Repülés, 1952 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1952-01-10 / 1. szám
Az elmélet és a gyakorlat napi kérdései KÉRDÉS: Hogyan oldottam meg a több műszakban dolgozó növendékek oktatását a téli elméleti kiképzésben? FELELET: A téli időszak beálltával kevesebb az idő a repülésre, a kedvezőtlen időjárás és a napok rövidsége miatt. Ezt az időt kell kihasználni arra, hogy a repülés elméletét alaposan és fokozottan elsajátítsuk, hogy a nyári repülőtáborokra már elméletileg jól felkészült elvtársakat tudjunk küldeni. Ezzel a céllal indult meg az őszi 300 órás kiképzés. Ennek beindításával több megoldásra váró probléma merült fel, így például az olyan elvtársak továbbfejlődése, akik váltó műszakban dolgoznak s így minden héten más és más időpontban érnek rá. Ezek az elméleti kiképzésben csak hiányosan vehetnek részt, ez pedig azzal a hátránnyal jár, hogy a sok hiányzás, annak pótlása nagyon megterhelné a növendéket és még így is kérdéses, hogy jegyzeteiből az anyagot meg tudja-e érteni. A másik kérdés pedig az, hogy a hiányzásokból rendszerint lemorzsolódás lesz. Mi mindezeket a kérdéseket úgy oldottuk meg, hogy a növendékek részére azokon a napokon, mikor elméleti órák vannak, délelőtt is tartunk előadást, így elérjük, hogy a délutáni műszakosok is átvehetik az anyagot. De ezzel a probléma csak részben oldódott meg, most már csak azt kellett elérnünk, hogy a két műszak dolgozóiból összeállítsunk két csoportot 30 30-as létszámmal. Itt is volt nehézségünk, mert az egyes növendékek beosztása a délutáni műszakra is különböző időtartamokra szólt. Például volt olyan is, amely egyhuzamban egy hétig, azután meg egy hónapig dolgozott délután. Ezt a kérdést úgy oldottuk meg véglegesen, hogy a csoportokat úgy válogattuk össze, ahogy azt az átlagos idejű munkamegoszlás megengedte, így tehát együtt tudjuk jól tartani a 30-as csoportokat. Csak arra kell állandóan az előadóknak ügyelniök, hogy a délelőtti is a délutáni előadás között ne legyen lemaradás, illetve előreugrás. A délelőtti foglalkozásokra általában kevesebb létszám esik és így egy növendékkel többet tudunk foglalkozni. Délután viszont kevesebb az idő, mert több a hallgató és ebből eshetik a lentebb említett hiba. Ezek a problémák a mi alapszervezetünkben a két műszakban dolgozók oktatásánál, melyeket minden erőnkkel igyekeztünk megoldani és ez sikerült is. Szűcs Antal segédoktató, Mávag alapszerv KÉRDÉS: Hogyan érdemeltem ki, hogy az MRSz tagja lettem és mi a további feladatom? FELELET: Három hónapja lettem a Mávag repülő alapszerv tagja. Hogy igyekezettel kapcsolódtam alapszervezetünk munkájába. A vezetőség hamarosan egész sor munkát bízott rám. Ezek közül a legutóbbi tagtoborzásbeli munkám volt, amelyet a Szivattyúgyár tanműhelyében végeztem Büki Béla elvtárssal együtt. Eközben bekapcsolódtam az elméleti kiképzésbe is, ami bizony az első időben kissé nehezen ment, mert amikor az alapszervezetbe jöttem, elvtársaim már jóval előbb tartottak. Megkértem az elvtársaimat a klubban, hogy segítsenek és ők mindent szívesen megmagyaráztak, amit nem értettem, így sikerrel el is végeztem a tanfolyamot. Ezután a munkám után felvettek a klub tagjai közé és azóta is szorgalmasan tanulok, hogy méltt lehessek az MRSZ tagságára Dóró Ernő növendék* Kedves elvtársak! Mi mindketten a budapesti Üvegszigetelőanyag-gyárban dolgozunk szakmunkásként. 1951. decemberében az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy üzemünkben felvettek a Magyar Dolgozók Pártja tagjelöltjei közé. Ezt szorgalmas munkával és politikai képzettségünk állandó fejlesztésével értük el. Az üzemünkben továbbra is szorgalmasan dolgozunk, emellett elhatároztuk, hogy a repülők soraiba lépünk. Amikor ezt megtettük, régi gyermekkori vágyunk teljesült. És most, amikor e sorokat írjuk, úgy érezzük, hogy a Magyar Repülő Szövetségnél reánk háruló feladatokat sikeresen megtudjuk majd oldani és úgy a Párt, mint dolgozó népünk bizalmát jó munkával fogjuk viszonozni. Az elkövetkező időkre azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy az üzemünkben mégjobban dolgozunk és fokozzuk elméleti tudásunkat. Judák Teréz és Csuha Erzsébet Műegyetemi repülő alapszervezet Én azért lehettem repülőnövendék, mert a tanműhelyben és az iskolában is jó tanulmányi eredményt értem el. Most, hogy a Magyar Repülő Szövetség alapszervezetének munkájában részt vehetek, már nem érem be azzal, hogy csak a munkában és az iskolában érjek el jó eredményt, most arra is törekszem, hogy az alapszerv minden egyes foglalkozásán megjelenjek. Tudom, csak úgy lehetek jó repülő, ha az elmélettel tisztában vagyok mert így nem fordulhat elő, hogy a kapott feladatot nem tudom jól végrehajtani. Szabad időmben is a repülés elméletével foglalkozom és felkészülve megyek el minden órára. Így akarom elérni, hogy minél előbb jó repülő legyek és hozzájárulhassak népi demokráciánk erősítéséhez. Harazsi János Postás alapszerv* Most, hogy tagja lettem a Postás alapszervnek, fokozom termelési eredményeimet és a tanulásból még jobban kiveszem a részemet. Sztálin elvtárs születésnapjára tett felajánlásomat, az általános ötös osztályzatot már elértem, de nem állok meg, továbbra is szorgalmasan eljárok az elméleti kiképzésre és elsajátítom a 300 órás kiképzés anyagát, hogy minél előbb motoros repülő lehessek. Jarubik Gyula növendék* Amikor szülővárosomat a szovjet csapatok felszabadították, egy alkalommal kitekintettem az óvóhelyről és öt hős sztálini sólymot láttam átszáguldani a házunk felett. Nagyot sóhajtottam és azt gondoltam, de jó is lehet ezeknek a hős pilótáknak. Nekem már régi álmom volt az, hogy én is pilóta legyek. De most, amikor a Magyar Repülő Szövetség felhívását olvastam, minden bizalmamat Népköztársaságunkba vetem és hiszem azt, hogy segíteni fog ezt a vágyamat teljesíteni és tervemet megvalósítani. Én a szovjet pilóták nyomán repülő akarok lenni, hogy néphadseregünkön belül dolgozó népemet szolgálhassam. Krizsán Sámuel Az alagi szerelőiskola parancsnoka a növendékek aerodinamikai tudásának fokozottabb emelésére egy szélcsatornát készített, amellyel a növendékek szakelméleti tanulás közben kísérleteket végeznek