Ring, 1990 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1990-04-25 / 17. szám

- Nekem nem volt ilyen közösségélmé­­nyem. Lehet, hogy ez a megoldás, de az én életemben - hisz már elmúltam ötvenéves - nem sokat remélhetek tőle. A munkatár­si közösségtől, a humánus célok közös meg­valósításától igen, de az imaközösség ilyen formájától egyre kevésbé. Az Istennel való egyesülést csak bensőleg tudom megélni. Ez az, ami fölemel, fölszabadít, röpít. Mi­ért, te mit remélsz ettől a katolicizmustól? - Bizonytalan vagyok. A Vigília irá­nyítójának gyanakvása és piszkálódá­­sa engem is úgy ért, akár egy pofon­csapás. Pedig azt hittem, a keresztény folyóirat szerkesztősége: a béke szige­te lesz. Aztán mindkettőnket kipende­rítették... Három éve találkoztam elő­ször Szabó János józsefvárosi káplán­nal, aki akkor már intenzíven foglal­kozott narkósokkal, alkoholistákkal, csavargó fiatalokkal, de ezt a misszió­ját egyházi elöljáróival képtelen volt elismertetni. Évekbe telt míg a szere­tetszolgálat hivatalosan is befogadta. Súlyos beteg volt, de lankadatlanul járta az aluljárókat, a tereket, a csö­vestanyákat - az önpusztító srácokat megmentendő. Nem térített ő, dehogy, az életnek akarta visszanyerni ezeket a talajt veszített ifjoncokat. Csak halá­la előtt néhány hónappal kapott lehe­tőséget arra, hogy hivatásos papként is a kábítószer-élvezőkkel foglalkoz­zék... De ugyanez az akadékoskodás elmondható a katolikus családsegítő szolgálat vagy egyes kulturális műhe­lyek létrehozásáról is. - Na látod! A szolgálatot, éppen az egy­házi munka lényegét nem engedték gyako­rolni, mert az államnak nem tetszett: a szocializmusban az egészségügyi és műve­lődési feladatok ellátása - úgymond - a kormányzat kizárólagos feladata. És a püs­pöki kar fejet hajtott, csakhogy az általa legfontosabbnak ítélt funkciót, a szentség­kiszolgáltatást elvégezhesse. Holott az eu­­charisztika, bármilyen fontos is, kevés, mert Jézus tanítása és tevékenysége is ke­vés a jézusi életmód, Krisztus követése nél­kül. A kettő csak együtt egységes egész. Ha száraz hittételek, dogmák választják el az egyik embert a másiktól, az gőghöz vezet, fennhéjázást és szembenállást szül. A hitet nem szabad kisajátítania egyik feleke­­zetnek sem, a katolicizmus a nevében is egyetemes. Kár, hogy csak a nevében... - Az államnak nem tetszett, és az egyház meghajolt - mondtad. Nem is olyan rég, 1988 decemberében tudósí­tóként magam is jelen voltam az MSZMP Politikai Főiskoláján rende­zett marxista-keresztény dialóguson. A meghívott papok nem győzték sorol­ni, mennyire elégedettek az együttmű­ködéssel; a párbeszéd marxista rész­vevői - Földesi Tamás, Jóri János, Lendvai L. Ferenc - vázolták fel, mi­lyen elnyomást kellett elszenvedniük a magyarországi felekezeteknek a kommunista diktatúra évtizedeiben. Csak az akkor még létező ÁEH és a Fehér Ház jelen levő vezetői tiltakoz­tak... Vajon mivel magyarázható, hogy a sztálini és a posztsztálini uralom ennyire tartott a történelem egyik leg­szelídebb ideológiájától, a keresz­ténységtől? - Azért, mert ha komolyan vesszük, a krisztusi hit nemcsak felfogás, világnézet, lélek, hanem - mint már szó esett róla - életvitel, magatartás is. Az evangéliumi Jézus mindig ellenfele volt az abszolutista és az ultraliberális hatalomnak. A Názáre­ti ma ugyanúgy az egyházi és a világi ural­kodók szemébe vágná az igazságot, ahogy a farizeusok előtt sem hallgatta el. De nem hivalkodna, amint az egyház teszi, ha vala­mi jót cselekszik. Jézus azt mondta azok­nak, akiket meggyógyított: most menj, de ne beszélj erről senkinek! A pápa, Róma püspöke minden évben egyszer megmossa a város koldusainak lábát - ám ott a televí­zió, a rádió, a riporterek hada... Nem a hír­verés a fontos, hanem maga a tett. A hit­nek olyan erkölcsi princípiumai vannak, olyan, a lélek mélyén gyökerező késztetése és szabályozórendszere, amely az érzelmek és a ráció útján helyes cselekedetekre bírja az embert. Ez pedig minden politikai érá­ban veszedelmet jelent, mert visszatart a rosszban való részvételtől, ami nélkül vi­szont nincs politika. - Akárhogy csűrjük-csavarjuk, nem tűnsz túl optimistának. Hogyan ítéled meg a magyar kereszténység jövőjét? Várható-e, hogy a meztelen egyház fel­öltözik, s ha igen, milyen reverendát húz? - A régit. Nem látom a kibontakozás semmilyen formáját.- A jelenlegi egyházi vonal konzervatív. Úgy tűnik, hogy egy szűk értelmiségi réteget leszámítva a kato­likusok ragaszkodnak a II. vatikáni zsinat előtti szokásokhoz, szellemiséghez, és az egyház tekintélyelvűségéhez is. Közben csökken a papság lélekszáma, mind keve­sebben járnak templomba... -Hitoktatást, igehirdetést vállalhat­nának világiak is. De sok helyen hal­lottam, főleg vidéken, hogy a plébános igyekszik megakadályozni, hogy hívei közül bárki is elvégezze a teológia le­velező fakultását. Egyszerűen féltéke­nyek, nem hiszik, hogy rajtuk, felszen­telt papokon kívül a laikusok is alkal­masak lehetnek a hitigazságok hirde­tésére. Pedig a diakónusok, a világi se­gítők, köztük a nők bevonása nélkül előbb-utóbb megbénul az egyház... - Ez is a hatalomféltés egyik jele: Krisz­tus testének kiszolgáltatására csak a fél­kent pap jogosult. Pedig a fő kérdés az, hogy együtt tudunk-e élni Isten fiával min­dennap. A szervezett egyházból, mint pa­lackból a szellem, elillant a szeretet. Meg­leljük-e még? Egymásban, a szerelemben, a családban, a barátságban, a művé­szetben - talán. * „A hitet, talán kissé blaszfémikusan, úgy lehetne szemléletessé tenni, mint egy rajongó kutya állandó, dacos jelenlétét - írja Kimondva is kimondatlan című könyvében Hegyi Béla. - Bárhová is men­jen, bármihez is fogjon gazdája, a hűt eb mindenüvé, mindenkor elkíséri. Ha meg­próbálná elveszíteni, nem engedné, mert kétségbeesett ragaszkodásával kiköveteli a helyét magának. Kitartó vakkantásaival, nyüszítésével ráébreszti az embert, hogy amiért megfeledkezett róla, azért még nem szűnt meg létezni, figyelmeztetni, kérlelni. Csak végre vegyünk róla tudomást... Ha­­lálos ágyunkhoz is odaférkőzik, hogy a szó szoros értelmében végtelen kötődésével meggyőzzön bennünket a hit halhatatlan­ságáról. Semmi sem az ember érdeme ezen a téren, nem az ember kapaszkodik a hit­be, a hit kapaszkodik ebelé.” Fotók: Horváth Dávid

Next