Rockinform, 2002 (11. évfolyam, 1-10. szám)

2002-07-01 / 5. szám

ROCKINFORM Az idén ötvennyolcadik évét taposó Joe Cocker Respect Yourself (EMI - 4849") címmel új hang­anyaggal jelentkezett. Az egyéniség most is kihallható mind a tizen­egy felvételből, bár Joe esetében nagy válto­zásra nem lehet számí­tani, pályafutása évek óta ismétlődő végtelen történet. Reálisan szemlélve lemezeit, őszintén szólva bárme­lyik bármelyikkel fel­cserélhető, de ahogy mondani szokták, nem ezért szeretjük. Ennek legfőbb magyarázata, hogy soha nem akart koncepciós, illetve stí­lusváltó albumokat ké­szíteni, egyszerűen ösz­­szegyűjtötte a hozzá lélekben legközelebb álló dalokat, és eléne­kelte a maga utánozha­tatlan stílusában, ki nem változik . Ez történt most is, azaz hozta a régi jó formáját. Továbbra is megtalálha­tók a reá jellemző, késleltetett és sztakkázó ütemek, a korábbi You Can Leave Your Hat On mintához ha­sonló szellős hangszerelések. A leg­­megkapóbb dallamvezetés talán a háttákórussal és zongorával dúsí­tott You Took It So Hard, ebből több is kerülhetett volna a lemezre. Meg­jelenik a rock ballada (Never Tear Us Apart), a Chris Isaak jellegű gitár (I'm Listening Now), és persze újra és újra az énekelhető refrének. Az alábbiakban a vele készített kiadói interjú legfontosabb részleteivel igyek­szünk egy kissé közelebb kerülni a rock veterán szemléleté­hez. A 2001 viszonylag nyugodt év volt az énekes életében. Nem erőltette a fellépéseket, és mivel nem tudott mit kezdeni ten­ger sok idejével a John Lankes producertől kapott dalokat fogta vallatóra. Még nem tudta, melyiket fogja megszólaltat­ni, nem tudta, melyik érinti meg igazán lelkileg. Szerencsére kéznél volt a legutóbbi albumáról lemaradt Randy Newman szerzette Everytime It Rains (Túl későn hozta a postás - ma­gyarázkodik Joe), amely ezúttal gond nélkül meghatároz­hatta az új lemez irányvonalát, hangulatát. Külső szemlélő számára talán megdöbbentő, hogy Cocker a The Corrs gitá­rosát, Johnt választotta producernek, az énekes viszont szinte magától értetődőnek tartja, hogy olyan stílust is meg­szólaltasson, amelyik nem feltétlenül tartozik az eddig tőle megszokott vonalhoz. John személyisége ráadásul garancia arra, hogy ki tud lépni a pusztán kereskedelmi szempontok megszabta korlátok közül, és inkább a zenei értékek irányá­ba elkötelezett.” - fejti ki döntése hátterét Cocker. És hogy miként választotta a Respect Yourself-et, ráadásul címadó­nak? Nos, már 1971-ben is kedvelte a The Staple Singers elő­adásában, és amikor tavaly a világ különböző pontjain, a legfurcsább helyeken - pl. felvonókban -, és persze rádióadó­kon újból és újból a fülébe jutott, megelevenedett előtte a múlt. A legfeltűnőbb az volt, hogy Shank - minden összebe­szélés nélkül - szintén azt kérdezte tőle, nem volna-e itt az ideje feldolgozni ezt a régi melódiát. A cím - Tiszteld önma­gad - tartalmában is közel áll hozzá. Ő, aki sosem vetette meg az itókát, több mint egy éve egy kortyot sem engedett le a torkán, tudatosan választotta ezt a lemez címének. Tette ezt annál is inkább, mert úgy látja, hogy a fiatalok mostaná­ban egyáltalán nem tisztelik önmagukat. Szerinte elég egy pillantást vetni arra a tömeges önpusz­tításra, amely a világ minden egyes pontján tapasztalható.­­ Személyes tapasztalatai alapján 21 éves kornál húzza meg azt a határt, ameddig ha nem tanulja meg az ember a tisztánlátást, utána már könnyen utat téveszt. Lehet, hogy régen is így volt, de most még keményebb világot élünk - nyilatkozta. Magát sem tekinti kivételnek, hiszen eddigi életében az önpusztítás tőle sem volt idegen, és csak most, ötvennyolc évesen látja, mennyi ideig tartott a tisztulás. Ebben a tekintetben egyál­talán nem is büszke magára.­­ Határozott szándéka, hogy az új lemezzel turnéra indul, mégpedig elsősorban azokon a területeken, ahol legutóbb is jól érezte magát, így Lengyelországban, Oroszországban, Észtországban, Litvániában. Elhatározásán az sem változ­tat, hogy mire befejezi a koncert­sorozatot, már a hatvana­dik életévt is be fogja tölteni. Hogy még meddig tud lépést tartani a music biznisszel? Fogalma sincs, és bár érzi, hogy hangja kissé megfáradt, megkopott, ameddig örömet okoz számára a koncertezés, addig folytatja.­­ Az interjú kitér arra is, hogy miért döntött az Everytime H Rains mellett. Cocker nem sokat gondolkodik a válaszon, hiszen nem ez az első Randy Newman szerzemény a műso­rában az elmúlt három évtized során, ráadásul ezt a dalt mintha rászabták volna. Ha tudna zongorázni és komponál­ni, akkor ebben az irányban mozdulna el, mert érzelmileg ez az ő világa.­­ Joe valaha igencsak sűrű, nagyvilági életet élt, az elmúlt tíz év adta szabadideje azonban a világ zajától visszahúzódva, Colorado-i otthonában töltötte feleségével. Noha minden turnéja után szüksége volt kikapcsolódásra, lazításra, a ze­nétől egyetlen napra sem tudott elszakadni. Mindig motosz­kált valami a fejében, és ha nem kötötte szerződés, akkor másokkal lépett mikrofon elé, ahogyan Al Jarreau és Lulu esetében is tette. A jelenlegi album készítésénél abszolút John Lankesra hagyatkozott, rábízta, hogy milyen muzsiku­sokat állít csatasorba, közöttük James Muhoberec zongoris­ta és Paul Bushnell basszusost, akik Stevie Nicks és Chris Isaak lemezein is hallattak magukról. A tavaly szeptember 11-i World Trade Center tragédiával kapcsolatban elmond­ta, hogy a rákövetkező estül kellett volna New Jerseyben fellépnie, a New Yorkból való kijutás azonban lehetetlennek bizonyult és legközelebb csak négy nap múlva Bostonban állhatott közönsége elé Életében nem látta annyira sérülé­kenynek a város polgárait és megérti bosszúvágyukat, ám nem helyesli, hogy az amerikaiak most Saddam Husszein el­len készülődnek. - Tud-e választani a turnék izgalma és birtokának nyugalma között? - hangzott a következő kérdés. Nos, tapasztalatból tudja, hogy akik feladták a zent, egy kissé az életüket is fel­adták, és pontosan ez­t nem követi a példájukat. De milyen is ez a nyugodt élet? Noha lusta természetű, minden reggel úgy hét tájban kel, olykor már hatkor talpon van. Feleségé­vel kávézik, majd megsétáltatja kutyáját. Ezután betekint a növényházba, és ebédig még jár egyet a friss levegőn. A dél­után a muzsikáé azokkal a zenékkel foglalkozik, amelyeket éppen felvenni készül. Lazításkért horgászni jár, vagy a lo­vaival foglalkozik. Feleségével egy éttermet is üzemeltet, ami kezdetben nagy feltűnést keltett abban a mindössze öt­száz lakosú falucskában, ahol élnek. Nyaranta ugyan a mo­toros találkozók résztvevői is betérnek hozzájuk, ő maga idegenkedik ettől a kétkerekű járműtől, miközben felesége szenvedélyes motoros. Joe jobban kedveli a lovaglást, főleg a kisebb testű, indián lovakat részesíti előnyben, mert azo­kon nagyobb biztonságban érzi magát, mint a nagyobb ter­metű négylábúak hátán, ezek egyike egy alkalommal le is dobta magáról. Ami családi életét illeti, tizenöt éve nős, fele­ségében rendkívül erős társra talált, aki biztonságot jelent számára.­­ Hogy gondol-e visszavonulásra? Ameddig örömét leli a ze­nében és fizikailag képes másfél-két órát a színpadon tölte­ni, addig nem. Egyelőre úgy érzi, hogy néhány évig még Joe Cocker 54 2002. JÚNIUS - 1/2 JÚLIUS

Next