Repülés, 1955 (8. évfolyam, 1-18. szám)
1955-01-10 / 1. szám
1945—1955 Várkonyi László Tíz éve, hogy a magyar nép ismét megismerte a szabadságot, megismerte a szabadság levegőjét. Az évforduló emlékezetünkbe hozza az elmúlt tíz év harcait. Mintha ma lenne, úgy emlékszem rájuk. Folyik a harc a körülzárt Budapestért. A peremvárosokat már felszabadították a szovjet csapatok, de Budapest kerületei még a dühöngő és egyre vadabb fasiszta fenevad kezében vannak. Budapest lakói a pincékbe bújva várják a felszabadítókat. S a felszabadító szovjet hadsereg katonái hősies harcokban, kerületről kerületre, házról házra haladva, először Pestet, majd február 23-án Budát szabadítják fel. Budapest után gyorsabb ütemben folyik a náci hordák felszámolása és április 4-én a szovjet csapatok kiűzik hazánk területéről az utolsó fasiszta bandákat. Az örökség, ami ránk maradt, egy lerombolt, a fasiszták által kirabolt ország, melyen a történelem eddig ismert legvéresebb háborúja gázolt át. A felszabadító azonban nemcsak szabadságot hozott, hanem megteremtette népünk számára azokat a lehetőségeket, hogy élni tudjon e szabadsággal. A Szovjet Hadsereg segítségével indítottuk meg üzemeinkben a termelést, a Szovjet Hadsereg segítségével élelmeztük városainkat. A romokon kisarjadt az élet. Munkára hívott és élenjárt a munkában, a csaknem három évtizedre föld alá kényszerített kommunista párt, melynek vezetésével tíz év alatt olyan eredményeket értünk el, melyeket évszázadok harca nem tudott meghozni népünknek. A magyar repülés életében szintén hatalmas változásokat hozott az elmúlt tíz esztendő. Az örökség itt is méltó volt a fasisztákhoz. Repülőtereink fel voltak dúlva, épületeink lerombolva és kiégve, gépeink összetörve! Azonban a romokon itt is hamarosan megindult az élet. Repülőfiataljaink, követve a párt felhívását, megkezdték a munkát. Először Diósgyőr repülőfiataljai kezdték meg a repülőtér rendbehozását és géproncsaikból az első gépek helyreállítását, majd követte őket Budapest és az ország többi városa. Segítséget ismét a Szovjetunió adott. Vorosilov elvtárs, a Szövetséges Ellenőrző Bizottság elnöke, a magyar repülőfiatalok kérésére engedélyezte hazánk területén a sportrepülés megindulását. Így alakultak meg a MADISZ, a Barátság, a Cserkészek, a Kinizsi, a MÁV és Posta repülőszervezetei. Azonban azok a politikai harcok, melyek újjászülető társadalmunk kezdeti fejlődésének szakaszát jellemezték, nem hagyták érintetlenül a repülés területét sem. A belső ellenség igyekezett szétszabdalni a magyar fiatalságot és egymás ellen felhasználni őket a repülő egyesületek keretén belül. Ennek a politikai harcokkal teli szakasznak vetett véget az OMRE, majd az MRSZ megalakítása és ettől az időszaktól beszélhetünk a magyar sportrepülés erőteljesebb fejlődéséről. 1948, a fordulat éve, változást hozott a magyar repülés történetében is. Rohamléptekkel indult meg a repülőterek építése és helyreállítása. Új épületeket és hangárokat kapott csaknem minden repülőterünk. Új repülőtereket építettünk például Hasznoson, Bánrévén, Alagon, Kecskeméten, Szalinvárosban és még több helyen. Míg felszabadulás után az egész magyar géppark mintegy 20—30 felemás, összeeszkábált gépből állt, addig ma többszáz géppel rendelkezünk. Fordulat történt azonban a repülésben részt vevők szociális összetételében is. Míg Magyarországon a felszabadulás előtt a repülés kizárólag úri sport volt és a repülésbe bekapcsolódó munkás és paraszt , fiatalok számára a gépcipelésnél több nem jutott, addig felszabadulás után a repülés is a tömegek, a dolgozók sportjává vált. Hogy ez mit eredményezett a magyar repülés számára, az mutatja, hogy például 1954-ben felszállások számában több, mint négyszeresét teljesítettük az 1941-es évinek, ugyanakkor növekedett a repülés biztonsága, mert az évi géptörések száma egynegyed részét teszi ki az 1941 évinek. Ezt a fejlődést tükrözik vissza a felszabadulás óta elért nemzeti és nemzetközi rekordjaink is. Nemzetközi A felszabadulás hatalmas eredményeket hozott a gépépítés és a termelés területén is. Az elmúlt tíz év alatt tizenegy új típusú vitorlázógépet terveztünk és építettünk. Az alagi repülőgépüzem tervezői és műszaki vezetői keresik, kutatják az új eredményesebb géptípusok építésének útját. Az elmúlt tíz év eredményei bennünket is még nagyobb, még fokozottabb eredmények elérésére köteleznek. Dolgozó népünk az elmúlt tíz esztendő alatt bebizonyította, hogy munkát és fáradságot nem kímélve hoz áldozatot akkor, ha ifjúságáról, annak neveléséről és jövőjéről van szó. Meg kell javítanunk alapszervezeteinkben a szervezeti életet. Számtalan példa bizonyítja, hogy erős szervezetek, nagy eredmények ott születnek meg, ahol a tagság, együttes, váll-váll melletti harccal küzd a nehézségek leküzdéséért. Nagy eredmények elérésére, a nehézségek leküzdésére irányuló lankadatlan és következetes harcra viszont csak azok képesek, akik megértik az elénk kitűzött feladatok jelentőségét. Meg kell tehát javítanunk az alapszerveinkben folyó politikai felvilágosító és nevelő munkát. Klubjainkat a tagság otthonává kell tennünk. Olyan otthonná, amelyben tagságunk megtalálja az otthon melegségét, a szórakozást és kielégítheti kulturális és tanulási igényét. Meg kell javítani alapszerveink kapcsolatát a helyi DISZ-szervezetekkel és bátrabban kell támaszkodni az általuk nyújtott segítségre és támogatásra. A kiképzés területén tovább kell fokozni a biztonságot a repülő és ejtőernyős kiképzésben. Le kell küzdenünk azt az elméletellenes állásfoglalást, mely nem egy alapszervezetünkben megmutatkozik, úgy az oktatók, mint a növendékek részéről. Tervszerű munkával, alapos felkészüléssel meg kell indítani a harcot a kiváló ekipázsok megteremtéséért és a kiváló kiképzési eredmények eléréséért. Lehetőségünk van a fennálló nemzeti és egyes nemzetközi rekordok megdöntésére, azonban ezek ellen a rohamot ismét csak alapos, körültekintő és tervszerű felkészüléssel indíthatjuk meg. Nagy feladatok állanak előttünk. E feladatok egész embereket kívánnak. Olyan embereket és olyan ifjakat, akik felismerik azt, hogy mit jelentett az elmúlt tíz év a magyarnép történetében. Szövetségünk tagsága megértette ennek jelentőségét, amikor magáévá tette a szövetség csatlakozását a széles hazafias erőket tömörítő Hazafias Népfronthoz. Megértette ennek jelentőségét akkor, amikor a Hazafias Népfront keretén belül eredményes harcot folytatott a tanácsválasztások sikeréért. Az 1955-ös év feladatainak végrehajtásával pedig ismét bebizonyíthatjuk, hogy szövetségünk tagsága hazánk tömegerősödését, a párt és kormány célkitűzéseinek tudósítását tekinti fő feladatának. Nemzeti 22 11 158 52 Vitorlázó repülés Ejtőernyőzés Modellezés 4