Rockinform, 2003 (12. évfolyam, 1-10. szám)

2003-10-01 / 8. szám

R.I.: Nem tervezitek egy telje­sen egybefüggő lemez elkészí­tését? T.I.: Nem, ilyesmi meg sem fordult a fejünkben. A már említett munkamódszer miatt nálunk ilyen nagy kaliberű dolgokat nem lehet előre tudni. Az is szokat­lan volt, hogy ez a három nóta így kapcsolódik egy­máshoz. A közeljövőben biztos nem lesz koncept le­mezünk.­ R.I.: Ez már nem az első, de nem is a második alkalom, hogy az indiai mitológiához fordultok... J el-* T.I.: Ez így van. Az Ambiguity' albumon volt az el­ső ilyen dalunk, a Maharaja Palace, illetve ennek a folytatása, a Checkmate In Red a 'Metus Mortis'-on. Nagyon szeretjük az indiai hangszereket. Különleges a hangzásuk. Az európai ember számára egyszerre egzotikusak és misztikusak, talán ez ragadott magá­val minket is. Nagy rajongói vagyunk a keleti, külö­nösen az indiai mitológiának és hiedelemvilágnak is. Nagyszerű történeteik vannak. Ezért döntöttünk úgy, hogy folytatjuk a hagyományt, de most nem egy nó­tát készítünk, hanem egy három részes mini történe­tet. R.I.: Az album limitált verzió­ján lesz egy bonusz dal és tar­tozik majd hozzá egy DVD is. Mit kell tudnunk az extrákról? T.I.: A plusz dal egy feldolgozás a hatvanas évek végéről, a hetvenes évek elejéről. Nagyon szeretjük ezt a nótát, az Amarillo-t és szerettünk volna egy hú­zós és korrekt metal szerzeményt kreálni belőle, az érdekesség kedvéért. Azt hiszem sikerült, legalábbis nekünk tetszik. Nagy buli lesz élőben játszani. A DVD-n szerepel egy videóklip és egy negyvenöt per­ces koncertfelvétel. A klip az új lemez nyitónótájá­hoz, a Highs Without Lows-hoz készült. A koncert pedig a tavalyi Summer Breeze fesztivál fellépésünk, a 'Metus Mortis' turné egyik állomásának teljes anyagát tartalmazza. Öt kamerával rögzítettük, 5.1- es dolby surround technikával. Szerintem érdemes megvenni ezt a verziót, mert nagyon jó. R.I.: Mint ismeretes Andy a Symphorce frontembereként is érdekelt. Soha nem okozott problémát a két banda össze­hangolása? T.I.: Soha. Most kijött egy Brainstorm lemez, és turnéra indulunk. Ha ezt befejeztük, elkezdjük írni az új dalokat a következő lemezre. Ekkor jöhet Andy meg a Symphorce. Készíthetnek lemezt, mehetnek koncertezni, amit akarnak, de aztán mi jövünk! Andy-re úgyis csak a legvégén van szükségünk. Ha­ha. Csak viccelek, nincs semmi gond Andy-vel és a Symphorce-szal, és soha nem volt ütközési problé­mánk egymással. R.I.: Ha már említetted a kon­certezést, merre mentek ez al­kalommal? T.I.: Már játszottunk két fesztiválon, melyek közül a Bang Your Head-en tizenhat-tizennyolcezer ember volt kíváncsi ránk. Óriási buli és nagyszerű élmény volt, de idénre ezzel le is zártuk a fesztiválozást. A turné kapcsán azt tudom elmondani, hogy most van először lehetőségünk a lehető legtöbb helyre elmen­nünk. A tárgyalások még folynak, és van több variá­ció is. Vagy önálló turnét szervezünk vendégzeneka­rokkal, vagy közös turnét egy hasonló komolyságú bandával. Ezután még belefér majd néhány koncert egy igazi nagy banda előzenekaraként. Majd meglát­juk. Greg­­ vesztesnek születtünk Mi az azonos Komár Laciban, Zalatnay Ciniben, Danyi Attilában, Harmat Laciban, Mihály Tamás­ban, Atkári Lajosban, Tihanyi Gyulában, Rosenberg Tamásban, Presser Gáborban, Bontovics Ka­tiban, Varga Laciban, Szidor Lász­lóban, és Faragó "Judy" István­ban? Egyetlen szó: Scampolo. A felsoroltak mind tagjai voltak en­nek a kivételes tehetségű, de hányattatott sorsú zenekarnak.­­ Ma már kimondhatjuk, a Scampolo volt az első ha­zai rock and roll zenekar. A tortalet valamikor az öt­venes évek legvégén kezdődik, egy kis faluban Borotán. Itt, Bajától harminc kilométerre született, az első hazai profi szólógitáros Faragó "Judy". A tangó­harmonika után dobon tanult meg játszani. A hatva­nas évek legelején felkerült Budapestre, a Földmun­kát Gépesítő Vállalathoz, ahol megismerkedett Atkári Gyula gitárossal, Tihanyi Gyula dobossal, Var­ga Tibor zongoristával és a szaxofonos Markója Jó­zseffel. Vállalati rendezvényeken léptek fel így jutot­tak el 1962-ben az Építők Napi bulira, ahol megismer­kedtek Komár Lacival. A nyár végén beneveztek a Ki mit tud?-ra, de kiszórták őket. A változást az 1963-ban megnyíló Dália presszó jelenti, ahol Komár javaslatá­ra Scampolo néven lépnek fel. Ősztől működő legen­dás klubjukban a Vigyázó Ferenc utcában már vele koncerteznek rendszeresen. A hatalmas tömeg miatt be kellett vezetni a tagsági rendszert. Egy Toldy gim­náziumbeli buli után, újabb átékes, ezúttal egy hölgy, Zalatnay Cini csapódott a fiúkhoz. Nagyon ment a Scampolo szekér, ahol csak felléptek, őrült tombolás volt bárhol, bármikor. 1964 késő őszén "Judy" bevo­nult katonának, a Flottilához került. Helyét egy Ome­ga alapító, Harmath Laci vette át, de hamarosan a Scan­poloba igazolt a későbbi Omega basszista Mi­hály Tamás is. Komár megválik a zenekartól, viszi magával Zalatnay Cinit és megalakítják a Dogs együt­test. A Scampolo klub a Vigyázó Ferenc utcában meg­marad, de másfél év után szétesik a zenekar. Az újabb fellendülést "Judy" hozta meg, aki miután leszerelt, visszament a Scampoloba. Komár is visszatért. Judy, Komár és Varga Laci mellett 1966-tól Rosenberg "Rongy” Tamás volt a dobos, az ex-metrós Maka Béla a basszusgitáros és egy Phantoms zenész Danyi Attila a ritmusgitáros, aki egyben zenekarvezető is lett. Egy év múlva, igaz mindössze fél évre Presser Gábor is tagja lett a Scampolonak, ebben az időszakban szület­tek az "Azt mondta az anyukám "és " Nem tilthatom meg neked" című slágerek, de ezeket Pici" átcsem­pészte" az Omegába. Danyi Attila szakított a hagyomá­nyokkal, az ős rock and roll helyett Spencer Davies, Cream, Jimi Hendrix, Yardbirds, Jeff Beck, Dave Clark számokat játszanak.­­ 1969 őszétől újra változik a Scampolo félállása, Komár elment vendéglátózni, helyét kis idő múlva Bontovics Kati vette át. A dobos poszton Merczel And­rás, a basszusgitáros egy korábbi Liversinges zenész Varga László lett. Újra váltott a repertoár, Led Zeppe­lin, Ray Charles, Fleetwood Mac, Ten Years After, sőt A Scampolo sztori a Scampolo játszott elsőként idehaza Deep Purple és Creedence Clearwater Revival számokat. Teltházas koncertek, a közönség imádta a Scampolot, de a hanglemezgyár továbbra sem dolgozott velük. Saj­nos idővel állandósultak a tagcserék, 1970-ben kivált az addigi zenekarvezető Danyi Attila, ami nagy vesz­teség, ugyanis ezután megkezdődött az a haláltusa, ami az 1975-ös teljes széthulláshoz vezetett. Még há­rom alkalommal, 1982-ben (Elvis emlékkoncert) 1985-ben (közös turné a Nashville Teens együttessel) és 1998 ( Scampolo revival) találkoztak, ha nem is tel­jes létszámmal az egykori scampolosok. A sors ke­gyetlen játéka, hogy a Scampolo történetnek már vég­leg vége, ugyanis június 27-én, életének 59. évében rövid, súlyos betegség után FARAGÓ "JUDY" ISTVÁN elhunyt.­­ A Scampolo együttes igen érdekes és részletes tör­­ténete olvasható a közeljövőben megjelenő VESZTES­NEK SZÜLETTÜNK című, a SCAMPOLO SZTORI alcí­mű könyvben. Persze nem csak sztori, hiszen óhatat­lanul kirajzolódnak a magyar beatzene kialakulásá­nak körülményei, a beatzene magyarországi megszü­letése. Ma már csakis a könyv mesélhet erről a remek zenekarról, a Scampolo után ugyanis néhány rádió­­felvételt és két kislemezt leszámítva nem maradt fenn semmi. A könyv másik érdekessége az a közel két és félszáz fekete-fehér fotó, melyeken nyomon követhet­jük a Scampolo és a beatzene tiltott gyümölcs-szerű kifejlődését. A beatzene új öltözködési divatot, új élet­érzést és valóságos szexuális forradalmat hozott. A beatzene térnyerésével új életforma és új szórakozási szokások alakultak ki, melyet még a Budai Ifjúsági Park kiskirálya Bajnák úr sem tudott kordában tarta­ni. ► Vesztesnek születtünk, beat- és kordokumentum, egy páratlan kvalitatású rock and roll zenekar a Scampolo történetébe ágyazva. Zoltán János I 41­­­2 0 0 3. október Faragó „Judy"

Next