Revista Economică, 1920 (Anul 22, nr. 8-52)

1920-07-10 / nr. 28

Nr.23,10 Iulie 1920 REVISTA ECONOMICA statistici, cuprinzând toate societăţile pe acţii din România-mare. Bănci din vechiul regat la noi. Mai multe bănci mari din capitală au înfiinţat sucursale în oraşele mai importante de la noi. Astfel, Banca Românească a deschis o sucursală în Timişoara, în fruntea căreia a fost numit ca director, cunoscutul economist, dl Dr. Victor Slăvescu, de la centrala numitei bănci. Banca Marmaresch Blanc & Comp., a decis deschiderea câte unei sucursale în Arad, Braşov, Cluj şi Oradea mare, iar «Banca de Scont a României» a deschis o sucursală în Sibiiu. 267 „Asociaţiunea pentru fii rom. şi cultura poporului român“. Nr. 461-1920. Circulară către despărţămintele „Asociaţiunii“, către băncile poporale înfiinţate în urma propagandei făcute de „Asociaţiune“ şi către întreaga obştea românească. Avem onoare a aduce la cunoştinţă că ,Asociaţiunea“ va continuă să facă şi în viitor propagandă pentru înfiinţarea băncilor poporale şi va iniţia şi o propagandă vie pentru înfiinţarea cooperativelor de producţie şi consum, instituţii, cari în vechiul Regat s’au înfiinţat şi funcţionează cu miile, pe când la noi abia a răsărit ici-colea câte una şi şi aceste neajutorite, în lipsa de organizaţie unitară, de controlul aşa de necesar, de îndrumări binevoitoare şi de credit în condiţii favorabile. Pentru organizarea şi desvoltarea numitelor instituţiuni, comitetul nostru central a cerut ajutorul , Casei centrale a cooperativelor săseşti de producţie şi consum“ din Bucureşti şi al , Băncii agrare„ din Cluj. Amândouă aceste ne-au promis concursul lor, în ce priveşte conferenţiarii controlorii şi capitalul necesar. .Asociaţiunea* va pune gratuit la dispoziţia tuturor acelora ce i se vor adresă statute şi îndrumări pentru bănci şi cooperative, tipărite din darul l-ui Vasile Stroescu, iar registrele pentru contabilitate, pe seama cooperativelor, se vor procură dela Tipografia Cooperaţiei din Bucureşti, fiind mai ieftine. Alte imprimate pentru băncile poporale se găsesc la noi, iar cele pentru cooperative laCasa Centrală a Cooperativelor în Bucureşti. Fiind convinşi, că lipsa băncilor poporale şi cooperativelor la sate este una din lipsurile cele mai mari şi păgubitoare înaintării poporului nostru, insistăm cu tot dinadinsul, şi cu această ocazie, la organele despărţămintelor şi agentuilor «Asociaţiunii», şi la toţi cărturarii şi binevoitorii neamului nostru, ca să chibzuiască asupra înfinţării unei bănci sau unei cooperatve în fiecare sat şi să ne avizeze, pentru ca să putem luă fără întârziere măsurile de lipsă pentru înfiinţarea şi organizarea acelora, aceasta fiind calea cea mai nimerită şi lesnicioasă de a spori şi valoriza producţia şi de a ieftini artcolele trbuincioase pentru traiu. Avem convingerea, că organele ,Asociaţiunii“ şi întreagă obştea neamului nostru sunt pătrunse de însemnătatea instituţiilor de care ne ocupăm aici, şi tocmai din acest motiv credem că nu au trebuinţă de multă stăruinţă şi îndemnuri din partea noastră pentru îmbrăţişarea lor. Doar e timpul suprem, ca ceea ce alte neamuri şi chiar fraţii noştri din vechiul regat au făcut bun şi de folos să facem şi noi fără zăbavă. Timp de pierdut nu e; orice zi de întârziere ar însemnă pierderi considerabile pentru particulari, pentru naţiune şi patrie. Aşteptăm deci, să vedem obştea românească la lucru în rânduri compacte şi pe acest teren, rămas până acum necultivat. Sibiu, în 23 iunie 1920. Parteniu Cosma, Romul Simu, p. prezident, secretar. Congresul reuniunilor de meseriaşi români. Convocare. Comisiunea însărcinată cu pregătirea lucrărilor pentru Congresul reuniunilor de meseriaşi români vă învită la Congresul care se va ţinea în Sibiiu în zilele de 17 şi 18 Iulie a. c. în sala festivă a Reuniunii meseriaşilor români din Sibiiu (strada Bruckenthal Nr. 17) cu următoarea ordine de zi: Şedinţa I. Sâmbătă în 17 Iulie, la ora 3 p. m. 1. Deschiderea congresului. 2. Raportul comisiunii asupra statutelor-tip şi a statutelor uniunei societăţilor de meseriaşi români. 3. Eventuale propuneri. 4. Alegerea unei comisiuni pentru studiarea acestora şi pregătirea propunerilor pentru şedinţa a doua. Şedinţa l. Duminecă In 18 Iulie la orele 10 a. m. 1. Raportul comisiunii. 2. Hotărîre asupra propunerilor acestei comisiuni. 3. Alegerea consiliului de administraţie al Uniunea. 4. Închiderea congresului. Reuniunile şi corporaţiunile de meseriaşi români sunt invitate a trimite câte doi delegaţi cu deplină facultate de a lua hotărîri şi angajamente în numele şi în sarcina respectivelor societăţi. 28*