Repülés, 1980 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1980-09-01 / 9. szám

A háború véghónapjai II. rész 1944. június A szokásos útvonalon repülünk. Az az Adrián, keresztül a Balkánon, fel Bratislaváig — ez az egyes szá­mú célterület — majd Budapest fe­lé és a Duna vonalán vissza. Az oda és visszaút mindig megegyezik, ha a cél Szlovákia déli részén vagy Ma­gyarországon van. A mi repüléseink eddig rendszerint zavartalanul foly­tak. A légvédelem ritkán, a vadá­szok szinte sohasem piszkáltak ben­nünket. A bombázások előtt és után érkezünk. Ránk csak ritkán riasz­tanak, hiszen egy-egy magányos gép sohasem különösen érdekes. Meg azután gyorsan rájöttek, hogy mi akkor tűnünk el, amikor akarunk. Gyönyörű napunk van. Sehol egy felhő. Élesen látszik lent minden. Ezt az eleven térképet könnyű fo­tózni. Ilyenkor öröm a munka. Nincs kényelmetlenebb, mint amikor fotó­zás közben alánk úszik egy-egy ha­talmas kumulusz. Ilyenkor vagy lej­jebb kell mennünk — ami azért nem mindig veszélytelen — vagy várnunk kell. Persze várni csak akkor érde­mes, ha fúj a szél. A reggeli időjá­rásgépek szélcsendet jelentettek. Igaz, ez néhány órával korábban volt. Mi a bombázók után indultunk. A célterületre érkezés időpontja pon­tosan 1100. Addigra a fiúk befejezik a munkát, és még jól látható az „eredmény”. A célpontokat már jól ismerjük. A térképeket is mi készí­tettük jóval ezelőtt. Két napja pedig egy másik gépünk végezte el a köz­vetlen felderítést. Módosítanunk jó­formán semmit sem kellett. A légvé­delmi állások száma nőtt ugyan, de ezeket kikapcsolni úgysem tudtuk. Az időjárás felderítők reggel 700-kor szálltak fel. Ezt most Lightningek csi­nálták. Visszatérésük után gyors el­igazítás és indultak a cél­kijelölők, ők határolják be szép nagy füstjeik­kel a dobás helyét kb. 3—5000 m között, ledobják a gyertyákat, meg­mutatva a vezérgépnek a szélirányt és erősséget. Közvetlenül utánuk startoltak a bombázók. A vadászgé­pek kb. az Adria vagy a partok fö­lött csatlakoztak. Ekkor nekünk még vagy fél óránk volt az indulásig. Két gépünk állt előkészítve, hogy fedéssel dolgozhassunk. A másik a mi 2-es számú célunk — Budapest — felett kezdett és utána jön át Bra­tislava fölé, így a felvételeken a közvetlen csapás hatása és a 20—30 perccel későbbi helyzet is értékelhető lesz. 7000-en repülünk. Irány 018°. Ausztria délkeleti csücskén egy tó felett kell átrepülnünk. Az Isten is tájékozódási csomópontnak terem­tette. Most kezdünk süllyedni 5000- re, kb. a bombázók magasságára és enyhén északnyugatnak fordulunk. 1015. Még 5 perc a célig. Már látni a villogást és a füstöt. A fekete felhő­oszlop jobbra dőlve emelkedik egyre feljebb. Odalenn újabb robbanások. Ez volt az utolsó hullám. Velünk egy magasságban jobbra vagy talán egy kissé lejjebb látom a bombázó­kat. Jobb fordulóban vannak. A vadászok 500—1000 méterrel felet­tük repülnek. Még két perc. A navi­gátorom megadja a pontos rárepü­­lési szöget. Bekapcsoljuk a kamera­­fűtést és a zárófedél mechanizmusát. Alattunk az olajfinomító. Leme­gyek 3000-re és visszafordulok. Most tartani az irányt és a magasságot. A törzs alján már nyitva vannak a „szemeink” és szorgalmasan kattog­nak a felvevők. 5 húzást csinálunk egyre keletebbre haladva. Kifordu­lok és kezdem a sort keletről nyu­gatra. Ez szintén öt lesz,, egyre dé­lebbre csúszva. Felvétel kész. Ka­merák kikapcsolva. Fűtés kikapcsol­va. Zsalu zárva. Emelkedünk. Ma­gasság ismét 7000 méter. Új irány 110°. Balra lenn a Duna, a kanyar, ahol délnek fordul. Mi is. Újra süllyedünk. 6000 méter. 5000. 1l10. Kicsit korábban jöttünk a tervezett­nél. Kamerák, fűtés, zsalu újra be­kapcsolva. Lent a megszokott kép. A célpontokon mindenütt füst és tűz. Kezdem az első húzást. Hát tisztessé­ges munkát végeztek a fiúk. Ég oda­lenn minden. A folyami kikötőnél az olajtartályok, beljebb a pályaudvar is lángol. Hatalmas találatok ülnek a sínek között. Néhány össze-vissza borogatott kocsisor is látszik. For­dulok. Kezdem az új sorozatot. A bombázók már messze járhatnak. A vadászok csíkjait még nem cibálta szét a szél... sőt egy-két madár most húz a kötelék után. Elkapott az átkozott! A jobb mo­torom rángat és durrog. A nyom­jelző lövedékek csíkja előttem vá­gott le, de a sorozat vége már a mo­torburkolat alatt robbant. Fej­renyo­mom a gépet, vagy 500 métert zuha­nunk, és közben forgatjuk a fejün­ket, honnét jöhet az áldás. Kiveszem a gépet és vitorlába lököm a már leállt motor légcsavarját. A navigá­tor a karom rángatja és felfelé mu­tat. A támadó gépnek a hasát látni, ahogyan balra tőlünk emelkedik. Egy Mustang! Világosan látom a csillagot Mustang! Kis híján lekala­pált az őrült. Biztosan németnek né­zett. Kellett nekünk sietni. Csak meg ne ismételje. Fordul és hátul­ról ránkzuhan. Próbálok billegtetni és rádión is hívjuk a mai kód sze­rint, de nem válaszol. Az utolsó pil­lanatban fejreáll és kifordul. Nem lőtt! Megúsztuk? Jobb motorom áll. Enyhén lógva a hazafelé vezető kurzuson repülünk. Tartom a magasságot, de a bal motor hengerfej hőmérője a piros vonalon remeg. Foggia még messze van! (Folytatjuk) Punka György A 60. dél-afrikai felderítő század egyik D.H. Mosquito gépe 15

Next