Repülés, 1970 (23. évfolyam, 1-12. szám)
1970-08-01 / 8. szám
KOZMIKUS-KÉP-HÍR Az Apollo-14 legénysége már készül a Holdutazásra. Alan B. Shepard, az űrhajó parancsnoka talajminta vételt gyakorol. Mögötte egy újfajta kézi szállítókocsi (hal alsó kép). MTI fotók HÁROM REKORD Nagyszerű rekordsorozattal kezdte az idei vitorlázó repülőidényt Szabadfiné, Bolla Mária és Bálványosiné, Sára Magda. Május 25-én, Dunakeszi—Bérces—Hatvan—Dunakeszi 103 km-es háromszögön országos női kétüléses alaprekordot állítottak be 43,7 km/óra sebességgel. Még el sem múlt az öröm és a gratuláció sorozat a Postás Repülő Klubban, mikor másnap, május 26-án újabb, most már hurokrekordot állítottak be, a Dunakeszi — Vác — Hatvan — Vác — Dunakeszi útvonalon. A FAZ azonban tört útvonalon hurokrekordot nem értékel és nem fogad el. A rekordból ezért csak a Vác—Hatvan—Vác 84 km-es hurokrepülés kerülhet elfogadásra. Úgy látszik a vitorlázórepülésben is érvényes az a régi magyar közmondás, hogy „evés közben jön meg az étvágy”. Június 14-én Marica és Magdi ismét GÓBÉ típusú repülőgéppel indultak a Dunakeszi—Miskolc céltávra. Hasonlóképpen az első két eredményes kísérlethez, most is sikerült, s ezzel kettős rekordot állítottak be: cél táv és abszolút táv kategóriákban. A két hölgyrepülő egyébként a vitorlázórepülő válogatott keret tagjai is. Marica az elmúlt évben élete első nemzetközi versenyén sikerrel állta meg a helyét Lengyelországban, a női nemzetközi vitorlázórepülő versenyen, ahol 200 km-es háromszögön javította meg a magyar rekordot. Most ismét Lengyelországban képviseli a magyar színeket férjével, Szabadfi Botonddal, aki most a „csapatkapitánya". Marica 1963 óta repül, s ezalatt 350 órát töltött a levegőben. Az idei versenyével együtt harmadszor versenyez életében. A Csepeli Acélmű, melynek szerkesztésében dolgozik, büszke lehet kiváló eredményeket elért sportolójára. Magdi nagyszerű társa és kisegítője barátnőjének. Az elért három rekord együttműködésük jó összhangját bizonyítja. Magdi repülő pályafutása során 400 órát repült, s az idei eredményekhez nemcsak munkahelyének vezetői — a gödöllői Ganz Árammérőgyárban — hanem a sportrepülők is őszintén gratulálnak. Reméljük, hogy a sikersorozatuk tovább folytatódik Simó Willy Az első „földi”" étkezés. Nyikolajev és Szevasztyjanov a teljes sikerű 18 napig tartó űrút után jóízűen ebédeltek. Itt várták be az őket Csillagvárosba szállító repülőgépet. Csillagvárosban sajtóértekezletet tartottak, ahol a sajtó, a rádió és a televízió tudósítóival találkoztak. A beszélgetés egyelőre üvegfal mögül folyt (ez megelőző egészségügyi követelmény). Nyikolajev elmondta az újságíróknak, hogy a Szojuz 9-cel bonyolultabb volt a visszatérés, mint nyolc esztendővel ezelőtt a Vosztokkal. Most az űrkabinnal együtt tért vissza, nyolc évvel ezelőtt pedig a Vésztőkből katapultált (felső kép) A Földre visszatért Apollo-13 űrkabinját most mutatták be először az érdeklődő szakembereknek. A gyártó cég, a North American Rockwell Plant kísérleti laboratóriumában mérnökök és tudósok vették vizsgálat alá! Képünkön (középen) a visszatéréskor összeégett kabint, mutatjuk be. Érdekes megfigyelni az acéltestig teljesen leégett kerámia-hővédő pajzsot Bolla Mária Sára Magda