Repülés, 1955 (8. évfolyam, 1-18. szám)

1955-05-10 / 9. szám

6270 méteren... Egy rekordugrás élményei Fiatal ejtőernyős sportunk az utóbbi években nagyot­­fejlődött Ifjúságunk ezrei ismerték és szerették meg az ej­tőernyőzést. Sokan közülük­­komoly képesítésre is szert tettek. A kezdeti időszak után az 1951-es évben ejtőernyős oktatóink 3200 mé­terről végezték el az első komolyabb csoportos zu­hanóugrást, majd rövid idő múlva ezt a magasságot a 4500 mé­teres ugrással szárnyalták túl. Úgyszintén az 1951-es év végén állí­tották fel ejtőernyőseink­­ 5800 méte­res ugrással a csoportos magassági ugrás magyar rekordját. Visszaemlékezve erre, be kell vallani, hogy eléggé fel­készületlenül láttunk a feladat végre­hajtásához. Gyakorlatunk a zuhanóug­rások területén nem volt nagy. Azóta a szovjet és hazai tapasztala­taink alapján sok­­at fejlődtünk és is­mét felmerült bennünk az a gondolat, hogy túlszárnyaljuk az eddigi rekordot. Célul tűztük magunk elé, hogy 6000 méterről végzünk csoportos zuhanóug­rást, és ezt az ugrást a tizenegyedik szabad május 1. tiszteletére hajtjuk végre. Kiszámítottuk, hogy kereken 100 má­sodpercig kell majd zuhannunk. Ma­gassági­ kamra vizsgálaton vettünk részt, megismertük az oxigénkészülékek mű­ködését és­­behatóan foglalkoztunk a magassági ugrás többi problémáival is. Az új rekordugrás előtt 3000 és 4500 méterről végeztünk gyakorló ugrásokat, hogy mintegy „bemelegítsük” magun­kat a nagy feladatra. Az előkészítő ug­rások nagyon hasznosnak bizonyultak, mert újab­ib tapasztalatokat szereztünk az ugrási technika területén. Az előkészületek után végre eljött a nagy nap. 1955. április 30-a. Boldog izgalommal érkeztünk meg a repülő­térre. Az idő ragyogó volt, felhő alig volt az égen. Mégegyszer megvizsgáltuk az oxigénkészülékeket. Előkészítettük az ejtőernyőket, beállítottuk a biztosító­­készülékeket. Valamennyiünk fő gondo­lata az volt, hogy sikerül-e gépünknek 6000 méterre emelkednie? 12 óra felé előgördült gépünk. Elhe­lyeztük az oxigénkészülékeket. Még egy utolsó igazítás a hevedereken és elnyelt bennünket a Ы—2-es nyitott aj­taja. Feldübörögtek a motorok. A gép méltóságteljes lassúsággal gurult ki a startra. Valamennyien az eget kémlel­tük ... vajon sikerül-e? A felszállástól szinte magunkénak éreztük a gép min­den alkatrészét. 30 perc alatt emelkedtünk 3500 mé­tert. A gép szárnyai alatt egymásután maradtak el a „felihőpacnik”. A levegő érezhetően hűlni kezdett. A másodpilóta hangja törte meg a csendet: magasság 4000 méter, oxigénkészülékeket be­kapcsolni! Egyre hűvösebb lett, már látni lehetett leheletünket. Nagyokat szippantottunk az oxigénből. Az abla­kon­­keresztül erősen tűzött be a nap. A párás látóhatáron halványan sejteni lehetett a Kárpátok havas hegycsú­­csoit 5000 méterről rádiótáviratot küldtünk Rákosi Mátyás elvtársnak. Megfogad­tuk, hogy feladatunkat teljesítjük és azon leszünk, hogy tapasztalatainkat átadjuk a többi ejtőernyős fiatalnak is. A távirat elküldése után még izgatot­­tabbam figyeltük, a gép emelkedését. Megindult a harc a méterekért. Kapi­tány István, a gép pilótája szinte méter­ről, méterre tornázta feljebb a gépet. 5600 méteren átesett gépünk és veszí­tett magasságából. De sebaj... kezdtük elölről! A hő­mérséklet mínusz 24 fokra szállt le. Gyu­lai elvtársnak hirtelen kibomlott az er­nyője. Hárman is segítettek újra csoma­golni. Ekkor kicsapódott a vezetőfülke ajtaja. 6100 méter! Felkészülni az ug­ráshoz! Rárepülünk az irányra. Még egy szippantás az oxigénből és 1 óra 46 perces emelkedés után, 6270 méteres magasságból, mínusz 24 fokos hőmérsék­let mellett Rónai Mihály vezetésével, Tóth Jenő, Hollós­ Lajos, Pruha József, Gyulai György, Magyar Miklós és Dézsi Gábor elhagytuk a repülőgépet... — Zuhanunk... a hideg levegő, mint ezernyi tűhegy szúrja az arcomat. Alat­tunk a 6­­kilométer távolságban a re­pülőtér betonja csak kis szalagnak lát­szik. Hason fekve hasítom a levegőt és látom a többieket, majd úgy veszem észre, hogy zuhanás közben elmarad­tam tőlük. A föld még mozdulatlannak látszik, mintha nem is 200 kilométeres sebességgel közelednénk felé. De nem tudok tovább szemlélődni, mert a has­­ernyőm hirtelen oldalt vágódik és a há­tamra fordulok. Egy pillanatra meg­látom Prustát, amint birkózik a levegő­vel. Leszorítom hasernyőmet és ismét arccal a föld felé fordulok. 3000 méteren egy alakuló kumulusz szélén zuhanok el, Szinte vakít a felhő fehérsége. Közben észszeveszem, hogy egy bizonyos szögben a város irányába sodródom. Befordítom magam a repülőtér irányába. A füle­men a nyomás erősödik, befogom orro­mat és nagyot fújok bele, hogy a fülem­ben a nyomás kiegyenlítődjön. A kifutó­beton egyre nagyobbodik. 1500 méteren lehetek, amikor ismét megpillantom a többieket. Még mindig zuhannak. Gye­rünk utánuk... behúzom kezeimet és „fejreállok”. Hangosabbá válik a le­vegő süvöltése, a repülőtér szélét jelző bokrok is jól látszanak már, amikor alattam egymás után lobbannak a fe­hér kupolák. „Besüvöltök” két kupola közé „kilebegtetek”, azaz kinyújtom kezeimet, ezáltal testem vízszintes hely­zetbe kerül és megrántom a kleidét... Sikerült­ a tavaszi égen a hét ezüs­tösen fehér ejtőernyőkupolót lassan, so­dorta a szél a repülőtér felett. Közben valamennyien földet értünk és boldogan integetünk egymásnak, majd az ernyők összecsomagolása után egymást túllici­tálva meséltük élményeinket. Velünk örült a repülőgép személyzete is, akik­nek nagyon meg kellett dolgozatok min­den egyes méter magasságért. Boldogság töltött el bennünket, hogy ezzel az ugrásunkkal is bebizonyíthattuk: ma már az ejtőernyős sport biztonságos, ígérjük, hogy eddigi tapasztalatainkat átadjuk sok-sok fiatal ejtőernyősnek és mindent megteszünk annak érdekében, hogy ők is hasonló eredményeket érhes­senek el. Dézsi Gábor A MALÉV rekordár pilótái, akik Li — 2-es gépükön 6270 méterig küzdötték fel magukat. Balról: Kapitány István elsőpilóta, Szeren­csés András másodpilóta, Szép Antal rádiós is Henis Bála szerelt A magassági ugrócsapat felszállás előtt. Balról: Rónai Mihály csapatkapitány, Magyar Miklós, Hollóssy Lajos, Tóth Jenő, Gyulai György, Pruha József, Dízel Gábor. A jobbszélen Litovszky Pál célugró áll 11

Next