Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1966-11-01 / 11. szám

A „fémcsalád” első gépeként meg­épült, s azóta már a 100-as darab­számot meghaladó „GÓBÉ” gyár­tása közben került sor az egykormá­­nyos gyakorlógép kísérleti példányának, majd prototípusának tervezésére és ki­vitelezésére a Pestvidéki Gépgyár Esz­tergomi gyáregységében. A prototípus alapján bizonyos módo­sításokkal valósult meg az E-31 „ESZ­TERGOM” 5 db-os „0” szériája, mint a „fémcsalád” második gépje. A tervező és gyártó együttes olyan tulajdonságú, és teljesítményű gépjét kívánt megvalósí­tani, amely alkalmas arra, hogy a „Góbé”-val történő kiképzés után el­kísérje a pilótákat az első minősítési szintek eléréséig. Megjegyzésként ide kívánkozik az a megállapítás, hogy ez­zel a módszerrel, valójában a lengyelek által már régóta alkalmazott kiképzési lépcsőket (kétkormányos Boc­án, majd a Mucha, mint gyakorlógép, végezetül a Foka teljesítménygépként) ültetjük át hazai sportrepülésünkbe, de kétségtele­nül gazdaságosabban, a nálunk általá­nos, csörlőrendszerű kiképzés alkalma­zásával. Az „E-31” „0” széria példányaival az év második felében kezdődött meg a repülés részben Győrben az oktatóképző tanfolyamon, részben a Nemzeti Vitor­lázó Versenyen, ahol versenyen kívül szerep­elt a gép a nemzeti kategóriában. Megkezdődtek továbbá a gyártó válla­latnál is az értékelő repülések az itt dol­gozó aktív sp­ortrepülők bevonásával. Ezek a repülések a közvetlen értékelés miatt nagyon gyümölcsözőek lehetnek. A tapasztalatokat összegyűjtötték és gyűjtik továbbra is, hogy hasznosítani lehessen az elkövetkezendő munkához, tervezéshez és kivitelezéshez egyaránt. Az eddigiekben kialakult vélemények szerint az E-31 igen jó gyakorlógép sze­repét töltheti be. A jórészt szubjektív (de nem elhanyagolható) gyakorlati pró­bák mellett a Műszaki Egyetem Repülő­gépjeti Tanszéke munkája nyomán las­san befejeződnek az E-31-gyel végzett műszeres mérések, a gép pontosabb számszerű jellemzőinek meghatározásá­hoz és értékeléséhez. A teljesítmény­mérések elvégzése is rövidesen megtör­ténik. Valószínű, hogy az eredmények ismertetésére­­ rövidesen sor kerül, ha­ „E-31 Esztergom ré­ szén valamennyi sportrepülő szükséges­nek tartja, hogy megismerje azt a gépjét, amellyel majd repül. Az Esztergom a Góbéhoz hasonlóan tisztafém szegecselt konstrukció. Szaba­­donhordó, trapéz alakú szárnya egy­­főtartós, hullámosított torziós orrborí­­tással. A főtartó mögötti rész kismér­tékben vászonborítású. DFS rendszerű féklapja megfelelően hatásos, és a meg­engedett maximális 250 km/óra sebes­ség fölé tartós zuhanásban sem engedi a gépjét. Csűrője résett, mely a szárny­vég felé enyhén szélesedik. Törzse fél héjszerkezetű, részben vászonborítással. A kabintető oldalra nyitható, ülése a pilóta igényének megfelelően könnyen állítható (dönthető) repülés közben is. A kabintérbe a következő műszerek ke­rültek beépítésre: sebességmérő, magas­ságmérő, variométer, elfordulásjelző és iránytű, de lehetőség van egyéb műsze­rek, vagy rádió beépítésére is. Ballon­­kerekes torziós gumiprogácsás futóműve a súlypont előtt helyezkedik el. Farok­­csúszója acéllemezekből készült. A je­lenlegi széria kormánymozgatása főleg huzalos megoldású, de várhatóan a szé­riánál tolórudasra módosítják. A szár­nyak és a törzs csatlakoztatása egy szárnyirányú hengeres fix csappal tör­ténik, valamint egy függőleges csappal a főtartó rögzítésére. A gép szerelhető­sége az új Góbékhoz hasonlóan köny­­nyen és gyorsan végezhető el. JELLEMZŐ ADATOK: fesztáv 14,98 m, hossz 7,41 m, magasság 1,67 m, szárnyfelület 11,25 ma, oldalviszony 20, üres súly 200 kg, max. rep. súly 320 kg, törőterhelési többes -f- 8,1, —4,5, meg­engedett terhelési többes -1-4,5, —2,5, legjobb siklószáma 26—28 között, max. sebesség nyugodt időben 250 km/óra, lökéses időben 165 km/óra, min. sebes­ség 58 km/óra, max. vontatási sebesség 120 km/óra, max. csörlési sebesség 110 km/óra. Részletes és p­ontos teljesít­ményadatokat mérés után közlünk. Az együléses gyakorlógép-utánpótlást valamennyi sp­ortrepülő nagyon várja, hiszen egyre inkább szükségessé válik a Pilis és a Cinke típusú gép­ek helyett új és korszerű típus beállítása. Remélhető tehát, hogy hamarosan elkezdődik a szé­riagyártás, talán már 1967 közepén, s közben az előző gyakorlatnak megfele­lően elkezdődik egy széria-teljesítmény­­gép típusának kialakítása, amelyről már régóta beszélünk, s amely hivatva lenne nagyobb lehetőségeket nyújtani a ma­gyar sp­ortrepülők élvonalának, s egyben öregbítené sportrepülőgép-gyártásunk hírnevét a fémcsalád harmadik tagja­ként. SIMÓ WILLY 7

Next