Ritmus, 1989 (1-5. szám)

1989 / 1. szám

Vita Petro­vics Emillel (Folytatás a: 1. oldalról) • Egy-egy évadban - durva becsléssel - 1 millió néző férne be a két színház összes előadá­sára. Több mint 75%-os átlag (1. táblázat) a földkerekség legtöbb színháza számára: iri­gyelt vágyálom,­­ így van. A földkerekség kevés városában járnak estén­ként 3500-an operába. • A tíz év alatt jócskán megháromszorozódott jegy­árak, és folyamatosan csök­kenő jövedelmek ellenére. - Igen, mindezek ellenére. • Demagógia-e, ha vannak, akik ebben az „újgazdag” ré­teg növekedését látják? - Nézd, én is a 40-es évek­ben kezdtem a felnőtt élete­met, s igencsak lelkesen gon­doltam, hogy a kultúrát min­denkihez el kell juttatni, hogy jó lenne ha a művészet szép­ségeiből mindenki venne ma­gának. De azt, hogy ez bár­hol, bármiféle rendszerben automatikusan megoldódhat, csak fafejűek gondolhatják. Mindig és mindenütt lesz, aki szereti az operát és lesz, aki nem szereti. S aki szereti, az akkor is áldoz rá, ha nem „új­gazdag”, és amíg csak nem kénytelen, addig nem mond le róla. • Ebben a házban talán eretnekség ezzel példálózni, de ahogy millió és millió fiatal számára a rock, úgy sokak­nak a zenedráma jelenti a lé­lek legfőbb táplálékát, olykor egyenesen gyógyszerét. A közpénzekből ráfordított támogatást is ez indokolja. Mennyi támogatást is kap, aki ma Pesten operajegyet vált? - Nem titok. Tavaly körül­belül 260 forint támogatást adott az állam minden belé­pőhöz. Több mint kétszeresét a 10 év előttinek. (2. táblázat) • Az operarajongó viszont háromszoros helyárat fizet. Aki nem szereti az operát, mégis talán arra gondol, hogy miért kap a kevés közpénzből 260 forint ajándékot szórako­zásához minden hóbortos ti­zedik, netán évente többször. Sokallja. S itt az operaigazga­tó, akinek eközben nyilván fájhat a feje, mert a dráguló jegyek és bérletek, a számai­ban növekvő támogatás (3. táblázat) a valóságban messze elmarad a költségek drágulá­sától. - Természetes. Állandóan érezzük a kedvezőtlen válto­zásokat. Ért néhány csapás is bennünket az elvonásokkal. De az Operáról újabban meg­jelent nyilatkozatok mégis túlzottak. • A társulat szakszervezeti titkárának felszólalásaira és nyilatkozataira gondolsz? - Igen. Nem igaz, hogy már az utolsó tartalékaink mor­zsáit éljük fel. Erről szó sincs. Hosszú távon valóban nem le­hetünk meg bizonyos támo­gatások visszaszerzése nélkül. Amit azonban az operaház agonizálásáról beszélnek, az nevetséges. • Általános pánikhangulat terjed berkeitekben, szerintem azt közvetítik. Félreértés ne essék, én csak hálás vagyok, ha a szak­­szervezet keményen kiáll a színház mellett, de félő, hogy ez a retorika nem hasznos az operának, nem segít a való helyzet felmérésében, és nem ösztönzi nagyobb lelkiisme­­retvizsgálatra a pénzügyi kor­mányzatot. • Retorika, lelkiismeret... a pénzügyi döntéshozók nem józan számítások és a közfon­tosság mérlegelése szerint, ha­nem szép szó, engedelmes mo­soly alapján döntenek? - Nem tehetjük ki magun­kat annak, hogy egy idő után ne tudjunk a kormányzattal szót érteni. Ezért ha kell, né­melykor strucc­politikát is folytatunk, s csak végső eset­ben kiálthatjuk, hogy süllyed a hajó. • Az például ma nem elég érv, hogy Európa legrosszab­bul fizetett opera- és balett­művészei a magyarok? - Ez körülbelül így igaz.­­ Persze, nemcsak ma. Ez már „hagyomány”. - No, ezt akarom monda­ni: ez nem mai fordulat, a helyzet nem most vált ilyenné, hanem már ilyen volt. És nemcsak Bécshez hasonlítva, de Prága és Szófia, Graz vagy Klagenfurt „vidéki” szerződé­seihez képest is szánalmasak a művészgázsik. • Nem a szakszervezet el­túlzott panaszai, hanem ezek a fizetések az igazán nevetsé­gesek.­­ Például a zenekariaké, akik régen legalább hazai vi­szonylatban a legmagasabb fi­zetést kapták. Hiszen nyilván­való, hogy a Mesterdalnoko­kat végigjátszani hosszabb és nehezebb szolgálat bármilyen konce­rtnél, amely fél 8-kor elkezdődik és fél 10-re befeje­ződik. » És fáradságosabb reper­toárt játszani, mint hat-nyolc próbával „felfutni” egy kon­centrált produkcióra.­­ Hát persze, hiszen itt hosszú kihagyások után is pontosan kell emlékezni inst­rukciókra, tempók beidegzé­seire, és változó karmesterek­hez, változó énekesekhez al­kalmazkodni. .. - S akkor még nem beszél­tünk a pszichés tényezőkről, a beleélésről, ami nélkül nincs kifejező erő. Most mekkora a zenészek elvándorlása? - Nagy, bár az utóbbi időben mintha javult volna valamit a helyzet. A leg­utóbbi cselló, brácsa, bőgő próbajátékra kiváló fiatalok jelentkeztek, holott tudják, nem ez a zenekar nyújtja a legjobb fizetést és munkafel­tételeket. • Kicsit ide tartozik az is, hogy az utóbbi premierek sze­reposztásai, még a színház ke­retei és lehetőségei között gondolkodva sem bizonyul­tak a lehető legjobbaknak. Úgy mondják, a jó szólisták nehezen vállalják a bemuta­tók hosszú előkészületeit, hi­szen jól fizetett vendégszerep­lésekről kellene lemondaniuk miattuk. - Nem szeretnék hurrá­optimistának látszani, és kí­nos mindenben ellentmonda­ni, de a tény az, hogy a szín­ház vezető művészei szívesen vállalják a premiereket. Bele­értve Tokody Ilonát és Polgár Lászlót, a két legtöbbet uta­zót. Igen pontos megállapo­dásunk van a művészekkel ar­ra, hogy figyelembe vesszük a külföldi szerepléseiket, pél­dául a jövő évadra ’88 decem­ber 1-ig felmerült meghívásai­kat. Azokhoz alakítjuk a já­tékrendjüket. A megállapo­dáshoz tartozik -­ s többen maguk ragaszkodnak hozzá -, hogy egy-két évenként pre­mierjük legyen.­­ A zenés színháznak fele­lős szerepet kellene vállalnia abban, hogy a világban zajló korszakos változásoknak a lelki hatásait, a „pszichikai korszakváltást” jelezze. Kife­jezze! Lehetővé teszi ezt az operák régi struktúrája? - A zenei, vagy az intézmé­nyi struktúrákból az válik fö­löslegessé, ami nem tartalmaz értéket. Az európai kultúra értékek tömegét hozta létre, amelyek fenntartása állami intézményrendszert igényel. Úgy érzem, változtatni az új műfajok esetében kell. Trisz­tán és Izolda nem tud másutt létrejönni, csak ahová befér egy 90 tagú zenekar és ahol megfelelőek az akusztikai vi­szonyok.­­ Ez azonban tojás-tyúk problémává válik amikor új művek számára sincs reális megszólalási lehetőség állami kereteken kívül, ami a bürok­ráciának való kiszolgátatást jelent. A művészetről csakis az alkotó szellem szabadságát garantáló társadalom gon­doskodhatna megfelelően. Az államnak az adókból itt is az „alapkutatásokat” kellene szubvencionálnia.­­ Nagyon figyelemre mél­tót mondtál: valóban a társa­dalomnak kell fenntartania intézményeit­­ a cukrászdától a sétányokig. Dehát az állam nélkül nem tudja magára ven­ni ezeket a terheket. Itt az elosztásról van szó, okosabb elosztásról. Hogy a társada­lom tartsa el az operát, az ál­lam viszont szubvencionálja, mondjuk az Almássy téri kí­sérleti micsodát - ezt naivitás­nak tartom. • Az elosztó állam szerepe viszont abszurditás. Amíg a bürokrata adja a pénzt, min­dig lesznek kikötései és min­dig lesznek „elvárásai”.­­ Megint kiábrándítót kell mondanom: mióta itt vagyok, senki nem akadályozta meg, hogy olyan repertoárt alakít­sunk ki - benne Albert Her­ring, A láng, stb. -, amire szá­mos külföldi partnerem azt mondta: a világon szinte egyetlen operaház sem enged­heti meg magának. - Mi megengedhetjük? - Meg. Az Albert Herring ugyanolyan jól megy, mint az állandó teltházas Boleyn An­na. A Háry János legutóbbi előadásán egy szál jegy ma­radt eladatlan. Mi étvágyat csináltunk egy nem kis réteg­nek. 62-63 ezren váltanak bérletet, az opera bérlet komo­lyabb státusszimbólum, mint az autó, vagy a telek. És a jegyek többségét előadáson­ként adjuk el, a többség kivá­lasztja az előadásokat magá­nak.­­ Ha jól kalkulálok, esze­rint minden tizedik budapesti operába jár, s ez bizony már kulturális tényező . Ehhez hozzátartozik, hogy a „hétköznapi” előadá­sokra egész sor tehetséges vendéget hívok meg, nem dol­lárért, innen a szomszédos or­szágokból, akiknek a többsé­ge kitűnő produkciót nyújt.­­ Az ideszoktatásukkal és széleskörű európai reklámmal verhetetlen vonzást teremt­hetnénk - jelentős devizaho­zammal.­­ Ehhez foghatót elképzel­ni sem lehet. » A kultúrát is menedzselni kell, de ennek nálunk ezer gá­tat állít az állami struktúra.­­ Szerintem nem ez a struk­túra torz, hanem az, amelyik Amerikában, nyugaton kiala­kult, s amely elképesztő pén­zeket emészt fel. Bing úr a Metropolitanban csillagászati magasságokig emelte a gázsi­kat... * Megteremtette a kiglan­colt tehetség kultuszát.­­...ami láncreakciót vál­tott ki. Itt volt a minap a Svájcban élő amerikai énekes, Montgomery, nagyon olcsón jött: 2000 német márkáért. Ha Győrből, vagy Szegedről lép fel egy baritonista, nem sokkal több forintot kap. Ez tarthatatlan. Domingo, mint tudod, nagyon olcsón énekelt nálunk: 10 000 dollárért, ami jóval több, mint fél millió fo­rint, s ott énekelt mellette To­kody és Polgár... - Szintén a világszínpadok főszereplői!­­...5500-5700 forintért. Mert várik - nemcsak most, a mai nehéz helyzetben, de évti­zedek óta­­ a maradékelv sze­rint jut, vagy nem jut pénz.­­ Miért vagy akkor opti­mista ? - Ha azon a hangulati úton haladtam volna, amely a mai magyar közéletet és a közgon­dolkodást, enyhén szólva, sö­tét kamrába löki, a szemrehá­nyások és siránkozások, a ret­tegések és aggodalmak útján, akkor valószínűleg már le kel­lett volna mondanom. De konkrétan elemezve a képet: ma még megvalósíthatónak látom azokat az elképzelései­met, amelyekért érdemes lehet az életemből éveket feláldoz­nom. Nem biztos, hogy jövő­re is megvalósíthatóak lesz­nek. Ingmar Bergman írja, hogy nekünk művészeknek megbocsátóaknak kell len­nünk, ha a politikusok önhi­bájukon kívül megbízhatatla­nok.­­ Ha már egyszer taktikai optimizmust emlegettem, hadd említsem meg az opti­mizmusnak a kulturális éle­tünkben gyakori másik fajtá­ját: a kivételezettségben re­ménykedést. - Ez valami félreértés... Én nem reménykedem a kivétele­zettségben, én megkövetelem. Operát nem lehet enélkül se­hol fenntartani. Az opera egy nemzet luxusa. A szellemi élet, a szellemi tartalmak, szellemi közlendők intézmé­nye, amelyet az állam köteles fenntartani. Semmi olyan kompromisszumba, szerke­zetváltásba nem megyek bele, amely a piac törvényeire bíz­ná az Operaház létét. Nem va­gyok hajlandó irreálisra emel­ni a belépőket, hogy abból tartsuk fenn magunkat, mert ez úgyis lehetetlen, s legfeljebb azok fizetnék meg, akiknek nem nagyon akarok operát csinálni. Én azt a kulturális demokratizmust, azt az esz­ményt, amiről évtizedeken ke­resztül szövegeltünk - nem adom fel. Azoknak akarok operát csinálni, akiknek szük­ségük van az élményre, akik­nek fontos, akik szeretik Ver­di, Mozart, Puccini színpadát. E tekintetben nem bocsájtko­­zom alkuba: ilyen színházat nem lehet a belépőkből üze­meltetni, ezt el kell tartani. Takarékosan gazdálkodunk a legrosszabbul fizetett művé­szek színházában, pazarlás nélkül, szerény eszközökkel törekszünk létrehozni kiemel­kedő produkciókat, jó átlagos előadásokat és elkerülni a gyengéket. Szeretnénk hitele­sebb visszajelzések alapján al­kalmazkodni a közönséghez annál, amit a bérletrendszer meg a közönségszervezés biz­tosít; abban keressük a struk­túraváltás lehetőségét, ami jobban kiszolgáltat bennün­ket a közönségnek. Nem félek a közönség uszályától, mert az igények skálája nagyon széles, van réteg, amelyik ko­molyan követeli az újat, a sablontól eltérőt, az érdekes­ségeket. S erre érdemes odafi­gyelni, oda kell figyelni. Itt ez jelentheti a nyitottságot és megújulást, a friss kontaktust a közönséggel, a világgal. Ilyen színházat pedig anélkül, hogy az állam ennyi és ennyi fedezetet biztosít hozzá - nem lehet csinálni...­ ­ Ma!­­ ...ma. Fodor Lajos (Fotó: Müller László) Nézők Átlag belyár Támo-Bevétel száma Opera Erkel gatás jegyekből támogatás 1979 744.019 32.03 22.60 116,­19,505.711 86,486.000 1988 776.920 103.46 60.69 260,­58,639.567 201.336.000 aQUdffiQ 3

Next