Repülés, 1977 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1977-10-01 / 10. szám

Jubileumi ünnepség a kiskunfélegyházi MHSZ repülőtéren „ De szándékunkat tettre váltva nem éltünk egészen hiába.” 1077. június 18-án ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját a kiskunfélegyházi MHSZ repülőtér, valamint megalakulásának 25. év­fordulóját a repülő és ejtőernyős klub. Az ünnepségen résztvett Sztanojev András, az MSZMP Kiskunfélegyháza Városi Bizott­sága első titkára, dr. Dobos Ferenc, Kiskun­félegyháza Városi Tanácsának V. U. elnöke. Bognár Ferenc alezredes, az MHSZ Bács- Kiskun megyei titkára. Csonka Ferenc, az MHSZ OK Repülési Osztálya főmérnöke, dr. Helényi István, a városi tanács elnökhelyet­tese. Az ünnepség nyitányaként Rácz­ Szabó Mi­hály az ünnepségre összegyűlt közönség előtt a repülőklub zászlajával célbaugrást hajtott végre, mely egyúttal az­ 18011. ugrása is volt. Az ünnepi beszédet Terescsényi Endre, a klub első szervezője tartotta. Ezután került sor egy emléktábla leleplezésére, valamint kitüntetések és a jutalmak átadására. Bog­nár Ferenc alezredes, MHSZ-megyei titkár adta át a kitüntetéseket és a Jutalmakat. MHSZ Kiváló Munkáért érem arany fokoza­tát kapta Szekér József, Horváth Dezső, Te­­rescsényi Endre, ezüst fokozatát Hatvani Bé­la főtitkári dísztálat Eperjesi János és Mik­­lóssy Sándor, dicséretben és pénzjutalom­ban részesült Horváth Gergely. Csonka Ferenc főmérnök a repülő és ej­tőernyős klub által végzett munka elismeré­seként egy ,,Pirát” típusú vitorlázógépet adott át ajándékképpen. Miklóssy Sándor klubtitkár a klub ajándékaival fejezte ki el­ismerését a kiemelkedő munkát végző tár­sadalmi aktivistáknak, valamint a támoga­tást biztosító szervek vezetőinek. 17.00 órától no.6c óráig a vendégek vitorlázó- és motoros géppel sétarepülésen vehettek részt a város felett. Az­ ünnepség után a hagyományoknak megfelelően vacsorával egybekötött baráti találkozóra került sor. Az eltelt 23 év, de az előzményeket is te­kintve, több mint 20 év eredményekben és sikerekben gazdag, de kudarcokkal is tűz­delt küzdelmes munkáját nem könnyű ösz­­szefoglalni. Az előzmények még az­ 1938—40-es évekre nyúlnak vissza. Ekkor kezdte a repülést né­hány lelkes félegyházi fiatal. De a folyta­tásra és a kibontakozásra a második világ­háború miatt csak az 1­411—43-as években ke­rülhetett sor. Ezekben az években a város repülni vágyó fiataljai csak Szentesen, Szol­nokon, Algyőn és Gyöngyösön tudtak újra bekapcsolódni a repülésbe. 1840-ben kezdő­dött a félegyház­i fiatalok összefogása és et­től az­ időponttól kezdve szervezetten jártak át Szentesre repülni, s egyre több fiatalt nyertek meg a repülés ügyeitek. Hivatalosan­­'52-ben alakult meg a kiskunfélegyházi re­pülő klub. Ezután az új nyárlőrinci repülő­térre járt át repülni „a megszállottak cso­portja", akikben ekkor született meg az­ el­határozás: Kiskunfélegyházán repülőteret kell építeni ! A lelkes félegyházi fiatalok minden áldo­zatot és fáradságot vállaltak. A szombat­­vasárnapi repülésről lemondva építési mun­kát­ folytattak a tervezett repülőtér területén. Évekig folyt ez­ a lelkes munka, annak re­ményében, hogy egyszer az­ általuk megte­remtett feltételek között repülhetnek és töb­bé nem kell vendégeskedni más repülőtere­ken. Az építési munkába már a kezdettől fogva aktívan és lelkesen bekapcsolódott az ejtőernyős csoport is. Először 1837. július 15-én, az első kísér­leti üzemnapon emelkedett a levegőbe az első repülőgép. Nagyon sok lelkes fiatal nevét kellene és lehetne megemlíteni, akik mindent megtet­tek és vállaltak a repülésért. A város vezetői közül dr. Dobos Ferenc és dr. Cseh László elvtársak messzemenően támogatták és segí­tették a repülőtér építését. Elismerés illeti a város gyárai, vállalatai, üzemi vezetőinek és dolgozóinak, a megye állami és társadal­mi szervei, az MHSZ országos és megyei ve­zetőinek aktív, megértő segítségét, mely nél­kül nem kerülhetett volna sor a mostani jubileumi ünnepségre. És köszönet illeti a szolnoki és a szegedi repülőterek parancs­nokait, Molnár Istvánt és Vincze Károlyt, akik a kezdeti problémák megoldásától a mai napig őszinte, repü­lőbaráti segítykész­­séggel álltak és állnak a félegyháziak ren­delkezésére. Az­ országos átszervezés során ,­Ba­kate- Bertály repülőtér lett a félegyház,l. ami an­­nyit jelentett, hogy a repülőtérnek kellett — e nagyon is költséges sporthoz — az anyagiakat biztosítani. Ekkor egy kis zavar, de egyben élénk nyüzsgés is támadt, hiszen a repülni akarás, a repülés szemete nem csökkent. Élre lépett Miklóssy Sándor, aki mint a szolnoki cukorgyár felügyelője szé­­les körű ismerettséggel rendelkezett a me­gyében. Ebben a nehéz helyzetben nemcsak a város, de a megye üzemei, vállalatai, ter­melőszövetkezetei is a klub mellé álltak, és a segítőkészségnek nagyszerű példáját mu­tatva biztosították azokat a feltételeket, me­lyek a repülés folytatásához szükségesek voltak. A nagyszerű összefogásnak köszön­hető, hogy ma is aktív ejtőernyős és repü­lőélet van féfegyházán. Ezt igazolják az el­múlt év eredményei is. Sőt 1976 az az év, amikor a legszebb eredményeket érték el, a legtöbb felszállást és időt ekkor repülték, valamint az elért 44 vizsgával Miskolccal együtt országosan is elsők lettek. it­ 199-től 1970-ig Miklóssy Sándor egy sze­mélyben látta el a repülőtér parancsnoki munkáját és a klubtitkári teendőket, tár­sadalmi munkában. A repülőtér­en ejtőer­nyős bázis is. 1971-ben függetlenített ejtőer­nyős oktatót kaptak, először Kollár László, majd Rácz Szabó Mihály személyében, aki jelenleg is ebben a beosztásban dolgozik. 1977. január 1-től Szekér József a repülőtér függetlenített parancsnoka, aki hosszú éve­ken keresztül eredményesen működött, mint a repülő szakosztály vezetője. Általában sportként emlegetik a repülést és az ejtőernyőzést. Azonban ez több mint sport. A félegyházi fiatalok közül többen vállalták a hivatásos repülőtiszti pályát és ők jelenleg is hazánk légterének fegyveres védelmezői. A volt félegyházi repülők közül Schäffer Géza a MALÉV navigátora, Vidács Ferenc a MÉM RSz. műszaki igazgatója. 1937-ben szállt le az első repülőgép Kis­kunfélegyházán és még ugyanebben az év­ben érkezett meg a 3 saját tulajdonukat ké­pező repülőgép is, melyekkel július 17-én tartották meg az első kísérleti üzemn­apot. A „Koma” típusú vitorlázó repülőgéppel Kiss Imre és Miklóssy Sándor emelkedett először a magasba. Az első női ,.A” vizsgás Magyar Éva volt K­ína-ban. 1939-ben az első aranykoszorút Miklóssy Sándor, az ezüstkoszorút Kiss Imre szerezte meg. 1973-ban Magyar­ Mária el­nyerte az első női ezüst koszorús jelvényt. 1977. február 19-én Szekér József a kiskun­félegyházi repülőtér parancsnoka megszerzi az 5050 méteres magassági repüléssel a tel­jes gyémántkoszorúját Lengyelországban, Jelenik Gorában. Húsz év alatt 74 500 felszállást hajtottak végre, 11 000 órát és 2400 teljesítményt repül­tek. 274 vizsgát tettek, 17 400 volt az ejtőer­nyős ugrások száma. Az ejtőernyős eredményekről külön meg kell említeni, hogy Rácz Szabó Mihály ejtő­ernyős főelőadó vezetésével 1971-től elkez­dődtek a területi bajnokságok rendezései és az ejtőernyős többtusában a válogatottságig is eljutottak sportolóik. Nem nagy és orszá­gos hírű klub a kiskunfélegyházi, de ered­ményeik, sikereik tiszteletre méltóak. S ez a tisztelet és megbecsülés méltán illeti az alapítókat, az úttörőket, akiknek nevét ma már emléktábla hirdeti. SEBŐK IMRE százados Bács-Kiskun megyei tudósítónk Bognár Ferenc alezredes, az MHSZ Bács-Kis­­kun megyei tit­kára átadja a ju­talmat Réti Fe­rencnek. Tőle balra Szepesi Jó­zsef repülő alez­redes. A titkár mögött balra Csonka Ferenc főmérnök, az­ MHSZ ok. kép­viselője . A repülőtér épült 1955-57. években Kiskunfél­­egyháza repülést kedvelő fiataljainak társadalmi munkájából Kiss Imre parancsnok tervelésével és irányításával. TERVEZTÉK: Rózsa Dezső TÁMOGATTÁK: Hatvani András, Dr. Dobos Ferenc Kiszely István Szegedi József ÉPÍTETTÉK: Terescsényi Endre Horváth Gergely Miklóst, Sándor Zsolnai László Horváth Dezső és sokan mások. Fennállásának 20. évfordulója alkalmából elhelyezte az MHSZ Bács megyei Rep­­ét­ője­ Klub emlékbaotttóga 19­ 7 évben Kovács Lajos Dr. Cseh László Ferenc István Eperjesy János Bálint László Herman József Hatvani Béla Marton József Szabó Ferenc Lajos Ferenc Czenge Lajos Magyar Evő Jégh János A Jubileumon lelep­lezett emléktábla. A vésett sorok a re­pülőtér hőskorát idézik. A „sokan mások” végszó egy megye repüléssze­­m­tő fiatalságát, és velük együtt a repü­lésért rajongók so­kaságát jelenti

Next