Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-06-01 / 6. szám

VÍZSZINTES: 1. Kiváló gépész­­mérnökünk volt, az aerodina­mika világhírű tudósa. 10. Neves magyar gépészmérnök, repülő­­géptervezeő és építő. 11. Régi építészeti stílus. 13. Nem tegnap, nem holnap. 14. Ideiglenes elis­mervény. 15. A gallium vegyjele. 16. Európai név nevének más­salhangzói. 17. Az ország egy bi­zonyos részének régi lakója. 18. SHT. 19. Ritka. 20. Hálót sző. 21. Állam az USA-ban. 22. Kivesző­lésben levő, agzotikus állat. 23. Mindenkinek sorra átadná. 25. Igekötő. 26. Kiejtett betű. 27. Pesti utca a Keleti pályaudvar közelében. 28. Nagy vigalom. 30. Tó a Szovjetunióban. 31. Ritka hangszer. 34. A 26. vízsz. — for­dítva. 35. Inda-közép! 36. Paul Tissandier diplomát kapott. 38. KVA. 39. Versenyvitorlás-fajta. 40. Pénzbeli értéke. 41. Világítás­­fajta. 42. A német ABC utolsó betűje. 43. Egy oroszul, nőnem­ben. 45. ötszázötvenegy, a régi Rómában. 46. Földet forgat. 47. Angyal-rang (7). 48. Madár (eléggé ritka elnevezéssel). 50. Hajlata. 51. Ősszel hull. 52. Szov­jet űrha­jó, az első kockában személynevének kezdőbetűje. FÜGGŐLEGES: 1. Neves kosár­labda-játékos. 2. A véglé­nyek törzsének egyik altörzsé­hez tartozó állatkák elnevezése. 3. Részben harapós! 4.­Alak, for­ma, idegen nyelven, ford. 5. Há­romnegyed részben ráún! 6. Nagy Sándor. 7. Régi vár másik jel­zője lehet. 8. Szovjet folyó. 9. Arany, idegen nyelven. 10. Baráti állam. 12. Paul Tissandier diplo­mát kapott. 14. Erszény, pénztár­ca, „népiesen”. 15. Afrikai ál­lam (ékezetcserével). 17. Nép­szerű táncdalénekesünk. 18 Acél, németül. 20. A Ludolf-féle szám neve. 21. Közlekedési terü­letek, régiesen (csz). 23. Vidéki udvarház. 24. Befejeződik. 26. Kö­vet, hírvivő idegen szóval. 28. Motoszkál, piszmog, keresgél. 29. Folyadékot fogyasztanánk! 32. Egyáltalán nem biztos (valami­nek a kimenetele). 38. Sic itur ad .... 35. Bizony, elég nagy idő egy ember életében. 37. Azonos betűk. 38. A török birodalom egyiptomi alkirályainak hivatalos neve volt egyidőben. 43. Szovjet város. 44. Mérföld, angolul. 47. A régi rómaiak egyik köszöntő szava. 48. Szovjet autómárka. 49. Baráti ország pénzegysége, ki­ejtve. 50. Régi fegyver. 51. FS. Beküldendő a vízsz. 1, 10, 36, és 52, valamint a függ. 12. számú sor megfejtése legkésőbb június 18-ig. A májusi számunkban közölt keresztrejtvény megfejtése: vi­torlázó; Szirotkin; rádió Irányí­tású; körrepülő modell. Könyvjutalmat nyertek: Ko­vács József Szigetszentmiklós, Nagy Katalin Budapest, Kökény István Budapest, Barczel Károly Dunaharaszti, Makláry Vilmos Budapest. A könyvutalványokat postán küldjük el. AE­ROFIL ÁTÉLI A 100 évvel ezelőtt, 1871-ben jelent meg az első magyar postabélyeg. Ez az évforduló nem lehet közömbös a légipostabélyegek gyűjtői számára sem, hiszen ezek nyitották meg az útját az első magyar légipostabé­lyegnek is. Hasonlóan jelentős számunkra a világ első postabélyegének kibocsátása 1840. május 6-án, amely az angol Sir Row­land Hill (1795—1879) nevéhez fűződik.­­ Kezdetben pedagógusként működött, majd egy biztosító intézet tisztviselője lett. Azon­ban itt is mindinkább a munkájával kap­­­csolatos gyakorlati kérdések megoldása kö­tötte le figyelmét, majd ezen az úton el­jutott az akkori angol posta megreformá­lásának gondolatához. Ezek között szerepelt az angliai levelek kézbesítési díjszabásának megváltoztatása is, amely akkor nem csak költséges és bonyolult volt, de számtalan visszaélésre is lehetőséget nyújtott. Ugyanis a levelek portaköltségét a címzett viselte, amelyet a kézbesítéskor kellett fizetni. Ha a címzett a levelet nem vette át, a kézbesí­tés díja megtérítetlen maradt. Erről — min­den hitelt érdemlő bizonyíték nélkül — egy kis történet is fennmaradt: R. Hill vidéki utazásai során egy vendéglőben megszállva észrevette, hogy egy szolgálóleány vőlegé­nyétől érkezett levelet hosszas vizsgálat után, de felbontás nélkül visszaadta a kézbesítő­től.­­ Érdeklődésére a lány elmondta, hogy távoli jövendőbelijétől rendszeresen kap levelet, de, hogy a magas portaköltség kifizetését elkerüljék, a levél borítékán al­kalmazott jelzésekből olvassa el a feladó közléseit... Ez a kis történet hűen tükrözi a korabeli angol posta díjszabási rendsze­rének korszerűtlenségét. Sir Rowland Hill postai reformjai — hosz­­szas huza­vona után — végül is megvalósul­tak, s ennek része volt az egységes postai díjszabás bevezetése, s a levélkézbesítés dí­jának a feladáskor történő lerovása, amely­hez levélre ragasztva ,,bélyeg”-et alkalmaz­tak, amelyen Viktória királynő arcképe lát­ható, az ország megjelölése nélkül.­­ Első bélyegein Belgium sem alkalmazta az or­szág megjelölését, Nagybritannia bélyegein pedig még ma sem szerepel. 1848-ban Magyarországon is megszületett az első magyar bélyeg terve — Than Mór festőművész alkotása nyomán, de a szabad­ságharc kimenetele a bélyeg kiadását lehe­tetlenné tette. Csupán négy évvel a kiegye­zés után (1871. május 1-én) került kibocsá­tásra az első magyar postabélyeg. Az első légipostabélyegek kiadására még későbben kerülhetett csak sor. Ahhoz a technika lényeges fejlődésére volt még szük­ség. 1903-ban a Wright fivérek megvalósítot­ták a motoros repülést, az első világhábo­rúban pedig már sor került a repülőgépek nagyszámú alkalmazására. A háború befe­jezése előtt pedig már felismerték a repülés postaszolgálatra való alkalmazását. S amint megindultak az első postát szállító légijá­ratok, az első légipostabélyegek is megje­lentek. A légipostabélyegek használatát je­lentősen segítette az a tény, hogy sok eset­ben légipostas küldeményeket csak légipos­tabélyegekkel lehetett bérmentesíteni. Először Olaszországban (1917), másodiknak Ausztriában (1918. XI. 30.), harmadik az Egyesült Államokban, negyediknek pedig Magyarországon (1918. VII. 4.) jelentek meg légipostabélyegek. A 20-as és 30-as években Németországban megindult a Zeppelin-lég­hajók alkalmazása a légiközlekedésben, s ezzel megjelentek a „Zeppelin” légipostabé­lyegek is (1928), amely az aerofilatéliának jelentős — és igen költséges — területét képviseli. Hazánkban 1931. március 23-án ke­rült forgalomba az első Zeppelin légiposta­bélyeg pár, a „Graf Zeppelin” (LZ-127) Ma­gyarországon (Csepelen) történt leszállása alkalmára. A légipostabélyegek előfutárja azonban 1897-ben Új-Zélandon jelent meg, ahol egy magántársaság postagalambokkal juttatta el a leveleket az északi szigetről a déli sziget­re. A társaság a postai díjszabás lerovására saját kiadású bélyegeket alkalmazott, ame­lyek igen értékes egyedei a légiposta-bélyeg­­gyűjteményeknek. Dr. Jasinszky István MÁK ETT EZŐK !­­E­K SOKO G2-A GALEB A jugoszláv repülőgépgyártók is keresték az utat a könnyű sugárhajtású katonai is­kolagép megteremtéséhez. A GALEB-et 1957- ben kezdték tervezni és 1959-ben kész volt az első példány. Kategóriáját tekintve, meg­egyezik a csehszlovák DELFIN-nel, amely hasonló célokra készült. Trapézalakú szárnyvégeire póttartályokat lehet szerelni, így hatótáva jelentősen megnő. R. R. Bristol Viper IlMk 22-c axiális hajtóműve 1,134 kp. teljesítményű. Fegyverzete 2 db 11,7 m­m-es géppuska, 50—100 kg bomba, vagy 2 db 127 mm-es, 111. 4 db 57 mm-es rakéta. Szárny­­profilja a tőben NACA 64A212.9, a végeknél NACA 64A213.5. Futóműve behúzható, Fow­ler lapjai szintén olajhidraulikával működ­nek. Adatai: Fesztáv 11,43 m, hossz 10,34 m, magasság 3,28 m, szárnyfelület 19,43 ms, üres­súly 2488 kg, max. repülősúly 3988 kg, max. sebesség­­ 6000 m-en 730 km/óra, leszálló sebesség 158 km/óra, emelkedőképesség 1370 m/perc, szóig, magasság 12 000 m, hatótáv 1240 km, nekifutás 640 m, kifutás 710 m, fes­tése tojáshéj-szín fekete csíkozással, vagy hadizöld homoksárga foltokkal. REPÜLÉS, képes folyóirat, a Magyar Honvédelmi Szövetség lapja. Megjelenik havonta egyszer. — Szerkesztőség: Budapest V„ Beloian­nisz u. 16. Telefon 110-897. — Szerkeszti a szerkesztő bizottság. Felelős szerkesztő: SÁROSI GYULA. Kiadja az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat. Felelős kiadó: TÓTH LÁSZLÓ igazgató. Kiadóhivatal: Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 116-660. — Terjeszti a Magyar Posta. Elő­fizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben, és a Posta Központi Hírlap Irodánál [KHI. Budapest V. József nádor tér l. sz.] közvetlenül, vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215—96 162 pénzforgalmi jelző számára. Előfizetési díj: évi 48.— Ft ____________ A beküldött kéziratokat és rajzokat nem őrizzük meg és nem küldjük vissza. 71.6148 Egyetemi Nyomda, Budapest. Felelős vezető: JANKA GYULA igazgató

Next