Repülés, 1967 (20. évfolyam, 1-12. szám)
1967-03-01 / 3. szám
A jól bevált „Elfe” gépek továbbfejlesztéseként alkotta meg Erbauer és Niukom — Eppler professzor külön e célra tervezett szárnyprofilja segítségével — az An-14 gépet. A kétrészes, könnyűfém főtartós Szárny szendvics-szerkezettel borított és teljes fesztávú mentén ívelhető. A törzs orrésze műanyag szendvics-szerkezetű, a hátsórész műanyagszállal erősített furnér-héj. A behúzható futású, pillangó-farkű gép fékernyővel fékezhető. Adatok: fesztáv 18 m, hordfelület II m, profil Eppler-441, oldalviszony 1:23,3, hossz 7,1 m, törzsmagasság 6,5 m. Súly üresen 288 kg, terhelten 100 kg. Legjobb siklószám 1,45 (90 lm/ óránál), - legkisebb merülés 0.5 m (75-nél). Elvben nem új, de gyakorlati megvalósításként annál inkább az a Vomler-gyár vitorlaszárnyú repülő „pótkocsija”. A Hogallo-szárnnyal felszerelt négykerekű kocsi lassúbb szállítógép, vagy helikopter mögé köthető s a cél feletti lekapcsolás után automatikusan a földre tud siklani. Segítségével a kisebb teherbírású vontatógép szállította súly jelentősen megnövelhető. Pilóta vezette változatának kipróbálását most kezdik. A „Caravelle"-jével és helikoptereivel hitvessé vált francia Sud-Aviation cég (a fran-cia kormánynak az amerikaiak vietnami poklitikáját egyértelműen elítélő véleménye ellenére) „beszállt” egy csata-helikopter pá- lyázatra. Az amerikai pályázat célja nagy teljesítményű, könnyű megfigyelő helikopter kialaktása. A két fő személyzet és négy utas szállítására tervezett SA-330 gépet a tetejére szerelt gázturbina hajtja, — merev, háromágú rotor emeli levegőit. A rotorok érdekessége, hogy forgatásuk a Segner-kerék elvén törtánik, és az ahhoz, szükséges levegőt a turbina süríéjétől vezetik a rotorlapátok félhosszánál levő lapos kifúvó nyílásokig. A kis géphez szokásos farokrész (nem lévén forgatónyomaték, elmaradhat a kiegyenlítő-csavar) és rövid szárnycsonkok csatlakoznak, futóműve behúzható lesz. A kis túragépek gyártásában világ első Cessna-«** legújabb típusa a „Turbo-Centurion”. A magasszárnyú, behúzható futájú gép érdekessége a lehajlított „örvénygátló’» szárnyvíg és a duó nélküli, teljesen szabad dan hordó szárny. A sürtös motorú túragép legnagyobb sebessége 317, az utazó 309 km/ óra. Aea Párizsban 1B#KW ujfrank. if *5 ■ An-66