Poptika, 1982. november (1. szám)

1982-11-01

47 nap vett nagy Le­mm­ezünk húsz perc alatt leégett. De akkor már sirathattuk az egész kalapálós korszakot. Pedig azok voltak a gyönyörű, lelkesedéssel teli idők. Még sze­rencse, hogy azért jó ideig eltartott a fűré­szelés ... Egyszer nézzük a Tv-ben a Ki mit tud-ot (1962-ben), s látjuk, hogy a „Gézengúz”­­osok közül az egyik, bizonyos Koncz Zsu­zsa valahonnan nagyon ismer­ős. Akkor már a Várban játszottunk, nagy törzskö­zönség előtt. Következő szombat, buli a Várban, megvan! Innen ismerjük, a saját bulinkról, ott táncol lent egy sráccal. Ne­kilódulunk a szünetben a szaxofonossal (ő volt közülünk a legszemtelenebb), le­szólítjuk a büfében, hogy volna-e kedve megtanulni néhány számunkat. Azt mond­ta, hogy lehet, össze is jöttünk, egész hé­ten gyakoroltunk vele, a Locomotiont és hasonló nótákat. Szombaton indul a mű­sor, mi „show”-ban gondolkozunk. Zsuzsa továbbra is lent táncol a fiúval, mi meg egyszer csak „spontán” felhívjuk a csajt, aki elénekel három nótát. Nagyon nagy si­ker volt. — Később mégis elpártolt tőletek. — Igen, pedig még volt egy nagy közös sikerünk, a 63-as Sportcsarnok-bulin. Em­lékszem, Illésék ott ültek a színpad szélén — akkor már hallatlan népszerűek voltak, mi meg csak kezdők — igencsak figyeltük egymást, hogy mitől döglik a légy. Jön a Koncz: hatalmas siker. Gondolom, a szín­pad szélén már akkor úgy érezték, hogy jó volna nekik is. Koncz annyira feldobta a műsort, hogy onnan kezdve csak fokozó­dott a hangulat: Omega, Metró, Illés, eufó­ria. Ez még a fesztivált megnyitó repülő zöldségeskert hatását is felülmúlta. _ ? — Igen, a koncert azzal kezdődött, hogy a színpadon ülő zsűrit keményen megdo­bálták paradicsommal, tojással, répával. A rendezők ugyanis először, de nem utol­jára, szarvashibát követtek el a műsor szer­kesztésénél. Fogalmuk sem volt, mi ez az új dolog, amit néhány együttes ennyire akar. — Kik léptek fel akkor? — Illés, Metró, Scampolo, Omega, Benkó Dixieland. Benkóék vagy 10 évig itták a levét, hogy itt kellett fellépniük. A leg­rosszabb lélektani pillanatban hívták őket ide közénk, amikor a jazzélet éppen pan­gott, a beat viszont hatalmas robbanással tört be. Természetes, hogy kitört a bot­rány , repültek a paradicsomok. Később is rendszeresen keverték a különböző mű­fajokat, ahelyett, hogy elkülönítették vol­na őket; igazi beatfesztivál, popfesztivál azután sem volt. De a dobálás elmaradt, mert kiderült, hogy még a táncdalfesztivál­nak is csak örülhetünk. Sokáig ez volt ugyanis az egyetlen lehetőség az országos nyilvánosságra. — Ha jól emlékszem, a Sportcsarnokban akkor nemcsak zenekarok léptek fel. — Valóban, néhány rendőr is fellépett, bár nem közvetlenül a bulin. Egy órával a koncert befejezése után megyünk a sötét Verseny utcában, amikor egy kapu alól hirtelen előugrik három ember, közülük az egyik rendőrruhában. Elkapnak min­ket, hogy „Ti voltatok azok! Mert meg­vagytok!” Hogy mik voltunk mi? Egy szót sem értünk az egészből. Ez a legrosszabb, amikor azt sem tudjuk, hogy mi a baj ve­lünk. Szóval az éjszakai állóhely már ott várt minket a Keletinél, a rendőrőrsön. Néhány „kolléga” álldogált még ott rezig­­náltan, féllábon. Mondtam én, hogy ké­rem, én ott játszottam a színpadon — egy szavamat sem hitték. Ők azt látták, hogy ment két hosszú hajú huligán a sötét ut­cán, nekik ez éppen elég. Aztán hajnali négyre valahogy tisztázódott a dolog. De a lábunk igencsak zsibbadt volt. — Koncz tehát elment. Kik játszottak ebben, az időszakban az Omegában? — Kovacsics Andris, Varsányi Gergely, Somló Tamás, Wittek Mari, Kóbor, Laux, Benkő. Ennek is megvolt a maga története: hogyan kerültek a tagok az együttesbe. A bulikon mindenkinek hagytunk egy szá­mot, amiben nem kellett játszania, ígme­­hetett táncolni. Még basszus nélküli nó­tánk is volt — akkoriban mindenkinek na­gyon fontos volt a tánc. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy a szaxit soha nem kell kihagyni, még akkor sem, amikor a régi szaxofonosunkat elvitték katonának. Me­netrendszerűen megjelent egy kedves, mo­solygós srác, szerényen közölte, hogy ezt ő mind tudja, a szaxis nyugodtan elmehet, ő majd játssza tovább. (Ekkor még javarészt külföldi repertoár ment.) Be is állt, rend­szeresen játszott. Csak azt tudtuk, hogy ő a Laci. Egyszer jött az OSZK-tól egy tele­fon (az ORI akkor még nem foglalkozott velünk), hogy ezentúl csak engedéllyel le­het játszani, készüljünk fel, mert kijönnek meghallgatni minket. Mi igyekeztünk fel­készülni, az ajtóban pedig megjelent egy nagy kövér, egy savanyú sovány meg egy remegős ideges. Na, a látvány már meg­volt. Mi felálltunk a teljesen üres Danu­­viában (akkoriban külterületi művelődési házakban játszottunk) és elkezdtünk csö­römpölni. A hatást nem részletezem. Fel­álltak, és látszott rajtuk, hogy végünk van. Nekünk befellegzett. Egyszerre kicsit gyá­moltalanul megszólal az újdonsült szaxofo­nosunk: tessék mondani, hát miért kellett ezt csinálni, hát én szólhatnék a papám­nak, és akkor megcsinálnánk rendesen. — Miért, ki a papád? — Hát a Harmath, Ő az OSZK igazga­tója. Így lett nekünk szaxofonosunk és enge­délyünk. Amikor Harmath Laci elment, meghir­dettük az énekes és a szaxofonos helyét. Erre a hirdetésre jött a Wittek Mari, aki fantasztikusan tudott énekelni, főleg utá­nozni. Elég volt egyszer lejátszanunk neki valamit a magnóról, azonnal hiba nélkül elhalandzsázta. Még Sonny and Chert is előadta, egyedül! Közben lógott keze-lába, igazi kamasz fruska volt. Másnap megje­lenik ugyanez, fiúban. Hatalmas ádám­csutka, a bokájáig lóg a szaxofonja, és min­dent lejátszik. A szaxofon hangja olyan, mint egy tülöké, de csupa zene a srác. Ki­derült, hogy az Artistaképző gimibe jár, s a tanárjától kölcsönkérte az iskola egyetlen szaxofonját, amit azóta sem adott vissza. Négy nap alatt megtanult rajta játszani — ha hegedűt hirdettünk volna, akkor azt tanulja meg —, de persze ennyi idő nem elég ahhoz, hogy meg is szólaljon a hang­szer a kezében. Felvettük, mert tele volt zenével. Ő volt Somló Tamás. 1964-ben sikerült megszereznünk az Eöt­vös Klubot. Ez nagy dolog volt, mert azóta sem ismerek ilyen jó helyet. Valóban úgy mentünk oda, ahogyan hazajár az ember. Próbatermünk volt, minden héten játszot­tunk és szabadon használhattuk az egész helyiséget. — Hogyan sikerült hozzájutni? — Nagyon szoros versenyben „nyertük meg”, vetélkedőt hirdettek az Egyetemi Színpadon, a tét a klub volt. Akit a közön­ség befuttat, azé a klub. Az Atlantisszal versenyeztünk, ami igazán nem volt gyen­ge banda. Az volt a szerencsénk, hogy a mi szereplésünk után valahogy nagyon oldott hangulat lett, amit nemcsak mi váltottunk ki, hanem magának a beatnek mint vala­mi új dolognak a hatása. Fű, fa, virág feljött a színpadra, azt hi­szem, ez volt az első jam. Volt ott imitá­­tor, aki Sinatrát utánozta, néger diák, aki „igazi” bugit énekelt, szóval hatalmas örömködés folyt a színpadon. Ezzel aztán nem volt nehéz nyerni. — Meddig tartott a siker? — Ezután kifejezetten sikeres korszak következett. Maga a beat kezdett polgárjo­got nyerni — különböző intézmények fe­dezték fel, habár az nagyon is kétarcú do­log. Mi is szerepeltünk minden nagyobb rendezvényen, az Egyetemi Színpadon, ahol politikai kabarékban játszottunk, az És mit fizetnek? műsorban, később Sán­dor György első estjén. Volt egy Gitárpár­baj c. műsor is, aztán persze a táncdalfesz­tivál. De ez már egy másik korszak, a kö­vetkező menet. L. J. OMEGA Azt mondta az anyukám, hogy nem tetszik a frizurám, ó, ó. Mondjátok meg, mit tegyek, ha levágatom, szenvedek, ó, ó! Azt mondta az apukám, hogy most majd gondja lesz reám, ó, ó. Rettentő nagy gondban van, hogy miért vagyok gondtalan, ó, ó! Annyi mindent mondanak, az ember már csak bólogat, ó, ó. Mi helyes és helytelen. Azt egyszer meg kell fejtenem, ó, ó!

Next