Ritmus, 1988 (1. szám)

1988 / 1. szám

4QQUAn32JE / Edison díj A Budapesti Fesztivál­­zenekarnak Az ötödik Karácsony öt esztendővel ezelőtt, 1983 karácsonyán mutat­kozott be a Fischer Iván által „alternatív” zenekar­nak nevezett együttes egyebek között azzal a szándékkal, hogy meg­újítsa a magyar zenekari kultúrát. Még a bemutatkozás előtt lemezre játszották Schu­bert Vili, és III. szimfóniá­ját. Az első koncert min­den várakozáson felüli si­kert hozott az új zenekar­nak, s a megalapítását kezdeményező Fischer Iván karmesternek és Ko­csis Zoltán zongoramű­vésznek. Azóta sok nehézséggel, nem ritkán gáncsosko­­dással megküzdve a vál­lalkozás végleg elfoglalta helyét zenei életünkben. Koncertjeit a közönség érdeklődése és elismeré­se kíséri. Hanglemezei közül eddig a Philips— Hungaroton kooproduk­­cióban készült felvétel, amelyen Kocsis Zoltán Bartók zongoraversenyeit szólaltatja meg, elnyerte az Edison-díjat. Legutóbbi felvételük, Mozart C-dúr, Jupiter-szimfóniája az idei Hungaroton hangle­mezhetekre jelent meg. A Budapesti Fesztiválze­nekar december 26-án, 27-én és 28-án, Kocsis Zoltán és Perényi Mik­lós közreműködésével, Fischer István vezényleté­vel ezúttal Csajkovszkij-, Liszt- és Richard Strauss­­művekkel lép a Zeneaka­démia közönsége elé. • • Ö­römmel üdvözlöm az új zenei folyó­irat születését! Sür­gető szükség volt már egy korszerű, a közönség, a közélet számára nyitott ze­nei fórumra. Egymástól elszigetelt csatornákon folyik a zenei élet - sajnos, az egész kul­turális élet. Ahogy Magyar Imre professzor találóan megállapította: „Egyre többet tudunk egyre keve­sebbről”, s ez kölcsönös meg nem értésre vezet. A komolyzene levette kezét az úgynevezett köny­­nyűzenéről - ahelyett, hogy segítene ott is kultú­rát kialakítani. A könnyű­zene semmibe veszi a ko­molyzene értékeit - ezzel igen gyakran végzetes igénytelenséget, ízléstelen­séget visz a köztudatba. A kívánatos kézfogás nem a határok összemosását je­lentené (ismerjük ennek el­rettentő műsorpéldáit), ha­nem az értékek világos fel­ismerését, új értékrend ki­alakítását. Ma, amikor oly kevés a biztos fogódzó, a zene fel­becsülhetetlen erők ki­apadhatatlan (!) forrását kínálja fel az újjárendező­dő társadalom számára. A HANGVILÁG ren­dezettsége a Mindenség nagy összefüggéseibe ágya­zódik: a zene a makro- és mikrovilág szerves része. A hanghullámok viszonyai és törvényei érvényesek a bolygópályák és fényévek hatalmas arányaira vetítve ugyanúgy, mint az elemi parányok kölcsönhatásai­Már a nyitány kezdetén céloz rá egy motívum (szak­mai zsargon szerint a „quint­­lépésű hollandi-motívum"), aztán rövidesen egy sötét trombitahangnál személyé­ben is megismerjük a kísér­­tethajó kapitányát, a Hollan­dit.­­ Az Operaház reprizé­­nek második estjén Kálmán­éi Mihály alakítja Wagner: A bolygó hollandi című ze­nedrámájának főszerepét. A zeneszerző, aki szeretett írásban is magyarázatot fűz­ni alkotásaihoz, alkotásai­nak alakjaihoz, azt mondja: „... a Hollandi egyéniségé­nek helyes felfogásától függ az egész dráma". Úgy véljük Kálmánés megértette és át­­érezte Wagner intencióját. Megjelenése, partravetett­­sége - kissé „mefisztóira" sikeredett kosztümje ellené­re -, mély benyomást kelt, tartása komolyságot tükröz, fáradt-elgyötört arca részvé­tet ébreszt, lényéből sugár­­ra. Zenénk egyedülálló méltóságát az adja, hogy ezek az összefüggések ép­pen a szűk, embermértékű tartományban válnak hall­hatóvá­­ zenévé. Ami által az ember megtalálhatja he­lyét a világrendben. A ZENEMŰVÉSZET az ember számára olyan minőségeket közvetít, amelyek csak ezen a nyel­ven közölhetők. Ezért nem pótolhatja semmi más. A „nagy átváltozások” és „nagy megoldások” művé­szi pillanatai felébresztik és ébren tartják a hitet éle­tünk magasrendű céljai­ban, értelmes és nemes ren­deltetésében. Az ELŐADÓMŰVÉ­SZET testet kölcsönöz a műben rejlő mondanivaló­nak, lehetőséget ad a mű megtestesülésének. Vala­hogy úgy, hogy a mesék­ben kell valaki, aki meg­váltja a kővé változtatott királyfikat és alvó Csipke­­rózsikákat, zenében az elő­adóművésznek kell meg­törnie a némaság varázsát. Mennyiben él zenei éle­tünk ezekkel a felbecsülhe­tetlen lehetőségekkel? A válasz, azt hiszem, ma igen szomorú. A művek zik „az ezerszer eltemetett reménység tudata." Kálmándi Mihály, a kolozs­vári magyar operaegyüttes tagjaként csiszolta, ápolta hangját, énekelni­ tudását, át­­települése határozott nyere­sége a hasonló kvalitású, haj­lékony, intenzív erejű hősba­ritonokban nem bővelkedő hazai operajátszásnak. Már markánsan formált Tosca be­­li figurájára felfigyeltünk, most ő az, aki énekben-játék­­ban a legtöbbet megéreztet Wagner operájának legenda­jellegéből, aki érzékletesen közvetíti a Hollandi űzöttsé­­gét, fájdalmát, halálvágyát, aki a II. felvonásban, a Sentá­­val való találkozás jeleneté­ben is tud dermesztő, nagy pillanatokat teremteni. Bí­zunk benne, hogy a több mint ígéretes produkció - a karak­ter további még erőteljesebb kihúzásával - egészen nagy­­formátumúvá válik. (a. i.) igazi életrekeltése, a meg­oldást hozó nagy pillanat igen ritka. Az egymásután megfelelő sebességgel és megfelelő decibel erővel megszólaló hangok még nem oldják fel a varázsla­tot. Ellenkezőleg: a ma­napság divatos egyre na­gyobb sebesség és egyre több decibel mintha egyre lehetetlenebbé tenné a megváltást. Szomorú a válasz a ze­netanítás területén is. Amit gyerekeink ma e címen kapnak, annak - tisztelet a kivételt teremtő tanárok­nak - a legtöbbször kevés köze van a zene nagy erői­hez. Ujjrendre, kéztartásra összpontosító, „teljesít­ményre” törő oktatási rendszerünkben gyakran a tanulmányok befejeztéig (!) sem esik szó arról, hogy a zene­­­művészet. Riasztó példának ke­zembe került a napokban egy most hangszerre fogott kisgyerek tavalyi „hang­szeres előkészítő füzete”. Tele volt olyan feladatok­kal, hogy írja le a fisziszt, az aszaszt, a bebét, az ei­­sziszt­­­erelt ritkán előfor­duló, komplikált zenei mó­dosítások s nem egy-két érdekességszámba menő példa, hanem az egész fü­zet erről szólt. A zenetanulás előteré­ben, az „előkészítőben” nem ilyen sivár tudásra, in­dokolatlan agyafúrt fel­adatokra van szüksége a gyereknek. Miért tanulja meg olvasni azt, ami nem érdekli? A zene szeretetét, a zene utáni vágyat kellene felkelteni benne. De ugyan mire vágyódjék az a sze­gény kisgyerek ilyen „elő­képzés” után? Le merem írni: az ilyen zeneoktatás bűntény, a gyerek legjobb belső erői elleni merénylet. Lélekrombolás! Ahogy van fehér mágia és fekete mágia, úgy van fehér pedagógia és - mint példánk mutatja - fekete pedagógia. (Ehhez keserű iróniával hozzátehetjük: a művészet szempontjából csak egy rosszabb létezik, a manapság uralkodó­­ szürke.) Tudom, hogy a zeneta­nárok nagy része - minden­ki, akinek igazán köze van a zenéhez - sóvárog a meg­újulás után. Aminek útját állják régi, rossz előírások: az irreális felvételi rend­szer; „teljesítményt” erősza­koló osztályzás; az örömteli munkát gát­ló, egész évi egészségtelen versenykészülődés. A zeneoktatás ma nem zeneélvező és értő társadal­mat nevel, hanem eleve csalódásra ítélt, félbemara­dó „művészkéket”. Akik­nek a zenélése nem okoz örömet senkinek. Önma­guk inkább nyűgnek érzik, vizsgákon és szerepléskor a melléütés és a megakadás iszonyatát élik át. Család­juk számára a gyakorlás „a türelem nagy iskolája”. Barátaiknak semmit sem tudnak nyújtani, hiszen a „régi darabokat” elfelejtik, az újakat még gyakorolni kell. Mindig épp a kettő között vannak, mindig egy bizonyos nap egy bizonyos órájára, a VIZSGÁRA időzített a tudásuk. Tudom, ez a kép egyol­dalú. Tudom, van még or­szágunkban iskola, ahol szeretik a zenét. Sorolha­tunk jó, előrevivő kezde­ményezéseket, szép ered­ményeket. De - valljuk be - nem ez a jellemző. Fi­gyelmeztetnünk kell hát a veszélyre: ma nem az a leg­nagyobb baj, hogy az isko­lákban egyre kevesebb a zeneóra, hanem hogy ami van, az a gyerek számára nem élmény, inkább arra jó, hogy végérvényesen kedvét szegje. Mit lehet tenni? Semmiképpen sem ható­sági „szervektől”, örökös késésben lévő reformoktól várni a megoldást. Biztos, hogy már a közeljövő ze­nepedagógiájának­­ és a pedagógiának általában - sokkal rugalmasabbnak, az egyes gyerekre szabott­nak (alternatívnak) kell lennie. Ez csak a tanárok kreativitásától függ, és azt kell mondanom: azonnal el kell kezdeni! Kitől várjuk a megúju­lást, ha nem magunktól? Miért más - és kicsoda? - mondja meg, hogyan kell saját dolgunkat, a magyar zenei nevelés, a zené­sE ne­velés ügyét rendbehozni? A társadalomnak nem koncertező, vagy koncer­tezni akaró művészek tö­megére van szüksége, ha­nem azokra, akik korsze­rűen, tehát a mai gyereke­ket érdeklő módon tudják a zene végtelenül fontos tartalmait továbbadni. Egyébként pedig azon kell igyekeznünk, hogy minden gyerek - a jövőbeli foglalkozásától függetle­nül - életre szóló kapcsola­tot találjon a zenével, s az számára örök erőforrás maradjon. Csak így lehet a zene mindenkié. Nagyon bízom, hogy e , most induló folyóirat - nyitottságával, a különbö­ző ágak és csatornák köze­lítésével - segíteni fog, hogy Kodálynak ezt az agyonhasznált, folyton emlegetett, de meg nem va­lósított mondását élővé, érvényessé tegyük. Tusa Erzsébet Az ilyen zeneoktatás­­ bűntény­ eitől várjuk a megújulást, ha nem önmagunktól?! Legyen vége a lélekrombolásnak Vágyak és élmények. A világmindenség áramlatában. Hollandi­a Erdélyből

Next