Respublika, 1995. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1995-03-03 / 9. szám

VILÁGFALU A globális blöff megvalósul A „világfalu” metaforát Herbert Marshall McLuhan írta le elő­ször 1968-ban. Azt az új társadalmi formát jelölte ezzel a foga­lommal, melynek térben távol élő tagjai a technikai eszközök se­gítségével azonos élményeket és tapasztalatokat szereznek, ugyan­azt a „nyelvet” beszélik, és állandó kapcsolatot tartanak egymással. McLuhan nevét ma ismét gyakran emlegetik, hisz az ötödik ge­nerációs számítógépek és az ezekhez kapcsolható berendezések révén az emberiség egy része a globális faluban találja magát. McLuhan, a kanadai irodalomtörté­nész, szociológus, író vagy ahogy hívei és ellenfelei emlegették, a popkultusz­nak áldozó felkent pap, az elektroni­kus fősámán, a média prófétája a hat­vanas években írta botrányossá vált könyveit: A Gutenberg-galaxis (1962), A médium maga az üzenet (1967) és a Háború és béke a glóbusznyi faluban (1968) címűeket. Szinte valamennyi írá­sa bestseller lett. Sokan olvasták, keve­sen értették (gyakran maga a szerző sem: „Nem állíthatom, hogy mindent értek abból, amit hirdetek” - mondta egy interjúban), viszont mindenkinek volt véleménye róla. Utálták és bálvá­nyozták, okos szélhámosnak tartották, aki „kifosztotta az egész kultúrát a bar­langrajzoktól a bolondos magazin.-Összeállításunkat-Blahó Miklós, Mojzes Imre és Nehéz-Posony Márton közreműködésével -Mucsányi Marianna készítette. ki­”. (Humán értelmiségi körökben ez utóbbi tételt illeti s a megkésett orszá­gokban ma is illik vallani.) Persze mindez nem véletlen, his­z McLuhan tanai a könyv világa (Gutenberg-galaxis) elleni támadás­ként is felfoghatók, bár ő maga tiltako­zott leginkább az efféle minősítések el­len. Mondván: a könyvnyomtatáson alapuló kommunikáció felbomlása nem jelenti az irodalom lebecsülését vagy a művészetek halálát. És főként a McLuhan-i elmélet nem jelenti ezt, hisz a kanadai író nem tesz mást, mint rögzíti a tényeket. Leírja a kialakult új kommunikációs helyzetet, melyben alapvetően megváltozott a közvetítő­eszközök technikája. Olyannyira, hogy az üzenetátadás módja és nem tartalm­a vált fontossá, a médium maga az üze­net - mondja McLuhan. Már nem a nyomtatott papír és szöveg a tudás egyedüli forrása, hanem kilépve ebből McLuhaniádák „A törzsi-globális falu messze sokszínűbb - teli van harccal-, mint amilyen bármely nacionalizmus valaha is volt. (...) Nem a falu az a hely, ahol eszményi békére és összhangra lelhetünk. Éppen ellenkezőleg. A nacionalizmus a könyvnyomtatás követ­kezménye: az embereket rendkívüli mér­tékben felszabadította a globális falusi fel­tételek alól. Nem helyeslem a globális falut. Csupán annyit mondok, hogy ebben élünk." ..A VÁROS már csak kulturális kísértet tu­risták számára. Bármelyik országúti étkez­de, amelyben tévékészülék, újságok és fo­lyóiratok találhatók, éppoly világpolgári, mint New York vagy Párizs. A NAGYVÁROS ma tanterem, a hirde­tések a tanárok. A tanterem elavult javí­tóintézet, feudális tömlöc. ” „A Gutenberg-galaxis elméletileg 1905- ben, a tér görbületének felfedezése nyomán bomlott fel... ” „A könyvnyomtatás áldásai közül ta­lán a legjelentősebb, hogy az ember szenv­telen és kívülálló lehet - képes cselekedni anélkül, hogy közben reagálna. Ez a lo­gika megteremtette a kívülálló, elidege­nedett embert...” „A tévé megjelenésével véget ért az egy tömbbel történő szavazás a politikában. Ez az elkülönülés és szétforgácsolódás olyan formája volt, amely a tévé megje­lenése óta nem működik. Szavazóblokk helyett itt van az ikon, a mindent magá­ba foglaló kép. Politikai álláspont vagy platform helyett pedig itt van a politikai testtartás és póz. ” 1995/9 RESPUBLIKÁÉI­Ó CÍMLAP-HÁTTÉR

Next