Repülés, 1983 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1983-09-01 / 9. szám

A Magyar Királyi Honvéd Légierő szervezeti fejlődése (1938—1940) Az előzőekben áttekintettük azokat a leg­fontosabb erőfeszítések­et, amelyek a kor­szerű légierő elméleti és technikai megala­pozását szolgálták. Az erre támaszkodó szer­vezeti keretek létrehozása, a magyar légierő tényleges kiépítése rendkívül súlyos körül­mények között, ellentmondásosan, kapko­dásoktól és rögtönzésektől sem mentesen ment végbe. A vázolt viszonyok: az ország anyagi és gazdasági helyzete, a repülőgép­gyártás és beszerzés nehézségei, a szövetsé­gesekben való vak — vagy kényszerű — bizalom, s az ebből fakadó megalapozatlan várakozások döntően meghatározták e fegy­vernem szervezeti fejlődését is. Ugyanakkor a­­születőben levő repülőerőt olyan állapot­ba kellett hozni, hogy képes legyen a reví­ziós célok támogatására, eredményeinek megtartására. A magyar légierő a trianoni tilalmak kö­vetkeztében 1938. augusztus 22-ig, a fegy­verkezési egyenjogúság kinyilvánításáig formailag nem létezhetett, így a titokban létrehozott­­kis erőt még inkább bénították a rejtési, álcázási rendszabályok. Ekkor a lé­gierő harci állományát egy vadász- és két bombázórepülő-ezred (6, pl. 5—5 századdal), egy önálló távolfelderítő osztály (2 század) és hét közelfelderítő század alkotta. 1938 első felében annak eldöntése volt a központi kérdés, hogy a légierőt kinek, milyen vonatkozásban és milyen terjede­lemben rendeljék alá? A személyi hiányok pótlása érdekében megteremtették annak lehetőségét, hogy 200 p­ilótát Olaszországban képezzenek ki. Ez­zel párhuzamosan tökéletesíteni igyekeztek a felső vezetést is. Minderre szükség volt, mert egy 1938 nyári felmérés szerint „A ma­gyar légierők fiatal, ki nem forrott szerve­zésű és felszerelésű fegyvernem, mely a kezdet ezernyi nehézségével küzd­ e. E gondok szervezeti vonatkozásainak megoldására 1938. augusztus 20-án Budapest­re érkezett Gallo olasz repülő alezredes, hogy kidolgozza a megfelelő javaslatokat. Az általa szeptember 1-én benyújtott terve­zetet­­az ősz folyamán többször megvitatták, s­­különböző módosító javaslatok születtek. Horthy kormányzó azonban 1938. október 30-án úgy döntött, hogy a Gallo-féle elgon­dolást kell megvalósítani. Ennek lényege az volt, hogy a harci repülőerőket egy légi hadosztályba kell összevonni, ami 2 oxidász­­ezredből (6 század), 3 bombázóezredből (12 század), valamint 1 felderítőezredből (2 tá­vol- és 9­­közelfeld­erítő század) állna. Ez a szervezet tükrözte az akkori feszült nem­zetközi helyzetből és revíziós törekvések­ből adódó elképzeléseket, amikor a súlyt a bombázókra helyezték. (Tehát nem véde­kező, hanem támadó légierőt igyekeztek szervezni!) Az első bécsi döntés (Felvidék visszacsa­tolása) következtében megváltozott helyzet­ben módosítani kellett az 1938/39. évi szer­vezési intézkedést. Azonban ez nem volt meghatározó jelentőségű, mert számoltak a hamarosan bekövetkező szervezeti változás­sal. Valóban: 1938. december 28-án a kor­mányzó elrendelte a légierő önállósítását 1939. január 1-i hatállyal. Hamarosan kide­rült azonban, hogy ezzel még nem oldódtak meg az alapvető problémák. Tovább folyt pl. a kötélhúzás ,a­­közelfelderítő századok fölötti parancsnoklás j­ogáért a hadtestpa­rancsnokságok, illetve a Légierő Parancs­nokság között. A légierő hivatásos állományának távlati biztosítása szempontjából jelentős volt Horthynak az az 1939. március 31-i döntése, hogy az 1939—40-es tanévtől Kassán megkez­di működését a m. kir. „Horthy Miklós” honvéd repülő akadémia. A továbbfejlődés vonatkozásában sokat ígért az 1939. május 25-én jóváhagyott — s október 1-től hatályos — szervezési intézke­dés. Ebben 3 évre módosították a tényleges szolgálat idejét. A rendfokozat nélküliek létszámát 899-ről 2185-re, a sortiszteseket 494-ről 10002-re emelték. A hadrendfejlesztés lényegét a követke­zőkben látták: a repülődandár kiépítése; a VIII. (kassai) hadtest, valamint a gépkocsi­zó és lov­asd­and­árok közelfelderítő századai­nak létrehozása; a repülőcsapatok légi és földi részének különválasztása. Lényeges változás volt, hogy a repülőosztályok állo­mányát egységesen kettő-kettő századra csökkentették. Az osztályokat tekintették a legmagasabb harcászati egységnek, amiket mind önállóan, mind kötelékben lehetett al­kalmazni. A vadász-, könnyűbombázó és távolfelderítő századok egységesen 9 hadi + 3 tartalék, a nehézbombázó, valamint a hadtestek közelfelderítő századai 6 + 2, míg a gépkocsizó és lovasdandárok közel­felderítő századai 3 + 1 repülőgéppel ren­delkeztek. A repülődandár állományába két vadász-, két bombázó- és egy közelfelderí­tő ezred, illetve egy távolfelderítő osztály tartozott. A dandár 32 repülőszázada 228 ha­di és 76 tartalék repülőgéppel rendelkezett. E szervezet fő gyengéje az volt, hogy a már többször idézett külső és belső kény­szerítő körülmények hatására a kötelékek számának növelésére törekedtek ahelyett, hogy kevesebb, de ütőképesebb alegységet állítottak volna fel. A légierő megfelelő kiképzettségű után­pótlásáról a repülőiskola gondoskodott, melynek repülőgép-vezető iskolájában 120, a harci kiképzési iskolájában pedig 90 hall­gató számára biztosítottak helyet. A repülő akadémián 84 akadémikust és 25 alantastisz­­ti tanfolyamos hallgatót oktattak. A légierő összlétszáma a szervezési intéz­kedés szerint 6075 főt tett ki, amiből 393 volt hivatásos tiszt. E szervezési elgondolás megvalósítása is sok nehézségbe ütközött. Nem sikerült biz­tosítani a megfelelő mennyiségű repülőgépet (1939. július 29-én a rendszeresített 304 he­lyett csak 252 repülőgéppel rendelkezett a légierő), ezért — átmeneti megoldásként — csak személyileg állították fel a budaörsi 1/1. és­­a nyíregyházi 2/1. vadászrepülő-osz­­tályparancsnokságokat, valamint az 1/1. és 2/1. vadászszázadokat. Úgyszintén elhalasz­tották a két gépkocsizó és a két lovas­­dandár közeli elderítő századainak repülőgé­pekkel való feltöltését. Ez a gond 1940 ele­jére oldódott meg, amikor is január 10-ével az I./1. vadászrepülő-osztályparancsnokság és 1. százada Mátyásié Idén, a 2/1. vadász­­osztály-parancsnokság és a 2/1. század Nyír­egyházán megalakult. Ugyanezt kellett vég­rehajtaniuk február 1-ére az 1. lovas és 2. gépkocsizó­­közelfelderítő századoknak Uégváron, február 15-ig pedig az 1. gépko­csizó és 2. lovas közelfelderítő századoknak Budaörsön, illetve Kecskeméten. A honvédség további fejlődését az 1940. június 10-én jóváhagyott 1940141. évi szerve­zési intézkedés határozta meg. Azonban ez is azt érzékeltette, hogy a revíziós célkitű­zések lépésről lépésre történő megvalósítása kapcsán felmerülő új­abb és újabb feladatok, a Romániával egyre feszültebbé váló vi­szony, az ellene való közvetlen háborús ké­szülődés következtében még mindig nem tudtak átgondolt, hosszú távra szóló fejlesz­tési koncepciót kidolgozni, továbbra is nemegyszer rögtönzésekre kényszerültek. Így az­­intézkedés jóváhagyásának idejére sem született végleges döntés a légierő 1940/41. évi fejlesztésével kapcsolatban. Eb­ben mindössze az került rögzítésre — a lé­nyeget tekintve —, hogy a reá vonatkozó fejezet később kerül kiadásra. Amikor ezt a részt is jóváhagyták július 30-án, kiderült, hogy harci erejének, ütőké­pességének közvetlen fejlesztése érdekében nem so­kat tudtak tenni, hiszen a felállítan­dó alakulatok zöme nem harcoló volt (rak­tárak, zenekar stb.). Az egyedüli lényeges döntés az volt, hogy az ejtőernyősök is a légierő állományába kerültek, s elhatároz­ták zászlóaljjá történő felfejlesztésüket. E szervezési intézkedés nagyon kevésben tért el az előző évitől. Mindössze annyi volt a változás, hogy a börgöndi 3/1. bombázóosz­­tályt kivonták a 3. bombázó ezred alárendelt­ségéből és 3. önálló bombázóosztályként közvetlenül az 1. repülődandár-parancsnok­ságnak rendelték alá, akárcsak az 1. ejtőer­nyőszászlóaljat. Ennek következtében a deb­receni 3/III. bombázóosztályt 3/I-sé keresz­telték át. Megszüntették a könnyű- és nehézbombá­zó elnevezéseket, egységesen a bombázóez­red megjelölést vezették be, de a bombázó- és távolfelderítő századoknál megkülönböz­tették az egy- és kétmotoros alegységeket. Az 1940/41-es tanévben 25 főt szándékoztak beiskolázni a kassai repülő akadémiára. A költségvetésben biztosított 3955 fős ál­lományon belül a légierőnél 482 hivatásos tiszti helyből 42­ volt repülő fegyvernemű, a honvédség 158 462 csapatlegénységéből a repülők 1502 hivatásos, 1017 továbbszolgáló és 2733 sorállományú legénységgel részesül­tek. Az 1. repülődandár állományában ösz­­szesen 326 tábori, 120 gyakorló és 32 műre­pülőgépet rendszeresítettek. A felgyorsult nemzetközi események azon­ban ezen is túlléptek. A második bécsi dön­tésnek megfelelően visszacsatolták Észak- Erdélyt, aminek következtében ismét módo­sult a légierő szervezete. A második világ­háborút megelőző évek tehát nem tették lehetővé a honvédség eme új fegyvernemé­nek átgondolt, tervszerű fejlesztését. Dr. Szabó Miklós alezredes hadtörténész

Next