Ring, 1991 (3. évfolyam, 1-26. szám)

1991-04-02 / 9. szám

szerű ember a reklámok árajánlataiból kö­vetkeztet a fogyasztókra. Az utazási ügy­nökségek kínálatából az utasokra, a száz­milliós ingatlanárakból az eladókra és a ve­vőkre. Az értelmiségi, a gondolatot termelő egyén, aki mindent meg akar tudni, meg szeretne magyarázni, meg kíván javítani, különös helyzetben érzi magát. Ha meg akar valamit tudni, oda kell mennie, mert számára egyszer csak minden új lett és is­meretlen. Bele kellene bocsátkoznia a dol­gokba, de mindenütt a szervezetek, érdekek ellenállásába ütközik. És ha nem abba, a sa­ját tehetetlenségébe, zavarodottságába, ön­veszélyes és közveszélyes befelé fordultsá­­gába. Különben is az igazság pártigaz­ságokra darabolódott, és melyik pártnak van­­inkább igaza? Ha egyiknek sincs, ho­va álljon? A pártállam idején egyszerűbb volt. A struktúra a hosszú fönnállás során körüljár­­hatóvá vált, különösen a hanyatlás éveiben átvilágítható lett. A pártállam igazsága volt a hazugság, a kívülállás pedig (az értelmi­ségi kedvenc pozíciója) hihetetlenül erős fölhajtó erőkkel volt körülvéve. De ma mennyit ér a függetlenség? Egyáltalán van-e függetlenség, hiszen min­den, amit mondok, gondolok, állítok, pár­tok előterébe kerül, és értelmezhetődik úgy, hogy az egyik pártnak kedvez, a má­siknak árt! Ha nagyon független akarok lenni, nem csökken-e le a hatásom a nullá­ra? A kívülállás ma, ha egyáltalán kivite­lezhető, nem azt jelenti, amit tegnap. Ami­kor a társadalom jövendő erői kívülállva, várakozva készülődtek, a független értel­miségi magatartása még rálátást biztosított valamilyen igazságra, sőt, pozitív erkölcsi és politikai magatartásnak is minősülhetett. Ma, amikor mindenki tevékenykedik, mit jelent a kívülállás? Azt, hogy semmi se te­vékenykedik, mit jelent a kívülállás? Azt, hogy semmi se tetszik neki? Azt, hogy az ellenfelekhez húz, csak nem mutatja ki?! A dilemma még mélyebb. A pártállam idején lehetett arra gondolni, hogy a kom­munizmus majd elmúlik. Lehetett körvona­lazni, magyarázni a jövőt. Elő is lehetett se­gíteni a változást. Most viszont itt van a jö­vő. Vonulnak ki az oroszok, demokrácia van, szólásszabadság van. Bekövetkezett az, amit vártunk, akartunk, csak semmi sem olyan. Vagy tulajdonképpen olyan? A szovjet fajtájú szocializmus ,rendkí­vüli” évtizedei idején a szembenállás re­ményt adott. De miben reménykedhet ma valaki? Mi jöhet még? Az általános szem­benállás ma bénít, butít. Ha egyszer ezt akartam, legalábbis ilyesmit, miért nem tet­szik hát? Szegénység, gazdagság, szabadság Az érdek nélküli, az egészet átgondolni, megérteni, megmagyarázni akaró értelmi­ségi pislogva gubbaszt az asztalánál. Kifelé néz az ablakon. Körülötte a szép eszmékkel teli könyvei, dossziéiban a kommunizmus alatt készült följegyzései, amelyekben a de­mokráciát és a szabadságot éltette. Ha le­megy az utcára, nemcsak külföldi, hanem hazai „menekültek” falkáival találkozik. Minduntalan koldusok állják az útját. Egyeseknek húsz forinttól kifényesedik a szemük, másokról sugárzik a jólét, a bőség adta közömbös elégedettség. Mesebeli víziói támadnak. Ha egy valaki meggazdagodik, ugyanabban az időben ezer másiknak el kell szegényednie. A véd­­telenség, megaláztatás eseteinek százaival találkozik az újságokban. Tisztességes csa­ládok egyik napról a másikra nem képesek kifizetni a lakbérüket, fűtési díjukat. Eddig azt hitték magukról, hogy ők normális csa­ládok, az állam megbecsült polgárai, és egy héten egyszer téliszalámis szendvicset tud­tak tenni a gyerekek iskolai uzsonnás zacs­kójába. Páriák lettek, akik végrehajtótól, kilakoltatástól, a gáz és a villany elzárásá­tól félnek. Aktív dolgozó emberek, akik ed­dig úgy gondolták, hogy a munka az, amit nem irigyel meg tőlük senki, amit nem lehet tőlük elvenni, azt tapasztalják, hogy nincs szükség a munkájukra, vagy napidíjas, szakértelmüktől távoli alkalmi munkákból élnek egyik napról a másikra. Nyugdíjas nénikék, bácsikák éheznek sírva otthon, mert vagy szégyellenek eltotyogni az in­gyenkonyhára, vagy már nem is telik az erejükből. A szegénység, gazdagság, szabadság há­rom pontjára kifeszített társadalom az em­beri nyomorúság számtalan formáját dobta felszínre. A nyomasztó, sőt, tragikus anya­gi különbségek világának megítélése meg­rekedt a közhelyes általánosságoknál. Olyan jelszavak, eszmék divatoznak, ame­lyek hallatán a szegény röstelli a szegény­ségét, mert ha szegény, akkor biztos buta és élhetetlen. Van még valami, ami még ennél is job­ban aggasztja értelmiségeinket. Egykoron minden párt programjában egyszerre bí­zott, egyik-másik pártnak talán tagja is volt, vagy tervezgette, hogy belép. Elment min­den nagy tömegmegmozdulás helyszínére, boldogan olvasta a transzparensek szöve­geit, úgy gondolta, hogy most, amikor vég­re fölszabadult a nemzet, kivirágozhatnak az emberi erények, és mindnyájan együtt vagyunk, egyet akarunk. Aztán észrevette, hogy az alakoskodás, hazudozás, csalás, az egymás eltiprásának ösztöne szabadult föl. A saját magam érdekében való „vállalko­zás” gátlástalansága virágzott ki. A bűn­­szövetkezetek világa „együtt van”, miköz­ben a nemzet szétszakadozott a szalma­­lángnyi egységidő vagy csak annak illúzió­ja után. Fegyverkezik a magyar a másik magyar ellen. Kirablottakra és kirablan­­dókra tagolódunk. Megkéseltekre és fejbe­­kólintottakra. És még csak ezután jön a ja­va. Óriási külföldi és belföldi tőkék tulaj­donosai folyamodnak majd koncessziókért olyan hivatalnokokhoz, akiknek a havi fi­zetésük bruttó semmiség. Az állami telkek, házak gyanús elkótyavetyélése után, a köz­vagyon kárára elkövetett korrupciós csele­kedetek után bízzon értelmiségink abban, hogy az önkormányzatok „új éhesei” majd erkölcsösebbek lesznek? Ma már dics­fénnyel, a sikeres vállalkozónak kijáró hó­dolattal körülvett cégek indultak el úgy, hogy fillérekért jutottak hozzá állami telek­­ingatlanokhoz, mások meg gumicsizmában járnak ki az utcára, mert hiába múlt el a kommunizmus, továbbra sem építenek jár­dát. Az adóhatóság érdekességként (újabb magyar specialitás) közli, hogy az állami alkalmazottak évi bevétele az adóbevallá­sok alapján magasabb, mint a vállalkozóké és a kisiparosoké, de a közpénzen tartott sokezernyi adóellenőr nem képes kideríteni a rejtély titkát, mert nincs nyomozási jog­körük. Az egész és a rész Az idegenuralom megszűntével sem bír jobb lenni az ember, ez az, ami értelmisé­günket kétségbeejti. Mit gondoljon most? Ő a szabadság és a demokrácia eszméjében hisz, nem tud ennél jobbat. Ha tovább lel­kesedik, csalónak érzi magát. Szembefor­dul, de mivel fordul szembe és minek a ne­vében? Legyen „realista” és cinikus? A patkány előbb-utóbb előmászik az ember­ből. Ez van, ilyen a magyar demokrácia. De hát ezt nem hiheti! Feje még zsong az em­berről, függetlenségről, nemzetről szóló nagyszerű megfogalmazásoktól. Jótékonykodjon, leleplezzen, elemez­zen? Vegyen részt a társadalom valamelyik szegletében valamilyen részletet jobbító munkában? Törődjön meghatározott embe­rekkel, embercsoportokkal, munkálkodjon az ő sorsuk javításán? Igen, ez biztosan szükséges, de ettől még megmarad a ta­nácstalansága. Legyen szívós, bizakodó és szorgalmas? Éles szemű és nagyvonalú? Elégedjen meg részeredményekkel, küzdjön a rossz részek eltávolításáért elszántan? De rá mindig az egész is hat. Nem tud nyugodtan dolgozni és gondolkozni, ha nem érzi, hogy azért nagyjából rendben mennek a dolgok. Rá vagy az elődeire azért hatott egy ideig a szocializmus ideológiai rendszere is, mert ő az arctalan részleteken túl igényli az egészről kialakítható nézőpontot. Viszont nem képes behunyni a szemét a részletek előtt, ezért ábrándult ki gyorsan. Ő ezt az igényt átmentette a kiábrándultságán, nem akarja elveszíteni épp most. Ennyi igenis maradjon meg az ő szocializmusából! Nem akarja elfogadni, hogy a demokráciában az a jó, hogy nincs nála jobb. Elismeri, hogy nem a turistautakon, hanem most tárul föl „a Nyugat” árnyékos oldala, kiegészülve a magyar fejlődés, a magyar lélek árnyékai­val, de ez nem fokozódhat odáig, hogy megint jön az az undokság, hogy: jó esz­mék, rossz gyakorlat. Reszket még annak a gondolatától is, hogy újra kettősségben él­jen. irtózik az új kirekesztettségtől, de ko­rábbi ellenállásának következtében vagy csak szellemi képességei miatt kellemes egzisztenciájából nem tud kibeszélni olyan embereknek, akiknek már a fülét is lerágták a szabadság ordasfarkasai. Nem lehet mindig újrakezdeni. Nincs történelmi idő rá. 1991/9. ÁPRILIS 2­­ 1

Next