Riport, 1991. január-június (3. évfolyam, 3-26. szám)

1991-03-08 / 10. szám

S­odort a Metró aluljáró­jának csúcsforgalma. Egy régi lakásszom­szédom, nyugdíjas a idegorvos keveredett mellém sokadalomban. Egyszer­­csak aggastyánnak tetsző, ősz­ szakállas rozoga emberre hívta föl figyelmemet: — Nicsak, Feri bácsi, az Isten bolondja! A szóbanforgó férfiú némán állt a sistergő tömeg peremén. Kezében táska volt, azon nyomtatott betűkkel efféle mondatok: ,,Béküljetek meg az Istennel!..., Szeresd az urat, a te Istenedet, teljes szí­vedből, teljes lelkedből és minden erődből... ” Csak, hogy mondjak vala­mit, így fordultam az idős pszi­chiáterhez: — Mitől Isten bolondja ez az ember, doktor úr? Szent köny­vekből vett mondatok, amiket hirdet. Lemaradtunk a zsúfolt sze­relvényről, így a lelkek orvosa néhány pillanat rezdülésnyi időt magyarázattal tölthetett. — Miért? Szitával hordja a vizet a Dunába. Történelmi egyházak nagy szervezetek­kel hirdetik az igét. Honnan ve­szi ő, hogy éppen ő az Úr kül­döttje? Szkizofrén az öreg. Itt magyarázzam, hogy Kraepelin majd száz éve megkülönböz­tette az ilyesmit az olyan pszi­­chotikus zavaroktól, melyek­nek közös jellemzőik vannak? Bleuer pedig a beteg érzései és szellemi állapota közötti ha­sadásra mutatott rá. Tetszik tudni, az ilyen beteg képzele­tének a világában él. Természetesen félszavakat is alig értettem a kapkodó ma­gyarázatból. Mi elmentünk a következő szerelvénnyel, „Is­ten bolondja” pedig itt maradt az állomáson. Szelíd alázattal nézett utánunk. Hetekig minduntalan eszem­be jutott a zarándokok csön­des eltökéltségével állongó Feri bácsi. Végül keresni kezd­tem őt. Kiderült, sokan ismerik. Új­ságárusok és sorsjeggyel ke­reskedők, BKV-s emberek és rendőrök. Csak senki nem tu­dott róla közelebbit. Egyszer­­csak a véletlen a közelembe terelte őt. Minden titkolódzás nélkül tudatta velem; Sitkei Ferenc, hetvenegy esztendős siófoki lakos. Már a lényegi kérdésekre tértem volna, ami­kor az ősz ember tiltón föle­melte a mutatóujját. — Előbb átadom neki azt, amit vár. Fáradt arcú, viharvert külse­jű hajléktalan férfiú kapott az öregtől néhány szelet pirítós kenyeret, s egy pár főtt virslit. Közben eltrappolt mellet­tünk az utasok egyik roham­csapata. Ingerült bariton szólt egy nőhöz: „Eszetlen vagy, ti­zenháromezret egy rohadt csizmáért?” Feri bácsi végzett a hajlék­talan gyámolításával, majd ké­résemre engedelmesen mon­dani kezdte, honnan indult az élete. — Mielőtt ötvenkilencben Siófokra kerültem volna, szö­vetkezeti tag voltam a falum­ban, Madocsán. Paraszti mun­kát végeztem. Vállaltunk kukoricát, cukorrépát, aratást a családommal együtt. Koráb­ban nekem gatter-fűrész tele­pem volt, s az végig üzemelt. Negyvenötben nősültem, há­rom gyermekem van. Később fölkerültem Pestre, mint mun­kás, a MÁ­V-hoz. Ötezerhá­romszáz a nyugdíjam. (A szerk. megjegyzése: ez a be­szélgetés még a nyugdíjak kie­gészítése előtt történt.) Kijö­vök belőle, mert én nagyon szerény igényű ember vagyok. Ismét elsöpört mellettünk egy utazó-regiment. Foszlott hang röpült a sokadalom fö­lött: „Hogy eltartásra fizessek havi harmincezret... Harminc­ezret...” — Én a nyugdíjam felét sem élem föl. Egyrészt vegetáriá­nus vagyok. És a megigazu­­lás... Ötvenhatig kommunista nevelő voltam. Mint kultúrott­hon igazgató fáradtam volna negyvenöttől Madocsán, az emberekért. De akkor belát­tam, azt amit ígértünk a nép­nek, teljesíteni nem tudjuk. Pedig zenét, táncot, színdara­bot adtunk a községnek. Nem hagytuk árván a népet. De mint egyszerű paraszt is lát­tam, hogy csak hazugság, amit mondtunk, hogy a leg­főbb érték az ember, meg hogy minden hatalom a dolgo­zó népé, meg a teljes szabad­ság, az mind becsapás. Az apám már korábban a telkem­re kötötte: ,,Ha nem mondsz igazat fiam, akkor hazudsz!”. Nem akartam hazudni. Akadékoskodtam. — Azért a kommunista kul­túrotthon igazgatástól az új­szövetség hirdetéséig nem egy-két lépés az út. — Hát igen. Beláttam ötven­hatban, hogy nem igaz ügyet szolgáltam. Kiléptem a téesz­­ből, mindenemet eladtam és Siófokra költöztem, egy város­széli, tanyaszerű házba. Újólag elrobogott mellettünk egy utascsoport. Már meg nem mondom, hogy férfi avagy női hang harsogta tő­lünk arasznyira: „Inkább meg­ölöm a gyerekeimet, de az a repedtsarkú...” Sitkei Ferenc folytatta nagy nyugalommal: — A kosárfonóiparba kerül­tem Siófokon. És az lett velem, ami a városba keveredett em­berek zömével. Beszippantott a sokaság. És az ital. Hamaro­san brigádvezető lettem. Volt ott négy férfi és vagy harminc asszony. Jól kerestem. Úgy belopta magát az alkohol a vé­rembe, hogy napközben csak iszogattam, este hazafelé me­net pedig berúgtam. Otthon durva voltam, vertem a hoz­zám tartozókat. Joggal meg­utált a család. El akartam vál­ni. Ebben az is benne volt, hogy a műhelyben megismer­tem egy szépasszonyt. Mind a ketten szerettünk dalolni. Be­loptuk magunkat egymás éle­tébe. — És aztán? — Aztán elképzeltem egy jobb házasságot az enyémnél. Az én feleségem jó volt a csa­ládhoz, rendet tartott. A másik nő nem akart válni a férjétől. Sok vihar volt emiatt otthon is. Be kellett látnom, hogy belő­lem elege van a családnak. Addig-addig, hogy egy napon valósággal berohantam a für­dőszobába, hogy ott átvágom a torkomat, végzek magam­mal. Elzúgott mellettünk egy em­berhorda. Köztük az a pincér, aki nemrég mondta nekem, hogy egy álma van, szeretne egy hazatelepült Ausztráliából jött matróna testi-lelki titkára lenni. Nem tudom, mire jutott ez ügyben. Feri bácsi viszont így mond­ta tovább: — Gondoltam, borotvával elintézem magamat. És ahogy nyúltam a gyilkos szerszám után, egy hangot hallottam: ,,Ne tedd!” Nem tudom, férfi vagy női hang volt-e. Ez a saját lelkem hangja volt. Erre én vi­­gyázzba álltam és visszakér­deztem, hogy mit tegyek hát? Majdnem elérte a kezem a bo­rotvát. .. És amikor hallottam, ki kellett jönnöm a konyhába, onnan a lakószobába. Ott le kellett térdelnem anyám nagy ládája elé. Ki kellett húznom anyám nagyfiókját. Ott meglát­tam nagyapám régi nagy Bib­liáját. Amikor felismertem, azt mondtam magamnak, nekem eddig se kellett az Isten, most a könyve se kell. Csak vissza­megyek és elvágom a torko­mat. És döbbenetes, ami tör­tént, mind a két lábam megbénult. Rémületemben, kinyúltam a Biblia után. Kinyílt egy helyen a Szentírás, ahogy odapillantottam, azt a monda­­­tot láttam, ami most is a vezér­csillagom­ , tudom a te dolgai­dat!" Nyomban fölkiáltottam: ,,Ha mindent, akkor el vagyok veszve!” Annyi volt a fülem mögött. Tovább olvastam. Az volt még benne, hogy pana­szom van ellened, mert el­hagytad az első szeretetedet. Tudtam, ez arra vonatkozott, hogy gyerekkoromban nagyon szerettem templomba járni, énekelni... És tovább olvas­tam, hogy térjek meg. Megér­tettem, miből kéne megtér­nem. Aztán bénaságom eltűnt és sírva fakadtam. A felesé­gem elé álltam összetett kéz­zel. Sírva bocsánatot kértem tőle. Ő nem kérdezte, miért, csak megszánt, rám hajolt és azt mondta, megbocsátok. Jöttek a gyermekeim. Tőlük is irgalmat kértem. Megértettek. Ezzel helyrejött a házassá­gom. Később hallottuk, Siófo­kon van hívő gyülekezet, pün­kösdieknek vallják magukat. Családostól elmentünk oda. Utóbb elmondtam beszélge­tésünknek ezt a részét közeli barátomnak, aki az ideg- és el­mebetegségek szakorvosa. Ő másként vélekedett a dolog­ról, mint éltes pályatársa: „Ezt religiózus paranoiának nevezi a szakmánk. Magyarul egyol­dalú elfogultságnak egy esz­mekörön belül. Ez akár tudo­mányos álláspont is lehet.” Én meg arra gondoltam, az én ba­rátom hívő katolikus, elfogadja a szeplőtlen fogantatás lehető­ségét; ténynek tekinti Lázár föltámasztását, századunk boldog csodájának vallja a fati­­mai jelenéseket, de szerinte Feri bácsi paranoiás... A cso­da a keresztyén teológia sze­rint olyan rendkívüli esemény, melyet a természettudomány fogalmaival nem lehet meg­magyarázni. Egyszerűbb dolgok értelme­zésére is nehézkesen mozdult az elmém. Feri bácsi ugyanis közölte: minden nap vonatra ül, s fölutazik déli egy órakor Pestre. Két hajléktalannak élelmet hoz minden alkalomra a vonathoz. Találkozásunkkor is virslit és pirított kenyeret ho­zott neki. Előző nap hurkát szolgált föl számukra. Beszél­getésünk idején egy újabb föl­dönfutóval — miután tiszta al­­sóneműt adott neki — elment a fürdőbe is... Meg naponta ad nekik teára, kávéra pénzt. És búzát vásárol, hogy etesse a télben didergő madarakat. — Ezek hívő emberek? — szántam keresztkérdésnek a mondatot. Az öreg könnyedén kivédte: — Nem. Nekik más rendel­tetésük van. Arra valók, hogy legyen kihez jónak lennünk. — Hogy telik magának arra, hogy embereket így segítsen? — Hát, egyrészt — sóhajtott — van ember, aki erről tud. És idenyom nekem egy kis pénzt. Előfordult, hogy Siófokon az ünnepek után több mint hat­van virslit nem adott el a ven­déglátás. Én ezt hidegre tet­tem. És lassanként szétosztot­tam. — Mit szól ehhez a csa­ládja? — Ők tudják, hogy ez a kül­detésem. Belenyugodtak. — Gúnyolni nem szokták Feri bácsit? Mondhatnám, derűs termé­szetességgel felelt: — Miért ne gúnyolnának? Hát azt nem gúnyolták, akit le­­köpdöstek, tövissel koronáz­tak? — Imádkozni szokott-e? Alázatosan mondta: — Az egész életem imád­ság. Bennem belül ének szól most is. Ahogy elhallgatok, mindjárt hallom az éneket. Egy Istent dicsérő ének szól most is bennem: ,,Csak az Úr­nak nagy kegyelme, hogy még, még nincsen végünk”. Itt elsírta magát. Hiszek-e abban, amit ő el­mondott? Vitatkozom-e vele? A fontos talán az, hogy ér­tem-e a pályaudvarok koldus­szegény adakozóját. Megint csak beérkezett egy újabb szerelvény. Odaszólt hozzám jámbor gúnnyal egy vadászkalapos férfiú, valaha a lóversenyen készítettem vele interjút. — Nyomja a szerkesztő úr­nak a sódert a vén bolond? Válaszolni sem tudtam neki. Csak szelíden befonta elmé­met a kérdés: „Ugyan ki a bo­lond, felebarátaim?” 12

Next