Repülés, 1981 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1981-01-01 / 1. szám

„Megmondták! — Megmondtátok!” EGY SZERKESZTŐSÉGI ANKÉTMARG­ A REPÜLÉS múlt év októberi és novemberi számában hirdettük meg az 1980. december 6-i szerkesztőségi an­­kétunkat — „Most mondja meg, most mondjad meg!’’ címmel. A Fővárosi Művelődési Házban megtartott első ankétünkön több mint százan jelentek meg Győr, Miskolc, Makó és Budapest olvasói képviseletében. A szerkesztő­ségi munkához 26-an szóltak hozzá — többen többször is — s emellett szá­mos levél is érkezett. Elöljáróban el kell mondanunk, hogy a résztvevők többsége jóindulatú, segítő szándékkal szólalt fel. Érezhető volt, hogy akik eljöttek szívükön viselik a repülés ügyét s így lapunk gondjait, problémáit is. Reálisam elemezve az an­­kéton elhangzott gondolatokat, javasla­tokat az alábbiak szerint foglalhatók össze a tanulságok. Az utóbbi másfél évtizedben zömében átalakult az olvasók összetétele, a re­pülőknek a társadalmi munkamegosz­tásban elfoglalt helye, iskolázottsága, közéleti aktivitása. Új, magasabb poli­tikai, közéleti, mozgalmi és repülő-mű­szaki érdeklődésű olvasógárda nőtt fel. Megváltoztak, magasabb szintre emelked­tek a lap előtt álló tartalmi, szerkezeti-ar­culati követelmények, s a vele szemben tá­masztott esztétikai, tördelési, tipográfiai, képszerkesztési igények. A lappal szembeni elvárások növekedtek, az igények szerteágazók, fontossági sorrend­jük is megváltozott. Az érdekek és igények egyeztetése, összhangba hozatala, népszerű és jó lap kiadása hosszú távú koncepciót, előrelátó tervezést, korszerűbb profit-kiala­­kítást és lapszámonkénti igényes szerkesz­tést követel. Ezek az elvárások mind az ankét fel­szólalói, mind az észrevételeiket levél­ben megírók részéről — ha néha egy­másnak elentmondó igényekkel is — egyértelműen kifejezésre jutottak. A számos javaslat feldolgozása, a tanulságok levonása (melyek alapján majd a lapnak is meg kell változnia) természetesen bizonyos időt igényel. De úgy érezzük, hogy helyes és szük­séges kezdeményezés volt az olvasók véleményének megismerését, a szerte­ágazó igények lehetőség szerinti opti­mális egyeztetését elkezdeni. A hozzászólásokban és a levelekben egyaránt többen kiemelték, hogy a lap az utóbbi időkben nagyobb teret szen­telt a sportrepülésnek. Sajnos az anké­ten éppen a legnagyobb létszámot kép­viselő, ma is aktív repülők és a sportrepüléssel foglalkozók közül aránylag kevesen vettek részt. Ezáltal az ankéten kissé egyoldalú igények (mások részéről szinte már parancsoló és túlzott követelmények) alakultak ki. A lap helye, szerepe és feladata A REPÜLÉS című lapunk sajátos szerepet tölt be a magyar sajtóban. Mint az MHSZ egyik szakmai lapja, a szövetség által meghatározott célkitű­zéseknek, elvárásoknak kell, hogy ele­get tegyen. A megjelenő írásoknak tar­talmilag elő kell segíteniük a honvédelmi nevelés és felkészítés össztársadalmi feladataiból a szövetségre háruló konkrét repülő-szakági nevelést, vala­mint a repülősportot. 1979 őszétől az MHSZ OK Repülőfőnöksége országos viszonylatban már az összes re­pülő-sportágat — szám szerint ötöt — össze­fogja. A lapnak ki kell, hogy elégítse a vitorlázó­ (a szövetség repülő-szakága össz­­létszámának mintegy a fele!), a motoros sportrepüléssel, a sárkány- és hőléggömb repüléssel, valamint az ejtőernyőzéssel fog­lalkozó sportolók igényeit. Ugyanakkor elő kell segítenie a szövetség e sportágak felé irányuló sportpolitikai célkitűzéseinek meg­valósítását. Tehát a lap törekszik az olva­sók, ezen belül különösen a repüléssel fog­lalkozó ifjúság honvédelmi tudatának, szem­léletének formálására, és az újságírás vá­lasztékos eszközeinek felhasználásával igyek­szik elősegíteni a repülés megszerettetését! A lapnak a megjelenő írásokkal egy­úttal figyelemmel kell kísérnie az MHSZ repülőszakág és a repülő-sport­ágak szervezeti fejlődésével kapcsola­tos kérdéseket, segítenie kell a felmerülő problémák megértését és az ezzel kap­csolatos jó tapasztalatok elterjesztését. A lap jelentőségéhez mérten többet kíván foglalkozni a szövetség — és a többi repülő szervezet — által jelenleg is üzemeltetett repülőgép-, sárkány­­repülő-, hőléggömb- és ejtőernyőtípu­sok bemutatásával, leírásával, az egyes repülőeszközök kezelésének és üzemel­tetésének általánosítható és szakszerű gyakorlati tapasztalatainak terjesztésé­vel, ezek üzemeltetési és gazdaságossá­gi kérdéseivel, a szakmai fogások, az újítók és az újítások bevezetésének ál­talánosítható tapasztalataival. De foglal­kozni szeretnénk az egyes fontosabb repülő részterületek és sportágak elmé­leti kérdéseivel is. Mint az ország egyetlen — külföldön is előfizethető — repülőszaklapja természete­sen figyelembe veszi hazánk többi repülés­sel foglalkozó szerveinek a lappal szemben támasztott igényeit, valamint az olvasóknak az űrhajózás felé irányuló érdeklődését is. A lap (a terjedelem­ adta lehetőségei mel­lett) folyamatosan szeretne a magyar és az egyetemes repülés múltjával és jelenével foglalkozni. A kiemelkedő évfordulók alkal­mával rendszeresen törekszünk az alkalom­hoz illő írások megjelentetésére. E sok törekvésünknek ellentmond a vi­szonylag kis terjedelem. Egynegy lapszámba nem lehet mindent ..beleszorítani”. De nincs is értelme, hiszen ha mindenből adunk egy keveset, akkor valójában semmit sem nyúj­tunk. Az egyes rovatokat felváltva — néha kapcsolva a sportág, szakterület valamely fontosabb eseményéhez, — de bővebb terje­delemben szeretnénk szerepeltetni. Mint ahogy a továbbiakban szándékunkban áll időszakonként a művészetek és a repülés kapcsolatával is többet foglalkozni. (Gon­dolunk itt a repülőkönyvekre, a repüléssel foglalkozó filmek, színdarabok, zenei és képzőművészeti alkotások, valamint azok megalkotóinak bemutatására.) Mint repülő szaklapnak, lapunknak figyelembe kell vennie a különböző ne­mű, korú, aktív repülést folytató és a repülést „csak” kedvelő nemzedék olva­sói igényét is. Mint újság, kettős funkciót tölt be: repülő-műszaki és képes repülősportlap. Hogyan tovább? Szándékosan nem soroltuk fel a lap minden feladatát. Mint ahogy a csak­nem négy órás ankéten az egyes fel­szólalásokra, úgy a beérkezett sok le­vélre sem tudunk külön-külön kitérni. Az tény, hogy a Társadalmi Szerkesztő Bizottságnak és szerkesztőségünknek is feladták a leckét. Célunk mindannyiunknak közös: jó repülőlap készítése! A jelenlegi Társadalmi Szerkesztő Bizottságban minden MHSZ repülő­sportágat két-három fő képviseli s ugyanezt szeretnénk elérni az összes repülőszervnél. Az egyes sportágak, repülő- és egyéb szakterületek rendsze­res és időszakos rovatainak tartalmi követelményeit most dolgozzuk ki. Bízunk benne, hogy az elhangzott és be­érkezett sok-sok Információ, javaslat, ötlet alapján tervező, szervező munkánkat egy éven belül a REPÜLÉS-ben is érzékelni lehet. Azt is őszintén le merjük írni, hogy a felsorolt és fel nem sorolt sokrétű fel­adatot önmagunkra hagyatkozva nem tud­nánk jól megoldani. Igényeljük az olyan társadalmi segítőket, külső munkatársakat, repülőszakírókat, akik maguk is szeretik a repülést és nemcsak passzív olvasói la­punknak, hanem aktív írói segítést is vál­lalnak. A beérkezett leveleket és az ankéton el­hangzott véleményeket három csoportba le­hetett sorolni. Volt aki csak kritizált, volt aki bírált és javasolt, s — aránylag kevesen — a bírálat és javaslat mellett konkrét se­gítségüket is felajánlották. Ez utóbbiakat külön köszönjük s szeretnénk hasznosítani is azokat. (Akadtak ugyanazon a helyen fel­adott, ugyanazzal a géppel írt és ugyanazon személytől származó névtelen levelek is. Ez a „szokás” a repülőknél eddig ismeret­len volt. ( A névtelen levelek helye a szemétkosár!) A lap mindenki által igényelt bőví­tése elsődlegesen gazdasági kérdés. En­nek részletesebb taglalására most nem vállalkozunk. Az érintett vezető szer­vek és a szerkesztőség erőfeszítései is arra irányulnak, hogy e témában is előbbre tudjunk majd lépni. A már em­lített, túlzott igényeket támasztók részé­re lehetőség nyílik arra, hogy saját zse­bükbe nyúlva adományaikkal segítsék a saját különleges, sok pénzt felemésztő elképzeléseik megvalósítását. Nincs lehetőség az ankét minden fon­tos témájára kitérni. Az ankét megtar­tását hasznosnak ítéljük, s a jövőben szeretnénk rendszeressé tenni. Főleg re­pülőklubokban, kisebb létszámú közös­ségekben is szívesen tervezzük és el is megyünk hozzájuk. Köszönjük a hasznos, jó tanácsokat, a leveleket, a segítőszándékú kritikát, s azt is, hogy egyesek az ország távoli helyeiről — a zord időjárási viszonyok ellenére is — eljöttek. És köszönet a budapesti Repülés Baráti Körének az ankét előkészítéséért, technikai biztosí­tásáért. NAGYVÁRADI SÁNDOR 3

Next