Respublika, 1994. október-december (1. évfolyam, 21-33. szám)

1994-11-11 / 26. szám

Tisztelt Főszerkesztő úr! Mint Orbán Viktor sajtótitkára, érdeklődéssel olvastam lapja 24. számának 11. oldalán megjelent cikkét "Orbán és Csoóri" címmel. Úgy érzem, hogy írásával vitatkoznunk kell. Ezért kérem, hogy a Respublika következő számában szíveskedjék közölni munkatársunk, Bárány Anzelm mellékelt válaszlevelét. Szíves kérésüknek eleget teszünk. Munkatársuk, Bárány Anzelm mel­lékelt válaszlevelét teljes terjedelmében közöljük, s nem is a válasz­levelekre fenntartott Postabontás rovatunkban. Ennyi volt a mi dolgunk. A többi az Olvasóé. THURZÓ-TORZÓ ORBÁNRÓL Ismerem Thurzó Tibor hányatott életét, már amennyire egy életrajzi lexikonból ismerni lehet. Bár az ötvenhatosok rendkívül válto­zatos életpályákat futottak be, szavaikra kétszeresen is oda kell figyelni, ha a for­radalomról szólnak. Mindazonáltal miután Thurzó Tibor ta­valy Horn Gyula Mercedesében, a szocia­lista pártelnökkel együtt érkezett, majd tá­vozott egy ausztriai tanácskozásról, nehéz feltételeznünk a Respublika főszerkesztő­jéről, hogy 1994. október 23-án a Budai Várban ünnepelte a „kis októberi forrada­lom” 38. évfordulóját, írását olvasva azt is nehezen hihetjük, hogy első kézből szerez­te információit. Márpedig ítélete igencsak sommás: sze­rinte október 23-án egy „cinikus krakéler ízetlenkedett” a Budai Várban. Szerinte Or­bán Viktor (azóta napilapokban is megje­lent) beszédével az Európába, illetve a „balkanizálódás kiszámíthatatlan labirintu­sába” vezető válaszúton áll. Thurzó először pártatlanságot és méltá­nyosságot mutatva elismeri a Fidesz elnö­kének korábbi érdemeit, bár itt is pontat­lan. Orbán 1989­ június 16-án úgy fogalma­zott, hogy „ha nem tévesztjük szem elől ’56 eszméit, olyan kormányt választhatunk ma­gunknak, amely azonnali tárgyalásokat kezd az orosz csapatok kivonásának ha­ladéktalan megkezdéséről”. (Más kérdés, hogy Horn Gyulának akkor még ez mon­dat is „útszéli hangot” jelentett.) Ennek a beszédnek a tükrében „akár imponáló következetességről is beszélhet­nénk”, teszi hozzá Thurzó, de portréjában két mondattal később már egy „elegáns és cinikus krakéler” lép a ’89-es, Petőfi­hez hasonlított Orbán Viktor helyébe. Akkor hát végül is konzekvens vagy ci­nikus-e az, aki 1994-ben ugyanazt mond­ja, mint 1989-ben? Ezt láthatólag maga Thurzó Tibor sem tudja eldönteni, mert egy bekezdéssel odébb már „a politiká­tól már amúgy is idegen moralizálás” a vád. Az egyre árnyalódó portréban Orbán Vik­tor tehát immáron konzekvensen cinikus moralista. A magyar publicisztika newspeakje azonban ezt követően is további új cseme­gékkel szaporodik: annál a politikusnál ke­resik a személyiségváltozás jegyeit, aki hű maradt önmagához; annál kutatják a vé­leménymódosulás okait, aki betartva vá­lasztási ígéretét, nem lépett koalícióra a szocialistákkal. És akkor még örülhetünk, hogy Thurzónál legalább nem az lesz a ha­taloméhes, aki ellenzékben marad. Ha rövid az érved, toldd meg egy stig­mával. A Szabad Nép eme „haladó hagyo­mánya” sajnos mindmáig él. Thurzó Ti­bor egyetlen helyen idézi Orbánt: „a Fidesz elnöke azt mondta, hogy nem hajlandó­ak együtt ünnepelni november 4-e örö­köseivel”. Ebből az egy mondatból és kö­zelebbről nem részletezett „jelekből” ve­zeti le azt, hogy Orbán „úgy véli, ő az, aki mind a bal-, mind pedig a jobboldalon, sőt a középen is legitimációt adhat a politi­kai élet fő- és mellékszereplőinek műkö­déséhez”. Vajon a MUOSZ Etikai Bizottsága előző elnöke, egy magát komoly hírmagazinnak tartó sajtótermék főszerkesztőjeként miért ír le az érvelés és bizonyítás leghalványabb kísérlete nélkül ilyen vád­akat, miért teszi ezt anélkül, hogy akárcsak egy ténnyel is megpróbálná megtámogatni állításait? Miért gondolja azt Thurzó Tibor, hogy Magyarországon attól lesz valaki európai politikus, ha ’56 évfordulóján együtt ünne­pel Horn Gyulával és társaival, és attól lesz balkáni, ha ezt nem teszi? Balkáni politikus lett-e Kossuth Lajos vagy Deák Ferenc, mert nem koszorúzott együtt Ferenc Jós­kával és Haynauval Aradon? Valóban gyűlöletszítás-e az, ha valaki hamis megbékélés helyett „ a békés egymás mellett élés józan gyakorlatát” javasolja? Thurzó szerint a mai magyar közéletben aligha lehetne rátalálni november 4-e örö­köseire. De hát október 23-a örököseinek tekinthetők-e azok, akik nemzeti megbé­kélést prédikálnak, de képesek két hónap­pal a választások előtt megváltoztatni a kö­zösen lefektetett alkotmányos játékszabá­lyokat, ha nyeregben érzik magukat? Vajon október 23-a örökösei-e azok, akik össze­fogást hirdetnek az ünnepen, de olyan mé­retű politikai jellegű személycseréket hajtanak végre a hétköznapokon, amelyek hiteltelenné teszik fogadkozásaikat? Nem tanúskodik-e összezavart emlékezetről az, ha az Országgyűlés jelenlegi elnöke (aki 1988-ban a rendőri erődemonstrációval be­tiltott október 23-i megemlékezések idején belügyminiszter-helyettes volt), ma azt je­lenti ki, hogy az egykori barikád két olda­lán „sokszor azonos célokért küzdő embe­rek” voltak? (Még a marxi „nem tudják, de teszik” lo­gikával is dialektikus materialista legyen a talpán, aki képes rábukkanni a forra­dalmárok és a munkásőrök közös céljaira.) De Thurzó Tibor gondolatmenete sem vi­lágosítja meg nekünk, hogy ugyan már mi­ért is igyekszik a Balkánra az, akinek a gyomra nem veszi be ezt a maszlagot? Orbán Viktor egyszerűen arról beszélt, hogy más október 23-a és más november 4-e politikai öröksége. Azt merte monda­ni, hogy múltunk közös volt ugyan, de nem volt azonos. Hogy a felelősségünk kö­zös volt talán, de nem volt ugyanaz. Em­lékeztetni mert arra, hogy voltak, akik egyenruhába bújtak, és voltak, akiket rab­ruhába kényszerítettek. Arra, hogy voltak lehallgatónak és voltak lehallgattatók - még 1990 elején is, ha el tetszettek volna felejteni. A Tisza megtisztításában bármikor haj­landók vagyunk együtt dolgozni Csoóri Sándortól Horn Gyuláig mindenkivel. De az engedtessék meg nekünk, hogy mi ma­gunk dönthessük el, hogy kivel szeretnénk ünnepelni és kivel nem. 1989-ig tilos volt nyilvánosan ünnepelni október 23-át. Bí­zom benne, hogy 1995-től nem lesz kö­telező közösen ünnepelni. Köszönettel: . Pataki Eszter VITA 1994/26 RESPUBLIKA ф25

Next