Repülés, 1967 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1967-03-01 / 3. szám

A jól bevált „Elfe” gépek továbbfejlesztéseként alkotta meg Er­bauer és Niukom — Eppler professzor külön e célra tervezett s­zárnyprofilja segítségével — az An-14 gépet. A kétrészes, könnyűfém főtartós Szárny szendvics-szerkezettel bo­rított és teljes fesztávú mentén ívelhető. A törzs orrésze műanyag szendvics-szerkezetű, a hátsórész m­űa­nyagszállal erősített furnér-héj. A behúzható futású, pillangó-farkű­ gép fékernyővel fékezhető. Adatok: fesztáv 18 m, hordfelület II m­, profil Eppler-441, oldalvi­­szony 1:23,3, hossz 7,1 m, törzsmagasság 6,5 m. Súly üresen 288 kg, terhelten 100 kg. Legjobb siklószám 1,45 (90 lm­/ óránál), -­ legkisebb merülés 0.5 m (75-nél). Elvben nem új, de gyakorlati megvalósításként annál inkább az a Vomler-gyár vitorlaszárnyú repülő „pótko­csija”. A Hogallo-szárnnyal felszerelt négykerekű kocsi lassúbb szállítógép, vagy helikopter mögé köthető s a cél feletti lekapcsolás után automatikusan a földre tud sik­lani. Segítségével a kisebb teherbírású vontató­gép szál­lította súly jelentősen megnövelhető. Pilóta vezette válto­zatának kipróbálását most kezdik. A „Caravelle"­-jével és helikoptereivel hi­t­vessé vált francia Sud-Aviation cég (a fran-­­cia kormánynak az amerikaiak vietnami po­k­litikáját egyértelműen elítélő véleménye el­­­lenére) „beszállt” egy csata-helikopter pá-­ lyázatra. Az amerikai pályázat célja nagy teljesítményű, könnyű megfigyelő helikop­ter kialaktása. A két fő személyzet és négy utas szállítására tervezett SA-330 gépet a te­tejére szerelt gázturbina hajtja, — merev, háromágú rotor emeli levegőit­. A rotorok érdekessége, hogy forgatásuk a Segner-ke­­rék elvén törtánik, é­s az ahhoz, szükséges levegőt a turbina sürí­éjétől vezetik a rotor­­lapátok félhosszánál levő lapos kifúvó nyí­lásokig. A kis géphez szokásos farokrész (nem lévén forgatónyomaték, elmaradhat a kiegyenlítő-csavar) és rövid szárnycsonkok csatlakoznak, futóműve behúzható lesz. A kis túragépek gyártásában világ­ első Cessna-«** legújabb típusa a „Turbo-Cen­­turion”. A magasszárn­yú, behúzható futájú gép érdekessége a lehajlított „örvénygátló’» szárnyvíg és a duó nélküli, teljesen szabad dan hordó szárny. A sür­tös motorú túragép legnagyobb sebessége 317, az utazó 309 km/ óra. Aea Párizsban 1B#­­KW ujfrank. if *5 ■ An-66

Next