Repülés, 1970 (23. évfolyam, 1-12. szám)
1970-01-01 / 1. szám
A NASA A HOLD BOMBÁZÁSÁT TERVEZI, miután az Apolló—12 ,,Intrepid’' nevű üres holdkompjának felcsapódása feltűnést keltő eredményekkel járt. Ezért az Apolló—12 repülésénél, a mintegy 14 000 kg súlyú 3. Saturn-lépcsőt nem juttatják — mint eddig — távoli holdkörüli pályára, hanem megcéloznák vele a Holdat. A kutatók a felcsapódástól, amely 10 tonna TNT robbanóerejének felel meg, új felismeréseket várnak, amit a szeizmográf majd a Földre jelent. A szeizmográfot Conrad és Bean állították fel a Viharok Tengerében. REPÜLŐGÉPEN SZÁLLÍTOTT GALAMBOK. Kis évből két postagalambot adtak el Irkuckba. A madarakat sugárhajtású repülőgépen szállították Ukrajnából Kelet-Szibériába. A két galamb egy hét múlva megszökött a Bajkál-tó melletti galambdúcból és másfél év múlva visszaérkeztek Kijevbe, régi fészkükbe. Hazafelé repülve 4800 kilométert tettek meg. WANKELMOTOROS REPÜLŐGÉP. Az amerikai Lockheed üzemekben Wankelmotorral felszerelt felderítő repülőgépet építettek. Az első modellt a QT—3-at Vietnamban már bevetették. A gép repülés közben olyan halk, hogy még 30 méteres magasságban sem fedezték fel. Nyilván motoros vitorlázó repülőgépről van szó, melynek falégcsavarja nem okoz nagyobb zajt, mint egy madárraj szárnycsapdosása. A gép fesztáva 17,4 m, hossza 9,15 m. Két pilótája harang alakú üvegkupola alatt ül (v. ö. Nemzetközi Gépmagazin). CSÓKOS KUTATÁSI MEGBÍZÁS. A wisconsini egyetem hallgatói és hallgatónői újabban két tanár felügyelete mellett csókolódzhatnak. Jövendő űrrepülések számára a NASA megbízásából kutatják a hűlések és fertőzések átvitelének lehetőségét „szélsőséges földi feltételek” mellett. A feltételek: a kísérletet bekötött szemmel kell, hogyvégezzék és nem válogathatnak a partnerek, illetve a partnerek között. A jelentkezők száma minden várakozást felülmúlt. IZRAELI PILÓTÁK NYUGATNÉMETORSZÁGBAN. Egyiptomi hírügynökségi jelentések szerint Hamburgban izraeli pilótákat képeznek ki partizánok elleni helikopter bevetésekre. IL—14-BEN KÁVÉHÁZ. A csinos 19 éves Marion Heimeshoff az egyetlen légikisasszony Halle városában. A város kultúrparkjában felállított IL—14-ben berendezett INTERFLUG-kávéház „utasait” szolgálja ki. Míg a vendégek kényelmesen ülve kávéjukat fogyasztják, színesfilmes szimultánrepülésben vesznek részt. Természetesen előtte valódi gyümölcslevet és bonbont is kapnak, mint az INTERFLUG- nál. A KŐKORSZAKBAN, Indonéziában, főleg Nyugat-Irián és Kalimantan dzsungelvidékein légifelderítéssel a civilizációtól teljesen elzárt törzsi közösségeket fedeztek fel. E területeken 635 000 indonéz még ma is a kőkorszakban él. ŰRPORSZÍVÓ: Herbert B. Thatcher altábornagy, az amerikai Űrvédelmi Kutató Intézet vezetője a Föld körül keringő objektumok számát több mint ezerszázra becsüli. Ez a szám 1980-ig előreláthatólag hétezerre növekedik. A kutatóintézetben jelenleg olyan készülék kifejlesztésén dolgoznak, amely óriás porszívóhoz hasonlóan tisztítja majd meg a világűrt ezektől az objektumoktól. * A SVÁJCI MR. HEFNER, PLAYBOY SZERVEZETE számára egy teljesen fekete színű DC—9 típusú sugárhajtású utasgépet építettek. Függőleges vezérsíkját a Playboy nyúl díszíti. Belső berendezése egy millió dollárba került. A gépben iroda, konferencia-terem, lakó- és alvóhelyiség, valamit fedélzeti konyha is van. REPÜLŐGÉPEK VESZÉLYEZTETIK A MŰEMLÉKEKET. Az Unesco szakemberei megállapították, hogy az athéni Parthenon templom és az Akropolisz egyéb ókori elemei, de más görög műemlékek is az utóbbi időben olyan nagy mértékben károsodtak, hogy azokat veszélyeztetetteknek kell tekinteni. A veszélyt előidéző okok között az első helyen a sugárhajtású repülőgépek okozta rázkódások szerepelnek. Az Unesco 8000 dollárt bocsátott rendelkezésre a védelmi intézkedésekre vonatkozó szakértői vélemény kidolgozására. Nem valószínű — írja az osztrák Volkstimme —, hogy a szakértők az egyedüli helyes intézkedést fogják követelni, ti. a NATO kitiltását, amely egyrészt a levegőből, másrészt a junta felől rázkódtatja meg Görögországot. ÚJ NEMZETKÖZI REKORDKÉNT ismerte el a FAI William Ross Briegleb amerikai vitorlázó pilóta eredményét, aki 1969. július 31-én Kaliforniában 100 km-es háromszögrepülésben 111 304 km/ óra átlagos sebességet ért el. A korábbi rekordot a lengyel Kluka és Wyrzzanowski tartotta 1964-től. Az új rekorder az El Mirage repülőklub vezető oktatója és Amerika legjobb vitorlázórepülői közé tartozik. AZ ISMERT SVÁJCI „ELFE” vitorlázógépek tervezője, Albert Neukom, új nagy teljesítményű versenygép építésének befejezésén dolgozik, amelynek fesztávolsága 23 m lesz. A tervek szerint az amerikai világbajnokságon a svájci pilóták már ezzel a géppel repülnek. A BOEING KÜLÖNLEGES MISZSZIÓJA. A párizsi füvészkert nyolc hónappal ezelőtt Guyanából egy fogatlan, háromujjú lajhárt kapott. A kihalófélben levő állatfajta e rendkívül ritka példánya egy ideig szőlőlevelekkel táplálkozott, pedig hazájában majdnem kizárólag a Cecropia nevű fa leveleiből él. Egy idő óta a lajháron gyengélkedés jelei mutatkoztak. E ritka állat megmentése érdekében — az összes európai állatkertekben csupán ez az egy példány létezik belőle — a párizsi füvészkert igazgatósága felkérte az Air FRANCE-ot, hogy a jövő tavaszig hetenként egy láda Cecropia-levelet hozzon egyik BOEING gépének fedélzetén Orlyba. Az első szállítmány már meg is érkezett a ritka állat számára. REPÜLŐGÉP-KATASZTRÓFÁK FELDERÍTÉSE KUTYÁKKAL. A repülőgépek személyzete köteles olyan készüléket magával vinni, amely a légiút során automatikusan regisztrál különböző adatokat. Pl. repülési irányról, magasságról, sebességről, a hajtóművek, valamint más fontos műszerek működéséről. Ezek az adatok egy esetleges katasztrófa esetén fontos támpontokat szolgáltatnak a kivizsgáláshoz. Jelenleg probléma, hogy ha a roncsok nagy területen szóródnak széjjel, nagyon nehéz ezt a készüléket megtalálni. Ezt most úgy akarják megoldani, hogy e készülékre squalent tartalmazó üvegcsét erősítenek. Balesetkor ez eltörik és tartalma átitatja a szerkezet felületét. A squalen többek között a faggyúban fordul elő és azok közé az anyagok közé tartozik, amelyekre a kutyák szaglóérzéke kiválóan reagál. Amikor kísérletképpen e vegyszerrel bekent tárgyakat egy baleset színhelyének környékén szétszórták, ezeket a kutyák könnyűszerrel megtalálták. REPÜLŐ TULIPÁNOK. Szófiából 5 év óta reggelenként repülőgépek visznek virágot a Szovjetunióba, Franciaországba, Hollandiába, Skandináviába, Libanonba stb. Csak az idei tavaszi bulgár tulipán termés 3 millió db volt. A jövő szezonban újabb másfélmillió tulipánnal számolnak. A legjobb téli vevő Hollandia. Ott ugyanis, sok amszterdami gavallér repülőgépen érkezett bulgár tulipánnal megy randevúra. Újszerű pályaburkolat. Egy nyugatnémet gyár EL27 elnevezéssel légikikötők számára műanyag alapú, új pályaburkolatot fejlesztett. Ez az összes hagyományos útburkolatra felhordható, és 12 óra múlva 1600/o-ig megterhelhető. Fagyálló, érzéketlen az összes hajtóanyagokkal és olajokkal, valamint vegyszerekkel szemben, felszíne durvaszemcsés és dörzsálló. KIBŐVÍTIK A SZOVJET ŰRREPÜLÉSEK ELLENŐRZŐHÁLÓZATÁT. A. Alexandrov és P. Artemjev szovjet űrkutatási szakemberek közölték, hogy a szovjet űrrepüléseknél a jövőben több hajót és repülőgépet alkalmaznak parancsnoki mérő- és ellenőrző állomásként. A Vénusz és a Mars-repülésekkel kapcsolatos követelmények az ilyen állomásoknak a Szovjetunión kívüli létesítését is szükségessé tették. Míg az amerikaiak az egész földgömböt átölelő parancsnoki és mérőhálózattal rendelkeznek, a szovjet űrkutatás főleg hazai területen levő állomásokkal dolgozik. Ennek következtében a szovjet űrhajók kikerülnek a földi állomások ellenőrzése alól, ha a földgömb túlsó oldalán repülnek. A Szojuz—6, 7 és 8 repülésénél már hajókat és repülőgépeket is beállítottak e célra. MOSZKVA—LAGOS. Az Aeroflot megnyitotta a Moszkva—Lagos légi vonalát. A szovjet utasszállító repülőgépek Budapesten, Tunison és Bamakón át repülnek Nigériába. A menetidő 20 óra. Megnyílt a Moszkva—Brazzaville vonal is. JAPÁN GÉPEK A SZOVJETUNIÓ FELETT. A Moszkvában aláírt új szovjet—japán légiforgalmi egyezmény alapján a Japán Airlines az 1970. évi nyári menetrend életbelépésétől kezdve Tokióból, Moszkván át Párizsba és Londonba repül. A japán társaság ezzel megteremti az első közvetlen összeköttetést Nyugat- Európa és Tokió között, a Szovjetunión át. A japán és a szovjet légiforgalmi társaságok eddig közösen látták el a Tokióc- Moszkva vonalat az Aeroflot gépeivel és személyzetével. Japán most megkapta a jogot, hogy saját gépeit saját személyzettel járassa. A SZÁZHARMADOS Bremerhaven környékén lezuhant egy RF 104—G típusú Starfighter felderítő repülőgép, amely éjjeli mélyrepülést végzett. Ez volt a bonni légierő 103-ik lezuhant Starfightere. AZ AUA TÉLI MENETRENDJE. Az Osztrák Légiforgalmi Társaság november 1-én életbelépett téli menetrendjével, a szövetségi országok tiltakozása ellenére, tetemesen csökkentette a belföldi légiforgalmat. A Bécs— Innsbruck és a Bécs—Graz—Klagenfurt járatok télen nem közlekednek. E csökkenés oka részben az, hogy a szövetséges országok nem voltak hajlandók az AUA deficitjének fedezetéhez hozzájárulni, másrészt pedig az, hogy az AUA eladta a két Belvedere gépét. A nemzetközi vonalakon alig van változás Moszkvába hetenként két Boeing, és egy Caravelle repül. DELFIN-NEPSZAMLALAS. Az Azovi és a Fekete-tengeri Halászati és Óceánográfiai Intézet delfinszámlálást végez a levegőből. Az intézet kutatói különleges felszerelésű repülőgépekkel átrepülik a négyzetekre osztott parti vizeket. A delfinek, amelyek a tenger felszínén tartózkodnak, kitűnően láthatók. Már eddig is megállapították, hogy az 1965. évi fogási tilalom óta a delfinek száma erősen megnövekedett. A legnagyobb delfingyülekezetet a kaukázusi partokon észlelték. MILLIÓS VESZTESÉGEKET OKOZ a KÖD. 1947 óta még sohasem esett ki a frankfurti légikikötőben a köd következtében annyi le- és felszállás, mint az elmúlt utolsó negyedévben. A légikikötő közlése szerint a veszteségek 1,7 millió nyugatnémet márkára rúgnak. A Lufthansa összes ködkára 2 millió nyugatnémet márka. A kihatások a gazdasági élet egészére még sokkal nagyobbak. Schmiesheck müncheni professzor mechanikai ködtelenítő eljárást fejlesztett, amelynél a felszívott ködös levegőt forgószitába préselik, miközben a vízrészecskék 80%-a lecsapódik. Ezt a levegőt ezután ismét a ködbe préselik, amely így állandóan felhígul. Ennek az eljárásnak a megvalósításához a frankfurti légikikötőben óránként 60 000 köbméter levegőt kellene állandó mozgásban tartani. Ehhez 130 000 LE energiára lenne szükség, ami 12 db Boeing—737 hajtómű teljesítményének felel meg. NEM SIKERÜLT REPÜLŐGÉP - SZÖKTETÉS. Két santiagói fiú, az egyik 15, a másik 16 éves, egy chilei forgalmi repülőgépet Kubába akart szöktetni. Közvetlenül a felszállás után a Caravelle pilótáit fegyverrel arra akarták kényszeríteni, hogy Santiagóból ne Dél-Chilébe, hanem Kubába repüljenek. A gépnek azonban a chilei Antifagastában közbeeső leszállást kellett végeznie, mert nem volt elég az üzemanyaga. Az 56 utas itt elhagyhatta a megszöktetett gépet, ami azonban hajtóműhiba miatt nem tudott újra felszállni. A két fiú ekkor a személyzetet arra kényszerítette, hogy egy éppen akkor leszállt másik Caravellre szálljon át, és feltankolás végett Limába repüljön. A start után félórával a pilóták a gép vezetését átadták a stewardnak és a fedélzeti mérnöknek, az utasfülkébe osontak, a két fiút lefegyverezték és megkötözték. A Caravelle visszarepült Andragastába, ahol a két légikalózt átadták a rendőrségnek. MEGBÍZHATÓ RAKÉTÁK. A korszerű rakéták megbízhatóságát Ruppe professzor, a müncheni műszaki főiskola űrhajózási szakembere a következőképpen érzékelteti: A V—2 rakétának mintegy 600 próbaindításra volt szüksége, ami némiképpen működött. Az amerikai Jupiter középtávú rakéta már 30 kísérleti repülés után bevetésre kész volt. A Saturn—V. pedig már a negyedik indítás után a Hold felé repült. 4