Repülés, 1976 (29. évfolyam, 1-12. szám)
1976-01-01 / 1. szám
HÍREK ÖTVENÉVES A MONGOL LÉGIERŐ. Fél évszázaddal ezelőtt alapították a MongolNépköztársaság légierejét.. 1925-ben szállt le Ulánbátorban az első három repülőgép, melyeket a Szovjetunió a népköztársaság forradalmi légierejének ajándékozott. A negyvenes és ötvenes években a Szovjetunió további repülőgépeket, helikoptereket és légi kikötő berendezéseket adott át Mongóliának. Segítséget nyújt a légi személyzet kiképzéséhez is. Mivel az Ulánbátor légi kikötő elavult, szovjet szakemberek most egy új, nemzetközi légi kikötő tervén dolgoznak. Az erdő és sztyeppetüzek leküzdése is a repülőgépek feladata. Az ilyen tüzek 86 százalékát a levegőből küzdik le. A repülőgépek 10 millió hektár erdőt és 16 millió hektár legelőt ellenőriznek a levegőből. (PRAVDA) AVLA B—534 A MÚZEUMBAN. Néhány kilométerre Prágától fekszik a kelyi repülőtér, melynek egyik volt hangárjában új és régi repülőgépek kiállítása látható. A gyűjteményből azonban hiányzik a háború előtti idők csehszlovák vadászgépe, az AVIA B—534. 1932 és 1936 között több száz ilyen gép épült. 1944 augusztusában, a szlovák nemzeti felkelés idején, több ilyen gép vett részt a fasiszták elleni harcokban. A háború után azután kiderült, hogy egyetlen ilyen típusú gép sem élte túl a nehéz éveket. A Prágai Műszaki Múzeumban volt ugyan még egy eredeti motor, a törzsből és a szárnyakból azonban csak töredékek maradtak. A trencséni repülőgépjavító üzem 20 gépépítője és pilótája elhatározta, hogy az AVIA B—543-at megépíti. A gép el is készült és a műhelyből egyenesen a múzeumba került. Ez volt az első és utolsó útja. ROMAN—NYUGATNÉMET EGYÜTTMŰKÖDÉS. Nicolae Ceausescu román államelnök kijelentette, hogy a román kormány egy nemzeti légi ipar felépítését tervezi, mégpedig nyugatnémet cégekkel együttműködve. Mindenekelőtt a német VFW 614 típusú rövidtávú repülőgép utánépítésére gondolnak. Egy százas sorozatból egyelőre ötvenet saját használatra szánnának. Ezt megelőzőleg az NSZK ilyen gépeket szállít majd Romániának, darabját 10 millió márkéért. Nem kizárt, hogy Románia a termelés megindulása után ezt a gépet 10—15%-kal olcsóbban tudja majd szállítani, mint az NSZK. Románia a gépet elsősorban Ázsiába és Afrikába exportálná, pl. Kínába, a belföldi légi forgalom céljaira. A román—német együttműködés nem korlátozódik majd csupán erre a gépre. Német—román társaság alapítását tervezik, 51%-os román részesedéssel. (Dienst aus Deutschland) HÚSZÉVES A CONCORDE TÖRTÉNETE. 1956-ban indultak meg a kutatási munkálatok Franciaországban és Nagy-Britanniában. 1962-ben a két állam megegyezést kötött a gép közös fejlesztéséről. 1963-ban a PanAm, a Beac és a Air France opciókat jelentett be a gépre. 1966-ban kezdődött meg Filtonban és Toulouse-ban a két prototípus (001 és 002) végső szerelése. 1967-ben az opciók száma elérte a 74-et. 1969-ben repült az első Concorde Toulouse-ban, majd a második Filtonban. Az első szuperszonikus repülésekre is 1969-ben került sor. A prototípusokat két előszériagép, majd tizenhat szériagép követte. E megbízás termelése 1977-ig folyik. Az Air France és a Beac opcióit 1972- ben fix rendelésekké alakították át. Majdnem az összes többi opciót 1973-ban visszavonták. Az Air France és a British Airways 1976. január 21-én állítja a gépeket forgalomba. Az eleinte 170 millió fontra tervezett fejlesztési költségek 1974-ig 1070 millió fontra növekedtek. (National- Zeitung) KÉT JUMBO MAJDNEM ÖSSZEÜTKÖZÉSE. Az izraeli Ben Gurion légi kikötő egyik repülésirányítója az utolsó pillanatban akadályozta meg két Jumbo összeütközését. Ezzel 800 ember életét mentette meg. A két Jumbó (az egyik az Air France-é, a másik a Swissair-é volt) tévedésből kifolyólag 200 méterre közeledett egymáshoz. Mindkét gép pilótái az utolsó pillanatban tudták gépüket elirányítani. A légi kikötő repülésirányítója a radarernyőn követte a gépeket és riasztotta őket. (S D A)* A LOCKHEED FIZET. Az amerikai Lockheed repülőgépgyárat bírósági úton arra kötelezték, hogy a nyugatnémet Bundeswehr 32 lezuhant és elpusztult Starfighter-pilótája hozzátartozóinak 1,2 millió dollár kártérítést fizessen. A per öt esztendeig tartott. A kaliforniai ügyvéd eredetileg 10 millió dollárt követelt. A német Bundeswehrnek eddig 178 Starfightere zuhant le. (S D A)* POTYAUTAS. Életével fizetett egy ,,potyautas”, aki Angolából menekülni akart. Egy 20 éves bennszülött Luandában elrejtőzött a TAP portugál légiforgalmi társaság egyik Boeing–747- esének futóműnyílásában. Közvetlenül a lisszaboni leszállás előtt azután a potyautas kiesett a nyílásból, mikor a pilóta a futóművet kiengedte. GÖRÖGORSZÁG ÚJ FEGYVEREI. A görög hadsereg egy Szalonikiben lefolyt díszszemlén bemutatta új fegyvereit, többek között amerikai Phantom és francia Mirage vadászgépeket, továbbá Hawk-légelhárító rakétákat is. (DDP) * ELÉGETT A DC—10. Csak a pilóta lélekjelenlétének köszönhető, hogy egy DC—10 utasai a New York-i Kennedy légi kikötőben megmenekültek, mikor a gép egyik hajtóműve közvetlenül a felszállás előtt felrobbant és leszakadt. Feltehetőleg madarak kerültek a hajtóműbe. A pilóta utolsó pillanatban szakította meg a startot, kigurulni hagyta a gépet a startpályán túlra, ahol az utasok csúszdákon át távoztak. Csupán négy utas szenvedett könnyű sérüléseket. A gép elégett. (Volksstimme) REPÜLÉSI TILALOM. Az NSZK Szövetségi Tanácsa rendeletet hozott, mely szuperszonikus polgári gépeknek megtiltja az ország területének átrepülését. A tilalom bel- és külföldi repülőgépekre vonatkozik. DRÁMAI KÜZDELEM EGY KISREPÜLŐGÉP FEDÉLZETÉN. Egy életunt fiatalember Indiana amerikai szövetségi államban bérelt egy egymotoros Cessna-t és a felszállás után 15 perccel pisztollyal akarta a pilótát arra kényszeríteni, hogy vele együtt zuhanjon a halálba. A két férfi 2600 méter magasságban dulakodni kezdett, mikor kinyílt a jobboldali ajtó. A pilóta hirtelen megdöntötte a gépét és utasát kilökte. Az még esés közben rálőtt a pilótára és könnyen megsebesítette. Néhány perccel később a pilóta leszállt Cape Girardeau-n, a Mississipi partján. (UP 1) KOMPENZÁCIÓS MEGEGYEZÉS. Mint ismeretes, Svájc 72 Tiger típusú harci repílőgépet vásárol az USA-tól. A svájci Szövetségi Tanács az USA hadügyminisztériumával kompenzációs megegyezést kötött, mely szerint a vételár legkevesebb 30 százalékát Svájcban eszközölt amerikai rendelésekkel kell fedezni. (National-Zeitung) LESZÁLLÁS KÖDBEN. A British Airways légiforgalmi társaság Trident III típusú gépei most első ízben tudták teljes mértékben érvényre juttatni a repülést bármilyen időben lehetővé tevő AUTOLAND elnevezésű berendezéssel. A ködben a talaj részben csak 4 m magasságból volt látható, a vízszintes látás a leszállópálya mentén pedig mintegy 200 m volt. Míg a Heathrow-i légi kikötőben minden légiforgalom szünetelt, a Tridentek e 3A kategóriás feltételek mellett megkapták a fel- és leszállási engedélyt. A British Airways azt reméli, hogy még e télen megkapja az engedélyt a 3B kategória szerinti feltételek melletti vakleszállásra; függőleges látású, vízszintes látótávolság 75 m. Eddig azonban csak a London—Heathrow-i és Párizs—Orly-i légi kikötő rendelkezik a 3. kategória szerinti leszállásokhoz szükséges elektronikus berendezésekkel. VILÁGCSÚCS: A SWISSAIR kivont a forgalomból egy DC—8- at, mely világcsúcsot állított fel. 62 000 órát töltött a levegőben, ami megfelel 65 Föld—Hold —Föld repülésnek, vagy 1420 földmegkerülésnek. pilóták előképzése, a svájci katonai és polgári pilóták előképzését tizenhat év óta a Svájci Aero-Klub végzi a schupfarti repülőtéren. A kiképzésben részesülők kora 17 esztendő. Az előképzés megindulása óta, tehát 16 év alatt, egyetlen sérüléssel, vagy halálesettel járó baleset sem fordult elő. (SDA) ♦ „MAJDNEM — ÖSSZEÜTKÖZÉSEK”. Az NSZK-ban nemrég egy Boeing—737-es csak erős megnyomással tudta az utolsó pillanatban elkerülni az összeütközést két harci repülőgéppel. Az NSZK légterében olyan sűrű a légiforgalom, hogy majdnem naponként kerül sor ilyen majdnem összeütközésekre. 1970 óta az NSZK fölött 2000 ilyen incidenst regisztráltak ott, ahol nyolc NATO-ország katonai gépeinek útvonalai keresztezik a nagy nemzetközi légiforgalmi társaságok légifolyosóit. Tíz majdnem-összeütközésből hétben katonai gép szerepel. A hivatalos repülésbiztosítás jelenleg évenként mintegy 570 000 polgári repülést irányít, míg a katonai gépek csak a katonaság radarernyőin jelennek meg. Az együttműködés a polgári és a katonai repülésbiztosítás között teljesen elégtelen. Míg pl. a polgári ellenőrzés egy katonai gépet a radarernyőn pontként észlel, csak a katonai repülésellenőrzés ismeri a gép sebességét, magasságát és célját. (Reuter) * EMBERT HIBA OKOZTA BALESETEK. A Svájci Légibalesetvizsgáló Bizottság megállapította, hogy két baleset, mely öt emberéletet követelt, emberi hibára volt visszavezethető. Egy Cessna—182 három emberrel lezuhant, miután a pilóta sűrű ködben megkísérelte a Alpeseken való átrepülést. Visszatérni már nem tudott és egy fába ütközött. A pilóta nem vette fel a rádióösszeköttetést és nem volt kiképezve ilyen manőverre. Egy AS—203 Bravo pilótája pedig műrepüléssel kísérletezett, holott erre nem volt kiképezve. Mélyrepülésből „felrántotta” a gépet, mely lezuhant, mivel sebessége túlságosan lecsökkent. (D DP) AZ MHSZ OJ ÖTÉVES FELADATAIRÓL Csémi Károly altábornagy, honvédelmi minisztériumi államtitkár, az MSZMP KB tagja és Kiss Lajos vezérőrnagy, a Magyar Honvédelmi Szövetség főtitkára vezetésével kibővített megyei titkári értekezleten értékelték az MHSZ elmúlt ötévi munkáját és a tanácskozás eredményeként meghatározták a jövő ötéves tervidőszak honvédelmi nevelőmunkájának feladatait. Az értekezlet munkájában a megyei titkárok mellett részt vettek az országos központ osztály és alosztályvezetői, valamint az MHSZ lapok szerkesztői is. A repülők és ejtőernyősök munkáját Szabó Mihály ezredes, az MHSZ főtitkárhelyettese értékelte. (Nagy Z. Imre felv.)