Respublika, 1995. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1995-03-03 / 9. szám

шшшшшшшшяш is élnek a lehetőséggel, és a számítógép enter­ gombjával tájékozódnak az idő­járásról, a videopiaci kínálatról, a gye­rek iskolai osztályzatairól (vagy a tanár­nő életkoráról). Ha kedvük tartja, lehív­hatják a hálózatról a The Washington Post aznapi számát, képviselőjük po­litikai beszédét, esetleg egy bírósági tár­gyalás jegyzőkönyveit. Nem tesznek mást, mint használják az épülő informá­ciós sugárutat (information singer­­highway). A politikai következmények, a de­centralizáció, a hatalom közvetlen el­lenőrzésének lehetősége éppoly belát­hatatlan következményeket rejt magá­ban, mint a médium rohamos fejlődése A „minden min­dennel össze­kapcsolható” elv előretör, aminek eredményeként elekt­ronikus pókháló szövi át a földet, cyberpunkok kalandoznak a virtuális valóságban, bitekre bomlik a gondolko­dás, és nagy sebességű telefonzsinóron lóg a globális falu néhány szerencsés polgára. Mindez science-fictionként hat A kisördög máris incselkedni kezdett velem - így legyek alanya éppen én egy tudományos bemu­tatónak! úgyhogy megint csak kérdéssel feleltem: - És ha nem? Erre azonnal kiíródott képernyőm­re egy menü, mely biztosított arról, hogy bármilyen típusú embert vá­laszthatok guide-omnak, nőt, fér­fit, fehéret, feketét, öreget, fiatalt, az is kiderült, ha elég gyakorlott számítógép-kezelő vagyok, magam animálhatom is a figurát. Lehet, hogy most azt gondolják ró­lam, nem tudok élni, de én marad­tam az eredetileg bejelentkezett hölgynél. Annál is inkább, mert hamaro­san abbahagytuk csevegésünket, hiszen ajánlatot tett. Mármint a gép kiírta, hogy milyen lehetőségek közül választhatok, azaz elém tár­ta a rendszer teljes kínálatát. Ezt úgy tessék elképzelni, ahogyan egy számítógépes program alkal­mazásakor a képernyőn megjele­nik minden főmenü, amiből aztán továbbvándorolhatok az almenük rengetegébe. Amolyan gyanakvó közép-európaiként úgy gondol­tam, az a biztos, ha jó képet, egy igazi entellektüel image-ét rajzo­lom magamról (ki tudja, hátha fi­gyelnek...), így azonnal a nap leg­fontosabb híreit kértem a géptől. Hosszú felsorolás következett, kérve, válasszam ki az engem ér­deklő beszámolót. Amire rákattin­­tottam a számítógépes egér sze­repét is betöltő távirányítóval, az a hír máris megjelent képernyőmön. Mozgóképpel, hanggal, ahogyan az egy tévéhíradótól elvárható. A végén kis kérdőjel villogott, érdek­lődve, akarom-e tudni­ látni a hír BBC- vagy CNN-változatát is, érde­kel-e történelmi háttere, amelyhez pompás könyvtárak még pompá­­sabb adatbázisát tudja fölajánla­ni. Volt, amire kíváncsi voltam, volt, amire nem, egy óra után be­lefáradtam a hírekbe. Amelyek kö­zül nem biztos, hogy a legfonto­sabbat választottam ki, viszont biz­tos, hogy a nyolcvan százalékukat meg sem ismertem, úgy vesztem el a többiek részletezésében. Végül is elegem lett a tudás­ból, gondoltam, itt az ideje a szó­rakozásnak. E főmenü ismét ren­geteg almenüre tagolódott, me­hettem színházba, moziba, kér­hettem könyvet, lemezt, operae­lőadást, sporteseményt és így tovább. Filmet választottam. Újra terülj-terülj asztalkám. Mit paran­csolsz, kisgazdám, művészfilmet, krimit, erotikát, akciót, némát vagy zenéset? Végül egy thrillernél kötöttem ki (amit mintegy kétszáz hasonszőrűből választottam ki). A gép azonnal jelezte, hogy ez ne­kem mennyibe fog kerülni, majd megkapva jóváhagyásomat, máris vetíteni kezdte. Jó volt a mozi. Már-már elfeledtem, hogy ez egy bemutató csupán. Aztán egy pilla­natra leállítottam a vetítést. És már­is villogott a képernyő a kérdések­től. Nem tetszik a film? Telefonálni akarsz? Éhes vagy? (Képzeljék, ha elárulom neki az igazat!) A kérdéseket persze megoldá­si javaslatok is követték, amúgy számítógépes választási kódokkal. Ha telefonálni akartam (volna), máris kérte beütni a számot, a töb­bit intézte ő, üzenetet hagyott, ha küldeni akartam valami írást, elfaxolta, úgy összehozott ben­nünket a világ (ezúttal a szállodai univerzum) minden táján, hogy moccannunk sem kellett. Én, ha jól emlékszem, akkor azt válaszol­tam neki, hogy éhes vagyok. Már­is megkérdezte, hogy miképp aka­rom csillapítani éhségemet, neki­­állnék-e főzni, vagy csupán meg­rendelek-e valami finomságot egy étteremből. (A főzés kiválasztá­sakor begépelhető az elkészíten­dő étel neve, ha a gép ismeri, meg­adja a receptet, a hozzávalókat ugyancsak rajta keresztül megren­delhetem a legközelebbi üzletből, ha megérkezett az áru, azonnal el­kezdhetünk főzni, a megjelenő fil­men bájos szakács oktat, vezet lé­pésről lépésre. Azt hiszem, meg­enni egyedül lehet, abban nem vesz részt.) Ha az éttermi ételren­delést választom (ezt tettem), már­is fölírja a számításba jöhető lehetőségeket, országok és árkate­góriák szerint csoportosítva, a ki­választott hely teljes étlapját is elém tárja, majd a kiválasztott étel tíz percen belül ott van az aszta­lomon. (Ott volt, ember hozta, leg­nagyobb meglepetésemre. És bor­ravalót is elfogadott, amiből az tű­nik ki, hogy igazi falanszter soha­sem lesz, hál’ isten, a világon.) Aztán újraindítottam a filmet. Később kértem másikat, hallgat­tam zenét, a könyvtárban utána­néztem, mikor ismerkedett meg Rossini a második feleségével, meghallgattam a Tell Vilmos-nyi­­tány egy részét csak a fafúvókon (merthogy az interaktív CD-ROM is a kínálat része természetesen), kértem jegyet a másnapi Metropolitan-előadásra, megtanul­tam néhány édesség receptjét, le­foglaltam a következő évi nyaralá­somat, kihívtam a szerelőt, elké­szült az adóbevallásom... és nem aludtam egész éjszaka... és nem nyugodtam másnap egész nap... Aztán egyszerre csak üvölteni támadt kedvem. Mert rájöttem, hogy második napja nem vagyok kíváncsi senkire, hogy nem kell ta­lálkoznom senkivel, hogy magam szerkesztem az újságomat, a té­véműsoromat, hogy tanulok, hogy intézem az ügyeimet. Egy szobá­ból, ahol rajtam kívül csak egy gép van. Egy szobából, aminek ajtaja nincsen zárva, kimehetek, ez is, mint minden, rám van bízva, eb­ben is nekem kell döntenem. Ha akarom, jönnek emberek, ha nem akarom, nem. Minden az én fele­lősségem. Ki kéne rohanni, és benn kéne maradni. Most még megtehetem. Globális magány. Olyan falanszter igézete, mely az emberért jön létre. És végül mégis alkotója ellen fordul, kizsi­gereli, megbolondítja. Hacsak meg nem tanul együtt élni vele, hacsak nem lesz képes használni, ahe­lyett, hogy a rabszolgájává lenne. A konferencia következő napján megnyugodva hallottam, hogy egy amerikai kisváros lakó­it már kitették hasonló kísérlet­nek - és ők föllázadtak ellene. Köszönték, nem kérik. Csak azt nem tudom, mitől ijedtek meg: hogy nekik kell dönteniük, vagy hogy elveszíthetik a lakáskulcsot örökre. Hízelegjünk magunknak azzal, hogy tudnánk jól együtt él­ni ezzel a mindig visszakérdező géppel egy globális faluban, hi­szen remek dolog választani, hozzájutni mindig új ismeretek­hez, hagyni, hogy egész szerve­zet lesse gondolatainkat, hajtsa végre utasításainkat - aztán ül­jünk kocsiba, robogjunk el a sze­relmünkhöz, és felejtsük el a technika hozzá úgysem hasonlít­ható csodáit. Bányai Gábor CÍMLAP-HATTER шяшяшшшшшшшшшяшшшяяшшшшшшшшшшшшшшш 1995/9 RE S PUB UK A4 21

Next