Repülés, 1967 (20. évfolyam, 1-12. szám)
1967-05-01 / 5. szám
4 ♦ AZ OSZTRÁK REPÜLŐKLUB ejtőernyős osztályának Zellara See-ben tartott ülésén a résztvevők egyhangúan kijelentették, hogy elítélik azokat az ejtőernyősöket, akik ejtőernyővel sziklás hegyoldalról, vagy erre a célra épített hasonló jellegű építményről ugranak le. Az ilyen ugrások célja kizárólag a szenzáció-hajhászás, és csak ártanak vele az ejtőernyős sportnak. Az osztrák klub azon tagjaitól, akik ilyen ugrásokban részt vesznek, megvonja a sportigazolványt. Lépéseket tesznek annak érdekében is, hogy az ilyen ejtőernyős ugrásokat hivatalosan is betiltsák. 68 ÉVES EJTŐERNYŐS. Dr. Albert Angerer kötzingi (NSZK) orvos 68. születésnapján végezte életének első ejtőernyős ugrását. A kiképzést folytatja, mert ejtőernyős sportigazolványt akar szerezni. REPÜLŐTALÁLKOZÓ. A varazsdini légiforgalmi központ az idén is rendez két nemzetközi repülő találkozót, és egy nemzetközi barátsági csillagtúrát. A HAWKER SIDDELEY és A BRITISCH AIRCRAFT CORPORATION repülőgépgyárak fuzionáltak. Mindegyik 30 000 embert foglalkoztat. Ez évben 350 millió fontos állami megrendelés várható, így a két cégnek nem maradt más hátra, mint a kormány által kívánt fúzióba beleegyezni. KUBAI REPÜLŐNÖVENDÉKEK. Hat kubai növendék vesz részt a GST (Gesellschaft für Sport und Technik) schönhageni (NDK, potsdami kerület) repülőiskoláján megrendezett tízhónapos vitorlázórepülő oktatói tanfolyamon. MINI SZOKNYÁS LÉGIKISASSZONYOK. New York és Los Angeles között különös „felderítő repülést” végeztek annak megállapítására, mi a véleménye a légiutasoknak a légikisasszonyok új, miniszoknyás egyenruhájáról. A jelentések szerint a mini szoknya osztatlan tetszést aratott. NŐI ŰRREPÜLŐ: Nyikolajevna Tyereskova egy moszkvai női szimpózionon kijelentette, hogy a jövendő szovjet űrhajósokhoz egy csoport nő is tartozik, akik űrrepülésekre készülnek. A NÉMET SZÖVETSÉGI KÖZTÁRSASÁGBAN ez évben százezer márkáért importálnak lengyel, 420 600 márkáért pedig csehszlovák vitorlázó gépeket. AZ AMERIKAI LÉGIERŐ európai egységeinél első ízben pusztult el egy legkorszerűbb F-4D Phantom vadászbombázó. Januárban az NSZK-beli Bitburg- Eifelben zárt kötelékekben repült a gép, amikor ismeretlen okokból kivált, lezuhant, és az erdő fái között összetört. Két pilótája ejtőernyővel megmenekült. A SVÉD KÜLÜGYMINISZTÉRIUMBAN tárgyalások folynak a skandináv államok kormányküldöttségei és a szovjet polgári légiközlekedés küldöttei között. A téma az Aeroflot új járatainak megindítása a skandináv államok, és Grönland területén keresztül Havanna felé. Ezt a vonalat jelenleg Murmanszk érintésével járatják. A SAS légitársaság ugyanakkor Szibérián keresztül kíván Távol-Keletre repülni. A LÉGIKÖZLEKEDÉS ÉS A REPÜLŐIPAR fejlődésével foglalkozó egyik amerikai vállalat megállapítása szerint a légcsavaros gépeknek a légiközlekedésből 1970-ig el kell tűnnie. Erre az időre az utasférőhelyek számának el kell érnie a 700-at, vagy ezzel azonos óriási súlyú árurakományt kell szállítaniuk a gépeknek. Ennek megfelelően 1980-ban, az Atlanti-óceán feletti repülőút ára a jelenlegi legolcsóbb hajójegy árának felére kell hogy csökkenjék. PARÓKATESZT A SZÉLCSATORNÁBAN. Egy angol légiforgalmi társaság szélcsatornájában próbálták ki Frank Braun új parókáinak tapadóképességét. Frankot és parókáját a csatornnában 160 km/ó sebességű orkánnak tették ki. A próba végeztével Frank a könnyező szemét nem tudta becsukni, de a paróka tartott. A LEOPARD LÉGIÚTJA. Amsterdamból légiúton Londonba szállítottak egy leopárdot. Ebédje egy élő tyúk lett volna. A leopárdnak azonban nem volt étvágya, így a tyúk élve ért Londonba, ahol azonban le kellett vágni, mivel Angliába élő szárnyas bevitele tilos. Miután a leopárdot friss hússal megvendégelték, folytatta útját Los Angelesbe, ahol az állatkertben talált új otthonra. A SUD AVIATION MÉRLEGE. A francia gyár 1966-ban 24 Caravelle-t adott el. Ezzel az eddig eladott Carvelle-ek száma 235-re emelkedett. Ezen felül a gyár az év elején újabb 20-ra kapott megrendelést. A gyárnál a Concorde-ra az elmúlt évben 19 rendelés történt. Erre a gépre eddig összesen 69 megrendelést adtak le. A gyár 1966-ban 113 helikoptert adott el, ezzel eddigi forgalma 1620 db-ra nőtt. Könnyű sportrepülőgépet 1966-ban 188-at adtak el, az eddig vevőre talált könnyű gépek száma 391. DIVATBEMUTATÓ. Az AUA osztrák légiforgalmi társaság minden alkalmat megragad forgalmának növelésére. Legutóbb nagysikerű divatbemutatót rendeztek, amelyen a legújabb ezüstdivatot mutatták be: cipő, harisnya, ruhácska, köröm és klipsz, minden ezüstösen csillogott. Aki a sok csillogást-villogást már nem tudta elviselni, nem távozhatott egyszerűen él, mert a bemutató a levegőben történt. Az FAA DÖNTÉSE SZERINT A BOEING építi az amerikai szuperszónikus forgalmi gépet, a General Electric pedig a sugárhajtóművet. A Lockheed és Pratt and Whitney ezek szerint kiestek a versenyből. A hátrahajtható szárny legyőzte a konvencionálisabb kettős deltaszárnyat. Természetesen gazdasági szempontok is közrejátszottak a döntés meghozatalánál, ugyanis a Boeing-gép képes lesz hangsebesség alatt is némiképpen gazdaságosan repülni, kiváltképp a leszállásnál. A JAT JUGOSZLÁV LÉGITÁRSASÁG anyagi nehézségekkel küzd belföldi légijáratait illetően. A társaság vezetősége ezzel kapcsolatban további pénzügyi támogatásért fordult a kormányhoz. A SZOVJETUNIÓ KÖZPONTI REPÜLŐKLUBJA hitelesítette azt az ejtőernyős rekordot, amelyet Viktor Dulov, Borisz Sesukov és Vaszyij Barahin ért el a 600 m magasból végzett csoportos célugrásuk során. A három ejtőernyős 29 cm-es átlagot ért el. Ez az eredmény 6 cm-rel jobb, mint az amerikai ugrók hasonló rekordja. AZ IRÁNI KORMÁNY az USA- tól vásárolt F-40 Phantom gépeken kívül „föld-föld” típusú kormányozható rakétákat, legújabb rendszerű rádiólokációs berendezéseket is rendelt. AZ OLASZORSZÁGI BUSTO ASRIZIO-ban, 82 éves korában elhunyt az egész világon jól ismert olasz repülőgép-konstruktőr, Alessandro Marchetti. 1922- ben alapított először repülőgépgyárat, később a katonai hidroplánokkal tette ismertté nevét. Többek között az ő munkája volt az az SM-55 típusú repülőgép, amellyel 1932 és 33-ban olasz katonai repülők kötelékben repültek át az Atlanti-óceán fölött Dél-Amerikába és Észak- Amerikába. DAVID M. NEEL AMERIKAI VITORLÁZÓREPÜLŐ, aki a múlt év augusztusában 526 kmrel gyémánt távolságot repült, az USA legfiatalabb gyémántjelvényes vitorlázó repülője. Mindössze 19 éves, és a kaliforniai Lagun Beach-ból származik. Az USA bajnokságán ő volt a legfiatalabb pilóta. AZ USA VITORLÁZÓREPÜLŐ SZÖVETSÉGÉNEK jelenleg 154 örökös tagja van. Az örökös tagok egy ízben fizetnek 200 dollár tagsági díjat, s ezért a tagságon kívül életük végéig kapják a Soaring című vitorlázórepülő lapot. A MÚLT ÉV AUGUSZTUSÁBAN 80 amerikai vitorlázórepülő tette le a C-vizsgát. Ezzel a C-vizsgások együttes száma 3400 fölé emelkedett. Egy hónappal később 12 amerikai pilóta szerezte meg az aranykoszorús jelvényt. Ezzel az amerikai aranyjelvényesek száma 399-re emelkedett. AZ ELMÚLT ÉVI EGÉSZÉVES VITORLÁZÓREPÜLŐ VERSENY értékelése során Svájcban Rudolf Seiler (SG Sentis) bizonyult a legjobbnak 72 000 ponttal. Ezzel megelőzte Kurt Baumgartnert, és Eugen Aeberlit, akik mindketten 45 840 pontot szereztek. EGY IL-14-es szovjet repülőgép Volgográd felett sasokkal találkozott, amelyek közül egy hirtelen kivált és egyenesen a gépnek tartott. A pilóta igyekezett a madarat elkerülni, de hiába. A madár egyenesen a gép orrának tartott, nekiütközött a szélvédőnek, és darabokra törte. Az IL-14 csak késéssel tudott Mineralni-Vodiban leszállni. KATONAI REPÜLŐK AZ IGEN ROSSZ IDŐJÁRÁS ellenére szétbombázták a Salaca folyón keletkezett jégtorlaszt, és így Salacgrivát, a kis lett halászvárost megmentették a pusztulástól, amely a lakóházakon kívül a halkonzerv-gyárat és más üzemet is fenyegetett. A jégtorlasz bombázása volt az egyedüli lehetőség a város megmentésére. A TU 144 PRÓBAREPÜLÉSE. Amerikai hírforrások szerint a Szovjetunió már ebben az esztendőben végez próbarepüléseket egy Tu-144 típusú szuperszónikus szállítógéppel. SÍUGRÁS REPÜLŐGÉPRŐL. Erich Felbermayr welsi osztrák fogorvos ejtőernyő nélkül akar 6000 m magasságból repülőgépből kiugrani, és síléceken a Matterhornon leszállni. Nemrég a Dolomitokban 2000 m magas sziklafalról ugrott le — igaz, hogy ejtőernyővel — egy hómezőre. Legújabb terve meglehetősen fantasztikusan hat. Az osztrák fogorvos vállalkozását svájci újságírók előtt így írta le: repülőgép vinné 6000 m magasságba, a Matterhorn fölé, ott különleges sílécekkel felszerelve kiugrana és szabadeséssel 3000 m-t tenne meg. A fennmaradó 3000 m-es zuhanás közben leszálló pozíciót venne fel, majd előre preparált hópályán szállna le és siklana tovább. Felbermayr a zürichi Blick-ben úgy nyilatkozott, hogy ugrása veszélytelen, és alig különbözik más normális síugrástól. (Volksstimme.) NÉGY CSEHSZLOVÁK ALPINISTA megmászta a Matterhorn északi falát. Az egyik lezuhant és sérüléseibe belehalt. A másik három még el tudta érni a 4003 m magasságban levő Solvaykunyhót. A teljesen kimerült turistákat helikopter vette fel, és szállította kórházba. Az egyik teljesen mozgásképtelen turistát úgy mentették meg, hogy a helikopter a kunyhó mellett a levegőben megállt, az egyik kisérő kötélhágcsón leereszkedett, s a beteget csörlővel emelte a helikopterbe. A HÓ MÉG MÁRCIUS VÉGÉN IS számos Vorarlberg és tiroli völgyet zárt el a külvilágtól. Az ott élő lakosságot a hadsereg helikopterén látták el élemmel és gyógyszerrel. Az Innsbruck- Kronebitten légikikötőből helikopterek vittek élelmiszert 1000 ember részére, a külvilágtól elzárt Kühtal téli sporthelyre. Több beteget, — köztük egy szülés előtt álló nőt — helikopteren szállítottak a kórházba.