Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1966-11-01 / 11. szám

A sokoldalú nemzetközi kapcsolatok kifejezést többnyire a diplomácia nyelvében használják. De előfordul, hogy a repülőtechnikában is helytálló. Jó példa erre a képeinken bemutatott An-12 szállítógép. Az őszi „Vitává" hadgyakorlaton is sikere­sen szerepelt szovjet gép érdekessége, hogy bal belső lgt-je helyén egy E-300 típusú, egyiptomi sugárhajtómű látható. (Az An-12 is az egyiptomi légierő szolgálatában áll.) A 800 kg súlyú, egyiptomi építésű turbinát az osztrák Ferdinand Arandner ter­vezte az egyiptomiak megbízása alapján, a turbina teljesítménye 5200 kp tolóerő, s a rövidesen elkészülő, Ha-300 típusjelzésű, kétszeres hangsebességgel repülő egyip­tomi vadászgép hajtóműve lesz. (A­­­A-300-at viszont Messersch­mitt tervezte és első változatát Spanyolországban kívánták megépíteni.) Az An-12 repülő próbapadként emeli magasba az új turbina prototípusát. Nem hossztengelyben elhelyezett lgt ideig­lenes cseréje gázturbinával szokatlan és merész megoldás — még ilyen esetben is. A 62 személyes „vicinális két" alacsonynyomású kerekekkel 1200 méteres füves pályákról is felszállhat és kétáram­ú far­­turbináival a Tu-134 angol megfelelője lesz. A HBNP100 típusú jelzésű, tervezett „légibusz” viszont 250 utassal 1600—3200 kilo­méteres távokon lesz alkalmazható. Egy hosszabbított törzsű változatában 300 utasnak terveznek helyet. Érdekessége, hogy 9000 kp tolóerejű kétáramú gázturbináit a szárnyak alól lógó tartókon kívánják elhelyezni, így a magassági kormány it törzsvégre kerülhet s megellhető a farhajtóműves gépeknél mind több problémát okozó állandósult átesés veszélye. Már ismertettük a Hughes XV-9A típu­sú helikoptert. Most utasszállító változa­tát mutatjuk be a rajzban. A fű­ eltérés a katonai verziótól, hogy az 50 személyes utasszállítónak meg­lehetősen nagy szárny- és farokfelü­leteket is terveznek, így a vízszintes se­besség — amikor a rotor szabadon,autó­­giróként fut — jelen­tősen megnő. A szá­mítások szerint eléri majd a 480 km.órát is­­, ami meghalad­ja a jelenlegi abszo­lút helikopter vi­lágrekordot. Újdonságok Gntfieldből. A híres angol de Havilland-gyár (jelenleg a Hawker—Siddeley tröszt egyik fő üzeme) a roham­tempóban növekvő utasszállítási igény kielégítésére három új utasgép építésén is fáradozik. A Trident-3 a jól bevált közép-rövid távú háromturbinás utasszállító legújabb, rövi­desen elkészülő változata. Az automatikus leszállásra is alkal­mas gép törzsének meghosszabbítása révén 116 utast szállíthat majd !­000 km-es útszakaszokra. Hajtóműként 5600 kp-s Kft. Spey-25 gázturbinákkal szerelik fel.

Next