Ritmus, 1988 (1. szám)

1988 / 1. szám

Szépfiúk, széplányok Magyar vidéki rock Szikora - Lennonról Hé, tojás, itt a tojás Hanglemez rekord! Egyházi zene Az ilyen zeneoktatás - bűntény A jazz nálunk luxus Computer és lézersugár Hungarian blues avagy a romlásról való ének # Olcsó zenék - drágán # Rock infláció % Még működik a sztálini modell . Ki írja meg a popbandák könyvét? Rendszeresen nézem a Pop korong adásait. Ebben a mű­sorban az új hazai pop-Lolita, Anita kínálja kollégáit a HMHV lemezeladási statiszti­kái alapján. A hónapról­­hónapra közölt név- és rang­sorok figyelemreméltóak. Tükröt tartanak elénk, a pop ’88 tükrét: Zoltán Erika, Éva, Csongrádi Kata, Korda György-Balázs Klári, Ádám és Éva, Neoton, Dolly Roll, Első Emelet, Lord, Ossian, 100 Folk Celsius, a Ballag a katona válogatás előadói, Hobo Blues Band, Szűcs Ju­dit... A tények: eltűnnek a klu­bok, művelődési házakat ár­vereznek, turnézni már-már anyagi csőd. Olvasom: olyan sztárzenekarok, mint a Neo­ton 400 néző előtt játszanak a 3000-es sportcsarnokban. Olykor már nem nyereséges olyan sztárcsapatok koncertje sem, mint az Edda, Napoleon Bid., Beatrice, vagy Dolly Roll. Panaszkodnak a külföl­di sztárok szerződtetői is. A heavy metal turnék ráfizeté­sesek. Julio Iglesias fellépésén kongott a Népstadion. Le­mezfronton sem sokkal jobb a helyzet. A szakma igazi krémje a HMHV-nál ma már csaknem kivétel nélkül a „biz­tos bukás” kategóriába tarto­zik. Legalább 40-50 ezer le­mezt kellene eladniuk, hogy nyereségesek legyenek, de ennyi nem fogy el. Van vi­szont helyettük Cirmos­koktél, lakodalmas és presszó rock, na meg modern szinteti­zátor köntösbe bujtatott tánc­zenei bóvli. /‘T\­­ * galten ^ ,y fvijCV7JY, Vik­i mut JSJ~ meze a Kampec Doloresnek, a Vágtázó Halottkémeknek, a Balkan (Fu)touristnak, a Be­­atricének, a Sex-E-Pilnek, a magyar rockot is elérte a glasznoszty és a peresztrojka, 10 év késéssel korongra kerül­tek a régi Eddás vagy Feró­­féle csöves indulók, hamaro­san elkészül a másik volt feke­te bárány, Hobo „tiltott gyü­mölcs” lemeze. A Danubius adásai jelentősen bővítik a popkínálatot, pezsgés mutat­kozik a tévé háza táján. Lehe­tőségek ! Igaz. De mintha egy hal­dokló, mozgásképtelen, lebé­nult betegnek mondanák: táncolj! Nem tud táncolni. Révész Sándor (balról) és Karácsony János - a múlt? TURNÉZNI MÁR NEM ÜZLET A magyar popzene krémje­­ 1988 őszén. Ott virítottak a dicsőségtáblán a HMHV Vö­rösmarty téri szalonjának ki­rakatában, egyesek fénykép­pel, akár a Vállalat Kiváló Dolgozói is lehetnének. Rendszeresen olvasom a pop-rock zenével foglalkozó sajtószemlét. Egyre lehango­lóbb olvasmány. A boríték egyre vékonyabb, a cikkek egyre rövidebbek. Többnyire csak információk. „Értesítjük kedves vendégeinket, hogy szeptember 28-án Ne szólj szám címmel Bródy János-est lesz a Paripa-csárdában. Ér­deklődni a helyszínen” - s eh­hez hasonlók. Hírek koncer­tekről, dedikálásokról, né­hány fáradt, önismétlő nyilat­kozat, előléptető önajnáro­­zás. Kritika alig. Kollégám mondja: ha nincs zene, nincs miről írni. Működik a pop­verkli, uralkodik a középszer, surran a futószalag. TILTOTT GYÜMÖLCSÖK A LEMEZPIACON A kritikusok évek óta si­ránkoznak: mélyponton va­gyunk, s gyaníthatóan nem az ő károgásuk mélyítette immár szakadékká az évtizedes vál­ságot. A rockban is hihetetlen mértékű lett az inflálódás. El­sősorban nem is anyagi, ha­nem művészi-esztétikai mér­cével mérve. Az ellentábor most monda­ná: vannak immár poplapja­ink, a nagyok árnyékában megszülettek az első kis, füg­ ESZEVESZETT ÖNPUSZTITÁS FOLYIK A magyar pop-rock képvi­selői mindig a vesztes pozíció­jából indultak. Kezdettől tila­lomfák, vagy kibetonozott út jelölte az irányt. Itt a létezés harc volt, küzdelem. Hat­nyolc éve eszeveszett önpusz­títás folyik. A zenészek két évtizedig panaszkodtak a le­hetetlen anyagi, jogi szabá­lyozókra, a sztálinista gazda­sági-kulturális modellben szü­letett és továbbélő intézmény­­rendszerre, amely hatalom­ként kezelte (le) a műfajt. A hetvenes évektől, miután nem sikerült alapjaiban meg­változtatni a gazdasági-kultu­rális környezetet, maguk a ze­nészek alkalmazkodtak a ha­zai feltételekhez a mindin­(Folytatás a 10. oldalon) Nekem az a demokrácia, ha egy nép saját maga kormányozza a sorsát Kocsis Zoltán: Távolodunk Európától­ ­ Tizenöt évvel ezelőtt nagyon szerettem volna létrehozni egy zenei lapot, bíztattak is rá „leg­magasabb” helyről. Ahol aztán megakadályoz­ták. Három héttel ezelőtt békésen dolgoztam békét­len témákon, amikor megszólalt a telefon, meg kellene csinálni, de azonnal azt a régóta tervezett lapot. Azt nem lehet, feleltem, mert azóta minden megváltozott. Minden, amiről be­szélni, írni kell, minden körülmény, lehetőség és nehézség merőben más. Talán soha nem kínált annyi hasznos információt a zene az emberiség, azon belül a magyar valóság gondjainak mérle­gelésére és megoldására, mint most, s talán soha olyan reménytelenül messze nem állt attól, hogy oda is figyeljenek rá. Mit tegyünk nát ' Milyen legyen, milyen lehet a magyar zenebarátok lapja ma - KOCSIS ZOLTÁN szerint? - Én azt gondolom, hogy nem lehet ma olyan lapot indítani, amely csakis a szakmán kívül álló zenebarátoké. Olyan problémákkal és fe­szültségekkel terhes a helyzet a szakmán belül, hogy azokról egyszerűen muszáj írni. Például arról az eszméletlen túltermelésről, amely itt az előadóművészetben kialakult. A zenészek tár­sadalmi, egzisztenciális és egyéb problémái­ról... Csak a zenebarátoknak akkor lehetne lapot indítani, ha egyébként minden csodálato­san rendben menne. Akkor talán bármilyen pletyka is érdekes lehetne, hogy - teszem azt - Sass Sylvia mit ebédelt, vagy Gulyás Dénes ma kivel szállt ki a New York-i metróból... Most azonban nagyon sok az égető téma, a válaszra váró, de legalábbis kimondandó kérdés, amiről nem lehet eleget írni. Ma már nem az a zeneélet legégetőbb gondja, hogy mikor születik meg az új magyar opera... Azt gondolom, hogy mindenképpen a szak­ma és a nagyközönség lapja legyen a RITMUS, azé a közönségé, amelyet nagyon is érdekel, hogy itt veszteséges gyárakat szanálnak, de sza­­nálattan tönkremennek kulturális intézmények, hogy a munkanélküliség, a munkanélküli segély hogyan fér össze a szocializmus elvével... Tény­leg, hogy fér össze?! Félek, hogy most az lenne igazán szörnyű, ha megpróbálnánk mereven tartani magunkat ahhoz, hogy nem fér össze az elvekkel.­­ Hát igen... Mindenesetre az biztos, hogy­­ sajnos a zeneélet nem szűkölködik olyan té­mákban, amelyek ne tarthatnának igényt a kö­zönség érdeklődésére. - Milyen végülis ez a mai zeneélet? - Ha egy idegen, mondjuk ausztrál vendég kérdezné, azt mondanám: olvassa el Dobszay László nyilatkozatát. Olyan. Az a nyilatkozat 1986-ban készült egy heti­lapnak, és két évig nem jelenhetett meg. Most a Muzsika leközölte, dehát azóta... - Azóta a helyzet sokkal rosszabb. Egyre süllyed mindennek a színvonala. Aki pedig tart­ja magát, aki nem úszik az árral, annak egyre inkább el kell különülnie, ki kell vonulnia. Pél­dául Kurtág már nemigen vesz részt a zeneélet­ben. Már csak aratja nyugaton, itt-ott-amott a sikereit, amelyekről mi itthon elég keveset tu­dunk. - Ha nem aratná a nyugati sikereket, akkor sem venne részt a dolgokban... - Valószínű. Néhány éve még sokkal tevéke­nyebb volt, ma muszáj elkülönülnie... Amit Dobszay még csak metaforákban, vagy virág­nyelven említ, azt ma már konkrétan ki lehet mondani: teljes mértékben kiestünk a pikszis­­ből. Tulajdonképpen még mi „prominensek” is. Egyszerűen nem törődnek velünk. Ma úgy néz ki, hogy a zeneélet magától be fog fulladni, le fog állni minden, úgy mint az egész toldozga­­tott-foldozgatott gazdasági-társadalmi rend­szer. Már rég nem arról van szó, hogy egyesek akarnak valamit, aminek fejében ezt meg azt meg kell dönteni, hanem arról, hogy itt már senki nem akar igazán semmit, csak... valahogy túlélni.­­ Ki-ki átlavírozni azt a kis időt, amit egy bizonyos poszton nyüzsögnie kell. Különösen azok keltenek ilyen benyomást, akiknek kisebb­­nagyobb ügyekben dönteniük kell. A döntési kényszer ma természeti parancs. Az ötmilliárd (Folytatás a 3. oldalon)

Next