Ring, 1991 (3. évfolyam, 27-48. szám)

1991-09-17 / 33. szám

RING - FÜGGETLEN KÖZÉLETI HETILAP Előre kell bocsátanom, nem vitapartnerként jelentkezem - tehát „nem szállok be a Ringbe” - hanem a hadakozók egymásra dobált petárdáinak, kézigránátjainak messzi elkerülésével, elvi szempontból fűznék néhány gondolatot a létezőnek szuggerált antiszemitizmus sajtóhangjaihoz, rámutatva a sajtó arzenáljára és új módszereire. Előnyömnek tudom, hogy nagy időket volt alkalmam megélni és megtapasztalni, ami hozzásegít a távlatokban való gondolkodáshoz és az öregek lehiggadt tárgyilagosságához. Ugyanakkor látnom kell, hogy egyre kilátástalanabb minden óvó észrevétel: a karavánok haladnak a maguk útján. Kedvelt lapunkban, az egykor „független”, ma már erősen „nyitott” KAPU-ban közfigyel­met keltő, egyre élesedő vita fo­lyik a zsidókérdésről, immár az olvasólevél-rovatot meghaladó szinten. Főszereplők: Dr. Ba­logh Barna (New York), László Károly (Basel) és Gadó György (Budapest), de vannak mellék­­szereplők is. Úgy vélem, a vita a közérdeket formailag és tartal­milag is több vonatkozásban érinti, ezért kötelességemnek ér­zem, hogy elvi szinten hozzá­szóljak. Előzmények: a KAPU ez évi 1. számában, a­­ZITÁN KÍVÜL rovatban dr. Balogh Barna Az ígéret földje - Magyarország címmel nyugati sajtójelentéseket kommentáló, határozott, de nem éles hangú cikket írt. Tar­talma: a Magyarországba irá­nyuló állítólagos zsidó bevándor­lás, valamint a zsidóság kártérí­tési igényei, illetőleg az ezekkel szemben emelt óvás. Ugyanebben a KAPU-szám­­ban László Károly a Stern-hez intézett helyreigazító levelét teszi közzé (A zsidókat a zsidóktól kell megszabadítani). Tartalma benne a címben: támadja a ma­gyar zsidóság egy új tömörülé­sét, a Magyar Zsidó Kulturális Egyesületet, és név szerint há­rom vezetőjét, akik szerinte ma­gyarországi antiszemitizmusról szóló híreket terjesztenek kifelé, pl. a Siem-nek is, és egyéb gesz­tióikkal sem szolgálják sem a zsi­dóság, sem a magyarság érdekeit. A vita a KAPU 3. számában folytatódott: Gadó György meg­válaszolta a fenti cikkeket, éspe­dig hármas minőségben: mint újságíró, mint politikus (SZDSZ- képviselő) és mint zsidó (a Ma­gyar Zsidó Kulturális Egyesület helyettes főtitkára). Hangja sér­tődött, ingerült, fölényes, olykor kioktató és kihívó. Ugyanakkor a KAPU főszerkesztőjével szem­ben alig szemrehányó, sőt, feltű­nően („kézdörzsölően”) barátsá­gos, évődően kedveskedő. Itt említi Gadó­­ Szent Grált és Brády pipáját. (Remélem, Gadó különbséget tud tenni a grál-lo­­vag és a Szent Grál között és re­mélem, ezzel nem ad alkalmat egyik vitapartnerének sem az ő vallását sértő ellenhasonlatra.) Gadónak ez a „toleranciája” Brády ellen nem volt hiábavaló, mert a KAPU 8. számában, a főhelyen négyoldalas, fotós, pa­rádés cikke jelent meg (a parla­ment sajtójáról)... Zsidó-vita a KAPU-ban A SZENT GRÁL ÉS A SZENT PIPA Elvi észrevételek egy elfajuló vitához Dr. Palotás Zoltán­ n­é A legújabb fejlemény a KA­PU 8. számában található, két helyütt is. Dr. Balogh Barna ful­­mináns írása a lap vége felé, a MEGFELELEK című rovatban került közlésre Válasz Gadó Györgynek címmel. Még éle­sebb, mint Gadóé, és már nem­csak nyugati sajtóhangokat kommentál, hanem saját, érzel­mi töltésű véleményét is el­mondja. Balogh dr. írásával, annak ér­veivel, egyes kivételeivel nyilván többen is foglalkozni fognak. Jómagam itt most a másik vita­cikkhez szeretnék - ismét csak elvi síkon - észrevételeket fűzni. Beolvadás és összeolvadás A KAPU 8. számában meg­jelent másik cikket nem maga a vitázó László Károly írta, hanem mással íratta. Elfogadva a fő­­szerkesztő ajánlatát az ún. PR- rovat megvásárolhatóságára, háromoldalnyi közleményt „szponzorált” Reményi Gyenes István tollából, Érdekességek zsidó származású magyarok­ról c. cikksorozatának közlésé­re. Itt azonban meg kell állni. Mi is az a PR-rovat? Public relation, ugyebár. Láthatólag egy új műfaj. Brády röviden úgy jellemzi, hogy „a megrendelhető írja, szerkeszti­­ és fizeti”. „Szívesen állunk rendelkezésére, még ak­kor is, ha nézeteinktől távolabb eső témákat publikál a rovat”... „Nehéz a függetlenség, gyakor­latiasan szólva: ára is van. Ezért próbálunk üzletelni. (Kiemelé­sek tőlem, P. Z.) Furcsa rabu­­lisztika. Bár ma már nem meg­lepő, sőt,­ szépen és érthetően hangzik. Meg kell néznünk, mit takar ez a PR-rovat, mi minden fér bele és mi benne a „public relation”? A másik kérdés, hogyan egyeztethető össze az „üzlete­lés” - a sajtóorgánum egy részé­nek kvázi bérbeadása - és érte (bocsánat!) baksis elfogadása a hangsúlyozott függetlenséggel? Azt hiszem, el kell készülni arra, hogy sokan fogják monda­ni: a „Romae omnia venalia” (Rómában minden eladó) elv nem fér össze a függetlenséggel, talán még a sajtóetikával sem, mert fennáll a veszély, hogy a sajtó prostituálódik. Aki fizet, annak fekszik le. (PR - prosti?)

Next