Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2017 (Anul 29, nr. 8271-8292)

2017-04-20 / nr. 8285

y Actualitate 2 Renașterea bănățeană "Dysphoria Show", o premieră pe diagonala normalității Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" din Timișoara propune publicului o nouă și ispititoare premieră. "Dysphoria Show",în regia și coregrafia lui Florin Fieroiu, oferă privitorilor, preț de 40 de minute, posibilitatea de a reanaliza lumea și lucrurile pe care le considerăm în mod obișnuit "normale". "«Disforia» este termenul pentru o tulburare predominant depresivă, care se poate manifesta prin anxietate, tristețe, iritabilitate, într-o lume în care depresia pare omniprezentă și ne este indusă ca o stare cotidiană, spectacolul trupei timișorene atrage atenția asupra izolării individului și ne face să ne întrebăm dacă tot ceea ce considerăm ca fiind familiar și comun este și sănătos sau ține de obișnuință. Construit ca o instalație teatrală inovativă, spectacolul reduce dialogul la minimum, concentrându-se pe mișcare, acustică și imagine, iar lumea sonoră imaginată de Eduard Gabin este alcătuită și construită în funcție de pașii actorilor, de modul în care trupurile artiștilor relaționează cu decorul creat de Mihai Donici. Suportul dramaturgic este asigurat de Farid Fairuz, iar costumele minimaliste poartă semnătura Cristinei Milea. Instalația de lumini potențează starea de angoasă, disperare sau compulsivitate a personajelor. Din distribuție fac parte Baczó Tünde, Borbély B. Emilia, Magyari Etelka, Molnár Bence, Simó Emese, Szilasi Eszter Júlia și Tar Mónika", anunță organizatorii spectacolului. Dansatorul Florin Fieroiu a stdiat coregrafia la Universitatea Artă din București și la Dux University din Carolina de Nord. 1996 a fost distins cu "Le Prix Ineviduel d'Interpretation", la cea de V-a ediție a întâlnirilor Coregrafi Internaționale de la Paris. în 200 a obținut Premiul special UNITE pentru coregrafie în arta spectacolul) în prezent este profesor U.N.A.T.C. București și coregr independent. în august 2016, a coodonat un workshop la Teatrul Mghiar de Stat "Csiky Gergely", punâi bazele pentru "Dysphoria Show" Premiera va avea loc în aceas seară, de la ora 19, în Sala Mare Teatrului Maghiar Timișoara, i următoarea reprezentație este programată pentru mâine, de la aceea oră. Spectacolul nu are nevoie o traducere. CODRINA DIANA TOMO Al Di Meola, într-un concert unic, la Filarmonica Banatul Al Di Meola va încânta publicul din România, cu un concert care conține cântece clasice ale artistului, opere marca Piazzolla , Lennon- McCartney, dar și compoziții noi. La Timișoara, artistul va fi prezent în 11 iunie, la Filarmonica Banatul. Al Di Meola nu este doar un chitarist de jazz, jazz-rock, jazz-fusion american, el atribuind mare parte din succesul său și faptului că a învățat să cânte la alte instrumente, precum acordeonul, abilitate care l-a făcut să se deschidă către alte stiluri și ritmuri muzicale. Marele compozitor de tango Astor Piazzolla l-a inspirat pe acesta prin faptul că se folosea de bandoneon pentru a transmite anumite trăiri Meda dorește să le împărtășească cu publicul din Timișoara. Chitaristul a mărturisit recent că a fost inspirat de trupa Beatles și de Elvis Presley atunci când a decis să ia lecții de chitară. Cu un regim riguros de repetiții, acestea durând chiar și 8-10 ore pe zi, la începutul carierei sale, el a reușit să își găsească propriul stil de a cânta și să câștige un loc de onoare lângă alte legende ale chitarei, precum Carlos Santana și Jimmy Hendrix. Biletele pentru concertul "Word Sinfonia" de pe 11 iunie de la Filarmonica Banatul din Timișoara se găsesc în rețeaua Eventim și la casieria Filarmonicii, având prețuri cuprinse între 100 și 500 de lei, în funcție de categorie. Tichetele VIP, cu 500 de lei, includ un CD cu autograf și poze cu artistul. (A.T.) MRMQNICI mN/BL ț ’vusmmi Mușcate de 19.000 de euro vor înflori la ferestrele Primăriei Timișoara Uranic din pagina 1. "Jardinierele trebuie să fie amenajate cu plante bogat ramificate, înflorite și într-o stare fitosanitară bună. Furnizorul va prezenta ca model o jardinieră cu patru mușcate. Acestea vor fi din specia pelargonium peltatum (mușcate curgătoare), cu inflorescențe de culoare roșie, cu înflorire continuă pe toată perioada de vegetație. Este obligatoriu ca plantele să aibă minimum două luni de butășire, o lungime de 20 de centimetri, trei-cinci lăstari cu intemedii scurte, să aibă frunzele de culoare verde închis, să fie sănătoase și înflorite", se precizează în caietul de sarcini. Nu doar că furnizorul va aduce plantele la primărie în luna mai, le va așeza la ferestre și le va transporta spre sere pentru custodie în noiembrie, dar tot el trebuie să asigure întreținerea acestora: udarea din trei în trei zile în perioada în care temperatura nu depășește 25 de grade Celsius și din două în două zile sau chiar zilnic atunci când e mai cald; fertilizarea periodică din șapte în șapte udări prin introducerea de îngrășăminte în apa de udare; aplicarea de îngrășământ; curățarea frunzelor și a florilor uscate și înlocuirea plantelor dacă este cazul, pentru asigurarea aspectului plăcut în permanență. Prețul pe care municipalitatea s-a arătat dispusă să-l plătească pentru o singură mușcată se ridică la vreo 30 de lei, în timp ce pe piață prețul începe de la 7-8 lei. Totuși, având în vedere costurile cu pământul și jardinierele și, mai ales, cu personalul firmei furnizoare, care va trebui să fie prezent zilnic în primărie în perioadele caniculare pentru a uda plantele din 500 de jardiniere, prețul nu mai pare atât de crescut. Iar pentru satisfacția contribuabilului, care va fi întâmpinat cu flori la ferestrele administrației locale, nimic nu pare prea scump. DANIELA DAMIAN joi, 20 aprilie 201, Caransebeșul sărbătorește "Ruga de la oraș" De astăzi până duminică, la Caransebeș vor avea loc o serie d manifestări incluse într-o amplă sărbătoare finalizată de Paștele Mii "Ruga de la oraș", organizată de primăria municipiului și Casa de Cultur "George Sura", se va desfășura în Piața General Ion Dragalina și va aduc în fața publicului spectacole, recitaluri folclorice, evenimente dedicat Zilei Mondiale a Romilor, muzică și dansuri populare sârbești, show-uri concerte live cu trupe din țară, dar și din străinătate. Sărbătoarea gugulanilor începe astăzi, la ora 10, cu cea de- XXIII-a ediție a Festivalului-concurs "Luțăloviță", mai exact cu preselecți candidaților care se vor întrece în cadrul celor două secțiuni ale competiție dedicate soliștilor vocali și instrumentiști. Invitatul de onoare din acel an este Gheorghe Turda, care va susține tot azi, după concursul tinerilo interpreți, un recital programat pentru ora 18. Printre artiștii care va urca pe scena festivalului se numără Tiberiu Ceia, Felicia Stoian, Traian Barbu, Gabi Zaharia și Doriana Talpeș. Ansamblul profesionist "Doin Banatului ",formațiile de dansuri "Zestrea gugulanilor" și "Junii gugulani vor întregi ediția din acest an a Festivalului "Luță Ioviță", al cărui spectaco de gală va avea loc mâine, de la ora 18. Programul zilei de sâmbătă se va deschide la ora 14, cu un concer de cântece populare țigănești, urmat de un concurs de jocuri țigănești , petrecerea populară "Ca la...ușa cortului". De la ora 18, pe scenă va urca ansamblurile sârbești: Rud "Polet" din Kladovo, "Laza Nancic din Vârșeț, "Vladimir Pavlovic Carevac" din Veliko Grădiște, dar ș "Mladost" din Timișoara. Duminică, la ora 19,45, începe seara marile concerte live, în cadrul căreia își vor da concursul "All Friends Band" trupa "Dagga Project" din Germania, Ioana Ignat și B.U.G. Mafia. ________________________CODRINA DIANA TOMOV Expoziție de carte Biblioteca Municipală Lugoj va organiza luni, 24 aprilie, cu prilejul marcării ediției 2017 a Zilei mondiale a cărții, bibliotecarilor și drepturilor de autor, o întâlnire cu cititorii a autorilor din zona Lugoj. Manifestarea va fi găzduită, de la ora 19, la clubul English Pub (Blocul Poștei), și va cuprinde o expoziție ad-hoc de carte a scriitorilor participanți. în zona de est a județului Timiș își desfășoară activitatea mai mult de o duzină de scriitori profesioniști (membri ai Uniunii Scriitorilor din România), trei cenacluri literare și tot atâtea reviste culturale, la care se adaugă un mare număr de autori din alte domenii decât cel beletristic. (L.N.)