Révai Nagy Lexikona, 11. kötet: Jób-Kontúr (1914)

K - Kegyúri jog - Kegyúrtársak - Kegyzsold - Keh - Kehbarázda - Kehely - Kehely - Kehelyforrasztás - Kehelykanálka - Kehelymedúzák - Kehelysejtek - Kehelyvita - Kehesség - Kehida - Kehle - Kehr

Kegyúri jog — 401 — (libera collatio) korlátja. III. Sándor pápa tör­vényhozása tetőzi be ezt a fejlődést. A K. eredeti szerzésének leggyakoribb esete az egyház alapí­tásában való részvétel: a teleknek (fundus) aján­dékozása, a templom felépítése (aedificatio), végül az egyház fentartására, nevezetesen a javadal­mas ellátására rendelt vagyoni alapnak (dos) szol­gáltatása által; ha többen járulnak hozzá az ala­pításhoz, kegyúri társakká (compatroni) lesznek. K.­szerezhető még pápai adomány, Magyarorszá­gon a király főkegyúri jogánál fogva királyi kiváltság alapján. Végül a K.-nak emberemléke­zetet meghaladó időn át való gyakorlásával el­birtokolható e jog szabad püspöki adományozás alá tartozó egyházra nézve. Már létező K. főké­pen az ingatlannak, amellyel az egyház össze­függésben van, tulajdonul megszerzése által sze­reztetik meg (dologi­g); elbirtokolása is lehetséges, egyházi kegyúr ellenében 40, világi személy elle­nében 30 év alatt. A K.-ban foglalt jogokat és kötelességeket a Glossa ekkép fejezi ki: cceatrono debetur honos, onus, utilitasque. Praesentet, prae­sit, defendat, alatur egenus». fő kötelezettsége, hogy az egyháznak birtokállományát védje, a templomnak s egyéb épületeknek jó karbantar­tásáról gondoskodjék és a netalán csökkent javadalmat kiegészítse. Számos tiszteleti jogon és azon az igényen kívül, hogy vétlen elszegé­nyedés esetében a javadalom feleslegéből segé­lyeztessék, megilleti őt a bemutatás joga (ius praesentationis), az általa ajánlott és a kánon­jogi kellékeknek megfelelő papot a püspök ki­nevezni köteles. Dorogi K. esetében a nem kato­likus keresztény birtokosok is személyesen gya­korolhatják a bemutatás jogát; izraelita vallású földbirtokosok e jog gyakorlásával katolikus fér­fiút bízhatnak meg, vagy pedig « magánúton » ki­fejezett óhajukat veszi figyelembe a püspök for­mailag szabad kinevezésnél. A kegyurak Magyar­országon a királynak, mint főkegyúrnak felügye­lete alatt állanak. A királyi főkegyúri jogra tá­maszkodik a magyar városok K.-a is. Az egyházi hatóság által jelölt három személy közül a tör­vényhatósági bizottság, illetve képviselőtestület választ. Régi királyi rendeletek a választási ak­tusból kizárják a nem római katolikus polgárokat, néhol, pl. Budapesten, ellenkező gyakorlat van: irodalom. Az egyházjogi kézikönyveken felül Stutz A., Die Eigenkirche als Element des mittelalterlich-germani­schen Kirchenrechts 1895; Kollányi F., A magánkegyura­ság hazánkban a középkorban, 1906 . Tímon Á., A városi kegyuraság Magyarországon, 1883. Kegyúri jog, 1. Kegyuraság. Kegyúrtársak, 1. Kegyuraság. Kegyzsold, kiszolgált és elbocsátott rokkant katonának a törvényszerű ellátáson kívül utalvá­nyozott járadéka. Keh, kek­esség, 1. Fuladozás és Mirigykór. Kéhbarázda, 1. Fuladozás. Kehely (lat. calix), általában talpas ivóedény, különösen pedig a szent misénél használatos edény. Alakja: virág-K.-hez hasonló csésze (cuppa), széles labia (ajak), amely gombbal (nodus) ellá­tott szár közvetítésével talapzaton (pes) nyug­szik. Stílusok szerint van román, gót, renaissance­kehely.­­ Anyaga időnkint változott. Az első ke­resztény időkben fából, kőből, csontból, agyagból, üvegből, tartókból v. ónixból készült kelyhek vol­tak használatban, de szórványosan már ekkor is használtak nemes­fémekből, aranyból v. ezüstből készült kelyheket. A trieri zsinat (1310) eltiltotta az üvegből v. agyagból való K.-ek használatát. A jelenleg érvényes egyh. határozatok szerint legalább a csészének aranyból v. aranyozott ezüst­ből kell lennie (nagy szegénység esetén jól meg­aranyozott rézből is lehet). A mise-K.-től, amely­nek jó nagynak kellett régente lennie, amíg a hívek mindkét szin alatt áldoztak, megkülönböz­tetjük az áldoztató helyhet (1. o.). — A kelyhet a K.-tányérral (patena) együtt a püspök szenteli meg (konszekrálja). Kehely (növ.), 1. Csésze. Kehelyforrasztás, 1. Csőkötések. Kehelykanálka, megaranyozott ezüstkanálka, amellyel a vizet öntik offertóriumkor a kehelybe. A nyugati egyházban a XIV. sz. óta használják, de nincs előírva. Kehelymedúzák (Stauromedusae, Calycozoa, állat), a Tömlős állatok (Coelenterata) törzsének, a csalánzók (Cnidaria) altörzsének, a Fátyolta­lan medúzák (Scyphosoa, Scyphomedusae) osztá­lyának egyik rendje. Kehelyszerű, szabadonúszó v. ernyőjük csúcsával más tárgyhoz tapadó me­dúzák, melyek 8—10 kar alakú nyújtványt visel­nek kocsonyás ernyőjük szélén. Egyes fajok tapo­gatóikkal megtapadnak a sziklákon, de ott tud­ják hagyni ezt a helyet, rövid ideig úsznak, majd ismét horgonyt vetnek. Jobban szeretik a sekély vizet, bár Lucernariákat még 1100 m. mélység­ben is találtak. L. Medúzák és Fátyoltalan medúzák. Kehelysejtek, a bél és más nyálkahártyával bélelt üregek hámbélésében elszórtan előforduló, fent széles, lent kihegyesedő sejtek, amelyek nyálkát választanak el. A váladék kiürítésére szabad végükön kis pórus van. Kehelyvita: A kereszténység nyolc első száza­dában az oltári szentséget mind a keleti, mind a nyugati egyházban két szin alatt (sub utraque spé­cie) osztották ki. Később azonban a nyugati, vagyis a róm. kat. egyház csak a papoknak engedte meg a két szin alatt való áldozást, a nem papi emberektől, vagyis az ú. n. laikusoktól pedig a bort, azaz a kelyhet (gravibus et justis causis, fontos és igazságos okokból: kiöntés veszélye, ecetesedés, tévhit, asztma, borhiány, undor) meg­vonta és ők csak egy szín alatt (sub una specie) áldozhattak. A középkor vége felé keletkező újító felekezetek a nép számára is visszakövetelték a kelyhet, különösen pedig a husziták, akiket éppen ezért kelyheseknek v. kalixtinusoknak is nevez­tek (1. Husziták). A protestáns egyházakban is kivétel nélkül két szin alatt osztják ki az úrvacsorát. Kehesség, 1. Fuladozás és Mirigykór. Kehida, kisk. Zala vm. zalaszentgróti j.-ban, (1910) 790 magyar lak., vasútállomás távíróval (K.-Kustyán), postahivatal. Deák Ferenc születési helye. Kehle, abesszíniai csereeszköz, 1. Ameleh. Kehr, 1.Karl, német pedagógus, szül. Goldbach­­ban (Gotha mellett) 1830 ápr. 6., megh. Erfurt­ban 1885 jan. 18. mint tanítóképző intézeti igaz- Révai Nagy Lexik­ob­a, XI. köz. 20 Kehr

Next