Repülés, 1981 (34. évfolyam, 1-12. szám)
1981-01-01 / 1. szám
„Megmondták! — Megmondtátok!” EGY SZERKESZTŐSÉGI ANKÉTMARG A REPÜLÉS múlt év októberi és novemberi számában hirdettük meg az 1980. december 6-i szerkesztőségi ankétunkat — „Most mondja meg, most mondjad meg!’’ címmel. A Fővárosi Művelődési Házban megtartott első ankétünkön több mint százan jelentek meg Győr, Miskolc, Makó és Budapest olvasói képviseletében. A szerkesztőségi munkához 26-an szóltak hozzá — többen többször is — s emellett számos levél is érkezett. Elöljáróban el kell mondanunk, hogy a résztvevők többsége jóindulatú, segítő szándékkal szólalt fel. Érezhető volt, hogy akik eljöttek szívükön viselik a repülés ügyét s így lapunk gondjait, problémáit is. Reálisam elemezve az ankéton elhangzott gondolatokat, javaslatokat az alábbiak szerint foglalhatók össze a tanulságok. Az utóbbi másfél évtizedben zömében átalakult az olvasók összetétele, a repülőknek a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helye, iskolázottsága, közéleti aktivitása. Új, magasabb politikai, közéleti, mozgalmi és repülő-műszaki érdeklődésű olvasógárda nőtt fel. Megváltoztak, magasabb szintre emelkedtek a lap előtt álló tartalmi, szerkezeti-arculati követelmények, s a vele szemben támasztott esztétikai, tördelési, tipográfiai, képszerkesztési igények. A lappal szembeni elvárások növekedtek, az igények szerteágazók, fontossági sorrendjük is megváltozott. Az érdekek és igények egyeztetése, összhangba hozatala, népszerű és jó lap kiadása hosszú távú koncepciót, előrelátó tervezést, korszerűbb profit-kialakítást és lapszámonkénti igényes szerkesztést követel. Ezek az elvárások mind az ankét felszólalói, mind az észrevételeiket levélben megírók részéről — ha néha egymásnak elentmondó igényekkel is — egyértelműen kifejezésre jutottak. A számos javaslat feldolgozása, a tanulságok levonása (melyek alapján majd a lapnak is meg kell változnia) természetesen bizonyos időt igényel. De úgy érezzük, hogy helyes és szükséges kezdeményezés volt az olvasók véleményének megismerését, a szerteágazó igények lehetőség szerinti optimális egyeztetését elkezdeni. A hozzászólásokban és a levelekben egyaránt többen kiemelték, hogy a lap az utóbbi időkben nagyobb teret szentelt a sportrepülésnek. Sajnos az ankéten éppen a legnagyobb létszámot képviselő, ma is aktív repülők és a sportrepüléssel foglalkozók közül aránylag kevesen vettek részt. Ezáltal az ankéten kissé egyoldalú igények (mások részéről szinte már parancsoló és túlzott követelmények) alakultak ki. A lap helye, szerepe és feladata A REPÜLÉS című lapunk sajátos szerepet tölt be a magyar sajtóban. Mint az MHSZ egyik szakmai lapja, a szövetség által meghatározott célkitűzéseknek, elvárásoknak kell, hogy eleget tegyen. A megjelenő írásoknak tartalmilag elő kell segíteniük a honvédelmi nevelés és felkészítés össztársadalmi feladataiból a szövetségre háruló konkrét repülő-szakági nevelést, valamint a repülősportot. 1979 őszétől az MHSZ OK Repülőfőnöksége országos viszonylatban már az összes repülő-sportágat — szám szerint ötöt — összefogja. A lapnak ki kell, hogy elégítse a vitorlázó (a szövetség repülő-szakága összlétszámának mintegy a fele!), a motoros sportrepüléssel, a sárkány- és hőléggömb repüléssel, valamint az ejtőernyőzéssel foglalkozó sportolók igényeit. Ugyanakkor elő kell segítenie a szövetség e sportágak felé irányuló sportpolitikai célkitűzéseinek megvalósítását. Tehát a lap törekszik az olvasók, ezen belül különösen a repüléssel foglalkozó ifjúság honvédelmi tudatának, szemléletének formálására, és az újságírás választékos eszközeinek felhasználásával igyekszik elősegíteni a repülés megszerettetését! A lapnak a megjelenő írásokkal egyúttal figyelemmel kell kísérnie az MHSZ repülőszakág és a repülő-sportágak szervezeti fejlődésével kapcsolatos kérdéseket, segítenie kell a felmerülő problémák megértését és az ezzel kapcsolatos jó tapasztalatok elterjesztését. A lap jelentőségéhez mérten többet kíván foglalkozni a szövetség — és a többi repülő szervezet — által jelenleg is üzemeltetett repülőgép-, sárkányrepülő-, hőléggömb- és ejtőernyőtípusok bemutatásával, leírásával, az egyes repülőeszközök kezelésének és üzemeltetésének általánosítható és szakszerű gyakorlati tapasztalatainak terjesztésével, ezek üzemeltetési és gazdaságossági kérdéseivel, a szakmai fogások, az újítók és az újítások bevezetésének általánosítható tapasztalataival. De foglalkozni szeretnénk az egyes fontosabb repülő részterületek és sportágak elméleti kérdéseivel is. Mint az ország egyetlen — külföldön is előfizethető — repülőszaklapja természetesen figyelembe veszi hazánk többi repüléssel foglalkozó szerveinek a lappal szemben támasztott igényeit, valamint az olvasóknak az űrhajózás felé irányuló érdeklődését is. A lap (a terjedelem adta lehetőségei mellett) folyamatosan szeretne a magyar és az egyetemes repülés múltjával és jelenével foglalkozni. A kiemelkedő évfordulók alkalmával rendszeresen törekszünk az alkalomhoz illő írások megjelentetésére. E sok törekvésünknek ellentmond a viszonylag kis terjedelem. Egynegy lapszámba nem lehet mindent ..beleszorítani”. De nincs is értelme, hiszen ha mindenből adunk egy keveset, akkor valójában semmit sem nyújtunk. Az egyes rovatokat felváltva — néha kapcsolva a sportág, szakterület valamely fontosabb eseményéhez, — de bővebb terjedelemben szeretnénk szerepeltetni. Mint ahogy a továbbiakban szándékunkban áll időszakonként a művészetek és a repülés kapcsolatával is többet foglalkozni. (Gondolunk itt a repülőkönyvekre, a repüléssel foglalkozó filmek, színdarabok, zenei és képzőművészeti alkotások, valamint azok megalkotóinak bemutatására.) Mint repülő szaklapnak, lapunknak figyelembe kell vennie a különböző nemű, korú, aktív repülést folytató és a repülést „csak” kedvelő nemzedék olvasói igényét is. Mint újság, kettős funkciót tölt be: repülő-műszaki és képes repülősportlap. Hogyan tovább? Szándékosan nem soroltuk fel a lap minden feladatát. Mint ahogy a csaknem négy órás ankéten az egyes felszólalásokra, úgy a beérkezett sok levélre sem tudunk külön-külön kitérni. Az tény, hogy a Társadalmi Szerkesztő Bizottságnak és szerkesztőségünknek is feladták a leckét. Célunk mindannyiunknak közös: jó repülőlap készítése! A jelenlegi Társadalmi Szerkesztő Bizottságban minden MHSZ repülősportágat két-három fő képviseli s ugyanezt szeretnénk elérni az összes repülőszervnél. Az egyes sportágak, repülő- és egyéb szakterületek rendszeres és időszakos rovatainak tartalmi követelményeit most dolgozzuk ki. Bízunk benne, hogy az elhangzott és beérkezett sok-sok Információ, javaslat, ötlet alapján tervező, szervező munkánkat egy éven belül a REPÜLÉS-ben is érzékelni lehet. Azt is őszintén le merjük írni, hogy a felsorolt és fel nem sorolt sokrétű feladatot önmagunkra hagyatkozva nem tudnánk jól megoldani. Igényeljük az olyan társadalmi segítőket, külső munkatársakat, repülőszakírókat, akik maguk is szeretik a repülést és nemcsak passzív olvasói lapunknak, hanem aktív írói segítést is vállalnak. A beérkezett leveleket és az ankéton elhangzott véleményeket három csoportba lehetett sorolni. Volt aki csak kritizált, volt aki bírált és javasolt, s — aránylag kevesen — a bírálat és javaslat mellett konkrét segítségüket is felajánlották. Ez utóbbiakat külön köszönjük s szeretnénk hasznosítani is azokat. (Akadtak ugyanazon a helyen feladott, ugyanazzal a géppel írt és ugyanazon személytől származó névtelen levelek is. Ez a „szokás” a repülőknél eddig ismeretlen volt. ( A névtelen levelek helye a szemétkosár!) A lap mindenki által igényelt bővítése elsődlegesen gazdasági kérdés. Ennek részletesebb taglalására most nem vállalkozunk. Az érintett vezető szervek és a szerkesztőség erőfeszítései is arra irányulnak, hogy e témában is előbbre tudjunk majd lépni. A már említett, túlzott igényeket támasztók részére lehetőség nyílik arra, hogy saját zsebükbe nyúlva adományaikkal segítsék a saját különleges, sok pénzt felemésztő elképzeléseik megvalósítását. Nincs lehetőség az ankét minden fontos témájára kitérni. Az ankét megtartását hasznosnak ítéljük, s a jövőben szeretnénk rendszeressé tenni. Főleg repülőklubokban, kisebb létszámú közösségekben is szívesen tervezzük és el is megyünk hozzájuk. Köszönjük a hasznos, jó tanácsokat, a leveleket, a segítőszándékú kritikát, s azt is, hogy egyesek az ország távoli helyeiről — a zord időjárási viszonyok ellenére is — eljöttek. És köszönet a budapesti Repülés Baráti Körének az ankét előkészítéséért, technikai biztosításáért. NAGYVÁRADI SÁNDOR 3