lumea satului. De Florii fetele aflau, prin diverse procedee, dacă se vor căsători sau nu în acel an, înaintea sărbătorii, tinerele nemăritate din Banat și Transilvania obișnuiau să pună o oglindă și o cămașă curată sub un păr altoit. După răsăritul soarelui, aceste obiecte erau folosite în farmece pentru noroc în dragoste și sănătate. De asemenea, la miezul nopții, unele fierbeau busuioc în apă, încredințate că, dacă de dimineață se vor spăla pe cap cu această fiertură, părul le va crește frumos și strălucitor. Ce rămânea se turna la rădăcina unui păr, în speranța că flăcăii se vor uita după ele ca după un pom înflorit. CODRINA DIANA TOMOV sâmbătă, 8 aprilie 201 i Filme de Cannes și Oscar, la Sala "Capitol" Două dintre cele mai apreciate filme lansate în ultimul an, "în lumina lunii" ("Moonlight"), câștigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film, și "Mucenicul" ("The Student"), premiat la Cannes 2016, vor fi subiectul unor proiecții speciale care vor avea loc mâine, de la orele 17,30, respectiv 20, la Filarmonica "Banatul" din Timișoara. "în lumina lunii" a obținut anul acesta premiul Oscar pentru Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor întrun rol secundar. Bucurându-se deja de peste 150 de distincții în toată lumea, pelicula regizată de Barry Jenkins abordează un subiect delicat - parcursul unui tânăr american de culoare, din copilărie și până la maturitate, în timp ce se străduiește să-și găsească sensul în lume. "De la primul și până la ultimul cadru «Moonlight» este unul dintre cele mai frumoase filme pe care le poți vedea", scrie "The New York Times". De la ora 20, spectatorii din Timișoara pot vedea "Mucenicul", o producție cinematografică provocatoare pe tema fundamentalismului religios și una dintre puține pelicule de gen plasate în lumea ortodoxiei. Inspirat de fenomenul global al fanatismului în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană "Martyr", de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie? Aceasta este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul. Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le clamează, invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren. "(M)ucenicul" a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția "Un Certain Regard" și a obținut Premiul "François Chalais", acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului. Biletele pentru proiecțiile de mâine pot fi cumpărate, cu câte 15 lei, de la casieria Filarmonicii "Banatul”. (C.D.T.) în pragul Sărbătorilor de Paști, cofetăria-patiseria Hadasa vine cu o ofertă bogată de produse specifice. Hadasa se remarcă prin cozonacul, pasca și checul moldovenesc, produse după rețete strămoșești. Rețetele folosite sunt respectate cu strictețe, cu ingrediente atent alese, care respectă rețeta tradițională de pască și cozonac. Astfel, rezultă acel gust foarte plăcut care ne trimite la amintirile din bucătăria bunicii. Prăjiturile de casă, salturile sau covrigeii completează gama de produse de la Hadasa. Cofetăria este situată în apropierea centrului comercial Euro, pe Strada Pomiculturii nr. 50. Pentru firmele interesate de colaborare, se oferă distribuție proprie. Telefon: 0748 10 60 61,0745 19 38 24, 0256/21 29 29. /