Riport, 1991. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1991-07-05 / 27. szám

2 Szórakoztató hetilap Szerkesztőség: 1085 Budapest, Gyulai Pál u. 14. Levélcím: 1445 Budapest Pf. 335 Telefon: 118-8516, Telefax: 118-8516 Főszerkesztő: HÁMORI TIBOR Művészeti szerkesztő: Orbán László Olvasószerkesztő: Pödör Ilona Szerkesztőségi titkár: Sós Péter Főmunkatárs: BELLÉR ÁGNES Rovatvezetők: BENDE IBOLYA SERÉNYI PÉTER Fotóriporter: SZAKA JÓZSEF Grafikus­ tervező: PINTÉR PÉTER Külföldi tudósítók: Anglia: RÉVFFY LÁSZLÓ Ausztrália: STEVE PARKER Bulgária: GEORGI KRUMOV Egyesült Államok: HALMÁGYI PÉTER NSZK: ZSIRAY LÁSZLÓ Svédország: BÁNKI GÉZA Kiadja: Hírlapkiadó Vállalat Budapest Vill., Blaha Lujza tér 3. 1959. Felelős kiadó: HORTI JÓZSEF vezérigazgató Grafikai előkészítés, nyomás: Athenaeum Nyomda, Budapest Felelős vezető: LOSONCZY GYÖRGY vezérigazgató ISSN 0865-2589 Szedte: PRESS-ART Kft. 1068 Budapest, Király u. 58. Felelős vezető: SZÉKELY IVÁN ügyvezető Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely pos­tahivatalnál, a hírlapkézbe­­sítőknél, a Posta hírlap­üzleteiben és a Hírlap-elő­fizetési és Lapellátási Iro­dánál (HELIR). Budapest XIII., Lehel u. 10/A 1900., közvetlenül vagy posta­­utalványon, valamint átuta­lással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: egy hónapra 166 Ft, negyedévre: 498 Ft, fél évre: 996 Ft, 1 évre: 1992 Ft. Hirdetésfelvétel: a Hírlapkiadó Vállalat hirdetési osztályán. Telefon: 138-4669, 138-4707, 138-4456 Telefax: 138-3331 Volt egyszer egy vívó-vb Harmadszor rendeztek nemrégiben Budapesten vívó­­világbajnokságot és harmadik nekifutásra kitűnően sikerült az égvilágon minden! Hja, gyakorlat teszi a mestert! Nyert a magyar válogatott 3—3 arany- és bronz-, valamint 1 ezüstérmet, tehát nemesfémmel — kis túlzás van benne, de — tele a padlás. Még el sem ült a pengék csatájának harci zaja, amikor különleges kérdéssel fordultunk a vb két pást melletti főszereplőjéhez: csináljanak kasszát! Miután megnyugtattuk őket, hogy a Riporttól és nem az adóhivataltól vagyunk, készségesen szolgáltatták ki még a legféltettebb adatokat is. Röpködtek a milliók... K­orábban dr. Székely Ti­bor (69 éves) inkább arról volt híres, hogy illusztris tagja a nemzetközi szövetség technikai kérdések­kel foglalkozó bizottságának, most kiderült róla: szervező­zseni! — Volt időm és lehetőségem rutint szerezni — jelentette ki elöljáróban. — Aktív közremű­ködője voltam mind az 1959-es, mind pedig az 1975-ös budapesti világbajnok­ságnak, s jócskán akadt köz­ben feladatom két ifjúsági vi­lágbajnokságon is. Ha jól számolom, akkor legalább har­minc vb-n lehettem jelen, nyu­godtan mondhatom, hogy tisz­tában voltam a megoldásra váró leckével... — Hány embert dirigált? — Hát... Még nem számol­tam össze, de legalább két­százötvenet. — Sokszor figyeltem a vb alatt, soha nem láttam ideges­nek. Annyira jól sikerült volna az előkészítés, hogy nem érte meglepetés? — így van, nem kellett me­net közben semmit sem módo­sítanom, és ez minősíti az elő­készületek magas színvonalát. — Magyarország meglehe­tősen ritkán vállalkozik világ­­verseny házigazdájául, első­sorban anyagi okok miatt. Beszéljünk a pénzről! — Miután elkészítettük az előzetes kalkulációt, tudtuk, hogy mennyire van szüksé­günk. Tekintettel arra, hogy már januárban szerződést kö­töttünk az ESMA spanyol­­magyar reklámügynökséggel, tudtuk, hogy az általuk fizetett 17 millió forintból ki kell jön­nünk.. . — És... Csináljunk kasszát! — Részletekről egyelőre ter­mészetesen nem tudok beszá­molni, de annyi biztos, hogy minimum egyensúlyban lesz­nek a kiadások és a bevételek. Talán még marad is egy kis pénze a szövetségnek! — Ez mitől függ? — A sporthivataltól van egy ígéretünk, hogy a Budapest Sportcsarnok 7 millió forintos bérleti díjából két és felet átvál­lalnak. Ha ezt tényleg megkap­juk, akkor nem lehet semmi gondunk. — Kérem, ne legyen álsze­rény, elismeri ön is, amit min­den vb-vendég állított, misze­rint a rendezésért jár a magyaroknak a negyedik aranyérem? — Ezt tényleg nem nekem kell megmondanom, de örülök, ha ez a vendégek véleménye. Öreg barátom, az évtizedek óta Svédországban élő világhírű mester, Rerrich Béla is meg­nyugtatott, amikor azt állította, hogy még soha nem volt ilyen jól szervezett világbajnoksá­gon! Pedig ő is részt vett leg­alább annyin, mint én... — Beszéljünk még egy kicsit a, ,piszkos anyagiakról”! Már a vb előtt elhangzott, hogy le kel­lett mondani jó néhány szállo­dai szobafoglalást, mert akad­tak, akik önállóan szervezték a budapesti ellátásukat. Ez nem okozott előre nem látható kia­dást? — Tény, hogy a Stadion Szállóban 370, a Hotel Expó­ban pedig 170 szobát le kellett mondanunk. Nem volt ugyanis kötelező rajtunk keresztül szál­lást foglalni, s többen éltek is más lehetőségekkel. Elkövet­tünk egy kisebb hibát is, mert sima légipostával küldtük an­nak idején a meghívókat min­den vívónemzetnek, és akik előzetesen nem is jelezték részvételi szándékukat — s en­nek megfelelően szállás­igényüket sem —, sorra arra hi­vatkoztak, hogy nem érkezett meg az invitálás. Ez nagy ta­nulság a jövőre nézve... Kü­lönben, ami a szállodákat illeti, csúcsidőben pótrendelésekre volt szükség: a Budapest Sportcsarnokkal szomszédos Stadion Szálló majdnem dugig megtelt, s végül szükség volt 40 szobára az Expóban is. Az előzetesen ráfizetést sejtető várakozás, szerencsére, visszájára fordult! — Lehet, hogy nem kell újabb 16 évet várni a legköze­lebbi nagy vívórandevú vendé­gül látására? — Elképzelhető. Állítom, hogy az ESMA nem fizetett rá, a szövetségnek is sürgősen szüksége lenne egy reklámme­nedzserre, és akkor sikeres üz­leti vállalkozásként sokkal ha­marabb lehetne rendezni egy újabb vb-t. Én benne lennék! Az ESMA... Ha nem is a leg­többet szereplő cég volt pástok mellett, mindenesetre neve rendszeresen feltűnt. Verb Mi­hály sportreklámmenedzser adott „róla” sokat mondó infor­mációt.­­ Talán a nevéből is lehet következtetni: egy spanyol­­magyar (ESpanol—Magyaror­­szág) vegyes vállalat az ESMA, 50—50 százalékos részese­déssel, magyar részről olyan cégekkel, mint, többek között, az Elektromos Művek és a Mi­­neralimpex. — Miről voltak híresek a vi­lágbajnokság előtt? — Miénk a kizárólagos rek­lámjog a budapesti villanyosz­lopokon! Talán ez már feltűnt a főváros lakóinak... Emellett aktívan kivesszük a részünket egyéb köztéri reklámozásból is. — Hogyan találkoztak a sporttal? — A cég spanyol tulajdono­sa is egyetértett a vívó világbaj­nokságon való közreműködés­sel, még akkor is, ha nem könyvelhetünk el jelentős nye­reséget. A sport, amúgy általá­ban, belefér a stratégiánkba, máris nagyon sok tárgyalást folytatunk több sportággal, de gondolunk élsportolók szemé­lyi szponzorálásának megszer­vezésére is. Miután alapel­vünk, hogy nem feltétlenül a mennyiség a fontos, hanem a minőség, ez az elképzelés tö­kéletesen passzol a kiemelke­dő sporteredményeket produ­kálókkal történő együttműkö­déshez. — Várhatóan hol mutatkozik majd ismét az ESMA áldásos szervező munkájának eredmé­nye? — Pontos választ még nem tudok, de talán az atlétiká­ban, a lovaglásban, a tenisz­ben, esetleg a vízilabdában. Először készüljön el a vívó vb mérlege! — Mit remélnek? — Legfeljebb csekély nyere­séget. — Beavatna, ha nem haditi­tok, hogy a fő szponzorok — az ESMA-n keresztül — mennyit áldoztak a világbajnokságra? Pontosabban a vb­ kínálta, ki­mondottan kedvezőnek látszó reklámra? — Bár meglehetősen rit­kán adunk ki pontos adatokat a különféle összegekről, tu­dom, hogy a Riport már koráb­ban, az Új Magyarországgal kapcsolatban is foglalkozott a témával, tehát most talán kivé­telt tehetek. Nos, az osztrák Radlberger cég a Black Jack nevű üdítő italainak reklámozá­sáért több, mint 5 milliót fize­ A háttér változatlan: reklám a főszponzoroknak. És a fősze­replők? Néhányan a magyar érmesek közül, íme a világ­bajnok női párbajtőrcsapat... ... Abay Péter, az ezüstérmes kardozó tett, ezzel lett első számú szponzor. Hasonló nagyság­rendben áldozott reklámra a Magyar Hitel Bank, valamivel kevesebbel szállt be az Adidas és az Új Magyarország, vala­mint a müncheni Coop-Form Gmbh. Emellett szolgáltatá­sokkal is fizetett a hirdetése­kért, például, az az Austro- Print, amelyik a Ricoh-ter­­mékek magyarországi forgal­mazója, ellátta a vb-t, többek között, telefaxokkal is. — Meglepő volt, hogy akadt cég, amelyik mintha menet közben kapott volna kedvet a vívás pártolására, a BS- hirdetésre... — Ezzel nem számoltunk előre. Mégis lehetőséget ad­tunk, például, a Corsónak arra, hogy a kard csapatdöntő alatt kint legyen a táblája a pást mellett. — Mennyiért? — Hát... Kétszázezer forin­tért. * Eddig tartott a „pénzügyi re­vízió”, de még adósak va­gyunk egy jelentős információ­val. Mindkét beszélgetőpart­nerünk egyformán hangsúlyoz­ta, hogy a vívó vb alatt gyakor­latilag a jövő útját járták: az ESMA — először a honi sportszponzorálás történeté­ben! — nem utólag fizetett, hanem folyamatosan utalta át az előre meghatározott összegeket a napi kiadásokra, így mindenki nyugodt lehetett: a reklámot szervező cég sza­bad kezet kapott, a vb-házi­­gazdák pedig a pénzt. Talán ez a harmonikus légkör, az idegeskedésmentes előkészü­leti időszak is hozzájárult a ki­emelkedő sportsikerekhez! Talán... (*P) ...és Nébald György, aki ezúttal harmadik lett

Next