Repülés, 1970 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1970-08-01 / 8. szám

ARMSTRONG KOSZIGINNÉL. Armstrong amerikai űrhajós moszkvai látogatása során Ko­­szogin miniszterelnöknek hold­kőzet részecskéket nyújtott át és egy szovjet zászlót, amelyet holdútjára magával vitt. Az űr­hajós közölte a miniszterelnök­kel Nixon elnök üzenetét, és a kölcsönös kapcsolatok állandó bővítésére irányuló óhaját. Ko­szigin miniszterelnök válaszá­ban kijelentette: „Az egész vi­lág ismeri Armstrong urat. Sen­ki sem csodálja jobban az ön bátorságát és tudását, mint a szovjet nép.” REPÜLŐGÉP ÉS MADÁR ÖSZ­­SZEÜTKÖZÉSE. Dr. Allan Tan­ner (Ottawa) egy készüléket szerkesztett a repülőgépek és madarak közti összeütközések elkerülésére. A gép orrába sze­relt készülék mikrohullámokat sugároz ki, amelyek a madár idegrendszerére hatnak, az álla­tokat átmenetileg megbénítják, anélkül, hogy tartós kárt okoz­nának bennük. TÚLSÜLY. A Nasville-i (USA, Tennessee) légikikötőben bő­röndjének leadásakor közölték az egyik utassal, hogy csomagja az engedélyezettnél 250 grammal nehezebb. Az utas erre habozás nélkül kihúzott a bőröndből egy rúd szalámit, levágott belőle Vo kg-ot, nagy élvezettel elfogyasz­totta és utána mosolyogva be­szállt a repülőgépbe. COSPAR: A Nemzetközi Űrku­tatási Bizottság (Cospar) Lenin­­grádban megtartott xm. ülés­szaka befejeződött. A tanácsko­záson Neil Armstrong ameri­kai, valamint Georgij Beregovoj és Konsztantyin Feoktyisztov szovjet űrhajósok is részt vet­tek. Armstrong előadást tartott az Apollo-11. útról és különböző kérdésekre válaszolt. A tanács­kozás során közölték, hogy a jövő évtől kezdve szovjet raké­tákkal több francia mesterséges holdat juttatnak földkörüli pá­lyára. Úgyszintén szovjet raké­tával juttatnak majd a Holdra francia lézer-reflektorokat. AZ APOLLÓ-ROBBANÁS OKA: Az Apolló-13. szolgáltató egysé­gében történt robbanás okának kivizsgálására alakított bizottság zárójelentésében megállapította, hogy a robbanás földi, műszaki hibából kifolyólag történt. A NASA technikusai néhány nap­pal a start előtt két parányi (30 Voltos) termosztát kapcsolót té­vedésből túl nagy (65 voltos) feszültségre kapcsoltak rá. E kapcsolók az út folyamán fel­mondták a szolgálatot és ez okozta az oxigén­tartály robba­nását. Mivel a felfűtés a sérült kapcsolók miatt 27°-on termosz­tátok által — a tervezettől elté­rően — nem szakítódott meg automatikusan, a holdút során a hőmérséklet a kritikus helyen több mint 540°-ra emelkedett. Ennek következtében az elektro­mos kábelek szigetelései elégtek, rövidzárlat keletkezett és egy szikra kiváltotta a robbanást. BUKAREST ÚJ LÉGIKIKÖTŐJE. Az Otopen­i új repülőtér, még Boeing 747 típusú óriás gépeket is fogadhat. A fel- és leszálló­­pálya 3,5 km hosszú és 60 mé­ter széles. Az eligazító épületet a legkorszerűbb berendezések­kel látták el és belső tv-rend­­szerrel is rendelkezik. A repülő­téren a Szovjetunió, Bulgária, Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, az NDK, az NSZK, Franciaország, Olaszor­szág és Belgium légiforgalmi társaságai kapnak helyiséget. VESZÉLYES REPÜLŐGÉPZAJ. Bostonban nem régen megtartott tudományos kongresszuson meg­állapították, hogy az erős zaj még a meg nem született gyer­mekekben is kárt okozhat. A zaj behatására a gyermek és az anya szívverése gyorsul, s ez­által egy bizonyos idő múlva ideg- és vérkeringési zavarok léphetnek fel. Különösen a szu­­perszónikus repülőgépek zaja jelent állandó veszélyt az anya testében fejlődő gyermek szá­mára. GLECCSERPILÓTÁK: A svájci Air-Glaciers pilóták, Pilátus Porter gépeikkel télen az afri­kai országokban térképészeti fel­méréseket és egyéb kutató fel­adatokat végeztek, svájci ipari vállalatok megbízásából. Munká­jukkal olyan létesítmények lét­rejöttét segítették elő, amelyek az érintett országok szempontjá­ból rendkívül fontosak. 50 SZÁLLODÁT épített az Aero­flot az elmúlt 10 esztendő so­rán. Ezen a nyáron igen élénk légiforgalom várható. 36 új vo­nalat rendeznek be és 40 pót­­járatot indítanak a légi vonala­kon, amelyeknek száma össze­sen 294-re nő. LEZUHANT PHANTOM. Egy amerikai Phantom típusú kato­nai repülőgép a Földközi-tenger felett lezuhant. A két pilóta éle­tét vesztette. A gép a Roosevelt repülőgép anyahajóról szállt fel. A lezuhanás okáról nem közöl­tek adatokat. LÉGIFORGALMI PIACKUTA­TÁS. Az osztrák légiforgalmi munkaközösség vizsgálatot vé­gez a belföldi légiforgalom lehe­tőségeiről. Meg akarják állapí­tani, ki jön egyáltalán légiutas­ként tekintetbe, milyen időben, mely vonalakon és hány járatra lenne szükség az igények kielé­gítésére. Kérdőívet állítottak ösz­­sze, amelyeket bizonyos számú háztartásoknak küldenek meg. E háztartások kiválasztásánál az összes hivatásrétegeket tekintet­be vették. METEOR: Egy szovjet AN-24-es utasszállító repülőgép 6000 mé­ter magasságban repült két órá­val napfelkelte előtt Haba­rovszkból az Amur partján fek­­­­vő Nikolajevszkbe. A cél előtt 160 km-rel a személyzet egy hir­telen feltűnő fénylő égitestet észlelt, amely egy görbét leírva lassan felemelkedett a láthatár alól, az Ohotszki-tenger felett, Szahalin-szigete mögött. Az ob­jektum, amelynek feje fehéres fénnyel izzott, fényes csóvát ha­gyott maga mögött, majd csa­­varszerűen a magasba emelke­dett és öt kör leírása után a fé­nye kialudt. A maga mögött hú­zott kékes csóva 5 percig volt látható. A kutatók szerint nem lehetetlen, hogy nagy meteorit­ről van szó. Ez esetben a jelen­ség rendkívül nagy tudományos jelentőséggel bír. EJTŐERNYŐS VILÁGCSÚCSOK MEGOSZLÁSA. Az ejtőernyős világcsúcsok jelenleg a követ­kezőképpen oszlanak meg a nemzetek között: a Szovjetunió és Bulgária 20—20 abszolút vi­lágcsúcs birtokában van. Utánuk következnek az USA ejtőernyő­sei 8 abszolút világcsúccsal, Csehszlovákia és az NDK ejtő­ernyősei 6—6, majd Franciaor­szág és Románia ejtőernyősei 1—1 világcsúccsal. LÉGIÚT RÉSZLETRE. Az AU­A Osztrák Légiforgalmi Társaság legújabb hitelterve alapján rész­letre adnak repülőjegyeket hosszabb utazásokra. Előlegként a jegy árának csupán Vi-ét kell kifizetni, a többit hat kényel­mes részletben. VITORLAZOPOSTA. A Bács me­gyei bélyeggyűjtők a felszabadu­lás 25. évfordulója alkalmából bélyegkiállítást rendeztek. A ki­állítás szervező bizottsága a Ma­gyar Postától engedélyt kapott Kecskemét—Baja viszonylatában levelek vitorlázórepülőgép útján való szállítására. A leveleket kü­lönleges postabélyegzővel látták el. A különleges postarepülést április 11-én végezték egy „Góbé” típusú vitorlázórepülő­géppel. HASIST KUTATÓ KUTYÁK. A berlini fővámhivatal (NDK) a schőnefeldi légikikötőhöz vezető nyugatberlini átkelőhelyen újab­ban kutyákat alkalmaz az uta­soknál, vagy a poggyászukban esetleg elrejtett hasis felkutatá­sára. Amióta az NDK közvetlen légiforgalmat rendezett be a Kö­zel-Kelettel, Schőnefeldben rend­kívüli mértékben fellendült a kábítószer csempészet. A kutyá­kat négyhetes tanfolyamon ido­mítják kábítószer kutatásra. Az állatok a méreg szagát kelle­mesnek érzik. Hasison kívül ópiumra és marihuanára is ido­­míthatók a kutyák, LSD-re azonban nem, azt még a rend­kívül érzékeny kutyaorr is szag­talannak érzi. REPÜLŐGÉP SZÖKTETÉSEK. Knut Hammarskjöld, a Nemzet­közi Légiforgalmi Szövetség (IATA) elnöke, lengyelországi lá­togatása során Willmannal, a lengyel külügyminiszter helyet­tesével és Wilanowszkival, a LOT vezetőjével tárgyalt a re­­pülőgép-szöktetések ellen alkal­mazandó megelőző intézkedé­sekről, mert az elmúlt 9 hónap alatt négy lengyel gép ellen tör­tént bandita támadás. JÁVORSZARVAS A LÉGIKIKÖ­TŐBEN. A Moszkva Ivnukovói légikikötőben egy, a főbetonon végigrohanó Jávorszarvas közle­kedési balesetet okozott. Ami­kor egy személygépkocsi a be­tonról lerohanó szarvast ki akarta kerülni, összeütközött egy autóbusszal. Két ember meghalt, 11 megsérült. „IDŐPIRULA.” Köztudomású, hogy a hosszú légiutak megza­varják a­­biológiai órát”. Egy utas, aki helyi időszámítás sze­rint 11 órakor New Yorkban felszáll, 15 óra múlva érkezik Tokióba, ahol éppen sötétedni kezd. Ennek következtében el­tart egy jó ideig, amíg az em­ber megszokja az új ritmust. De még egy rövidebb repülés is, pl. Európából Amerikába, elegendő ahhoz, hogy az életritmust megzavarja. Angliában most új időpirulát készítettek légi tu­risták és repülőgép-személyzet számára. Ez a pirula hosszú re­püléseknél úgy szabályozza a szervezet funkcióit, hogy rosz­­szullét, elcsigázottság, vagy vér­keringési zavarok nem lépnek fel. A kísérleti eredmények tel­jes mértékben kielégítők voltak, mert a személyek az idődiffe­renciából semmit sem éreztek. A gyógyszer rövidesen forga­lomba kerül. ŰRHAJÓSSISAK A GYÓGYÁ­SZATBAN. Eredetileg szovjet kutatók ötlete volt, hogy az űr­hajósok sisakjába elektroen­­kelofalogram-elektródákat épít-­­­senek be, úgy, hogy a kontaktus " a sisak egyszerű feltevéséből létrejött, a fejbőrre erősítés, vagy a haj eltávolítása nélkül. A Kaliforniai Egyetem űrbioló­giai laboratóriumában hasonló elektród-rendszert fejlesztettek, amelyet egy fürdősapkához, vagy könnyű sisakhoz hasonló burokba szereltek és amely csu­pán a bőr és a hajfelszín zsír­­talanítását teszi szükségessé. Ezt a sisakot skizofrén gyermekek vizsgálatára és az agynak az al­­vajárás közbeni állapotával kap­csolatos új adatok szerzésére al­kalmazzák. AZ INNSBRUCKI LÉGIKIKÖTŐ. * Miután az AUA és a Swissair beszüntette az innsbrucki légi­járatokat, már csak a Wienhair és egy düsseldorfi német légi­forgalmi társaság gépei szállnak le Tirol fővárosában. A közel­múltban a Wienhair egy Grand Commander Navajo-ja, Mün­chenből jövet az Innbe zuhant. A légiforgalmi szakkörök most ar­ról vitatkoznak, hogy az inns­brucki légikikötőben lehet-e egyáltalán veszély nélkül leszáll­­ni. A keskeny szűk völgy, a gyakori főnviharok és a ködök­­ tartják vissza a légiforgalmi tár­­­­saságokat attól, hogy ebben a kikötőben nagy gépekkel leszáll­­janak. REPÜLNI TANULÓ FIATALOK. A Vorosilovgrád-1 German Tyi­­tov légiforgalmi és űrhajózási nevelőintézetben végzett tanu­lóknak, személyesen German Tyitov űrhajós adta át a záró­­bizonyítványt. Az intézet 3 év óta működik. Itt a fiatalokat a Navigátorképző Tisztiiskola ta­nárai oktatják. Ebben az inté­zetben az általános iskolák felső tagozatainak erre alkalmas ta­nulói sajátítják el a repülés alapelemeit, a légiforgalom tech­nikáját és az ejtőernyőzést. Az­­ iskola számos növendéke, mi­után tanulmányait befejezte, tiszti­ növendékként valamelyik pilótaiskolára kerül. SVÁJC ÚJ VADÁSZGÉPEKET VÁSÁROL. Svájc az ötvenes években Angliától vásárolt Ve­­nom-vadászokat új vadászgépek­kel akarja felváltani. Elsősorban két típus jöhet számításba: az amerikai Corsair­­, mely a Corsair I továbbfejlesztett vál­tozata (Ling-Temco-Vought-tól) és a Fiat G-91 Y, a könnyű NATO-vadász javított verziója. A vásárlásra 1,3 milliárd svájci frank áll rendelkezésre. Ebből az összegből legfeljebb 40 Con­­sairt lehetne vásárolni, ami még svájci viszonylatban is kevés, vagy pedig 100 Fiatot. A Cor­sair számára ezenfelül új hajtó­műről is kellene gondoskodni, mivel a TF-30 Pratt és Whitney egyelőre exporttilalom alatt áll. Újabban egy harmadik gép is szóba került: a „Milan”, a fran­cia Dassault-gyár gépe, mely csupán 6,1 millió nyugatnémet márkának megfelelő összegbe kerülne. Bár a fegyverkezést irányító Heiner Schulthess a­ Corsair­e-t akarja beszerezni, joggal kétségbevonható, hogy ez a „túltenyésztett” gép a svájci követelményeknek meg fog-e felelni. Ez a rendkívül gyors gép a start után 5 perccel elérné az országhatárt. HÍRE­K 1­ 4

Next