Repülés, 1976 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1976-01-01 / 1. szám

HÍREK ÖTVENÉVES A MONGOL LÉ­­GIERŐ. Fél évszázaddal ezelőtt alapították a Mongol­­Népköztár­saság légierejét.. 1925-ben szállt le Ulánbátorban az első három repülőgép, melyeket a Szovjet­unió a népköztársaság forradal­mi légierejének ajándékozott. A negyvenes és ötvenes években a Szovjetunió további repülőgé­peket, helikoptereket és légi ki­kötő berendezéseket adott át Mongóliának. Segítséget nyújt a légi személyzet kiképzéséhez is. Mivel az Ulánbátor­ légi kikötő elavult, szovjet szakemberek most egy új, nemzetközi légi kikötő tervén dolgoznak. Az er­dő és sztyeppetüzek leküzdése is a repülőgépek feladata. Az ilyen tüzek 86 százalékát a le­vegőből küzdik le. A repülőgé­pek 10 millió hektár erdőt és 16 millió hektár legelőt ellenőriznek a levegőből. (PRAVDA) AVLA B—534 A MÚZEUMBAN. Néhány kilométerre Prágától fekszik a k­elyi repülőtér, mely­nek egyik volt hangárjában új és régi repülőgépek kiállítása látható. A gyűjteményből azon­ban hiányzik a háború előtti idők csehszlovák vadászgépe, az A­VIA B—534. 1932 és 1936 kö­zött több száz ilyen gép épült. 1944 augusztusában, a szlovák nemzeti felkelés idején, több ilyen gép vett részt a fasiszták elleni harcokban. A háború után azután kiderült, hogy egyetlen ilyen típusú gép sem élte túl a nehéz éveket. A Prágai Műszaki Múzeumban volt ugyan még egy eredeti motor, a törzsből és a szárnyakból azonban csak tö­redékek maradtak. A trencséni repülőgépjavító üzem 20 gép­építője és pilótája elhatározta, hogy az AVIA B—543-at meg­építi. A gép el is készült és a műhelyből egyenesen a múzeum­ba került. Ez volt az első és utolsó útja. ROMAN—NYUGATNÉMET EGYÜTTMŰKÖDÉS. Nicolae Ceausescu román államelnök ki­jelentette, hogy a román kor­mány egy nemzeti légi ipar fel­építését tervezi, mégpedig nyu­gatnémet cégekkel együttmű­ködve. Mindenekelőtt a német VFW 614 típusú rövidtávú re­pülőgép utánépítésére gondol­nak. Egy százas sorozatból egye­lőre ötvenet saját használatra szánnának. Ezt megelőzőleg az NSZK ilyen gépeket szállít majd Romániának, darabját 10 millió márkéért. Nem kizárt, hogy Ro­mánia a termelés megindulása után ezt a gépet 10—15%-kal ol­csóbban tudja majd szállítani, mint az NSZK. Románia a gé­pet elsősorban Ázsiába és Afri­kába exportálná, pl. Kínába, a belföldi légi forgalom céljaira. A román—német együttműködés nem korlátozódik majd csupán erre a gépre. Német—román tár­saság alapítását tervezik, 51%-os román részesedéssel. (Dienst aus Deutschland) HÚSZÉVES A CONCORDE TÖR­TÉNETE. 1956-ban indultak meg a kutatási munkálatok Francia­­országban és Nagy-Britanniá­ban. 1962-ben a két állam meg­egyezést kötött a gép közös fej­lesztéséről. 1963-ban a PanAm, a Beac és a Air France opciókat jelentett be a gépre. 1966-ban kezdődött meg Filtonban és Tou­­louse-ban a két prototípus (001 és 002) végső szerelése. 1967-ben az opciók száma elérte a 74-et. 1969-ben repült az első Concorde Toulouse-ban, majd a második Filtonban. Az első szuperszo­nikus repülésekre is 1969-ben ke­rült sor. A prototípusokat két előszériagép, majd tizenhat szé­riagép követte. E megbízás ter­melése 1977-ig folyik. Az Air France és a Beac opcióit 1972- ben fix rendelésekké alakították át. Majdnem az összes többi op­ciót 1973-ban visszavonták. Az Air France és a British Airways 1976. január 21-én állítja a gépe­ket forgalomba. Az eleinte 170 millió fontra tervezett fejlesztési költségek 1974-ig 1070 millió fontra növekedtek. (National- Zeitung) KÉT JUMBO MAJDNEM­­ ÖSSZEÜTKÖZÉSE. Az izraeli Ben Gurion légi kikötő egyik re­pülésirányítója az utolsó pilla­natban akadályozta meg két Jumbo összeütközését. Ezzel 800 ember életét mentette meg. A két Jumbó (az egyik az Air France-é, a másik a Swissair-é volt) tévedésből kifolyólag 200 méterre közeledett egymáshoz. Mindkét gép pilótái az utolsó pillanatban tudták gépüket el­­irányítani. A légi kikötő repülés­irányítója a radarernyőn követte a gépeket és riasztotta őket. (S D A)* A LOCKHEED FIZET. Az ame­rikai Lockheed repülőgépgyárat bírósági úton arra kötelezték, hogy a nyugatnémet Bundes­wehr 32 lezuhant és elpusztult Starfighter-pilótája hozzátarto­zóinak 1,2 millió dollár kártérí­tést fizessen. A per öt esztendeig tartott. A kaliforniai ügyvéd eredetileg 10 millió dollárt kö­vetelt. A német Bundeswehrnek eddig 178 Starfightere zuhant le. (S D A)* POTYAUTAS. Életével fizetett egy ,,potyautas”, aki Angolából menekülni akart. Egy 20 éves bennszülött Luandában elrejtő­zött a TAP portugál légiforgal­mi társaság egyik Boeing–747- esének futóműnyílásában. Köz­vetlenül a lisszaboni leszállás előtt azután a potyautas kiesett a nyílásból, mikor a pilóta a fu­tóművet kiengedte. GÖRÖGORSZÁG ÚJ FEGYVE­REI. A görög hadsereg egy Sza­­lonikiben lefolyt díszszemlén be­mutatta új fegyvereit, többek között amerikai Phantom és francia Mirage vadászgépeket, továbbá Hawk-légelhárító raké­tákat is. (D­D­P) * ELÉGETT A DC—10. Csak a pi­lóta lélekjelenlétének köszönhe­tő, hogy egy DC—10 utasai a New York-i Kennedy légi kikötő­ben megmenekültek, mikor a gép egyik hajtóműve közvetle­nül a felszállás előtt felrobbant és leszakadt. Feltehetőleg mada­rak kerültek a hajtóműbe. A pi­lóta utolsó pillanatban szakította meg a startot, kigurulni hagyta a gépet a startpályán túlra, ahol az utasok csúszdákon át távoz­tak. Csupán négy utas szenve­dett könnyű sérüléseket. A gép elégett. (Volksstimme) REPÜLÉSI TILALOM. Az NSZK Szövetségi Tanácsa rendeletet hozott, mely szuperszonikus polgári gépeknek megtiltja az ország területének átrepülését. A tilalom bel- és külföldi repülő­gépekre vonatkozik. DRÁMAI KÜZDELEM EGY KIS­­REPÜLŐGÉP FEDÉLZETÉN. Egy életunt fiatalember Indiana amerikai szövetségi államban bérelt egy egymotoros Cessna-t és a felszállás után 15 perccel pisztollyal akarta a pilótát arra kényszeríteni, hogy vele együtt zuhanjon a halálba. A két férfi 2600 méter magasságban dula­kodni kezdett, mikor kinyílt a jobboldali ajtó. A pilóta hirte­len megdöntötte a gépét és uta­sát kilökte. Az még esés köz­ben rálőtt a pilótára és könnyen megsebesítette. Néhány perccel később a pilóta leszállt Cape Girardeau-n, a Mississipi part­ján. (U­P 1) KOMPENZÁCIÓS MEGEGYE­ZÉS. Mint ismeretes, Svájc 72 Tiger típusú harci repí­lőgépet vásárol az USA-tól. A svájci Szövetségi Tanács az USA had­ügyminisztériumával kompenzá­ciós megegyezést kötött, mely szerint a vételár legkevesebb 30 százalékát Svájcban eszközölt amerikai rendelésekkel kell fe­dezni. (National-Zeitung) LESZÁLLÁS KÖDBEN. A Bri­tish Airways légiforgalmi társa­ság Trident III típusú gépei most első ízben tudták teljes mérték­ben érvényre juttatni a repülést bármilyen időben lehetővé tevő AUTOLAND elnevezésű beren­dezéssel. A ködben a talaj rész­ben csak 4 m magasságból volt látható, a vízszintes látás a le­szállópálya mentén pedig mint­egy 200 m volt. Míg a Heathrow-i légi kikötőben minden légifor­galom szünetelt, a Tridentek e 3A kategóriás feltételek mellett megkapták a fel- és leszállási engedélyt. A British Airways azt reméli, hogy még e télen megkapja az engedélyt a 3B ka­tegória szerinti feltételek mellet­ti vakleszállásra; függőleges lá­tás­ú, vízszintes látótávolság 75 m. Eddig azonban csak a Lon­don—Heathrow-i és Párizs—Or­­ly-i légi kikötő rendelkezik a 3. kategória szerinti leszállásokhoz szükséges elektronikus berende­zésekkel. VILÁGCSÚCS: A SWISSAIR ki­vont a forgalomból egy DC—8- at, mely világcsúcsot állított fel. 62 000 órát töltött a levegő­ben, ami megfelel 65 Föld—Hold —Föld­ repülésnek, vagy 1420 földmegkerülésnek. pilóták előképzése, a svájci katonai és polgári piló­ták előképzését tizenhat év óta a Svájci Aero-Klub végzi a schupfarti repülőtéren. A kikép­zésben részesülők kora 17 esz­tendő. Az előképzés megindulása óta, tehát 16 év alatt, egyetlen sérüléssel, vagy halálesettel járó baleset sem fordult elő. (SDA) ♦ „MAJDNEM — ÖSSZEÜTKÖZÉ­SEK”. Az NSZK-ban nemrég egy Boeing—737-es csak erős megnyomással tudta az utolsó pillanatban elkerülni az össze­ütközést két harci repülőgéppel. Az NSZK légterében olyan sűrű a légiforgalom, hogy majdnem naponként kerül sor ilyen majd­nem összeütközésekre. 1970 óta az NSZK fölött 2000 ilyen inci­denst regisztráltak ott, ahol nyolc NATO-ország katonai gé­peinek útvonalai keresztezik a nagy nemzetközi légiforgalmi társaságok légifolyosóit. Tíz majdnem-összeütközésből hét­ben katonai gép szerepel. A hi­vatalos repülésbiztosítás jelen­leg évenként mintegy 570 000 polgári repülést irányít, míg a katonai gépek csak a katonaság radarernyőin jelennek meg. Az együttműködés a polgári és a katonai repülésbiztosítás között teljesen elégtelen. Míg pl. a pol­gári ellenőrzés egy katonai gé­pet a radarernyőn pontként ész­lel, csak a katonai repülésellen­őrzés ismeri a gép sebességét, magasságát és célját. (Reuter) * EMBERT HIBA OKOZTA BAL­ESETEK. A Svájci Légibaleset­­vizsgáló Bizottság megállapítot­ta, hogy két baleset, mely öt emberéletet követelt, emberi hi­bára volt visszavezethető. Egy Cessna—182 három emberrel le­zuhant, miután a pilóta sűrű ködben megkísérelte a Alpese­­ken való átrepülést. Visszatérni már nem tudott és egy fába üt­között. A pilóta nem vette fel a rádióösszeköttetést és nem volt kiképezve ilyen manőverre. Egy AS—203 Bravo pilótája pedig műrepüléssel kísérletezett, hol­ott erre nem volt kiképezve. Mélyrepülésből „felrántotta” a gépet, mely lezuhant, mivel se­bessége túlságosan lecsökkent. (D D­P) AZ MHSZ OJ ÖTÉVES FELADATAIRÓL Csémi Károly altábornagy, honvédelmi minisztériumi államtitkár, az MSZMP KB tagja és Kiss Lajos vezérőrnagy, a Magyar Honvédelmi Szö­vetség főtitkára vezetésével kibővített megyei titkári értekezleten értékelték az MHSZ elmúlt ötévi munkáját és a tanácskozás eredményeként meghatá­rozták a jövő ötéves tervidőszak honvédelmi nevelőmunkájának feladatait. Az értekezlet munkájában a megyei titkárok mellett részt vettek az országos központ osztály és alosztályvezetői, valamint az MHSZ lapok szerkesztői is. A repülők és ejtőernyősök munkáját Szabó Mihály ezredes, az MHSZ fő­titkárhelyettese értékelte. (Nagy Z. Imre felv.)

Next