Révai Nagy Lexikona, 21. kötet: Kiegészítés A-Z (Budapest, 1935)

P - Perzsa művészet

P­erzsa művészet 1 683 Perzsa művészet 140'2 millió, a kivitel értéke 241'3 millió selos. Fontosabb behozatali cikkei: élelmi­szerek és italok, mezőgazdasági és bányá­szati gépek, vas- és acéláruk, gyapotáruk, juta, villamossági készülékek stb.; fontosabb kiviteli cikkei: petróleum, réz, gyapot, cukor, gyapjú stb. Története: P. Augusto Leguia elnökségének ideje alatt sokat fejlődött. A Chileval évek óta tartott viszály Tacna és Arica tulajdo­náért 1928 jún. megegyezéssel ért véget ; Tacna Perunak, Arica Chilének jutott. 1928 aug. P. is csatlakozott a Kellog-paktum­­hoz, 1930 jan.-ban pedig állandó képviselőt küldött a Népszövetségbe. Ugyanez évben megegyezéssel intézte el Columbiával a Le­tíciáért folytatott vitát. Közben azonban az ország hanyatló gazdasági helyzete elége­detlenséget támasztott, amelyet fölhasz­nálva, Sarmiento hadügyminiszter forradal­mat szított. 1930 aug. 22. Arequipaban ka­tonai zendülés tört ki, Leguia elnök egy hadihajóra menekült, de Sarmiento elfo­gatta és 25 millió kártérítésre kötelezte. Az 1931 okt. 11. tartott elnökválasztásnál San­chez Cerro-t csekély szótöbbséggel megvá­lasztották. 1933 elején újra kitört Colum­biával a határvillongás Leticia birtokáért. Megegyezés ellenére perui csapatok száll­ták meg a várost; a két állam alávetette magát a Népszövetség döntésének, de ami­kor ez Columbiának kedvezett, Peru meg­kezdte az ellenségeskedést, amelynek 1933 májusban új megegyezés vetett véget. 1933 máj. 1. Cerro elnök egy katonai szemle alkal­mával gyilkos merénylet áldozata lett. A tettest az elnököt kísérő katonák ölték meg. Az azonnal összehívott kongresszus az éppen otthon időző londoni követet, Benavides Ganseco tábornokot bízta meg az elnöki teendők ideiglenes ellátásával. Perzsa művészet. Irán művészetének sok emlékét ismerjük az árja bevándorlás előtti korból, a IV. és III. Kr. e. évezredből is. Elámi területen találtak (Flandin és Coste) szigorú stílusban formált és festett fehéres cserépedényeket, hihetőleg jelképes, geo­metrikus jellegű állati és növényi ékítmények­kel, napkeresztekkel stb. (I. susai stílus). Kevésbbé kötött stílus jellemez egy másik leletcsoportot a Kr. e. II. évezredből. (Susa II.) Hasonló emlékeket fedezett fel Stein Aurél is Szisztánban és Beludzsisztánban, kiderítve e művészet közvetlen kapcsolatát Indiával. A susai stílusokkal való újabb kő­korszaki összefüggés kimutatható azonban Közép-Európáig és Kelet-Ázsiáig is. Kor­ban nehezen elhelyezhető bronztárgyak (többnyire állatalakok, Kr. e. XII—VIII. sz.?) kerültek elő Lurisztán területéről, melyek az európai hallstattkori, kaukázusi bronzkori, a babiloni és az asszír művé­szettel mutatnak rokonságot. Észak-Szibéria bronzművészete a Kr. e. utolsó és a Kr. u. első században is túlnyomólag iráni hatás alatt áll. Erős iráni befolyás érezhető a keleteurópai ú. n. szkitha művészetben is. A népvándorlás folyamán messze nyugatra jutottak iráni motívumok, melyeknek to­vábbi hatása a középkorban is érezhető. A régi perzsa birodalom művészete Mezo­potámia, különösen Asszíria örököse volt. A seleucidák és párthusok alatt helléniszti­­kus művészet terjedt el Iránban, melynek kevés emléke maradt fenn. (Hatra, Kr. u. II. sz.) Az iráni hellénizmus erősen érvénye­sült Kelet-Európában (a Kaukázusban, Orosz- és Magyarország területén), Indiában, Kelet-Turkesztánban (a VII. sz.-ig) és Kíná­ban is. A szasszanidák korában, a régi perzsa hagyományok feltámadása idején is jelentős szerepe volt a hellénizmusnak, melyet örök­ségül kapott az iszlám művészete is. Az arab hódítástól kezdve a P. minden isz­lám művészet főforrása lett. Az építészeti for­mák kialakulására a parthus- és szasszanida­­kori elemek, a tégla és habarcs használata gyakoroltak döntő befolyást. A legrégibb osz­lopos imaházak (Nayin, X. sz eleje) még víz­szintes mennyezettel épültek. A XI. sz.-ban fellép a boltozat és kupola. (Iszfahan, Masz­­dsid-i Dsum’a, 1072—92.) A XII—XIII. sz.­­ban nagy fejlettségre jut a színes mázas fal­burkolat. (Meidan-mecset Kasanban, 1226.) A mongol háborúk tönkretették Perzsia mű­vészetét. Az új fejlődés a kupola, a liván és a kupolaboltozatos kapumélyedés kifejleszté­sére vezetett. (Muhammad Khudabanda sír­emléke Szultanigában, velamini nagy mecset, Sah Abbasz nagy mecsete Iszfahanban.) Az iszlám festőművészetében a szépírás és a miniatúra legnagyobb mesterei perzsák voltak. (Mani és követői, III. sz.-tól; kínai hatás alatt dolgozó mesterek a mongol kor­szaktól kezdve; a Timurida korszak mesterei; Bihzad,­ 1524; Szultán Muhammad, Uszfad Muhammadi, Riza Abbaszi, XVII. sz.) A legjobb minőségű, leggazdagabb rajzú és leg­finomabb csomózású szőnyegek Perzsiában készültek. (Iszfahani állatképes, josakani virágvázás szőnyegek és medaillonos sző­nyegek az északnyugati tartományokból.) A selyemszövésben Perzsia lett az ízlés nagy­mestere. (Szasszanidakori korongos kompo­zíciók, hasonló jellegű minták a szeldzsukok korából, arabeszkes szövetek a timuridák idejéből, naturalisztikus dísz a szafaridák korából, Yozdból, Kasanból, Rastból és Isz­­fahanból.) Az ötvösművészetben is felül­múlta a többi mohammedán országokat, kü­lönösen Észak Perzsia. Az agyagművesség­­ben mint az ókori Mezopotámia (és Egyip­tom) örököse, a színes mázak és a fémfényes keramika kifejlesztésében ért el nagy tökéle­tességet. A legrégibb középkori fajta, a ghabri (szgraffito dísz zöld vagy sárgás máz alatt) Bizáncra, Egyiptomra és a Távol-Ke­letre egyaránt hatott. A perzsa keramika alapanyaga (kezdetben vörös, később homo­kos, fehéres cserép) igénytelen maradt. Szili­­kátos mázainak színei (halvány kékeszöld, sötét kobaltkék és ibolyaszín stb.) az ékkö­vekkel vetekednek. Fontos központok: Rha­­ges, Rákká, Veramin, Sultanabad. (X­V. köt.)

Next