Respublika, 1995. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1995-03-03 / 9. szám

felszíne vagy a Holdról a Földé - tud­ják mindezt anélkül, hogy akár valaha is kimozdultak volna a szobájukból. Az információs robbanás veszélye­iről beszélve a politikai és szocioló­giai következményeket említik első­ként. Eredendő bűnként az 1960-as Nixon-Kennedy televíziós vitát, mely először a történelem során eldöntöt­te egy elnökválasztás kimenetelét, és azóta a kampányok meghatározó ele­mévé emelte a televíziót. A médiakor­szak nagy visszásságaként tartják szá­mon az elosztás és a televízió viszo­nyát, azt az abszurdnak tűnő tényt, hogy a döntéshozók és a pénzelosztók számára is csak az létezik, amit a kép­ernyőn látnak, amiről nem tudósít az esti híradó, az nem létezik. Gyakran hivatkoznak a ma már jól ismert szoci­ológiai tételre is, miszerint igaz, hogy közelebb kerültek egymáshoz a távo­li kultúrák népcsoportjai, de ezzel pár­huzamosan nőtt a távolság adott társa­dalmon belül a különböző nemzedé­kek és rétegek között. A multimédia - ha az alapesetet vesszük: egy telefon­­vonal, egy televízió és egy számítógép összekapcsolása - ki­alakította a maga kör­nyezetét, a multi­kulturális társadalmat. Létrejött, és kialakulá­sa pillanatában ural­ni kezdte a hétközna­pokat a szolgáltató média (persze nem Magyarországon): specializálódtak a tévécsatornák, mű­holdas konferenciá­kat szerveznek, lehet vásárolni, levelet kül­deni, bankszámlát nyitni a gép előtt ülve, újságot olvas­ni a hálózaton, átrendezni az interak­tív filmeket vagy távirányítóval a min­dennapokat. Ha valaki egyszer belép ebbe a virtuális térbe, az nemcsak munkamódszert, hanem életformát is változtat. A lehetőségek szinte korlát­lanok, az emberi felfogóképesség egyelőre csak lohol a technika után. Aki nem bírja az iramot (vagy nem akarja követni a folyamatot), könnyen úgy járhat, mint 16. századi elődei, akik a nyomtatott könyvet elvitték az írnok­hoz, hogy másolja le és illusztrálja, mert csak úgy olvasható. ♦ A CD-ROM olyan közvetítő eszköz, mely kihasználva a multimédia előnye­it (egyszerre képes hangot, filmet, szö­veget tárolni), áthidalja a technológiai szakadékot a személyi számítógépek egymástól független világa és a háló­zatokra épülő információs társadalom között. A multimédia teljes fegyverzetében mutatkozik meg a CD-ROM-on. A gép előtt ülő néző egyszerre használhatja valamennyi érzékszervét, hallja, látja és irányítja a képernyőn zajló történéseket. Nemcsak passzív szemlélője a kékes vil­logásnak, hanem résztvevője is, egyik szereplője a programnak. Állandóan vá­lasztania kell a felkínált menüből, a szö­veg fejezeteiből, a videoklipekből, az KULTÚRA-E A MULTIMÉDIA? Néhány hónapja alakult meg Magyarorszá­gon az első szervezet, amely a multi­média területén működő cégeket, fej­lesztőket, kiadókat, felhasználókat tö­möríti. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) pártfogásában létrejött Inter­aktív Médiatagozat elnöke, Nyírő And­rás jelzésértékűnek tekinti, hogy épp a könyvesek adtak helyet a multimé­diának. Ha a két szervezet képes hosszú tá­von is együttműködni, „az azt jelen­tené - fogalmaz az elnök -, hogy a multimédiát hivatalosan is a kultúra ré­szeként ismerik el, és nem sorolják a számítástechnika emberektől elsza­kadt tudományába”. A kereskedelmi komputerhálóza­tok a hitelkártyaszám mellett­­be­kérik­ az ügyfél hobbiját is, hogy tudják, a kedves vevőnek várha­tóan mire lesz szüksége. A múlt hónapban a Harvard 28 diákja fal­fehéren olvasta saját nevét a Crimson című egyetemi újság­ban. A lap ugyanis az egyetemi hálózaton keresztül kiderítette, hogy a diákok pornográf kiadvá­nyokat vásároltak. 1995/9 RESPUBLIKA» 17 CIMLAP'HATTER шш

Next