Repülés, 1965 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1965-10-01 / 10. szám

HÍREK A POZSONYI ,,PRAVDA” jól tájékozott moszkvai körökre hi­vatkozva jelenti, hogy a szovjet rakéta technikusok újabb rend­kívül érdekes űrrepülést készí­tenek elő. Az űrhajó 4—6 főnyi személyzettel egy hétig kering majd a Föld körül. Parancsnoka egy olyan űrhajós lesz, aki már részt vett űrrepülésben. Elsősor­ban Gagarint említik, aki nem­rég adta át az űrhajós csoport parancsnokságát Nyikolajev ez­redesnek, hogy teljesen új fel­adatainak szentelhesse magát. Az új szovjet űrhajó kétszer ak­kora lesz, mint a Voszhod-soro­­zat űrhajós és másfélszer ak­kora, mint a Vosztok-űrhajók. Feltételezik, hogy a Proton 1 testvér­hajója lesz, amellyel 12,2 tonnával eddig a legnagyobb hasznos terhet juttattak földkö­rüli pályára. Előreláthatólag több űrhajós lép majd ki az űrbe, hogy ott a csoportos együttműködést gyakorolják. (Volksstimme) SIRÁLYOK ELŰZÉSE, SÓLY­MOKKAL. Lossismouthban (Skó­cia) az utóbbi hónapokban sirá­lyokkal történt összeütközés miatt 12 repülőgép sérült meg, egy pedig lezuhant. Miután a csökönyös madarak elűzésére minden intézkedés hiábavalónak bizonyult, az angol tengerészeti légierő végre hatásos és olcsó módot talált elűzésükre. A los­­siemouthi légikikötőbe négy be­tanított sólymot hoztak, melyek a sirály­rajokat meglepően rö­vid idő alatt elűzték. A MOSZKVAI REPÜLŐGÉP­GYÁRBAN megkezdték az U­— 18-as új változatának sorozat­­gyártását. A gép törzsét 35 mé­terre hosszabbították meg, s így benne az eddigi 89 utas helyett 122 fér el. A hajtóműveket 4000- ről 4250 lóerősekre cserélik ki. A gép belső berendezését is kor­szerűsítették. A SYDNEYI LÉGIKIKÖTŐBEN az utóbbi időkben megszaporod­tak azok az esetek, amikor euró­pai kivándorlók, akiknek nem volt pénzük a hazautazásra, utánvétellel légipostán feladott ládákba záratták magukat. A jövőben a légikikötőben minden gyanús ládát tüsszentőporral hintenek be, hogy a potyauta­sok tüsszentésükkel elárulják magukat. LEZUHANTAK A „REPÜLŐ SZERZETESEK”. A Szent Szív Missziójának két fiatal szerze­tese, akik egy Lyon melletti gyermektábor lakói részére apró ejtőernyőkön játékokat akartak ledobni, a megrémült gyerme­kek szeme láttára lezuhantak. Gé­pük motorhiba következtében dugóhúzóba perdült. Mindkét szerzetes életét vesztette. Tragi­kus sorsuk Lyon környékén őszinte részvétet keltett. A NEW YORK HERALD TRI­BUNE jelentése szerint az ame­rikai légierő utasítást adott a Dél-Vietnamon belüli légiszál­lítások szigorúbb ellenőrzésére. Legutóbb előfordult, hogy 160 vietnami szabadságharcos ame­rikai katonai gépen repült sza­badságra egy izolált támaszpont­ról a nagy da­nangi bázisra. A Vietkong-csapatok zöld egyen­ruhában, amely hasonló a dél-vietnami kormánycsapatok egyenruhájához, Tam Kyban, Quang Tinh tartomány főváro­sában beszálltak az amerikai légierők egyik C—123 típusú szállítógépébe. Mivel az a­me­­rikai légierő a dél-vietnami ,,lé­­gistop”-utasokat ingyen szokta szállítani, az utasok ellen senki sem emelt kifogást. Csak később derült ki, hogy a szállított ka­tonák szabadságharcosok voltak. A dél-vietnami hivatalos körök vizsgálata megállapította, hogy a szabadságharcosok szabadságra repültek és meg akarták tekin­teni Da Nang nagyvárosi életét. * AUGUSZTUS ELEJE ÓTA re­pülőgépen elhelyezett meteoro­lógiai laboratórium repül az Arktisz keleti részén a kelet-szi­bériai és a Csukcs-tenger fölött. Vezetője Larissza Gavrilova, az Arktisz és Antarktisz Kutató Intézet munkatársa. Az expedí­ció két hónapig tart és ez idő alatt 50 000 kilométert tesz majd meg a levegőben. A MARINER IV MARS-SZON­DA, amely a jövőben a Föld és Mars közötti elliptikus pályán kering a Nap körül, 1967 szep­temberében 50 millió km távol­ságra közeledik majd a Földhöz, amikor megkísérlik a rádió­összeköttetés újbóli felvételét, mely az állandóan növekvő tá­volság következtében megsza­kadt. A Mariner IV. október 1-én kereken 315 millió km távol­ságra lesz a Földtől. EGY KÉPVISELŐ KÉRDÉST INTÉZETT a bonni Szövetségi Gyűlés elnökéhez, megfelel-e a valóságnak egy amerikai maga­zin olyan közlése, mely sze­rint a vietnami dzsungelhábo­rúban nyugatnémet pilótákat ve­tettek be amerikai gépeken? A bonni hadügyminiszter kijelen­tette, nincs abban a helyzetben, hogy közölhetné, vajon néme­tek, akik állampolgári köteles­ségüknek eleget tesznek, ebben az ázsiai országban szolgálnak-e. AZ UPI HÍRSZOLGÁLATI IRO­DA RÁMUTAT a Gemini 5 által készített fényképek katonai je­lentőségére. Az űrhajón össze­sen öt kamera volt, melyeknek ,,különleges feladatokat” kellett megoldaniuk. Egy ,,Contarex” kizárólag felderítési célokat szolgált. Ezzel a fényképezőgép­pel a két űrhajós vasútvonalak­ról, kikötőkről, folyókról és vá­rosokról készített felvételeket. Tehát kétségtelenül és kizáró­lag katonai kémkedésről lehetett szó. (Volksstimme) A PÁPA HOLDÚT-PLAKETTJE. A pápa az első amerikai holdút előestéjén egy általa megáldott szimbolikus plakettet juttat majd el a NASA-hoz. A plaket­tet, melyen egy arany kereszt és Kennedy neve látható, az űr­hajó belsejében helyezik majd el. TŰZOLTÓHELIKOPTER. Nizzai jelentés szerint a Riviérán a mezőtüzek oltására próbakép­pen helikoptert vetettek be. A gép fedélzetén levő 300 literes víztartály a tengerben gyorsan feltölthető. A GEMINI 5 ŰRHAJÓSAI ÚT­KÖZBEN arról beszélgettek a földi állomással, hogy űrfülké­jük egy farsangi mulatságon körhintának alkalmas volna-e. Cooper úgy vélte: „Nem hiszem, hogy ez a hintázás bárkinek is szórakozást nyújtana”. 50 év után újjászületett Bensőséges ünnepség keretében adta át a központi repülő klub veterán szakosztályának három tagja a Zsélyi mono­plán élethű rekonstrukcióját. Hazánk felszabadulásának 20. évfordulójára határozták el, hogy a Közlekedési Múzeum számára elkészítik az 50 évvel ezelőtt sikeres repüléseket végzett kis gép mérethű mását. Az eredeti, amely a mú­zeumban volt, a háborús bombázások alatt megsemmisült. A gép megépítését a mátyásföldi honvédségi javító műhely pa­rancsnoka lelkesen támogatta. A kis monoplánt Rónai Rudolf közlekedési és postaügyi miniszterhelyettes és dr. Mészáros Lőrinc a Közlekedési Mú­zeum igazgatója vették át. Hangoztatták, hogy a haladó ha­gyományokhoz való ragaszkodás éppúgy motorja a repülés fejlesztésének, mint a mai modern technika legújabb esz­közei. Ezzel a géppel a veterán rákosi repülők — Zsélyi Aladár kortársai — szívük minden melegét és a repülés ügyének határtalan szeretetét nyújtották át az elkövetkező repülő­nemzedékek sorának. A mai repülőfiataloknak jut az a meg­tiszteltetés, hogy a hazai repülés megteremtőivel állnak egy sorban. Ez a kis gép hirdeti majd, hogy felnövő szocialista ifjúságunk olyan hagyományokra tekinthet vissza, amiből a sport és harcigépek kormányainál ülve is erőt meríthetnek,­ ­s a­ Zsélyi Aladár 50 év előtti gépének hű mása A gép megépítői. Balról: Keszthelyi Ambrus, Szabó Károly, az épí­tés vezetője és Farnadi László, aki az eredeti gép repülésekor 13 esztendős volt. (Sárosi Gyula felvételei)

Next