Respublika, 1995. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1995-03-17 / 11. szám

GAZDASÁG azt meglehet, hogy csalódni fognak vára­kozásukban. Az eddig vázolt, nem túl szívderítő­ ké­pet azonban lehetséges és szükséges is némiképpen árnyalni. Mind többen isme­rik fel, hogy a turizmus jó üzlet is lehet, ha a vendéglős, a szállodás, az utazási iroda nem egyetlen szezonban óhajt meggazdagodni, s elhiszi: nem baj, ha a vendég magyar. Tartja például a nemzetközi összeha­sonlításban jó pozícióját az egyik legjob­ban jövedelmező üzletág, a kongresszusi turizmus. Az OIH Tourinform szolgáltatá­sának központi és regionális irodái ha­tékonyan propagálják az idegenforgal­mi szempontból korábban ismeretlen vi­dékeket is. Lassan kezd teret nyerni a fa­lusi turizmus, divatja van a kerékpáros országjárásoknak, a hagyományos érte­lemben vett turizmusnak. Aki kellőkép­pen szemfüles, felkutatja a viszonylag olcsó szálláshelyeket is, s az utazási iro­dák is igyekeznek megfizethető árú bel­földi programkínálattal jelentkezni. Nem túlzás állítani, hogy 5-10 év össze­hangolt fejlesztéseinek eredményeként - feltéve, ha a gazdaság tartós növekedés­nek indul - a magyarországi turizmus be­vételei megduplázhatóak. Hogy ez így le­hessen, az eddiginél többet kell törődni a környezet védelmével, a még kevésbé ismert turistalátnivalók propagálásával. Vendég a pácban Bár érthetően a legkevésbé sem vigasztalja a pórul járt magyar utasokat, mégis tény: a ha­zai irodák csődjei eltörpülnek a nagy nyu­gati utazásszervezők csődjei mellett. Tavaly például több német iroda tönkre is ment, s az USA-ban, illetve Törökországban kintragadt utasokat is állami pénzen szállították haza. Nálunk az elmúlt három évben az összes szál­lított utas egy ezrelékét érte kár. Az idegen­­forgalmi vállalkozások döntő többsége tisz­tességesen és pontosan dolgozik, a botrányt keverő esetek szereplői mégis az egész szak­ma hírnevét besározzák. Tenni ellenük azon­ban jószerével semmit sem lehet - derül ki Csók Csaba, a Magyar Utazási Irodák Szö­vetsége, a MUISZ főtitkárának szavaiból. A bejegyzett utazási irodák száma 750-800 között mozog, mellettük azonban szakértői becslések szerint legalább ennyi fe­ketecég is működik. Hogy melyik legális és melyik illegális, azt az utas - néhány egyértel­mű esetet kivéve - nem tudhatja. Ezért is ja­vasolta már évekkel ezelőtt a MUISZ az Or­szágos Idegenforgalmi Hivatalnak (OIH), hogy a működési engedélyt kapott irodák üz­lethelyiségeikben megkülönböztető emblé­mát helyezzenek el jól látható helyen. A javas­lat azonban a mai napig nem talált meghall­gatásra. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség sem biztat túl sok jóval. A bejegyzett irodák utasa­itól is temérdek panaszlevelet kapnak. A ki­sebb vállalkozások bérelt autóbuszai gyakran meghibásodnak. Ilyenkor akár egy napba is beletelik, amíg megérkezik a felmentő jármű, az utasok várakoznak, csúszik vagy elma­rad egy-egy program. Ilyenkor egyértelműen az irodát terheli a felelősség, különösen ha ki­lométerenként néhány forinttal többet áldoz­va üzembiztos járművekkel dolgozó vállalko­zóval is köthetett volna megállapodást. Gyakran előfordul, hogy a szálloda ala­csonyabb kategóriájú, mint amit az utas­nak idehaza ígértek, a szoba pedig nem a tengerre, tóra néz, miként a prospektus­ban szerepelt. A szálláshelyproblémákért azonban nem mindig az itthoni iroda hibáz­tatható, hiszen ők külföldi partnerüknek vannak kiszolgáltatva. Ilyenkor a legjobb megoldás, ha a reklamáló hazatérése előtt a szálloda portáján igazolást kér a tényleges helyzetről. Annak birtokában könnyebb a panasz orvoslása. Az ilyen attrakciók lebonyolításához azonban nem árt némi nyelvtudás, mert elő­fordulhat, hogy az idegenvezető sem áll a helyzet magaslatán, kevésbé segítőkész, mint az utasok szeretnék, így hát az idegenveze­tőkre vonatkozó panaszok sem ritkák. Ta­lán azért, mert manapság bárki vezethet cso­portot. 1990-ben, a nagy jogszabályi dere­gulációk idején ugyanis hatályon kívül he­lyezték a folyamatos továbbképzést előíró idegenforgalmi rendeletet, lehetővé téve ez­zel, hogy olyanok is a szakmába kerüljenek, akik nem oda valók, akik adott esetben visszaélnek helyzetükkel. Csók Csaba szerint a rendelet eltörlése mindenképpen szarvashiba volt, mert az al­kalmatlan idegenvezető a legjobban előké­szített utat is elronthatja. A panaszok másik, széles köre a csoma­gok eltűnésére, megsérülésére vonatkozik. A poggyászbiztosítás ugyan mérsékli az anyagi kárt, de az utaztató irodán is múlik, hogy a ga­rantáltan jó szolgáltatást kínáló légitársasá­gokkal szerződik-e, esetleg anyagi megfon­tolásokból az utasok rovására kockáztat. 16 ♦ 1995/1.1 RESPUBLIKA BEUTALT VENDÉGEK Inflálódó támogatások Szakszervezeti beutalóhoz jutni valaha komoly fegyverténynek szá­mított. Nem kevés protekció kellett hozzá, hogy valaki főidényben a Balaton partján ilyen kedvezményes üdülési lehetőséget kap­jon. Aztán a politikai-gazdasági változások szele ezt is elsöpörte, az üdülőket immár piaci áron lehet igénybe venni, illetve a rászorult­ság mértékétől függően több-kevesebb támogatással. A volt szak­­szervezeti üdülők a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány tulajdo­nába kerültek - szám szerint 260 épület -, ezek vagyonkezelője 1993 óta a Hunguest Rt. A Hunguest-szállodákban üdülők idén összesen 2,5 millió vendégéjszakát vehet­nek igénybe, s még mindig viszonylag megfizethető áron. Miközben a magyar szállodaiparban a kihasználtság éves szinten 50 százalék alatt maradt, a Hun­­guestnél meghaladta a 60 százalékot. A helyek mintegy felét támogatás nél­kül értékesítik, ezekre hazai és külföl­di, egyénileg, illetve csoportosan érke­ző vendégeket egyaránt várnak. Eze­ket a helyeket a szállodák közvetlenül vagy utazási irodákon keresztül kínálják. Támogatott formában idén 230 ezren pihenhetnek, de az üdülési jegyek így is drágábbak lesznek a tavalyinál, hiszen az állami támogatás harmadik éve vál­tozatlanul 765 millió forint. Az infláció, a fenntartási költségek növekedése a tá­mogatott helyeknél 1994-ben 25,1995- ben már 35 százalékos áremelést tett szükségessé. A Hunguest egyébként azt tervezi, hogy 4-5 milliárd forint érté­kűre becsült ingatlanállománya mintegy negyedrészét gazdaságossági megfon­tolásból 2-3 év alatt érékesíti, bérbe ad­ja, illetve vegyes vállalatokba viszi. Az állami üdülési támogatás mértéke hetenként és személyenként 1-5 ezer forint között mozoghat. A maximumot

Next