Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)
1966-11-01 / 11. szám
A „fémcsalád” első gépeként megépült, s azóta már a 100-as darabszámot meghaladó „GÓBÉ” gyártása közben került sor az egykormányos gyakorlógép kísérleti példányának, majd prototípusának tervezésére és kivitelezésére a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi gyáregységében. A prototípus alapján bizonyos módosításokkal valósult meg az E-31 „ESZTERGOM” 5 db-os „0” szériája, mint a „fémcsalád” második gépje. A tervező és gyártó együttes olyan tulajdonságú, és teljesítményű gépjét kívánt megvalósítani, amely alkalmas arra, hogy a „Góbé”-val történő kiképzés után elkísérje a pilótákat az első minősítési szintek eléréséig. Megjegyzésként ide kívánkozik az a megállapítás, hogy ezzel a módszerrel, valójában a lengyelek által már régóta alkalmazott kiképzési lépcsőket (kétkormányos Bocán, majd a Mucha, mint gyakorlógép, végezetül a Foka teljesítménygépként) ültetjük át hazai sportrepülésünkbe, de kétségtelenül gazdaságosabban, a nálunk általános, csörlőrendszerű kiképzés alkalmazásával. Az „E-31” „0” széria példányaival az év második felében kezdődött meg a repülés részben Győrben az oktatóképző tanfolyamon, részben a Nemzeti Vitorlázó Versenyen, ahol versenyen kívül szerepelt a gép a nemzeti kategóriában. Megkezdődtek továbbá a gyártó vállalatnál is az értékelő repülések az itt dolgozó aktív sportrepülők bevonásával. Ezek a repülések a közvetlen értékelés miatt nagyon gyümölcsözőek lehetnek. A tapasztalatokat összegyűjtötték és gyűjtik továbbra is, hogy hasznosítani lehessen az elkövetkezendő munkához, tervezéshez és kivitelezéshez egyaránt. Az eddigiekben kialakult vélemények szerint az E-31 igen jó gyakorlógép szerepét töltheti be. A jórészt szubjektív (de nem elhanyagolható) gyakorlati próbák mellett a Műszaki Egyetem Repülőgépjeti Tanszéke munkája nyomán lassan befejeződnek az E-31-gyel végzett műszeres mérések, a gép pontosabb számszerű jellemzőinek meghatározásához és értékeléséhez. A teljesítménymérések elvégzése is rövidesen megtörténik. Valószínű, hogy az eredmények ismertetésére rövidesen sor kerül, ha „E-31 Esztergom ré szén valamennyi sportrepülő szükségesnek tartja, hogy megismerje azt a gépjét, amellyel majd repül. Az Esztergom a Góbéhoz hasonlóan tisztafém szegecselt konstrukció. Szabadonhordó, trapéz alakú szárnya egyfőtartós, hullámosított torziós orrborítással. A főtartó mögötti rész kismértékben vászonborítású. DFS rendszerű féklapja megfelelően hatásos, és a megengedett maximális 250 km/óra sebesség fölé tartós zuhanásban sem engedi a gépjét. Csűrője résett, mely a szárnyvég felé enyhén szélesedik. Törzse fél héjszerkezetű, részben vászonborítással. A kabintető oldalra nyitható, ülése a pilóta igényének megfelelően könnyen állítható (dönthető) repülés közben is. A kabintérbe a következő műszerek kerültek beépítésre: sebességmérő, magasságmérő, variométer, elfordulásjelző és iránytű, de lehetőség van egyéb műszerek, vagy rádió beépítésére is. Ballonkerekes torziós gumiprogácsás futóműve a súlypont előtt helyezkedik el. Farokcsúszója acéllemezekből készült. A jelenlegi széria kormánymozgatása főleg huzalos megoldású, de várhatóan a szériánál tolórudasra módosítják. A szárnyak és a törzs csatlakoztatása egy szárnyirányú hengeres fix csappal történik, valamint egy függőleges csappal a főtartó rögzítésére. A gép szerelhetősége az új Góbékhoz hasonlóan könynyen és gyorsan végezhető el. JELLEMZŐ ADATOK: fesztáv 14,98 m, hossz 7,41 m, magasság 1,67 m, szárnyfelület 11,25 ma, oldalviszony 20, üres súly 200 kg, max. rep. súly 320 kg, törőterhelési többes -f- 8,1, —4,5, megengedett terhelési többes -1-4,5, —2,5, legjobb siklószáma 26—28 között, max. sebesség nyugodt időben 250 km/óra, lökéses időben 165 km/óra, min. sebesség 58 km/óra, max. vontatási sebesség 120 km/óra, max. csörlési sebesség 110 km/óra. Részletes és pontos teljesítményadatokat mérés után közlünk. Az együléses gyakorlógép-utánpótlást valamennyi sportrepülő nagyon várja, hiszen egyre inkább szükségessé válik a Pilis és a Cinke típusú gépek helyett új és korszerű típus beállítása. Remélhető tehát, hogy hamarosan elkezdődik a szériagyártás, talán már 1967 közepén, s közben az előző gyakorlatnak megfelelően elkezdődik egy széria-teljesítménygép típusának kialakítása, amelyről már régóta beszélünk, s amely hivatva lenne nagyobb lehetőségeket nyújtani a magyar sportrepülők élvonalának, s egyben öregbítené sportrepülőgép-gyártásunk hírnevét a fémcsalád harmadik tagjaként. SIMÓ WILLY 7