Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1971-06-01 / 6. szám
VÍZSZINTES: 1. Kiváló gépészmérnökünk volt, az aerodinamika világhírű tudósa. 10. Neves magyar gépészmérnök, repülőgéptervezeő és építő. 11. Régi építészeti stílus. 13. Nem tegnap, nem holnap. 14. Ideiglenes elismervény. 15. A gallium vegyjele. 16. Európai név nevének mássalhangzói. 17. Az ország egy bizonyos részének régi lakója. 18. SHT. 19. Ritka. 20. Hálót sző. 21. Állam az USA-ban. 22. Kiveszőlésben levő, agzotikus állat. 23. Mindenkinek sorra átadná. 25. Igekötő. 26. Kiejtett betű. 27. Pesti utca a Keleti pályaudvar közelében. 28. Nagy vigalom. 30. Tó a Szovjetunióban. 31. Ritka hangszer. 34. A 26. vízsz. — fordítva. 35. Inda-közép! 36. Paul Tissandier diplomát kapott. 38. KVA. 39. Versenyvitorlás-fajta. 40. Pénzbeli értéke. 41. Világításfajta. 42. A német ABC utolsó betűje. 43. Egy oroszul, nőnemben. 45. ötszázötvenegy, a régi Rómában. 46. Földet forgat. 47. Angyal-rang (7). 48. Madár (eléggé ritka elnevezéssel). 50. Hajlata. 51. Ősszel hull. 52. Szovjet űrhajó, az első kockában személynevének kezdőbetűje. FÜGGŐLEGES: 1. Neves kosárlabda-játékos. 2. A véglények törzsének egyik altörzséhez tartozó állatkák elnevezése. 3. Részben harapós! 4.Alak, forma, idegen nyelven, ford. 5. Háromnegyed részben ráún! 6. Nagy Sándor. 7. Régi vár másik jelzője lehet. 8. Szovjet folyó. 9. Arany, idegen nyelven. 10. Baráti állam. 12. Paul Tissandier diplomát kapott. 14. Erszény, pénztárca, „népiesen”. 15. Afrikai állam (ékezetcserével). 17. Népszerű táncdalénekesünk. 18 Acél, németül. 20. A Ludolf-féle szám neve. 21. Közlekedési területek, régiesen (csz). 23. Vidéki udvarház. 24. Befejeződik. 26. Követ, hírvivő idegen szóval. 28. Motoszkál, piszmog, keresgél. 29. Folyadékot fogyasztanánk! 32. Egyáltalán nem biztos (valaminek a kimenetele). 38. Sic itur ad .... 35. Bizony, elég nagy idő egy ember életében. 37. Azonos betűk. 38. A török birodalom egyiptomi alkirályainak hivatalos neve volt egyidőben. 43. Szovjet város. 44. Mérföld, angolul. 47. A régi rómaiak egyik köszöntő szava. 48. Szovjet autómárka. 49. Baráti ország pénzegysége, kiejtve. 50. Régi fegyver. 51. FS. Beküldendő a vízsz. 1, 10, 36, és 52, valamint a függ. 12. számú sor megfejtése legkésőbb június 18-ig. A májusi számunkban közölt keresztrejtvény megfejtése: vitorlázó; Szirotkin; rádió Irányítású; körrepülő modell. Könyvjutalmat nyertek: Kovács József Szigetszentmiklós, Nagy Katalin Budapest, Kökény István Budapest, Barczel Károly Dunaharaszti, Makláry Vilmos Budapest. A könyvutalványokat postán küldjük el. AEROFIL ÁTÉLI A 100 évvel ezelőtt, 1871-ben jelent meg az első magyar postabélyeg. Ez az évforduló nem lehet közömbös a légipostabélyegek gyűjtői számára sem, hiszen ezek nyitották meg az útját az első magyar légipostabélyegnek is. Hasonlóan jelentős számunkra a világ első postabélyegének kibocsátása 1840. május 6-án, amely az angol Sir Rowland Hill (1795—1879) nevéhez fűződik. Kezdetben pedagógusként működött, majd egy biztosító intézet tisztviselője lett. Azonban itt is mindinkább a munkájával kapcsolatos gyakorlati kérdések megoldása kötötte le figyelmét, majd ezen az úton eljutott az akkori angol posta megreformálásának gondolatához. Ezek között szerepelt az angliai levelek kézbesítési díjszabásának megváltoztatása is, amely akkor nem csak költséges és bonyolult volt, de számtalan visszaélésre is lehetőséget nyújtott. Ugyanis a levelek portaköltségét a címzett viselte, amelyet a kézbesítéskor kellett fizetni. Ha a címzett a levelet nem vette át, a kézbesítés díja megtérítetlen maradt. Erről — minden hitelt érdemlő bizonyíték nélkül — egy kis történet is fennmaradt: R. Hill vidéki utazásai során egy vendéglőben megszállva észrevette, hogy egy szolgálóleány vőlegényétől érkezett levelet hosszas vizsgálat után, de felbontás nélkül visszaadta a kézbesítőtől. Érdeklődésére a lány elmondta, hogy távoli jövendőbelijétől rendszeresen kap levelet, de, hogy a magas portaköltség kifizetését elkerüljék, a levél borítékán alkalmazott jelzésekből olvassa el a feladó közléseit... Ez a kis történet hűen tükrözi a korabeli angol posta díjszabási rendszerének korszerűtlenségét. Sir Rowland Hill postai reformjai — hoszszas huzavona után — végül is megvalósultak, s ennek része volt az egységes postai díjszabás bevezetése, s a levélkézbesítés díjának a feladáskor történő lerovása, amelyhez levélre ragasztva ,,bélyeg”-et alkalmaztak, amelyen Viktória királynő arcképe látható, az ország megjelölése nélkül. Első bélyegein Belgium sem alkalmazta az ország megjelölését, Nagybritannia bélyegein pedig még ma sem szerepel. 1848-ban Magyarországon is megszületett az első magyar bélyeg terve — Than Mór festőművész alkotása nyomán, de a szabadságharc kimenetele a bélyeg kiadását lehetetlenné tette. Csupán négy évvel a kiegyezés után (1871. május 1-én) került kibocsátásra az első magyar postabélyeg. Az első légipostabélyegek kiadására még későbben kerülhetett csak sor. Ahhoz a technika lényeges fejlődésére volt még szükség. 1903-ban a Wright fivérek megvalósították a motoros repülést, az első világháborúban pedig már sor került a repülőgépek nagyszámú alkalmazására. A háború befejezése előtt pedig már felismerték a repülés postaszolgálatra való alkalmazását. S amint megindultak az első postát szállító légijáratok, az első légipostabélyegek is megjelentek. A légipostabélyegek használatát jelentősen segítette az a tény, hogy sok esetben légipostas küldeményeket csak légipostabélyegekkel lehetett bérmentesíteni. Először Olaszországban (1917), másodiknak Ausztriában (1918. XI. 30.), harmadik az Egyesült Államokban, negyediknek pedig Magyarországon (1918. VII. 4.) jelentek meg légipostabélyegek. A 20-as és 30-as években Németországban megindult a Zeppelin-léghajók alkalmazása a légiközlekedésben, s ezzel megjelentek a „Zeppelin” légipostabélyegek is (1928), amely az aerofilatéliának jelentős — és igen költséges — területét képviseli. Hazánkban 1931. március 23-án került forgalomba az első Zeppelin légipostabélyeg pár, a „Graf Zeppelin” (LZ-127) Magyarországon (Csepelen) történt leszállása alkalmára. A légipostabélyegek előfutárja azonban 1897-ben Új-Zélandon jelent meg, ahol egy magántársaság postagalambokkal juttatta el a leveleket az északi szigetről a déli szigetre. A társaság a postai díjszabás lerovására saját kiadású bélyegeket alkalmazott, amelyek igen értékes egyedei a légiposta-bélyeggyűjteményeknek. Dr. Jasinszky István MÁK ETT EZŐK !EK SOKO G2-A GALEB A jugoszláv repülőgépgyártók is keresték az utat a könnyű sugárhajtású katonai iskolagép megteremtéséhez. A GALEB-et 1957- ben kezdték tervezni és 1959-ben kész volt az első példány. Kategóriáját tekintve, megegyezik a csehszlovák DELFIN-nel, amely hasonló célokra készült. Trapézalakú szárnyvégeire póttartályokat lehet szerelni, így hatótáva jelentősen megnő. R. R. Bristol Viper IlMk 22-c axiális hajtóműve 1,134 kp. teljesítményű. Fegyverzete 2 db 11,7 mm-es géppuska, 50—100 kg bomba, vagy 2 db 127 mm-es, 111. 4 db 57 mm-es rakéta. Szárnyprofilja a tőben NACA 64A212.9, a végeknél NACA 64A213.5. Futóműve behúzható, Fowler lapjai szintén olajhidraulikával működnek. Adatai: Fesztáv 11,43 m, hossz 10,34 m, magasság 3,28 m, szárnyfelület 19,43 ms, üressúly 2488 kg, max. repülősúly 3988 kg, max. sebesség 6000 m-en 730 km/óra, leszálló sebesség 158 km/óra, emelkedőképesség 1370 m/perc, szóig, magasság 12 000 m, hatótáv 1240 km, nekifutás 640 m, kifutás 710 m, festése tojáshéj-szín fekete csíkozással, vagy hadizöld homoksárga foltokkal. REPÜLÉS, képes folyóirat, a Magyar Honvédelmi Szövetség lapja. Megjelenik havonta egyszer. — Szerkesztőség: Budapest V„ Beloiannisz u. 16. Telefon 110-897. — Szerkeszti a szerkesztő bizottság. Felelős szerkesztő: SÁROSI GYULA. Kiadja az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat. Felelős kiadó: TÓTH LÁSZLÓ igazgató. Kiadóhivatal: Budapest VI., Révay utca 16. Telefon: 116-660. — Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben, és a Posta Központi Hírlap Irodánál [KHI. Budapest V. József nádor tér l. sz.] közvetlenül, vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215—96 162 pénzforgalmi jelző számára. Előfizetési díj: évi 48.— Ft ____________ A beküldött kéziratokat és rajzokat nem őrizzük meg és nem küldjük vissza. 71.6148 Egyetemi Nyomda, Budapest. Felelős vezető: JANKA GYULA igazgató