Repülés, 1962 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1962-12-01 / 12. szám

A Federal Aviaticn közlése szerint az USA területén naponta átlagban 8 repülőgép-ösz­­szeütközés történik.* A FAI vitorlázórepülő bizottsága elhatá­rozta, hogy az Argentínában rendezendő vi­torlázórepülő bajnokságon a 200 km-es há­romszög-repülés helyett 500 km-es három­szögrepülést állítanak be. A bizottság másik döntése szerint abban az esetben, ha a VB-re 6Q-nál kevesebb nevezés érkezik, akkor az egyes országok csapatának létszámát négyre lehet felemelni.* A krakkói repülőklub jelenleg 240 tagot számlál. A klubnak az iskolákban és az üze­mek munkahelyein 40 repülőköre működik. Ezek taglétszáma, mintegy 1500. * Az NDK polgári légiközlekedése 1960-ban 300 000 utast szállított. Ennek a tervek sze­rint 1965-re 1 500 000-re kell emelkednie. Az NDK-ban jelenleg az utasok szállítására IL— 18 és TU—104 gépeket, áruszállításra pedig MI—4 helikoptereket használnak. * Az ausztrál hadügyminiszter tájékoztatása szerint megérkeztek Ausztráliába az első amerikai B—70 bombázók, valamint a hir­­hedt U—2 felderítő gépek. A Mongolóia polgári légiforgalma ILI-14, AN— 2 és Jak—12 gépeket használ. Naponta van­nak járatok Ulan-Bator fővárosából az ország valamennyi gazdasági és közgazda­­sági központjába. Rendszeres forgalmat tar­tanak fent Moszkva és Peking között. * Belgium 1962. évi vitorlázórepülő bajnoka a holland van Bree 3411 pontal. Második Fröd­lich (NSZK) 3031 ponttal, harmadik Schliewa (NSZK) 2180 ponttal, a negyedik Stouffs (Belgium) 2557 ponttal. * A Szovjetunióban elkészült az új „Amur” vitorlázórepülőgép. Könnyű együléses fém­konstrukció és a FAI Standard osztályába tartozik. Feladata, a klubok középteljesítmé­nyű repüléseit szolgálni. Oleg Antonov tervezőirodája jelenleg az A—15 bázisára épülő vitorlázórepülőgép ter­vezésén dolgozik. A gépbe úgynevezett ha­tárréteg elszívóberendezést építenek, ennek folytán a súlya 40—50 kilóval növekszik majd. Viszont a siklószáma — a legszeré­nyebb számítások szerint is 55-re­­ emel­kedik.♦ Október első napjaiban tette meg első útját Moszkva és Tallin között a TU—124-es szov­jet utasszálító repülőgép. Az utat 44 utassal, másfél ór­a alatt tette meg. 4 M. Lacheny francia pilóta új nemzeti re­kordot állított fel a céltávrepülésben. An­gers—Berrieres—en Challais útvonalon 70 km-es átlaggal 530 km-es távot repült. . George Moffat amerikai vitorlázórepülő új nemzetközi rekordot állított fel 100 km-es háromszögön. Sebessége 124,88 km/óra átlag. Jobffat ezzel megdöntötte Veretennyikov sz­ovjet repülő 111 388 km/órás korábbi világ­rekordját.­ A lengyelországi Gliwicében a helyi repülő­­klub az ez évi repülőnapokkal kapcsolatosan megrendezte a „Nyitott hangárok hónapját”, amelyet repülő-bemutatókkal kötöttek össze. * A belgrádi repülőklub öttagú küldöttsége meglátogatta Katowicében a sziléziai repülő­klubot. A vendégek megismerkedtek a klub életével és felszerelésével. * A szovjet ejtőernyős ugró nők 9 tagú cso­portja 1000 méter magasból végrehajtott ug­rásával 12,97 méteres átlagot ért el, ami új nemzetközi rekord.* Az NDK első 500 km-es háromszgrepülését Adolf Daumann repülte Favorit gépén. Az út Schönhagen—Görlitz—Gera—Schönhagen útvonalon 8 óra 30 percig tartott. Daumann először Lesznóban repült 500 km-es három­szöget, az idei vitorlázórepülő verseny során. ♦ A Bro-i vitorlázórepülők a nyáron két gyémántot és egy országos rekordot repül­tek. Karel Becak VT—16 gépén ssn­­rni,­Si J­acjí Loues pedig Blanik gépén 300 km-es céltávrepülést végzett. Frantisek Filipek pi­lóta és J. Cech utasa 440 km-es céltávrepü­lést hajtott végre Blanik típusú gépén Pri­­byslavból Túrna nad Bodrouba — Kassától 30 km-re nyugatra. A teljesítmény új cseh­szlovák rekord a kétüléses gépek kategóriá­jában. Az eddigi rekordot 315,8 km-rel, 1959- től Vladislav Zeida és Jaroslav Potacel tar­tották. Az izlandi Keflavík repülőterén nukleáris töltetű rakétákkal felszerelt F—102-es ameri­kai gépek szálltak le. Az izlandi sajtó köz­lése szerint a gépeső leszállása annak ellenére következett be, hogy az izlandi parlament senkinek nem adott engedélyt Izlandon ra­kétatámaszpont létesítésére. * Az amerikai légierő jelenleg összesen 50 hírhedt U—2 típusú repülőgéppel rendelke­zik, ezek fő támaszpontja Texasban van. Ezenkívül még Alaszkában, Argentínában, Ausztráliában, a Filippi szigeten és Angliá­ban vannak még U—2-es támaszpontok. * Az USA vitorlázórepülő bajnokságát az 1962. évben John Ryan nyerte „Sisun 1” gé­pen, 6939 ponttal. A második Johnson 6922 ponttal, a harmadik Schreder 6648 ponttal, negyedik Mears 6539 ponttal, ötödik Bikle 6036 ponttal.* A Szovjetunió érdemes edzője címet kapta Nyikolaj Nyikitin és Nyikolaj Kuzin. Nyi­­kitin Gagarint és Tyitovot, Kuzin pedig Nyi­kolaj­evet és Popovicsot képezte ki az ejtő­ernyő ugrásra.* P. Osztapjenko szovjet pilóta a Je—166-os géppel új nemzetközi rekordot állított fel. A meghatározott ellenőrző útvonalat 22 680 m magasságban 2500 km/óra sebességgel repülte végig.* Ez év szeptember 13-án megérkezett Acrá­­ba, Ghana fővárosába az első szovjet IL— 18-as repülőgép.* Az angol kormány elhatározta, hogy 1963- tól kezdődően eltávolítják az angol területen levő amerikai „Thor” rakétabázisokat. Je­lenleg négy ilyen rakéta­bázis van Anglia nyugati partjain, összesen 240 löveggel. A MI—6-os szovjet óriáshelikopter új nem­zetközi rekordokat állított fel Szeptember 11-én rossz, viharos szél és esős időjárás mel­ A MALÉV IL—18 típusú repülőgépe a Pá­rizs melletti Le Bourget repülőtér közelében, közvetlenül a leszállás előtt, rossz időjárási viszonyok között a földközelből lezuhant és felrobbant.. 13 utasa és 8 főnyi személyzete életét vesztette. Az egész ország gyászolja a szerencsétlen­ség áldozatait. A sportrepülők az elhunyt sze­mélyzettel igaz repülő barátokat vesztettek el. Kapitány István főpilóta, Fenesi János másodplóta. Szűcs Gyula rádiós, Gadácsi lett 1000 km-es zárt útvonalat 248,345 km/óra átlagos sebességgel repült végig. Ugyanezen repülés során négy nemzetközi sebességi re­kordot állított fel: az 1, 2 és 5 tonna terhe­léssel, valamint 500 km-es távon terhelés nélkül. A helikoptert V. Kolosenko pilóta vezette. A Jelenia Gorski repülőklub vitorlázó pi­lótái ebben az évben 3000 órát és 19 000 km-et repültek. A klubnak 19 három gyémántos, arany koszorús pilótája van. * A TWA amerikai légiforgalmi társaság ,.Skyphone” szisztémájú telefonokkal kísér­letezik, amelyeket a Csikágó és USA nyu­gati államai között közlekedő utasszállító gépekre szerelnek fel. E gépek utasainak 13 000 méter magasból, 960 km/óra sebesség mellett is biztos telefonösszeköttetésük van az Egyesült Államok területével. . * A BEA angol légiforgalmi társaság 1963. április 1-én érdekes kísérletet vezet be az utasszállító gépek jobb kihasználása és a tel­jes utaslétszám biztosítása érdekében. A Lon­don—Glasgow, London—Edinburg és Lon­don—Belfast útvonalon azok az utasok, akik előre nem biztosítottak maguknak helyet, közvetlenül a gép indulása előtt az előre­váltottnál alacsonyabb áron kaphatnak je­gyet a gép szabadon maradt helyeire. Az első angol repülőgép, amely a hang­­sebességet túllépte az English Electric PS 1 volt. Ennek a gépnek a prototípusa, amely­ből egyébként a jelenlegi Lightning vadász­gépet fejlesztették ki, jelenleg az angol ki­rályi légierő Weeton támaszpontján oktató­gépként van használatban. * A mesterséges bolygók megfigyelését Len­gyelországban 11 állomás végzi. .A kapott adatokat és eredményeket az állomások a moszkvai „Kozmosz” központba továbbítják. A nyugatnémet Luftwaffe pilóták kikép­zésére DC—3 típusú gépeket rendelt Ameri­kából. A gépeken ugyanaz a teljes navigá­ciós- és radarberendezés van, mint a „Super- Starfighter” gépeken.* Az osztrák vitorlázórepülők eddig összesen 627 ezüst- és 87 aranyjelvényt szereztek. Ausztria ez évi vitorlázórepülő bajnoka, Harro Wödl lett. János szerelő, Koleszár János navigátor és Bamcsi István szerelő mind a repülés szerel­mesei és jól képzett, odaadó dolgozói voltak. Latabár Mária és Ferencz Júlia utaskísérők a légügy szolgálatkész, kedves dolgozói vol­tak. A ,,REPÜLÉS” mély együttérzését fejezi ki az elhunytak hozzátartozóinak. A hajózó sze­mélyzet emlékét a sportrepülők szívükben megőrzik. T * Magyar utasszállító repülőgép katasztrófája A képen: A felrob­bant gép körül fo­lyik, a mentési mun­ka. A repülőtér­ tűz­oltó- és mentőoszta­­gai a még füstölgő roncsok közül ki­emelik az­­­ldozatok holttest­ét. (MTI. — külföldi képszolgá­lat.) 4­ éntek

Next