Repülés, 1960 (13. évfolyam, 1-12. szám)
1960-01-01 / 1. szám
tagjára, tehát a magasabb vizsgafokkal rendelkezőkre is. Tovább kell lépnünk az 1960-as évben a repülő és ejtőernyős tagság többirányú képzésében. Az ejtőernyős tagság részére biztosítani kell a testi alkalmasság fokozásához szükséges többirányú sportlehetőséget. A tagok szervezésénél az irányelv általában az legyen, hogy megfelelő orvosi alkalmassággal és általános műveltséggel rendelkezők kerüljenek a vitorlázó repülésbe, akik megfelelnek a motoros repülés követelményeinek is. Meg kell kezdeni az 1960. évi vitorlázó és ejtőernyős világbajnokságra való felkészülést. Mindkét sportágban gondos munkával kell kiválasztani a versenykeret tagjait, s részükre a világbajnokság követelményeinek megfelelően biztosítani kell az edzési lehetőséget. Az ejtőernyőzésben különös figyelmet kell fordítani a stílusugrás állandó szívós gyakorlására. A repülőklubokban fokozni kell az anyagi fegyelmet, az eszközökkel való takarékosságot. Ennek érdekében állandóan tartják szem előtt a meglévő anyagi eszközök karbantartását, mint a további eredményes munka biztosítását A technikai eszközök további kihasználásával biztosítani kell a repülés és ejtőernyőzés költségeit. A klubok fokozott mértékben támaszkodjanak a helyi erőforrásokra és ezzel járuljanak hozzá a technikai eszközök további javításához. Nagyon lényeges, hogy munkánkat mindenkor szerényen, az anyagi adottságok figyelembevételével szervezzük meg úgy a vitorlázó repülésben, mint az ejtőernyőzésben. A klubok törekedjenek a célirányos munkára a klubtagság számszerű növelésénél. Új tagok szervezésénél elsősorban a minőség javítását vegyék figyelembe, különösen az elsőfokú orvosi alkalmasságra és a jó repülőkészségre törekedjenek. Az értekezletek beszámolóit élénk vita követte, ami a munka során elért eredményeket tükrözte, valamint azokat a komoly tapasztalatokat, amelyeket a résztvevők az évek folyamán a repülésben, ejtőernyőzésben szereztek. PATONAI ENDRE Tragikus vasúti gázolás áldozata lett Patonai Endre, a nagykőrösi ejtőernyős klub fiatal lelkes tagja. A tehetséges versenyző a vidéki ejtőernyőzés egyik sokat ígérő reménysége volt. Klubtársai szerették és megbecsülték a csendes, halkszavú fiút, udvarias segítőkészségéért. A 18 éves sportoló elvesztése fájdalmas vesztesége mindannyiunknak. Hozzátartozóival barátaival emlékét mi is kegyelettel megőrizzük. A „Repülés” szerkesztősége. * Ebben az évben már másodízben javították meg a szovjet ejtőernyősök az 1000 m magasságból végrehajtott célbaugrás nemzetközi rekordját. Október elején P. Bicenko, N. Gromyko és J. Sinegulov a Gomelszki aeroklub sportolói 2,20 méteres átlagot értek el. Ez az eredmény 1,63 méterrel jobb, mint az 1957-ben beállított V. Kukarics, S. Lukice és J. Selebaje jugoszláv ejtőernyősök teljesítménye. * A Bielsko-i lengyel vitorlázó kísérleti központ eredményesen teljesíti gyártási tervét. A közelmúltban került sor egy csupaszárny vitorlázógép prototípusának berepülésére. A típusjelzése SZB— 20 X „Vámpír”. Az első repülések után Ádám Zimtek berepülőpilóta további kísérleti repüléseket végez. A hírek szerint a vitorlázógép műszaki adatai: fesztáv 15 m, hossz 3,9 m, magasság 1,7 m, repülősúly 268 kg, siklószám 1,25 min, süllyedés 0,8 m/sec. A kormányzása alapjában véve a klasszikus vitorlázógépek kormányzásától nem tér el. Vladiszlav Zejda, a brnoi aeroklub tagja 1959. szeptember 18-án a nagyteljesítményű „Spartakon” új nemzetközi rekordot állított fel 100 km-es háromszögrepülésben. Medlánky—Krizsanov—Tetovice—Medlánky útvonalon 107,4 km/óra átlagsebességet ért el. Ez az eredmény jobb az egy évvel ezelőtt ugyanazon hónapban a jugoszláv Joze Mraka által felállított 97,06 km/óra átlagsebességnél. Az említett jugoszláv vitorlázórepülő a rekordot „Meteor” típusú gépen érte el 1958. szeptember 8-án.* A lengyel Pelagia Majewska (érdemes sportmester) többszörös világrekordernő augusztus 30-án megdöntötte a céltávrepülés nemzetközi rekordját, melyet ő tartott 1956-tól 518,59 km-es teljesítménnyel. Ebben az évben „Jaskolka” típusú vitorlázógéppel Lesnoból Oszczowa (lengyel—szovjet határ) távon 565 km teljesítményt ért el. * Ebben az évben az Aeroflot helikopterútvonal hálózata 40 új útvonallal növekedett (útvonalhossz 15—420 km). Egyik ilyen újonnan beállított járata Wnukovo-i repülőteret köti össze Moszkva város központjával. * A nyugatnémet sportrepülők készülnek az általuk rendezendő 1960. évi vitorlázórepülő világbajnokságra. 1959- ben nemzeti versenyükön új startsorrendet vezettek be, miszerint a versenyző saját maga határozza meg, hogy milyen versenyszám végrehajtását kezdi meg, bizonyos időhatáron belül. E módszert már az angolok 1959-ben felterjesztették a FAI-hoz, de a delegátusok ellenzése miatt nem fogadták el (a módszert az angol javaslat szerint már Lesnoban alkalmazták volna). A módszer sok új problémát vet fel, s ha elfogadják, nagy visszhangot kelt majd a világbajnokság résztvevői között. Az eddigi hírek szerint az új startrendszerrel az NSZK nemzeti versenyén a hazaiak meg voltak elégedve. A székesfehérvári ejtőernyősök november 21-én jól szervezett harcászati gyakorlaton tettek bizonyságot az idei év eredményes kiképzéséről. Gyakorlatukat a helyi munkásőrzászlóalj gyakorlataival kapcsolták össze. A feltevés szerint a várostól délre elterülő erdőség, az éjszaka folyamán ledobott diverzáns tevékenységgel megbízott fegyveres ejtőernyős csapatot rejt. A feladat szerint az ejtőernyős csapatot ártalmatlanná kell tenni, összekötőiket elfogni, mielőtt romboló tevékenységüket kifejthetnék. A gyakorlat eredményeképen megállapítható, hogy a szakosztály tagjai nemcsak sport, hanem honvédelmi ismeretek terén is elsajátították a kiképzési év anyagát. (Czirók Károly felv.)